[Eclipse/Alternatief] Debuging Java, vars zien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Ik ben zelf erg gewend om met C# te werken, met de heerlijke visual studio van MS, maar voor school ben ik meestal met Java bezig. En als je dan goed wil debuggen zijn we eigenlijk altijd bezig met eclipse. Maar ik mis 1 debug optie zo ontzettend. Misschien kijk ik er over heen. Maar als ik bijvoorbeeld een object of array (wat technisch gezien ook een object is natuurlijk :P) wil checken tijdens het debuggen dan krijg je in Visual Studio na wat hoveren zo'n schermpje:
Afbeeldingslocatie: http://www.theglavs.com/article_Images/DebuggingJavascriptFunandGames_F451/image0_thumb11.png

Hiermee kun je veel variabelen in 1x controleren op een overzichtelijke manier. Terwijl ik bij Java voor een array er maar println neer ga zetten 8)7

Is er een betere debugger voor Java? Of zie ik gewoon opties over het hoofd en kan dit ook met eclipse?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik ben niet super bekend met Eclipse, maar je hebt er toch een watch (en idd variables) window?

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 10-03-2008 19:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Eclipse heeft in de Debug perspective standaard een "Variables" window. Als je hier de betreffende array, Object, List etc. aanklikt dan zie je precies wat er in zit.

Of je selecteert de betreffende variabele en vervolgens heb je de volgende opties:
1) rechttermuisklik -> Watch om zo een Expression window te openen met de betreffende variabele
erin
2) Rechttermuisklik -> Inspect (CTRL-SHIFT-I) voor een popup met de inhoud
3) Rechttermuisklik -> Display (CTRL-SHIFT-D) voor een los window met de inhoud

[ Voor 51% gewijzigd door Creepy op 10-03-2008 12:53 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ik gebruik 2 schermen en zet vaak het Variables scherm op het andere scherm door hem te detachen van het eclipse hoofdscherm en hem dan zo groot mogelijk te maken. Kan niet beter!

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie dit artikel voor een goede introductie tot de Eclipse debugging mogelijkheden. Wees gerust, je kunt met Eclipse vrijwel alles wat je ook met VS kan op debugging gebied. En probeer ook zeker eens hot-code replace (code aanpassen tijdens het debuggen), dat is iets dat C# volgens mij nog steeds niet kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:32:
En probeer ook zeker eens hot-code replace (code aanpassen tijdens het debuggen), dat is iets dat C# volgens mij nog steeds niet kan. :)
Jawel hoor; en in VS2005 ook al als ik me niet vergis.

edit:
ja dus :P

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 10-03-2008 19:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:32:
Zie dit artikel voor een goede introductie tot de Eclipse debugging mogelijkheden. Wees gerust, je kunt met Eclipse vrijwel alles wat je ook met VS kan op debugging gebied. En probeer ook zeker eens hot-code replace (code aanpassen tijdens het debuggen), dat is iets dat C# volgens mij nog steeds niet kan. :)
Dat kan VS2005 ook al hoor ;)

En bedankt voor de link. Het is misschien vooral de overweldigende troep in de debugview :P jukkie :P waardoor ik niet alles zag, en dat watches in Visual Studio toch wat anders werken. Ik ga er is wat beter mee aan de gang en ik ga zeker dat artikel lezen zodat ik van die println kan afblijven _/-\o_ zeer nuttige tips. vooral CTRL+SHIFT I en CTRL+SHIT+D, zelfde soort openbaring als toen ik over CTRL+Space las in de manual.

[ Voor 5% gewijzigd door roy-t op 10-03-2008 23:30 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Je zou ook eens naar netbeans kunnen kijken, met versie 6 komen ze in de buurt van visual studio _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

:D CTRL-Space is nogal bruikbaar in meerdere IDE's (ook in VS) ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
Damn, die CTRL+SHIFT+D kende ik nog niet.... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb geen Eclipse, misschien ook leuk om te vermelden wat het precies doet? :)

"Mijn IDE is toch veel beterder want hij ondersteunt CTRL+SHIFT+D en de jouwe lekker niet, na na nana na" :+

[ Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 13-03-2008 11:35 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

CTRL+SHIFT+F is ook aardig. Het formatteert de code volgens de richtlijnen in de formatter prefs :)
ALT+SHIFT+R is ook handig, scheelt find&replace wanneer je een klasse, methode of variabele naam wil hernoemen.

Overview JDT actions: http://help.eclipse.org/h....user/reference/ref-2.htm
Must-to-know keys: http://eclipse.dzone.com/news/effective-eclipse-shortcut-key

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 13-03-2008 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

Eclipse kent heel wat uber13373 shortcuts waarmee ik intellij'nde collega's (om nog maar niet te spreken van vs'ers :P) achter mij kan laten, een favoriet is de alles in één geconsolideerde ctrl-shift-3

Beetje zoals quicksilver op os x, je typt gewoon in wat je wil doen, of dat nu een menu entry is, een fuzzy description, een file of resource name, in 99% van de gevallen kom je wel goed terecht :)

Nog een schitterende feature is natuurlijk code runnen die helemaal niet af is dankzij de incremental compiler

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobIII schreef op maandag 10 maart 2008 @ 19:10:
[...]

Jawel hoor; en in VS2005 ook al als ik me niet vergis.

edit:
ja dus :P
OK mooi! :) Ik moet ook niet over .NET dingen beginnen merk ik, de laatste keer dat ik met VS heb gewerkt is versie 2003... :> Veel plezier met debuggen in Eclipse! :)
Pagina: 1