Een tool als WiFiFoFum kan op een grafisch scherm laten zien waar Wifi-accesspoints zich ongeveer bevinden terwijl de pocketPC waar het op draait zich op een vaste plek bevindt. Hoe werkt dit?
In combinatie met een GPS-ontvanger en het meten van de signaalsterkte op verschillende plekken zou ik me er nog wat bij kunnen voorstellen, maar het genoemde tool kan dit dus ook zonder die zaken. Weliswaar is 1 op de 5 metingen per accesspoint fout, maar 4 van de 5 zit wel redelijk in de buurt. En de pocketPC (HTC Kaiser) heeft zover ik weet slechts 1 ontvanger/antenne. Wie kan dit verklaren?
Rechtstreeks uit hun FAQ:
------------------------
Q: Radar doesnt seem to show correct position!
A: The radar just displays the access point on the radar closer to the centre the stronger the signal. They are laid out in 20 degree increments clockwise from 90 degrees.
---------------------------------------------------------------------
Oftewel, hoe sterker het signaal hoe dichter bij het centrum. Verder is het steeds elke 20 graden met de klok mee verdeeld vanaf de 90 graden. 4 van de 5 redelijk in de buurt lijkt me dus toeval
------------------------
Q: Radar doesnt seem to show correct position!
A: The radar just displays the access point on the radar closer to the centre the stronger the signal. They are laid out in 20 degree increments clockwise from 90 degrees.
---------------------------------------------------------------------
Oftewel, hoe sterker het signaal hoe dichter bij het centrum. Verder is het steeds elke 20 graden met de klok mee verdeeld vanaf de 90 graden. 4 van de 5 redelijk in de buurt lijkt me dus toeval
Wat specifieker, het is WiFiFoFum2 die ik gebruik en hij laat mijn eigen router op zo een 30 graden nauwkeurig zien op het radarscherm. Ook als ik een rondje door het huis loop dan zie ik hem mee draaien. En ook als ik over straat loop zie ik de AP's netjes aan de juiste kant voorbij komen op het radarscherm van mijn PPC-telefoon. Dus er zal wat meer techniek in zitten dan die random 20 graden plot. Ik wil met veel plezier een filmpje hiervan maken als dit helpt?Satch schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:45:
Verder is het steeds elke 20 graden met de klok mee verdeeld vanaf de 90 graden. 4 van de 5 redelijk in de buurt lijkt me dus toeval
Verwijderd
Toeval? Het is toch gewoon onmogelijk positiebepaling te kunnen doen opv 1 stralingsbron? Bovendien, als het lijkt te werken, leg je PDA dan op tafel, en draai hem rond zonder te verplaatsen. Dan zou hij het ook moeten doen. Of gewoon op straat zijn, 90 graden draaien (zonder je te verplaatsen uiteraard) en kijken of de radar ook omkeert. Bij mij doet WFFF dat iig niet...
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat filmpje!
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat filmpje!
Bij mij doet ie dat wel. Gebruik je wel WFFF2 en welke PDA gebruik je?
Als er voldoende belangstelling is wil ik dat filmpje wel maken.
Als er voldoende belangstelling is wil ik dat filmpje wel maken.
Als het beperkt blijft tot die 45 graden dan vind ik dat nog redelijk nauwkeurig.
[YouTube: http://www.youtube.com/v/iKk5YiwBIT8]
Hier een videootje van de TyTN II die op tafel ligt. Mijn router heet ARNE. Bij iedere draai tik ik even op het scherm om hem aan te houden. De positie van mijn router wordt niet altijd goed getoond, maar wel meestal.
[YouTube: http://www.youtube.com/v/iKk5YiwBIT8]
Hier een videootje van de TyTN II die op tafel ligt. Mijn router heet ARNE. Bij iedere draai tik ik even op het scherm om hem aan te houden. De positie van mijn router wordt niet altijd goed getoond, maar wel meestal.
Als je op 3 verschillende momenten de signaalsterkte meet kan het wel degelijk dmv. triangulatie.
Niet echt van toepassing hier lijkt me, slimmerik.Vinnienerd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:24:
Als je op 3 verschillende momenten de signaalsterkte meet kan het wel degelijk dmv. triangulatie.
Niet 3 verschillende momenten, maar 3 verschillende plaatsen. Maar daar is hier geen sprake van.Vinnienerd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:24:
Ghe, gaaf dat het wel degelijk werkt 
Voorzover ik weet weten accesspoints van elkaar. Ze wisselen onderling data uit om te bepalen welke kanalen te gebruiken zijn, om te voorkomen dat ze elkaar gaan storen. In die data zal dan ook iets over de signaalsterkte worden meegezonden.
Misschien dat dit programmaatje dergelijke info ook kan zien, en met die data is volgens mij wel een redelijk accuraat radarbeeld te bouwen.
Voorzover ik weet weten accesspoints van elkaar. Ze wisselen onderling data uit om te bepalen welke kanalen te gebruiken zijn, om te voorkomen dat ze elkaar gaan storen. In die data zal dan ook iets over de signaalsterkte worden meegezonden.
Misschien dat dit programmaatje dergelijke info ook kan zien, en met die data is volgens mij wel een redelijk accuraat radarbeeld te bouwen.
Aldus sprak ik.
Verwijderd
Dit is met 1 AP. Zodra ik er meerdere tegelijkertijd heb vertrouw ik hem niet meer..atjong schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:17:
Als het beperkt blijft tot die 45 graden dan vind ik dat nog redelijk nauwkeurig.
[video]
Zou zoiets btw niet met GPS te koppelen zijn aan Google Maps bijvoorbeeld? Als je meerdere keren langs / om een AP komt zou je met GPS steeds het gebied kunnen verkleinen waar je AP in zou kunnen zitten..
Dan zou je apparaat continu naar AP's moeten zoeken, wat dus écht niet bevorderlijk is voor je accu-duur.Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:43:
[...]
Dit is met 1 AP. Zodra ik er meerdere tegelijkertijd heb vertrouw ik hem niet meer..
Zou zoiets btw niet met GPS te koppelen zijn aan Google Maps bijvoorbeeld? Als je meerdere keren langs / om een AP komt zou je met GPS steeds het gebied kunnen verkleinen waar je AP in zou kunnen zitten..
Nee hoor, AP's zoeken kan prima passief (ze zenden zelf een signaal uit, dus je hoeft alleen maar te luisteren).MensionXL schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 17:20:
[...]
Dan zou je apparaat continu naar AP's moeten zoeken, wat dus écht niet bevorderlijk is voor je accu-duur.
Overigens heeft de TyTN2 helemaal geen enkele manier om zijn eigen orientatie te meten, dus dat de richting enigzins klopt kan alleen puur toeval zijn (afijn, zoals hierboven aangehaald werd zegt het bedrijf zelf dat er niets gemeten wordt). Misschien moet je eens naar de orientatie van de andere access points kijken.
Met behulp van triangularization en de gps zou het nog eventueel mogelijk zijn een redelijk beeld te geven, maar dan moet je wel in beweging zijn.
In WiFiFoFum kun je ook de GPS-ontvanger aanzetten waarna hij zijn metingen aan de GPS-positie zal koppelen. Het eindresultaat kun je opslaan in een bestand en ongetwijfeld ook aan Google Maps kunnen koppelen. Maar mijn doel is niet om alle Wi-Fi AP's in kaart te brengen. Voor publiekelijk toegankelijke Wi-Fi netwerken zoals bij winkelcentra zou dat nog wel nut kunnen hebben, maar voor de rest zie ik het nut er niet van in.Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:43:
Ik zal het nog maar een keertje zeggen voor hen die het niet willen geloven: Als ik op straat loop zie ik netjes de accesspoints aan de juiste kant in beeld komen en langzaam aan mij voorbij trekken. Loop ik terug dan zie ik ze netjes aan de andere kant weer voorbij komen. Daar zit niks toevalligs aan. Mijn tip: probeer het eens uit met je TyTN II. Helaas kan nog niemand verklaren hoe dit werkt. Zou de TyTN II misschien 2 Wi-Fi ontvangers ingebouwd hebben?Tes schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:31:
Overigens heeft de TyTN2 helemaal geen enkele manier om zijn eigen orientatie te meten, dus dat de richting enigzins klopt kan alleen puur toeval zijn
Pagina: 1