Ik ben opzoek naar een programma om een loop in een netwerk op tezoeken... kan iemand mij verderhelpen? kennen jullie een programma hiervoor?
loop ? effe nader verklaren ... welke loop op welk niveau van OSI ?
een lus in het netwerk, er gaat waarscheinenlijk ergens een netwerkkabel vanuit de aansluiting op de muur weer terug in de muur!
Goed kijken naar de mac-adres tabellen van je switches.
Als je managed switches hebt zul je hier syslog meldingen over krijgen, maar iets meer informatie over je netwerk build-up is wel handig.
De openingspost is zo wel ERG karig...
Als je managed switches hebt zul je hier syslog meldingen over krijgen, maar iets meer informatie over je netwerk build-up is wel handig.
De openingspost is zo wel ERG karig...
Zeg nou eens wat je bedoelt
. 'Een netwerkkabel vanuit de aansluiting weer terug in de muur' 
De meeste kabels lopen toch door een muur?
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
Hij zal bedoelen dat op de switch poort X direct met poort Y verbonden is.temp00 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:02:
Zeg nou eens wat je bedoelt. 'Een netwerkkabel vanuit de aansluiting weer terug in de muur'
ik weet niet wat voor switch er hangt, ik moet opafstand het probleem oplossen, die kan ik ook niet benaderen!
dat de netwerk aansluiting bedoel ik mee, dat de kabel van vanuit de muur "aansluitpung 1" weer in "aansluitpunt 2" gaat
dat de netwerk aansluiting bedoel ik mee, dat de kabel van vanuit de muur "aansluitpung 1" weer in "aansluitpunt 2" gaat
Je moet van afstand bepalen of er 2 poorten van een switch direct met elkaar verbonden zijn, zonder dat je remote toegang hebt tot de switch of uberhaupt weet welke hardware gebruikt wordt... En dit verwachten ze dat je HOE precies doet??
Je glazen bol pakken?
Je glazen bol pakken?
[ Voor 10% gewijzigd door bazkar op 10-03-2008 16:09 ]
ik kan wel in de server komen (linux server) en kan werkstations overnemen, dr is tog vast wel een of andere programma die het netwerk inkaart kan brengen en zodoende kan zien of er ergens iets mis isbazkar schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:08:
Je moet van afstand bepalen of er 2 poorten van een switch direct met elkaar verbonden zijn, zonder dat je remote toegang hebt tot de switch of uberhaupt weet welke hardware gebruikt wordt... En dit verwachten ze dat je HOE precies doet??
Je glazen bol pakken?
Ok waarom kan je de switch niet benaderen? Krijg je een foutmelding? Is hij per definitie niet geconfigureerd voor remote access? Enz. enz. Ik denk dat als je de switch niet kan benaderen vanaf afstand dat het dan moeilijk wordt met software want wat is er qua verkeer van andere(n)(apparaten( van een lijn af te plukken in een switched netwerk? juist
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
Wat 'de' server er mee te maken heeft snap ik niet helemaal.Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:10:
[...]
ik kan wel in de server komen (linux server) en kan werkstations overnemen, dr is tog vast wel een of andere programma die het netwerk inkaart kan brengen en zodoende kan zien of er ergens iets mis is
Als je switch niet te benaderen is door jou, dan verwacht ik ook niet dat een stuk software hem op magische wijze wel kan benaderen.
Werkstations die je over kan nemen zullen het probleem niet veroorzaken dus daar heb je niet zo veel aan.
Om 'het netwerk' in kaart te brengen zul je de apparatuur die dat netwerk vormt in kaart moeten brengen, en dat zijn dus je switches. Als je daar niet in kunt komen, of nog erger, dat het unmanaged switches zijn, dan wens ik je veel succes van afstand.
Al met al is er nog altijd niet al te veel input van jouw kant uit gekomen dat je post ook maar in de richting van PNS doet kwalificeren.
[ Voor 7% gewijzigd door bazkar op 10-03-2008 17:13 ]
Waarschijnlijk, dus als ik het zo allemaal lees kan ik dit concluderen:Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 15:57:
een lus in het netwerk, er gaat waarscheinenlijk ergens een netwerkkabel vanuit de aansluiting op de muur weer terug in de muur!
-PC's en Servers's zijn benaderbaar.
-JIJ DENKT dat er een loop is, je weet niet waarom? Of wel? Je merkt aan een aantal dingen dat er een loop? Zo ja, welke?
-Switch is niet benderbaar: Misschien niet geconfigureerd voor remote? Of unmanged switch?
En misschien een rare/brutale vraag: Maar, waarom kun je niet ff-ies er heen gaan en de boel controleren ?
Verwijderd
Als je een lus creeert in een netwerk kunnen er twee dingen gebeuren:
- Als spanning tree aanstaat op de switch zal deze verbinding er uit gegooid worden. Dit moet dan ergens te vinden zijn in een log. De switch zou dan gewoon benaderbaar moeten blijven.
- Als spanning tree niet aan staat, of de switch niet voorzien is van spanning tree, zal er een broadcast storm ontstaan op de switch. De switch, en alle apparaten op deze switch (als je pech hebt zelfs in het hele netwerk) zijn niet meer benaderbaar. Dit is makkelijk te zien doordat de activity leds van alle poorten permanent oplichten. Dat kun je echter alleen controleren als je ter plaatse bent. Oplossing: de beruchte kabel er uit trekken. Maar ja, zie die eens te vinden...
We hebben de laatste situatie een keer meegemaakt in ons eigen netwerk. Oplossing bleek gewoon alle kabels er uit te harken, en een voor een weer terug te steken. Dan ben je er zo achter.
- Als spanning tree aanstaat op de switch zal deze verbinding er uit gegooid worden. Dit moet dan ergens te vinden zijn in een log. De switch zou dan gewoon benaderbaar moeten blijven.
- Als spanning tree niet aan staat, of de switch niet voorzien is van spanning tree, zal er een broadcast storm ontstaan op de switch. De switch, en alle apparaten op deze switch (als je pech hebt zelfs in het hele netwerk) zijn niet meer benaderbaar. Dit is makkelijk te zien doordat de activity leds van alle poorten permanent oplichten. Dat kun je echter alleen controleren als je ter plaatse bent. Oplossing: de beruchte kabel er uit trekken. Maar ja, zie die eens te vinden...
We hebben de laatste situatie een keer meegemaakt in ons eigen netwerk. Oplossing bleek gewoon alle kabels er uit te harken, en een voor een weer terug te steken. Dan ben je er zo achter.
De beste manier om te checken of je met een STP-loop te maken hebt is door uit te vinden of dezelfde MAC-Addressen over meerdere core-poorten tegelijk geleerd worden. Is dit het geval, dan heb je inderdaad met een STP-loop te maken.
Maak dan even een gedetaileerde tekening van je netwerk (inclusief root-bridge & port-cost informatie) en ga dan een na welke core-poorten (dus geen client/server poorten) er daadwerkelijk zouden moeten "blocken" en welke er zouden moeten "forwarden".
Aan de hand van deze informatie zou je het probleem kunnen localiseren en oplossen. Misschien ben je iets te enthousiast geweest met portfast voor je servers/clients.
Good luck
Maak dan even een gedetaileerde tekening van je netwerk (inclusief root-bridge & port-cost informatie) en ga dan een na welke core-poorten (dus geen client/server poorten) er daadwerkelijk zouden moeten "blocken" en welke er zouden moeten "forwarden".
Aan de hand van deze informatie zou je het probleem kunnen localiseren en oplossen. Misschien ben je iets te enthousiast geweest met portfast voor je servers/clients.
Good luck
IIG verwachten we wel iets meer inzet van gebruikers.. Even snel help roepen, en hopen dat er iemand een kant en klaar antwoord voorkauwt is hier niet de bedoeling.
suc6 ermee..
suc6 ermee..
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()