Toon posts:

FDD DD/HD ongeformatteerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lang geleden dat ik hier iets heb gepost. :*)

Zeg, heeft iemand enig idee waar ik nog ongeformatteerde diskettes kan kopen?
Ik heb hier een Macintosh plus en via de site van apple kan ik nog de system 7 downloaden in images van 800kb formaat en 400kb formaat.
http://download.info.appl...s/Dutch/Macintosh/System/
Ook heb ik een handleiding gevonden hoe je met "virgin" diskettes die images weg kan schrijven met " rawrite". Je kan uiteraard de HD disks DD maken door het rechter gaatje af te tapen.

De website waardoor ik mijn oude mac uit de kast heb getrokken.
http://www.jagshouse.com/GetYourCompactMacOnTheWeb.html

Alvast bedankt voor de inzet!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Ze zijn niet meer te krijgen omdat je ze ook niet nodig hebt om met rawrite een image erop te zetten, het is immers een herschrijfbaar medium en dat geldt voor de volledige schijf :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan jij me dan vertellen waarom het me niet lukt die images weg te schrijven?
En waarom dat op die site met handleiding aangegeven is als de enige manier om een goeie macdisk te maken?

:?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik had ze laatst nog gevonden bij de bruna!

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op maandag 10 maart 2008 @ 15:02:
Ik had ze laatst nog gevonden bij de bruna!
Net 4 vestigingen aan de lijn gehad.
Helaas. Bij eentje hadden ze nog een doosje staan maar die waren formatted.

;(

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Waar staat die handleiding wat betreft rawrite?

Verwijderd

Topicstarter
HIER:

http://www.jagshouse.com/Macs_and_PCs.html
Just a quick note, I don't know how many people are aware of the fact that you can make Mac system disks using a PC. Download the program 'Winimage' from Tucows or wherever and then use it to write the floppy images of 6.0.8 or 7.X available from Apple.
I've tried it with 6.0.8 and it finally let me boot my portable, and the system 7.5 also seems to work fine. Almost makes up for the iMac not having a floppy drive.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Kun je ze niet in je MAC formatteren?

Sorry als het een domme opmerking is, mijn PPC staat al een jaar of 8 stof te happen :|

Zal wel ff kijken of ik iets kan vinden/regelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
KILLorBE schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:31:
Kun je ze niet in je MAC formatteren?

Sorry als het een domme opmerking is, mijn PPC staat al een jaar of 8 stof te happen :|

Zal wel ff kijken of ik iets kan vinden/regelen ;)
Dat is het niet. Je kan met latere Systems zoals 8 en 9 wel schrijven maar niet lezen.
De grap is alleen dat mijn mac plus de enige is die ik heb. _/-\o_

De handleiding die ik vond gaf een duidelijke oplossing.

Het geval alleen:
You can format 800K (2DD: double-sided, double-density) disks as 400K (1DD: single-sided, double-density) disks with no problems. Note that you should use Double Density (DD) media. You should not use High Density (HD) media. HD disks are not entirely stable when formatted as DD. If you must use HD media, then it should be a virgin, unused disk.
DD is NIET meer te krijgen.
HD is dus wel een optie.

• KILLorBE
Volgens mij is alles nog te krijgen, het zal alleen moeilijk worden (en wss duur) zo heb ik ook nieuwe 5.25" schijfjes gevonden (Had ze niet nodig).

Zijn gebruikte DD's goed genoeg? Daar heb ik er nog 10tallen van, maar ik moet dan sowieso eerst wat back-ups maken en me ervan verzekeren dat het goed gaat werken met andere schijven (Waren/zijn voor m'n Atari Mega ST4 (Omgebouwde ST2)).

Als jij of iemand anders me kan helpen hoe ik dat moet doen/aan kan pakken dan kan je er 10 krijgen tegen verzendkosten.

Verwijderd

Topicstarter
KILLorBE schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:57:
[...]
Zijn gebruikte DD's goed genoeg? Daar heb ik er nog 10tallen van, maar ik moet dan sowieso eerst wat back-ups maken en me ervan verzekeren dat het goed gaat werken met andere schijven (Waren/zijn voor m'n Atari Mega ST4 (Omgebouwde ST2)).
Die zijn dan al geformatteerd. Ik weet niet in hoeverre die nog te turnen zijn naar mac.
Raden en gissen. Liever toch leeg. :|

• KILLorBE
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:07:
Die zijn dan al geformatteerd. Ik weet niet in hoeverre die nog te turnen zijn naar mac.
Raden en gissen. Liever toch leeg. :|
Probeer ik toch ff op m'n PPC (Heb System 7 ;) ).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
Waarom moeten die dingen ongeformatteerd zijn? Met tools als fdformat of WinImage kan je een diskette in elk gewenst formaat formatteren.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
ik denk dat het te maken heeft met de manier van formateren, en dat er toch sporen van de HD formatering achterblijven wanneer je ze als dd formateert. en dat dan de schijf dus niet juist wordt herkend.

het heeft denk ik verder niet met het formatten te maken maar gewoon met de manier van schrijven.
rawrite formateert de schijf immers ook niet, die begint gewoon ergens de tracks et schrijven in een bepaald formaat.

rawrite schrijft immers niet zo zeer bits naar een lokatie in een formaat of bestandsysteem, maar dus eehm tja om het bot te zeggen "analoog" een image naar de disk. en dan is het maar hopen dat dat goed gaat ( meestal wel natuurlijk, want dat doet een format ook) het komt een beetje neer op een digitale fax kopieren op een analoog kopieer apparaat als je dan op gebruikt papier kopieert is het maar hopen dat het wit ook echt wit is en geen streepjes of stipjes of zo heeft, of dat de rand van het papiertje zichtbaar wordt, of de gaatjes die er in zaten voor in de multomap.

Verwijderd

Topicstarter
KILLorBE schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:38:
[...]

Probeer ik toch ff op m'n PPC (Heb System 7 ;) ).
Probeer er voor de gein een MFS disk van te maken.

* You can still create an MFS volume on a single-sided disk by holding down the Option key (and keeping it held down until the formatting is complete) when selecting Erase Disk under some versions of System 7, including System 7.0x and System 7.1. However, you cannot create an MFS disk under System 7.5.
engelbertus schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:05:
ik denk dat het te maken heeft met de manier van formateren, en dat er toch sporen van de HD formatering achterblijven wanneer je ze als dd formateert. en dat dan de schijf dus niet juist wordt herkend.

het heeft denk ik verder niet met het formatten te maken maar gewoon met de manier van schrijven.
rawrite formateert de schijf immers ook niet, die begint gewoon ergens de tracks et schrijven in een bepaald formaat.
Ik heb geprobeerd met een DD disk iets weg te schrijven. Deze was IBM geformatteerd en later in mijn mac maar rawrite kon niet wegschrijven naar deze disk. Een lege disk zal waarschijnlijk wel aan te spreken zijn en/of behoorlijk te formatteren

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

engelbertus schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:05:
rawrite schrijft immers niet zo zeer bits naar een lokatie in een formaat of bestandsysteem, maar dus eehm tja om het bot te zeggen "analoog" een image naar de disk. en dan is het maar hopen dat dat goed gaat ( meestal wel natuurlijk, want dat doet een format ook) het komt een beetje neer op een digitale fax kopieren op een analoog kopieer apparaat als je dan op gebruikt papier kopieert is het maar hopen dat het wit ook echt wit is en geen streepjes of stipjes of zo heeft, of dat de rand van het papiertje zichtbaar wordt, of de gaatjes die er in zaten voor in de multomap.
Dat klopt half, rawrite schrijft niet bits maar sectoren, de kleinste eenheid op een disk. Die sectoren worden ingedeeld per track en per head (de 'kant' van de schijf dus). Bij een HD-DS image zijn er 80 tracks en 2 heads, bij een DD-SS maar 40 tracks en 1 head, dat laatste heeft TS nodig.

Rawrite doet niets anders dan het image te verdelen in sectoren en die sector-voor-sector naar de disk te schrijven (wel digitaal natuurlijk, analoog kan niet eens). Als jouw apparaat vervolgens die verkeerd wegschrijft (bijvoorbeeld op HD 40 tracks wegschrijven) dan doet hij het niet in een DD apparaat. In principe gaat het goed als je een DD-floppy in het apparaat hebt (of een HD met afgeplakt gaatje), de 'achterkant' blijft onbeschreven en wordt toch niet door het DD-SS apparaat uitgelezen.

Wat betreft het gebruik van een 'tainted' (als in het tegenovergestelde van 'virgin' :P ) HD als DD alternatief weet ik niet 100% zeker of het zou werken, maar dat komt meer omdat elke floppydrive anders gecallibreerd is. Dat kan dus ook nog per merk disk variëren. Fysiek gezien zou het moeten werken, desnoods naar een aantal keer herhaald schrijven (maakt het signaal sterker).

EDIT
Nog tips: met unix/linux systemen (ook OSX dus) kan je met het commando dd simpelweg nullen naar je floppy sturen zodat je zeker weet dat er niet nog een oude IBM-DOS bootsector op staat. Syntax: 'dd if=/dev/null of=/dev/fd0'
Voor Win9x bestaat er ook nog GrDuw (zie mirror in mijn sig) waarmee je een floppy in veel 'smaken' kan formatteren. Dit kan natuurlijk in unix/linux ook maar ik ken daar de syntax niet van uit mijn hoofd.

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 11-03-2008 01:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 01:33:
[...]
Dat klopt half, rawrite schrijft niet bits maar sectoren, de kleinste eenheid op een disk. Die sectoren worden ingedeeld per track en per head (de 'kant' van de schijf dus). Bij een HD-DS image zijn er 80 tracks en 2 heads, bij een DD-SS maar 40 tracks en 1 head, dat laatste heeft TS nodig.
Het gaat hier volgens mij wel om Double Sided Double Density diskettes met een capaciteit van 720 kb / 820 kb. Tenminste de images die ik heb voor system 7 zijn 820 groot op de schijf.
Rawrite doet niets anders ........ en wordt toch niet door het DD-SS apparaat uitgelezen.
Ik heb vannacht nog wat lopen klooien met rawrite maar misschien moet ik inderdaad gewoon het aantal heads en tracks opgeven want hij herkent er wel 80 op de disk die ik heb. :?
Hier een site met een opgave:
http://docs.hp.com/en/B9106-90013/floppy.7.html

3.5in DS DD
Capacity 788,480 | Heads 2 | Tracks 77| Sectors 5 | Sector size 1024
of toch:
3.5in DS DD DOS 720K
Capacity 737,280 | Heads 2| Tracks 80 | Sectors 9 | Sector size 512

Ik ga zometeen met deze gegevens het eens proberen met rawrite.
Wat betreft het gebruik van een 'tainted' ....... aantal keer herhaald schrijven (maakt het signaal sterker).
Gisteren van een vriend nog 3 stuks DS DD disks gehad die in zijn doos met oude atari meuk zaten.
Ik heb met de Gemulator Explorer version 2.03 die geleverd zit bij Softmac een image kunnen wegschrijven naar een diskette. Deze was niet uit te lezen op de plus.
Om te kijken of de image wel correct was heb ik deze met de emulator getest. Deze was in orde.
Nog tips: met unix/linux systemen ..... syntax niet van uit mijn hoofd.
GrDuw werkt helaas niet onder win2k. (thnx for the mirror) Misschien ff oude 9x uit de kast trekken en erbij installen hier. Of ken je nog een andere format util die nullen weg kan schrijven naar een diskette?

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Update over rawrite:
Weer image proberen weg te schrijven. Hij gaat door tot sector 79 en dan kapt ie ermee.
Disk moet eerst geformatteerd worden naar 820 KB vermoed ik.
Het gaat hier om DS DD disk die dat aan kan.

Volgende programma's getest:
fdformat 1.8 (FDFORMAT A: /T82 /N10 /H2 of FDFORMAT A: /F820)
hd copy 20ae (console waar je je format kan specificeren, een vrij krachtige app)
winimage format (programma werkt bij optie "non-standard 820kb" niet)
Disk copy fast 5.0 en 5.3 (kan disk niet lezen)
Omniflop (programma heeft licensie nodig om volledig te werken maar biedt wel opties)

Hij wil of niet of de laatste sectors niet meepakken.
Met HDcopy heb ik tot nu toe het beste resultaat gehaald.

HD copy:
│ID/DAM not found, trying again...
│Disk seems to be unformatted
│Formatting 82x10, 0.82 Mb
│ID/DAM not found, 400100-00000000
│Ready, 0.33 sec
│Format failed, don't use this disk

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets gevonden:

3.5 300 250 MFM 50.00 9*512 80/2 720 DSDD (5)
3.5 300 250 MFM 50.00 5*1024 80/2 800 DSDD (2)
3.5 var var GCR var var*512 80/2 800 DSDD (7)
3.5 300 500 MFM 100.00 18*512 80/2 1440 DSHD (6)
3.5 var var GCR var var*512 80/2 1600 DSHD (A)
3.5 300 1000 MFM 200.00 36*512 80/2 2880 DSED
(1) Apple ][
(2) Applix
(3) IBM PC
(4) IBM PC/AT
(5) IBM PS/2 25,30
(6) IBM PS/2 > 30
(7) Macintosh & Apple //
(8) IBM 3740
(9) IBM System 34
(A) AE 1.6MB drive on Apple //

Variabele diskspeed dus.

Verwijderd

Topicstarter
Goed.... diskettes heb ik gevonden. Die kan je her en der nog krijgen voor een wat hoger bedrag dan voorheen. Maar mijn mac heeft dus een variabele diskspeed drive. Blijkbaar gaat dat niet werken.
Kan ik nog andere drives aansluiten op mijn macje om data over te zetten? Een high density diskdrive bijv? Zo kan ik alsnog die bootdisks maken met de mac zelf.

Alle input is welkom!

Sfeerplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://media.techeblog.com/images/plus.jpg

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Geen idee - zulke oude mac hardware heb ik (helaas) niet meer staan thuis. Maar misschien moet je even vragen aan een modje of ie je topic een schop wil geven naar het APL forum - daar lopen de apple gebruikers en daar zal ook wel wat meer legacy kennis zijn denk ik?

edit: Aangezien het nu niet alleen meer om de diskettes gaat maar ook om de aplpe hardware die ermee moet werken.

Toch meen ik mij te herinerren dat ik zo rond os 6,7 er gewoon hd disks in propte - in elk geval dos geformateerde die ik dan opnieuw formarteerde want lege waren toen al lastig(er) te krijgen.

en ook : misschien dat er iemand met een mac is die die boot disks voor je kan maken? Er zijn van die mensen die alle mac hardware sparen, misschien moet je eens op google zoeken naar zo'n fanaat en dat die je kan verder helpen.

[ Voor 53% gewijzigd door franssie op 12-03-2008 13:28 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:25:
Geen idee - zulke oude mac hardware heb ik (helaas) niet meer staan thuis. Maar misschien moet je even vragen aan een modje ...... hardware sparen, misschien moet je eens op google zoeken naar zo'n fanaat en dat die je kan verder helpen.
Thnx... ik realiseerde me inderdaad dat het nu niet langer over media gaat maar over apple hardware. Ik heb een topicje geopend. Bootdisks maak ik natuurlijk het liefste zelf. Ik laat mijn wekker ook niet zetten door iemand anders. :)
Diskettes kan je op internet bestellen bij div "thuishandelaren" mocht ik tot oplossingen komen die hierom vragen.

link naar topic:
Stoffigheid alom.
Pagina: 1