Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Q: Bedrading

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af welke bedraging jullie gebruiken om LED schakkelingen te maken?

1mm² of 0.25² siliconnen of pcv bedrading..

Een link ofzo waar je ze koop zou ook handig zijn.
Ik heb al veel over Conrad.be gehoord...
Maar ik betwijfel het niet dat er andere zijn...

grtz
Jexx

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 18:34
Bedraging? Bedoel je geen bedrading? Het ligt eraan hoeveel leds je wilt schakelen, maar ik neem aan dat het amperage wat over de bedrading gaat wel meevalt. Gewoon dun draad wil dus wel.

De wijzen komen uit het Oosten!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb voor mijn casemod gewoon flink wat meters UTP gestript. Die draadjes die daarin zitten werken prima. En het is erg goedkoop.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Door opkomst van SATA worden de oude brede PATA kabels steeds meer overbodig. Omdat ze mooi naast elkaar lopen, kun je ze gebruiken voor leds. Ze zijn flexibel en redelijk lang. Flatcables zijn dus ook bruikbaar, zeker als je meerdere draden naar aantal leds laat lopen.

Tip voor TS: je maakt veel tikfouten, dus je hebt haastpost gemaakt. Neem 1 minuut meer tijd om fouten na te kijken, want het is zo erg opvallend.

[ Voor 21% gewijzigd door MrDummy op 10-03-2008 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje dislectie sorry dus voor de typo's...

mm ik wist niet dat datakables konden gebruikt worden, van die heb ik er hier nog wel wat liggen..

Ik zal daarmee een poging wagen en we zullen dan wel zien veronderstel ik :)

in ieder geval thnx voor de info :)

• Zanthr
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 21:40
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 10:59:
Ik heb een beetje dislectie sorry dus voor de typo's...

mm ik wist niet dat datakables konden gebruikt worden, van die heb ik er hier nog wel wat liggen..

Ik zal daarmee een poging wagen en we zullen dan wel zien veronderstel ik :)

in ieder geval thnx voor de info :)
Dan lijkt het me helemaal verstandig dat je het dus nog eens doorleest voordat je het post. Dyslexie is namelijk geen excuus om slecht te typen, sterker nog, digitaal werken kan je helpen in het beter beheersen van je taalvaardigheid. En anders kan ik je gewoon heel erg aanraden om zo'n dictionary te installeren voor Firefox, die in je browser zelf een spellingcheck doet.

• Morahnah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-11 18:28

Morahnah

¯\_(ツ)_/¯

Niet ouwehoeren, geef gewoon antwoord op zijn vraag... als je het weet.

Bel de bergbrandweer. Die hele berg staat hártstikke in de fik.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Precies, ik zou eigenlijk ook wel willen weten waar je een mooie rol draad van computerdikte haalt.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

danielkraak schreef op zondag 16 maart 2008 @ 21:59:
Precies, ik zou eigenlijk ook wel willen weten waar je een mooie rol draad van computerdikte haalt.
wat dacht je gewoon van een oude / dode voeding of bij een electro winkel in de buurt..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• danielkraak
ReseTTim schreef op maandag 17 maart 2008 @ 00:42:
[...]

wat dacht je gewoon van een oude / dode voeding of bij een electro winkel in de buurt..
ok

Verwijderd

Elke doe-het-zelfzaak heeft ook wel zo'n rol waarvan je kan afknippen. Ik heb gewoon draad met dezelfde dikte als de voeding, en dat gebruik ik voor alles.

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Die van de voeding is nog aardig grof, voor een (aantal) ledje(s) voldoet het allerdunste draadje écht wel :)

I see red pixels.

• danielkraak
wwwhizz schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:53:
Die van de voeding is nog aardig grof, voor een (aantal) ledje(s) voldoet het allerdunste draadje écht wel :)
Ja, maar het ziet er wel mooi uit om gewoon alles dezelfde dikte te hebben. Maar ik heb nu wel dunner draad liggen. Ik ga het proberen zodra ik mijn ledjes heb.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 18:34
Dunner draad kun je wel makkelijker solderen (over het algemeen minder stug) en je kunt het ook makkelijker verwerken in je kast, omdat je niet zulke dikke kabelbundels krijgt.

De wijzen komen uit het Oosten!

• duikeend
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03 14:21
ik heb zelf 1mm/2 vds draad gebruikt. vds is de soepele variant van de gewone vd draad voor huisinstallaties. Dit is in diverse kleuren te koop bij oa een technische unie of elke installateur die hier inkoopt. het gaat dan wel om een doos van 100 meter maar dan heb je wel kwaliteit. Dit draad heeft trouwens de diameter zoals normaal in de kast zit.

[ Voor 10% gewijzigd door duikeend op 27-03-2008 13:02 ]

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Als je rekent dat een voedingsdraad naar je graka tot 10A @ 12V (=120W) moet trekken en een ledje 0.02A @ 3.5V vraagt. Stel dat je 12v gebruikt met een weerstand dan krijg je 0.02A @ 12V = 0.24W. Dat is een verbruik van 1/500 maw... de allerdunste kabel zal nog steeds genoeg zijn om een ledje te voeden.

"If it works, don't fix it"

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-11 17:44
ja maar niet een hele hoop

en dat gedoe over die typ fouten e dat kan zijn dat die persoon een dialect heeft
(ik heb dat oek(ook))

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Voor draadjes naar ledjes kun je gewoon 0,14mm² draad gebruiken. Is in veel kleuren te krijgen bij Conrad. Zolang je niet te maken hebt met hoge stromen > 1A voldoet 0,14mm² prima. (een standaard ledje neemt ong. 20mA)

Mocht je gebruikmaken van een centrale massa/voedings draad voor al je ledjes dan zou je die eventueel wel 0,25mm² kunnen doen.

1 mm² is meestal gewoon overkill.

PC based oscilloscope

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

deleenheir schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:46:
Als je rekent dat een voedingsdraad naar je graka tot 10A @ 12V (=120W) moet trekken en een ledje 0.02A @ 3.5V vraagt. Stel dat je 12v gebruikt met een weerstand dan krijg je 0.02A @ 12V = 0.24W. Dat is een verbruik van 1/500 maw... de allerdunste kabel zal nog steeds genoeg zijn om een ledje te voeden.
je hoeft/mag niet rekenen

er gaat geen vermogen door de draad .. alleen maar stroom. niet meer, niet minder

afwel je vergelijk 10 A met 0.02 A.

Het neemt niet weg dat elk dun draadje idd genoeg is.

Iperf

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Tenzij ik me vergisb heeft een dunne draad een grotere weerstand dan een dikke draad. En dus zal een dunne draad opwarmen indien er veel stroom door gaat. Vandaar dat je bij grotere stromen dikkere bedrading nodig hebt....

"If it works, don't fix it"

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh ja ....

maar wat heeft dat de maken met de spanning van het ledje ?

Iperf

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat een discussie over draad zeg 8)7 Pak gewoon het eerste het beste wat je tegenkomt, in jouw lievelingskleur, of met jouw lievelings knoop er in. ;)
Alles qua draad is voldoende voor het voeden voor een ledje.
En als je het vaak nodig hebt, dan bestel je gewoon bij 1 van de elektro webshops een rolletje 100m aansluit draad :)

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11 18:13

boner

misantropisch altruïst

IN een trafo zit heel mooi dun en goed geleidend draad.....
Een paar kilometer heb je zo.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

boner schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 08:40:
IN een trafo zit heel mooi dun en goed geleidend draad.....
Een paar kilometer heb je zo.
weet je hoe irritant dat spul is? jij bedoelt gelakt koperdraad? dat is niet bedoelt als voedingsdraad, als je er mee langs metaal krast gaat de laklaag er al af en heb je kans op kortsluiting. ook moet je de eindjes af-fikken om er iets aan te kunnen solderen. Veel te veel gehannes.

UTP is perfect voor ledjes, zit al mooi met 2 om elkaar getwist. en door de massieve koperen kern is het ERG fijn solderen :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zoeken heb ik uiteindelijk een tip gevolgt uit dit forum... een oude voeding ontmantelen en die bedrading gebruiken.

Alles werkt nu zoals het moet en ik heb nog geen storingen of dergelijke ondervonden. Sorry voor de mensen die geen oude voedingen hebben, maar ik heb ook geen winkels gevonden die dergelijke dingen verkopen. Ik raad aan om naar een oud-ijzer boer of een vuilnisbelt te gaan waar ze electro spullen verzamelen en vragen of je daar mag gaan neuzen voor bedrading. Vergeet wel je kniptang niet ;)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:08:
Na lang zoeken heb ik uiteindelijk een tip gevolgt uit dit forum... een oude voeding ontmantelen en die bedrading gebruiken.

Alles werkt nu zoals het moet en ik heb nog geen storingen of dergelijke ondervonden. Sorry voor de mensen die geen oude voedingen hebben, maar ik heb ook geen winkels gevonden die dergelijke dingen verkopen. Ik raad aan om naar een oud-ijzer boer of een vuilnisbelt te gaan waar ze electro spullen verzamelen en vragen of je daar mag gaan neuzen voor bedrading. Vergeet wel je kniptang niet ;)
Lokale electronica boer verkoopt die meuk.
Hobby winkels vrkopen die meuk

Mensen met treintjes, RC auto's en vliegthuigen. hebben allemaal kleine draadjes nodig.

Je kan die zooi overal kopen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1