N00b vraag: trafo instellen op 8v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 14:48

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik heb net een huis gekocht en daar ben ik de lelijke deurbel aan het vervangen (oude was door verbouwing sowieso al afgesloten).
Nu heb ik een praxis gong gekocht die zowel op batterijen als trafo wil werken.
Na veel geklooi ben ik erachter dat er al een trafo aanwezig was. Het is me inmiddels gelukt om de bel op batterijen te laten werken (de bel werkt dus!).
Maarrr, om hem nu te laten lopen via de trafo wil maar niet lukken. Het beste wat ik kan bereiken is een "dong" zonder de "ding" vooraf. Ik weet dat de bel 8V nodig heeft en volgens mij moet de trafo dat ook kunnen leveren.
Op de trafo zitten 3 aansluitingen waar ik 2 draadjes aan moet hangen. Onder die gaatjes staat:
code:
1
2
-6---4-
---8---

Nu dacht ik dat de spanning die ik wil kan pakken door dat gat open te laten. Maar dat is de originele instelling en die werkte niet.
Kan iemand mij vertellen hoe ik die trafo moet instellen om 8V er uit te krijgen?

(en ja ik heb al op Google etc. gezocht)

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 11:22

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Multi meter op de verschillende aansluitingen zetten en dan meten.

Daarnaast zullen we, zonder te weten welke trafo het is, niet kunnen vertellen welke aansluitingen je moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

doe eens wat foto's.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01
Let ook even op gelijk -en wisselspanning. Een normale deurbel voeding is puur alleen een trafo, waar dus wisselspanning uitkomt. Mogelijk vereist je gong wel een gelijkspanning, mede omdat ie ook op batterijen kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Gelijkrichtertje ertussen, of zo'n universele trafo halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Momentje...
Afbeeldingslocatie: http://www.thrillart.nl/GoT/Trafo_front.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.thrillart.nl/GoT/Trafo_top.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.thrillart.nl/GoT/Afdekplaat.JPG

[ Voor 37% gewijzigd door Deddiekoel op 10-03-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
En wat staat er op de gong?
IN: 8VDC of 8VAC? (een streepje met drie puntjes daarboven is eveneens het symbool voor DC, waar een sinus-kringeltje dat is voor AC).
En hoeveel mA heeft die gong nodig? Zou er ook wel op moeten staan..

De trafo die je hierboven post is inderdaad alleen een trafo, AC out dus. De cijfertjes kan ik niet bijvzonder veel van maken... even meten met een multimetertje biedt daarin de enige uitkomst denk ik.
Als je gong DC nodig heeft kun je een brugcel ertussen zetten, of liever en makkelijker gewoon een DC adaptertje kopen.. bovenstaande ziet er namleijk ook erg oud uit (hoewel er aan een trafoblok weinig stuk kan gaan..)

Edit:
Lolhozer schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:15:
En als je de draadjes omdraait, krijg je dan wel een "ding"?
Bovenstaande is duidelijk een ordinair trafo-blok zonder andere elektronika whatsoever. Die geeft dus een wisselspanning uit.. draadjes omdraaien heeft dan ook geen enkel effect.

[ Voor 31% gewijzigd door HyperioN op 10-03-2008 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En als je de draadjes omdraait, krijg je dan wel een "ding"?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
HyperioN. schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:14:
IN: 8VDC of 8VAC? (een streepje met drie puntjes daarboven is eveneens het symbool voor DC, waar een sinus-kringeltje dat is voor AC).
DC lijkt me (gezien ie ook op batterijen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
HyperioN. schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:14:
En hoeveel mA heeft die gong nodig? Zou er ook wel op moeten staan..

De trafo die je hierboven post is inderdaad alleen een trafo, AC out dus. De cijfertjes kan ik niet bijvzonder veel van maken... even meten met een multimetertje biedt daarin de enige uitkomst denk ik.
Als je gong DC nodig heeft kun je een brugcel ertussen zetten, of liever en makkelijker gewoon een DC adaptertje kopen.. bovenstaande ziet er namleijk ook erg oud uit (hoewel er aan een trafoblok weinig stuk kan gaan..)

Edit:

[...]
Bovenstaande is duidelijk een ordinair trafo-blok zonder andere elektronika whatsoever. Die geeft dus een wisselspanning uit.. draadjes omdraaien heeft dan ook geen enkel effect.
Op de verpakking staat barweinig. In de "instructies" staat dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.thrillart.nl/GoT/InstructiePlaatje.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.thrillart.nl/GoT/InstructieText.JPG

De vorige bel was er ook een die op batterijen werkte. Die deed het wel met deze trafo!

[ Voor 3% gewijzigd door Deddiekoel op 10-03-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gezien de foto's is de trafo wisselspanning.
De deurbel werkt (ook) op batterijen dus dat is gelijkspanning.

Wisselspanning != gelijkspanning.

Andere trafo regelen dus, of een gelijkrichtertje bij de electronica zaak halen.

Edit:
En plotseling staat er een post boven mij.
Zo te zien kan het dus wel op wisselspanning aangezien elke deurbel trafo wisselspanning is.
In dat geval is de spanning misschien wat te laag van je trafo.
Meten is weten.

[ Voor 33% gewijzigd door remco_k op 10-03-2008 21:26 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:11

Illusion

(the art of)

van de trafp: De buitenste pennen ==> 8V AC (wisselspanning dus)
kan je ook foto's van de gong plaatsen?

[ Voor 20% gewijzigd door Illusion op 10-03-2008 21:28 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Lekker duidelijk, die instructies :x . Ze proberen het natuurlijk voor iedere huis-tuin-en-keuken-klusser duidelijk te houden maar iets meer technische info zou wel mogen.

Beltrafo's zijn namelijk in de regel altijd AC, maar dit ding werkt ook op batterijen dus je zou verwachten dat het dan toch DC moet zijn... Bovendien werkt het ding ook op 3 C-cellen, dus 4,5V, terwijl de voedingsaansluiting dus 8V vereist?
Raaaar...

[ Voor 18% gewijzigd door HyperioN op 10-03-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Illusion schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:25:
De buitenste pennen ==> 8V AC
kan je ook foto's van de gong plaatsen?
Ik heb nu de buitenste pennen aangesloten en krijg nu alleen maar de "dong". Heb de draadjes op beide manieren aangesloten met hetzelfde effect. Ook heb ik blauw en rood bij de gong omgekeerd.

Ga nu nog ff foto maken van de gong.
Edit: Voila:
Afbeeldingslocatie: http://www.thrillart.nl/GoT/Gong.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Deddiekoel op 10-03-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 16:57
Als je de bel aansluit op de buitenste twee aansluitingen volgens dat plaatje op die foto waar een 2 bij staat dan zou het zondermeer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maar er zitten 4 of 5 schroefjes op de gong waar je je draden op hebt gemonteerd, kun je daar ook even een pic van maken hoe je het hebt aangesloten please. ?

ow te laat

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 10-03-2008 21:33 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Springuin schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:31:
Als je de bel aansluit op de buitenste twee aansluitingen volgens dat plaatje op die foto waar een 2 bij staat dan zou het zondermeer moeten werken.
Momenteel heb ik de aansluitingen zoals ze op de foto's staan. Dus op de trafo de twee buitenste, en op de gong de twee linker aansluiten. Resultaat: de "dong" zonder "ding"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
fish schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:32:
maar er zitten 4 of 5 schroefjes op de gong waar je je draden op hebt gemonteerd, kun je daar ook even een pic van maken hoe je het hebt aangesloten please. ?

ow te laat
Op de gong zitten 4 schroeven en de twee linker schroeven zijn in gebruik.

Wellicht ook nog interessant. De "dong" gebeurd alleen bij het loslaten van de bel.

[ Voor 10% gewijzigd door Deddiekoel op 10-03-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Deddiekoel schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:33:
[...]

Momenteel heb ik de aansluitingen zoals ze op de foto's staan. Dus op de trafo de twee buitenste, en op de gong de twee linker aansluiten. Resultaat: de "dong" zonder "ding"
hoe heb je de drukker aangesloten dan ...... tussen je beltrafo en je bel.

of alles paralel met je beltrafro

heb je mischien een pic waar het snoer van de drukker, de trafo, en de gong bij elkaar komen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
Hopenlijk heb je wel de batterijen eruit gehaald toen je de trafo aansloot?

Batterijen vinden een wisselspanning niet bepaald fijn ;)

(zowiezo vinden ze een spanning tegen niet fijn als ze niet oplaadbaar zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
HyperioN. schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:26:
Lekker duidelijk, die instructies :x . Ze proberen het natuurlijk voor iedere huis-tuin-en-keuken-klusser duidelijk te houden maar iets meer technische info zou wel mogen.

Beltrafo's zijn namelijk in de regel altijd AC, maar dit ding werkt ook op batterijen dus je zou verwachten dat het dan toch DC moet zijn... Bovendien werkt het ding ook op 3 C-cellen, dus 4,5V, terwijl de voedingsaansluiting dus 8V vereist?
Raaaar...
Je weet niet wat voor schakelingen er in de bel zittten?

Misschien zit er wel een gelijkrichtertje in. Zo'n beltrafo kan totaal geen vermogen leveren, dus goed kan dat bij het bellen, in combinatie met een gelijkrichtertje, de effectieve spanning instort tot 4,5 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zoals in je handleiding kunt lezen, is er ook de feature aanwezig, dat je het ene signaal kunt gebruiken voor de deurbel van de voordeur, en het andere signaal voor de achterdeur. Loop je hier misschien mee te rommelen?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
fish schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:38:
[...]

hoe heb je de drukker aangesloten dan ...... tussen je beltrafo en je bel.

of alles paralel met je beltrafro

heb je mischien een pic waar het snoer van de drukker, de trafo, en de gong bij elkaar komen
Op de eerste pic zie de draden bij elkaar komen. De rode draad is 'verdeeld' over de trafo en de blauwe loopt direct door naar de gong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ach dom sorry nu zie ik het

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-08 21:59

T1psY

Dumo-Technics

Veel nieuwe deurbellen kunnen nu overweg met ofwel 3 batterytjes (4.5V DC) ofwel een gewone bel transfo (6V of 8V AC).

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:11

Illusion

(the art of)

Misschien is de Ding gewoon stuk? Of staat er een verkeerd plaatje in de handleiding, kijk ook eens bij het deel dat over 2 verschillende beltonen gaat, misschien dat daar nog wat nuttigs staat.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik heb de hoop opgegeven. Als ik niet de twee linker punten gebruik komt er niets uit.

Ik heb nu door de drukker er tussen uit te halen even de verschillende punten op de trafo langs gelopen en bij alles krijg ik alleen een dong.
Momenteel werkt hij dus op batterijen (met volledige Ding-Dong) en als die op zijn koop ik wel een nieuwe 8V trafo.

[ Voor 4% gewijzigd door Deddiekoel op 10-03-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 01:03
nog een tip:

bij een ding/dong type bel, dient de bel vertikaal te hangen!!!!!
dwz de metalen strips van boven naar beneden!!!

ander doen ze vaak OF ding, OF dong... (afhankelijk van welke kant boven hangt)

en als je de bel hard heen en weer schud? doet hij dan vel ding en dong?

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
1. Op het plaatje van de bel staat heel duidelijk dat hij geschikt is voor zowel AC als DC.
2. Hij doet het ook, al is het gebrekkig, dus is hij goed aangesloten.
3. Aan de "lage" kant zitten drie klemmetjes waarvan de buitenste zijn aangeloten, dat is correct.

Ik veronderstel dat de beltrafo net iets te weinig vermogen heeft. Hij levert weliswaar 8V, maar bij inschakelen van de bel duikt die spanning meteen inelkaar, m.a.w. de trafo trekt het niet.
Als ik op de foto kijk, lijkt het me inderdaad ook maar een betrekkelijk kleine transformator. Staat op het typeplaatje van de bel niet een stroomwaarde vermeld?

Poosje geleden de buren geholpen met precies het zelfde probleem. De eenvoudige bel die er eerst zat deed het prima, maar de gong die er daarna kwam vroeg heel duidelijk om een zwaardere trafo.
In populaire termen: Wel 8V, maar meer watts.

PS:
Wellicht heb je dit zelf ook al lang wel begrepen, maar als je gebruik maakt van die beltrafo, dan is het wel verstandig om de batterijen te verwijderen. De kans dat het elkaar tegen werkt is niet helemaal denkbeeldig.

O ja, iemand schreef dat hij die cijfertjes 4, 6 en 8 niet thuis kon brengen, ik neem aan dat je inmiddels begrepen hebt dat dit geen geheimzinnige code maar gewoon volt is, dus 3 mogelijke uitgangsspanningen 4, 6 of 8V. Hoewel dit in mijn beleving 3, 5 en 8V zou moeten zijn, 3 en 5V afzonderlijk en samen 8V.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 11-03-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 09:24
remco_k schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:25:
Gezien de foto's is de trafo wisselspanning.
De deurbel werkt (ook) op batterijen dus dat is gelijkspanning.

Wisselspanning != gelijkspanning.

Andere trafo regelen dus, of een gelijkrichtertje bij de electronica zaak halen.
Beltrafo's hebben nooit een gelijkrichter, die zit gewoon in de bel ingebouwd als ze die nodig hebben. Beetje onzin om maar meteen te roepen dat hij een andere trafo nodig heeft. Ligt eerder aan de hoeveelheid stroom die die bel trekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 11-03-2008 10:31 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 09:24
Stroom reken je in ampere, verbruik in watts ;)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik denk ondertussen wel dat de conclusie is dat de Trafo het niet aan kan. Ik laat nu dus lekker de batterijen op gaan en dan komt er wel een nieuwe 8V trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 10:30:
[...]

Stroom reken je in ampère, verbruik in watts ;)
Nee, foutje!
Watt is niet verbruik maar vermogen. Verbruik druk je uit in wattuur (Wh) of in geval van een wat groter verbruik kWh. Vermogen (watt) of stroom (ampère), het een volgt uit het ander.
Ben jij ook opgeleid in de electrotechniek? ;) Zo ja, wat was er dan mis met mijn "In populaire termen: Wel 8V, maar meer watts".
Hydra schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 10:25:
..........
Beltrafo's hebben nooit een gelijkrichter, die zit gewoon in de bel ingebouwd als ze die nodig hebben. Beetje onzin om maar meteen te roepen dat hij een andere trafo nodig heeft. Ligt eerder aan de hoeveelheid stroom die die bel trekt.
Ja, en wat volgt daaruit, anders dan dat de trafo die stroom net niet kan leveren?
Toch automatisch dat een zwaardere trafo nodig is? Overigens een bekend fenomeen dat een iets meer stroom trekt dan een eenvoudige bel. Elke installateur zal je dat bevestigen en je er ook op wijzen dat dit mogelijk noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-08 21:59

T1psY

Dumo-Technics

Techneut schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:52:
O ja, iemand schreef dat hij die cijfertjes 4, 6 en 8 niet thuis kon brengen, ik neem aan dat je inmiddels begrepen hebt dat dit geen geheimzinnige code maar gewoon volt is, dus 3 mogelijke uitgangsspanningen 4, 6 of 8V. Hoewel dit in mijn beleving 3, 5 en 8V zou moeten zijn, 3 en 5V afzonderlijk en samen 8V.
6V en 8V zijn anders zeer normale spanningen voor een deurbel hoor, heb hier al enkele deurbel transformators zien voorbij komen die 6V en 8V gescheiden hadden met een gedeelde massa.

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het gaat een klein beetje offtopic, maar goed. Het ging me er niet om dat ik die 4, 6 en 8V als zodanig in twijfel trok, natuurlijk zijn dat normale spanningen. Ik vroeg me alleen af hoe ze dit voor elkaar krijgen, want ik zie maar 3 klemmen. Die 4 en 6V zouden samen 10V moeten zijn i.p.v. 8V. Ze hebben nl. de middelste klem gemeenschappelijk, dus staan ze in serie en 4+6=10 of niet soms? ;).

Enfin, niet zo belangrijk, het zijn spanningen, daar gaat het om. Alles wijst er op dat die trafo het niet trekt, omdat de gong meer stroom vraagt dan de oude bel. Op batterijen doet hij het nl. perfect en op de trafo gebrekkig, hij is geschikt voor zowel AC als DC, daar ligt het niet aan, dus zou ik die trafo vervangen door eentje die wat meer stroom kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

Ik zeg: plastic kap eraf, helemaal uit elkaar halen zodat de individuele componenten zichtbaar zijn en dan eens helemaal inspecteren (foto's!). Ik bedoel, zelfs toen mijn friteuse het niet deed schroefde ik hem direct helemaal uit elkaar om er daarna achter te komen dat ik hem niet goed in de houder had gestopt (=veiligheidsschakelaar uit). Maar nu weet ik wel exact wat er in zon ding zit :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01
Heb je toevallig een deurbel schakelaar met een lampje erin ?
                       T
                      ---
      -. ,---------o--o o--o-------.
230V   )|( 8V      |       |       |
       )|(         |  .-.  |     .-o--.
      -' '-.       '-( X )-'     |    |
           |          '-'        |    | Bel
           |                     |    |
           |                     '-o--'
           |                       |
           '-----------------------'
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Als ik het goed heb is dit het schema van een ouderwetse deurbel installatie, het lampje wordt gevoed door een soort bewuste kleine lekstroom door de spoel van de bel. Als de schakelaar gesloten wordt gaat er pas genoeg stroom lopen om nu de bel echt te activeren. Mogelijk werkt dit systeem bij jou bel niet doordat de 'lekstroom' genoeg is om na het indrukken van de schakelaar, als je ding hoort, de bel vast te houden in die stand, waardoor je geen dong meer hoort. Dat ie het op batterijen wel goed doet komt dan misschien omdat die spanning wat lager is, waardoor de lekstroom niet meer hoog genoeg is. Dus, mocht er lampje in de schakelaar zittem haal die er eens uit en kijk of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 07:07:
Heb je toevallig een deurbel schakelaar met een lampje erin ?
                       T
                      ---
      -. ,---------o--o o--o-------.
230V   )|( 8V      |       |       |
       )|(         |  .-.  |     .-o--.
      -' '-.       '-( X )-'     |    |
           |          '-'        |    | Bel
           |                     '-o--'
           |                       |
           '-----------------------'
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Als ik het goed heb is dit het schema van een ouderwetse deurbel installatie, het lampje wordt gevoed door een soort bewuste kleine lekstroom door de spoel van de bel. Als de schakelaar gesloten wordt gaat er pas genoeg stroom lopen om nu de bel echt te activeren. Mogelijk werkt dit systeem bij jou bel niet doordat de 'lekstroom' genoeg is om na het indrukken van de schakelaar, als je ding hoort, de bel vast te houden in die stand, waardoor je geen dong meer hoort. Dat ie het op batterijen wel goed doet komt dan misschien omdat die spanning wat lager is, waardoor de lekstroom niet meer hoog genoeg is. Dus, mocht er lampje in de schakelaar zittem haal die er eens uit en kijk of het dan wel werkt.
toon volledige bericht
Ik heb geen lampje in mijn bel zitten. Daarnaast doet de "Ding" (indrukken) het juist niet en komt de "Dong" pas als je de knop los laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De ding-dong vindt dus normaliter éénmaal plaats, "ding" bij indrukken en "dong" bij loslaten van de belknop? Zo ja, dan is dit de zoveelste aanwijzing dat hij niet krachtig genoeg wordt aangetrokken.

PS: Even mijn eigen ervaring van lang geleden.
Lang geleden in onze bijkeuken een extra bel gemonteerd parallel aan de voordeurbel. De bestaande beltrafo trok het net als in het probleem in dit topic ook niet, verder dan een enkel armzalig pingetje kwam hij niet. Dus wist ik onmiddellijk wat me te doen stond en heb meteen een zwaardere gemonteerd. Max. belastbaar tot 1A, op de oude die ik toevallig nog in een rommeldoosje heb liggen staat 0,5A.
Kortstondig mogen die beltrafo's best wat meer trekken dan die 0,5 resp. 1A, hij belt immers maar even, maar ze moeten het ook kunnen (met enigszins handhaving van de spanning), en dàt deed die te lichte trafo nou juist niet.

Tenslotte, je kunt het als je nog niet bent overtuigd het ook gaan meten. Zet in beide gevallen eens een ampèremeter over de aansluitpuntjes van de belknop en meet. Ik weet bijna wel zeker dat je dan via de batterij aanmerkelijk meer stroom meet dan via transformator.

[ Voor 70% gewijzigd door Techneut op 12-03-2008 14:53 ]

Pagina: 1