Het gebruik van devtrack

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
In Reshuffle feedbackfora lees ik dat de feedback fora opnieuw ingedeeld zijn en dat vind ik een goede vooruitgang. Wat mij alleen een beetje teleurstelt is:
Dit forum biedt vanaf nu ruimte voor alle technische zaken van zowel forum- als frontpage, waarbij het dan wel het doel is dat daadwerkelijke bugs en uitgewerkte featurerequests uiteindelijk op devtrack terecht komt.
Ik kan mij vanuit het oogpunt van een programmeur goed voorstellen dat deze devtrack wil gebruiken om alle uitgewerkte zaken overzichtelijk te houden. Vanuit het gebruikersoogpunt zie ik alleen een aantal nadelen:
  • Er is een apart account nodig om een bug te melden
  • De interface is compleet anders dan de tweakers.net look & feel
  • De interface is niet bepaald gebruikersvriendelijk
  • Devtrack wordt niet opgenomen in de search van het forum
Ik vind het dus een gemiste kans om nu aan devtrack vast te houden in de vorm waarin deze nu bestaat. Ik heb ergens gelezen dat het gebruiken van de database van tweakers.net nogal nadelige gevolgen heeft voor de performance. Echter als ik zie wat door tweakers.net wordt ontwikkelt en onderhouden lijkt het me niet dat op het gebied van bugmeldingen zo afgeweken hoeft te worden van de andere van de software die tweakers.net beheerd.

Ik kan wel oplossingen gaan verzinnen, maar ik denk dat ik dan de plank mis sla omdat dit niet aan mij is. De vier punten die ik heb genoemd ervaar ik als een minpuntje op GoT.

Hoe denken jullie hier over?

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als de devtrack zo geïntegreerd moet worden zoals jij voorstelt zou T.net dus hun geheel eigen issue management software moeten gaan schrijven en onderhouden. Aangezien dat nogal heel veel werk is, en absoluut niet de core business, lijkt mij het de tijd niet waard. Mantis is gewoon een goed stuk software. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
wolkje schreef op maandag 10 maart 2008 @ 15:53:
Als de devtrack zo geïntegreerd moet worden zoals jij voorstelt zou T.net dus hun geheel eigen issue management software moeten gaan schrijven en onderhouden.
Ik probeer juist niks voor te stellen. Laten we niet vooruitlopen op de mogelijke oplossingen, er zijn meer wegen die naar rome leiden en als ik de enige ben die hier tegenaan hikt ligt het gewoon aan mij. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Alain op 10-03-2008 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

AlainS schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:01:
Ik probeer juist niks voor te stellen. Laten we niet vooruitlopen op de mogelijke oplossingen, er zijn meer wegen die naar rome leiden en als ik de enige ben die hier tegenaan hikt ligt het gewoon aan mij. :P
Oh sorry dan heb ik je verkeerd begrepen. ;) Ik denk dat er best wel een 'wil' is, maar dat het gewoon moeilijk uitvoerbaar is. Meer integratie zou natuurlijk wel altijd mooi zijn. Maar het is niet een feature die veel gebruikt wordt, althans niet door veel reguliere gebruikers.

Maar voor echte antwoorden moet je even bij een MT/devver zijn O-) Het bovenstaande is gewoon mijn idee erover.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Om gelijk een simpele oplossing af te schieten: Helaas kent Mantis afaik geen template management, dus kan Tweakers.net niet een eigen template gebruiken (anders hadden ze dat al lang gedaan).

Ik onderschrijf het probleem zeker en heb al vele "klachten" langs zien komen betreffende Mantis. Als ik de problemen zou samenvatten, kom ik ook uit op de vier punten van AlainS. Het beleid is echter altijd geweest om het zo te laten, vanwege de redenen die wolkje noemt. Ik vind het jammer en hoop dat de devvers er binnenkort wel eens naar gaan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afaik hebben we zelfs eens de userdatabase gekoppeld aan Mantis, maar dat was niet leuk voor de performance. Het kost even tijd om een account aan te maken, maar eenmaal eentje aangemaakt heb je daar dan ook geen omkijken meer naar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

AlainS schreef op maandag 10 maart 2008 @ 15:49:
Ik kan mij vanuit het oogpunt van een programmeur goed voorstellen dat deze devtrack wil gebruiken om alle uitgewerkte zaken overzichtelijk te houden. Vanuit het gebruikersoogpunt zie ik alleen een aantal nadelen:
Kan ik je eigenlijk volledig in volgen :) Het is ook in mijn ogen een beetje raar dat wij als gebruikers zo veel moeite moeten doen om mee te mogen helpen om deze site nog beter te maken.

Ik denk echter dat er inderdaad andere prioriteiten zijn dan een bugtracker te schrijven, maar daar kan een developer beter op antwoorden. Ik geef je qua belevenis in ieder geval gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Robin schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:58:
Afaik hebben we zelfs eens de userdatabase gekoppeld aan Mantis, maar dat was niet leuk voor de performance.
Dat staat ook in mijn TS. ;)
Het kost even tijd om een account aan te maken, maar eenmaal eentje aangemaakt heb je daar dan ook geen omkijken meer naar ;).
Als dat het enige was hoorde je mij niet "klagen". Ik probeer een discussie aan te zwengelen.

Ik zou het fijn vinden als je ook op de overige punten zou reageren. Een account aanmaken is inderdaad zo gedaan, maar maakt de rest van de punten niet minder waar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

AlainS schreef op maandag 10 maart 2008 @ 15:49:
• Er is een apart account nodig om een bug te melden
Dat staat nog op onze todo-list om anders op te lossen dmv single sign-on, maar dat is ook geen triviale taak. Domweg de frontpage-tabellen gebruiken zorgt ervoor dat we heel mantis moeten herschrijven ofzo...
• De interface is compleet anders dan de tweakers.net look & feel
En om welke reden is dat een nadeel?
• De interface is niet bepaald gebruikersvriendelijk
Dat is inderdaad wel een nadeel. Helaas zijn er vziw geen of heel weinig echt bruikbare issue-trackers, het forum is in ieder geval om allerlei praktische redenen er niet voldoende voor bruikbaar om het maar als volledig alternatief te gebruiken. Sterker nog, het is maar de vraag hoe gebruiksvriendelijk een bugtracking-variant op dit forum zou zijn...
• Devtrack wordt niet opgenomen in de search van het forum
Er wordt zoveel niet in de search van het forum opgenomen. Dus dat is ook niet automatisch een probleem.
Ik vind het dus een gemiste kans om nu aan devtrack vast te houden in de vorm waarin deze nu bestaat.
Wij zijn ook niet helemaal gelukkig met deze oplossing. Maar dat zegt nog niet dat we dan gelijk maar maanden aan ontwikkeltijd in het verbeteren van de issuetracker gaan steken... Daar is ie niet echt belangrijk genoeg voor.
Echter als ik zie wat door tweakers.net wordt ontwikkelt en onderhouden lijkt het me niet dat op het gebied van bugmeldingen zo afgeweken hoeft te worden van de andere van de software die tweakers.net beheerd.
Dat we wat beters kunnen maken, zegt nog niet dat het dan ook doen :)
Ik kan wel oplossingen gaan verzinnen, maar ik denk dat ik dan de plank mis sla omdat dit niet aan mij is. De vier punten die ik heb genoemd ervaar ik als een minpuntje op GoT.
Een minpuntje of iets dat beter kan? Want je "moet" natuurlijk geen bugs reporten om je dagelijkse dosis plezier aan GoT te beleven? Dat je het wel wilt doen zijn we natuurlijk heel blij mee, maar om het nou gelijk maar een minpunt te noemen? :)

Overigens horen we juist wel graag oplossingen, want we horen natuurlijk graag van beter werkende issue-trackers dan mantis. En dat mag ook best wat kosten, maar dan moet het wel echt een verbetering zijn en niet enkel een verandering die ons eerst nog een hoop tijd kost om op te zetten :)
AlainS schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:15:
Ik zou het fijn vinden als je ook op de overige punten zou reageren.
Daar heeft Robin niet zoveel over te zeggen hoor :)

't Is overigens niet per se nodig dat "jullie" de bugs in devtrack moeten plaatsen, hoewel we het natuurlijk wel graag zien als je het wel doet :)
Als je een issue meldt, maar geen mogelijkheid, tijd of zin hebt het in devtrack te zetten, kan dat nog steeds via het forum en zal uiteindelijk iemand van de devvers of het doktersteam wel de boel in devtrack zetten. Het zal dan wel wat minder gestroomlijnd gaan en wellicht wat langer duren voor er naar gekeken wordt.

't Is - zoals je zegt - voor ons zelf echter wel veel handiger om het uiteindelijk via een fatsoenlijke issuetracker te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
ACM schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:35:
En om welke reden is dat een nadeel?
Ik vind het fijn als een website dezelfde look & feel heeft. Als ik voor een bugmelding opeens een andere taal en omgeving moet gebruiken ervaar ik dit als een nadeel.
Er wordt zoveel niet in de search van het forum opgenomen. Dus dat is ook niet automatisch een probleem.
Misschien niet automatisch (al zou ik een probleem nooit automatiseren :+). Het zou fijn zijn als je alle gemeldde issue's terug kan vinden, met name omdat er zo op gehamerd wordt dat je eerst de search gebruikt. :)
Een minpuntje of iets dat beter kan? Want je "moet" natuurlijk geen bugs reporten om je dagelijkse dosis plezier aan GoT te beleven? Dat je het wel wilt doen zijn we natuurlijk heel blij mee, maar om het nou gelijk maar een minpunt te noemen? :)
Ik vind het een minpuntje als ik kijk naar de rest van tweakers.net. Misschien moet ik het daar niet mee vergelijken.
Overigens horen we juist wel graag oplossingen, want we horen natuurlijk graag van beter werkende issue-trackers dan mantis. En dat mag ook best wat kosten, maar dan moet het wel echt een verbetering zijn en niet enkel een verandering die ons eerst nog een hoop tijd kost om op te zetten :)
Wat mij vrij simpel lijkt is subcategorien maken onder lieve devvers (FP, Forum, Tweakblogs enz.). Daarbij kun je een aantal nieuwe topictypes invoeren voor deze fora, zoals in discussie, geaccepteerd, geweigerd, geen aanpassing nodig enz.

Dit is geen totaal oplossing, zeker niet omdat ik niet weet hoe de forum software werkt. Maar een dergelijk systeem zou een oplossing kunnen zijn.
Als je een issue meldt, maar geen mogelijkheid, tijd of zin hebt het in devtrack te zetten, kan dat nog steeds via het forum en zal uiteindelijk iemand van de devvers of het doktersteam wel de boel in devtrack zetten.
Waarom niet alle meldingen verzamelen en het zelf met duidelijke note in devtrack zetten? Nu maak je het jezelf en de gebruiker imho lastiger. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

AlainS schreef op maandag 10 maart 2008 @ 19:22:
Wat mij vrij simpel lijkt is subcategorien maken onder lieve devvers (FP, Forum, Tweakblogs enz.). Daarbij kun je een aantal nieuwe topictypes invoeren voor deze fora, zoals in discussie, geaccepteerd, geweigerd, geen aanpassing nodig enz.

Dit is geen totaal oplossing, zeker niet omdat ik niet weet hoe de forum software werkt. Maar een dergelijk systeem zou een oplossing kunnen zijn.
Daar hebben we naar gekeken, maar de forumsoftware biedt geen mogelijkheid om per subforum topictypes in te stellen en sowieso is het onderhoudstechnisch niet zo prettig om een uitzonderingssituatie te creeeren op dat gebied.

Verder mis je dan de mogelijkheid om issues te assignen, je hebt geen categorieen of moet dat er ook weer in verwerken, hebt geen uitgebreide mail-mogelijkheden etc... Dus het is wel wat meer werk dan de halfslachtige oplossingen die nu eventueel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
ACM schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 09:08:
[...]

Daar hebben we naar gekeken, maar de forumsoftware biedt geen mogelijkheid om per subforum topictypes in te stellen en sowieso is het onderhoudstechnisch niet zo prettig om een uitzonderingssituatie te creeeren op dat gebied.
Dat is dus duidelijk geen goed idee van mij. :+

Ik heb eens mantis geinstalleerd en gekeken hoe dit nu werkt en het zal ontzettend fijne software zijn, maar aan het uiterlijk is weinig te veranderen. Ik heb wel gezien dat er in de api/soap directory bij versie 1.1.1 een extra API mantisconnect meegeleverd wordt. Is hier niets uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Zoals AlainS zegt zou MantisConnect wellicht een optie zijn.

Mantis zal volgens de roadmap pas vanaf release 2.0. templates bevatten. In deze bug (Roadmap 1.0 - Templates) kan je meer lezen over hoe ze de template functionaliteit met behulp van Smarty willen implementeren. De ontwikkelaars hebben echter prioriteiten op andere onderdelen gelegd aangezien de template discussie al loopt sinds 2004.

Verder zie ik persoonlijk geen probleem dat de devtracker een eigen interface heeft, enige wat deels vervelend is, is dat de userdatabase niet met elkaar gekoppeld zijn.

Wellicht kan Tweakers nog een eigen patch maken op basis van de Generic Authentication plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb zelf ook altijd een beetje aangehikt om een account op devtrack te maken. Alweer een useraccount voor iets wat je (als simpele gebruiker) misschien een keer per jaar gaat gebruiken. Ik heb er nu wel eentje omdat dat blauwe wel inhoudt dat je wat initiatief moet tonen O-)

Maar om die eerste reden vind ik ook dat er soms wat snel wordt geroepen "meldt het maar op bugtrack". Ik denk eigenlijk dat het geen probleem is dat de devvers bugs die in LD (voorheen React Bugs en Featurerequests) geplaatst worden zelf invoeren (zal nu ook vast wel al gebeuren) zodat een user niet zelf een account moet aanvragen.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1