Midi opnemen op pc of laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 16:04
Ik bespeel een instrument wat weinig tweakers zullen bespelen denk ik, namelijk kerkorgel.
Uiteraard heb ik thuis geen kerkorgel staan, maar een electronisch digitaal orgel.

Nu ben ik ook zelf muziek aan het schrijven, improvisaties op papier zetten, met verschillende programma's, die ik nu gebruik is NoteWorthy Composer alleen is het een verschrikkelijk karwei om dit te doen, bijvoorbeeld 10 pagina's schrijven kun je wel een paar dagen druk mee zijn.

Nu zit op het digitale orgel ook een Midi uitgang, en het muziek notatie programma kan Midi Files importeren en omzetten naar muzieknoten.

Ik heb een standaard pc met standaard geluidskaart met een gamepoort, en een Dell laptop met gewone interne soundkaart, wel een firewire aansluiting.

Nu heb ik een poos zitten zoeken hier op GoT en Google, en ik kom op allerlei dure hardware uit en mogelijkheden, maar de simpele vraag die ik heb, kan ik met m'n huidige hardware zorgen dat het geluid van het digitale orgel als Midi file op m'n pc (het liefst laptop) binnenkomt, zodat ik dit als Midi kan opslaan, en zodat ik dit kan importeren in het muzieknotatie programma?

Graag ontvang ik advies over wat ik het beste kan doen met een low budgeth daar ik door de bomen het bos niet meer zie.

bvd

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Vaak kan de gameport ook gebruikt worden als MIDI interface. Check gewoon ff de manual van je geluidskaart :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
EJVL schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:04: kan ik met m'n huidige hardware zorgen dat het geluid van het digitale orgel als Midi file op m'n pc (het liefst laptop) binnenkomt, zodat ik dit als Midi kan opslaan, en zodat ik dit kan importeren in het muzieknotatie programma?
Wat je nodig hebt is een mogelijkheid om de midi poort van je orgel met je PC te verbinden en software om op te nemen. Bij veel geluidskaarten met MIDI poort zit vaak al een simpele versie van Cakewalk, Cubase oid, dus misschien heb je al opnamesoftware.
De meeste desktop PC geluidskaarten hebben een gecombineerde joystick/MIDI poort. Om die op je orgel aan te sluiten heb je een verloopkabel nodig. Er zijn echt vreselijk veel mensen die nog zo'n ding op zolder hebben liggen, dus moet dat voor weinig geld te regelen zijn.
Als je iets meer flexibiliteit wil (opnemen op je laptop?) kan je het best een USB MIDI interfacekabel kopen. Die kosten momenteel enkele tientjes, wat mij niet echt dramatisch duur lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
klaasjanb schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:37:
[...]

Wat je nodig hebt is een mogelijkheid om de midi poort van je orgel met je PC te verbinden en software om op te nemen. Bij veel geluidskaarten met MIDI poort zit vaak al een simpele versie van Cakewalk, Cubase oid, dus misschien heb je al opnamesoftware.
De meeste desktop PC geluidskaarten hebben een gecombineerde joystick/MIDI poort. Om die op je orgel aan te sluiten heb je een verloopkabel nodig. Er zijn echt vreselijk veel mensen die nog zo'n ding op zolder hebben liggen, dus moet dat voor weinig geld te regelen zijn.
Als je iets meer flexibiliteit wil (opnemen op je laptop?) kan je het best een USB MIDI interfacekabel kopen. Die kosten momenteel enkele tientjes, wat mij niet echt dramatisch duur lijkt.
Dank voor de antwoorden, zou ik bijvoorbeeld met http://www.marktplaats.nl...3D%26fta_ind%3D7%26fs%3D1 uit de voeten kunnen?
Dat ik dus met deze kabel vanuit het orgel midi files kan opnemen op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 09:29

jjkewl

Computer problems?!

Als er een gameport op je geluidskaart zit dan kan je die gebruiken. Maar dat is tamelijk verouderd en geeft wel eens problemen.

Beter is een USB MIDI interface die je dan ook op je laptop kan gebruiken. Zelf heb ik een MIDIMan interface maar wat ik bij klanten wel eens gebruik is deze (erg handig!): http://www.feedback.nl/?b=EXMIDI1X1&a=167

En wat MIDI betreft, wellicht ten overvloede: MIDI is geen audio. Wikipedia: MIDI

En wat notatie betreft: ik schrijf sneller met de hand dan dat ik een MIDI file netjes in het gareel krijg. Eenvoudige composities gaan misschien nog wel maar het is veel werk om meerdere frases uit een MIDI partij te halen. Elke stem apart in spelen is een betere optie (ipv alle partijen gelijktijdig met beide handen, en in jouw geval ook voeten).

Kwa notatie software raad ik Sibelius aan (voor goed leesbare resultaten), maar dat is helaas niet low budget.

grt, Josh

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Emu die jjkewl noemt gebruikte ik altijd om te syncen. Werkt prima d:)b .

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:51

voodooless

Sound is no voodoo!

'T kan natuurlijk nog goedkoper ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

jjkewl schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:20:
Als er een gameport op je geluidskaart zit dan kan je die gebruiken. Maar dat is tamelijk verouderd en geeft wel eens problemen.

Beter is een USB MIDI interface die je dan ook op je laptop kan gebruiken. Zelf heb ik een MIDIMan interface maar wat ik bij klanten wel eens gebruik is deze (erg handig!): http://www.feedback.nl/?b=EXMIDI1X1&a=167

En wat MIDI betreft, wellicht ten overvloede: MIDI is geen audio. Wikipedia: MIDI

En wat notatie betreft: ik schrijf sneller met de hand dan dat ik een MIDI file netjes in het gareel krijg. Eenvoudige composities gaan misschien nog wel maar het is veel werk om meerdere frases uit een MIDI partij te halen. Elke stem apart in spelen is een betere optie (ipv alle partijen gelijktijdig met beide handen, en in jouw geval ook voeten).

Kwa notatie software raad ik Sibelius aan (voor goed leesbare resultaten), maar dat is helaas niet low budget.

grt, Josh
Op zich, met een goede quantinizer kan je behoorlijk goed via midi inspelen. Maar dan moet je je software wel de opdracht geven om alleen 1/16 of langer als noten te accepteren. Zodra je 1/32 of 1/64 accepteerd, dan ben je inderdaad enorm veel tijd kwijt om het netjes te krijgen... Terwijl je zelden zulke korte noten zult gebruiken... (volgens mij reageert een kerkorgel amper snelgenoeg om een noot van 1/16 bij een 4-kwarts maat op tempo 120 weer te kunnen geven...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
jjkewl schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:20:

grt, Josh
Ik heb gisteren bij feedback deze gekocht, en op zich werkt het wel goed, alleen het muziek notatie software werkt inderdaad niet helemaal fijn, 4 vingers en voete spelen zet hij alle noten op 1 muziekbalk ipv 3 verschillende, ik ga nu op zoek naar een programma waar ik MIDI mee kan opnemen, dat zodra ik een MIDI bestand heb dit kan inlezen in het programma die het weer omzet naar noten, Audacity geprobeerd maar die kan het niet, dus ik zoek nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
EJVL schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:16:
[...]

Ik heb gisteren bij feedback deze gekocht, en op zich werkt het wel goed, alleen het muziek notatie software werkt inderdaad niet helemaal fijn, 4 vingers en voete spelen zet hij alle noten op 1 muziekbalk ipv 3 verschillende, ik ga nu op zoek naar een programma waar ik MIDI mee kan opnemen, dat zodra ik een MIDI bestand heb dit kan inlezen in het programma die het weer omzet naar noten, Audacity geprobeerd maar die kan het niet, dus ik zoek nog even verder.
dat blijf je houden. als je alles opneemt en daarna omzet naar midi dan komt alles zeker op 1 balk terecht. tenzij je verschillende channels gebruikt voor de verschillende klavieren.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
justice strike schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:16:
[...]

dat blijf je houden. als je alles opneemt en daarna omzet naar midi dan komt alles zeker op 1 balk terecht. tenzij je verschillende channels gebruikt voor de verschillende klavieren.
In principe moet dat wel kunnen, we hebben namelijk ook een externe geluidsbron aangesloten voor wat uitbreiding op het orgel met hierin verschillende stemmen van een orgel via Midi, deze kun je per channel instellen, channel 1 is bovenste klavier, en channel 2 is onderste klavier en channel 3 is pedaal, dat werkt wel goed, dus ik moet nog eens gaan uitzoeken of ik dat ook hierin voor elkaar kan krijgen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat je bevindingen dan maar weten, ik zit zelf ook wel eens te knooien met dit soort dingen. Met een usb-midi kabeltje haal ik de muziek als midifile binnen, maar het omzetten naar notenschrift...
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens hier in de start post ;) over muziek maken en produceren.
Verder gewoon lichte cubase versie of logic express installeren. Ton's of verschillende midi synth's, vele track mogelijkheden en bewerking. Verder is er een zeer mooie nederlandse synth forum op het web waar echt behoorlijke pro's zitten. Succes.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:12:
Laat je bevindingen dan maar weten, ik zit zelf ook wel eens te knooien met dit soort dingen. Met een usb-midi kabeltje haal ik de muziek als midifile binnen, maar het omzetten naar notenschrift...
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar!
Zover ik het weet kan dit dus met Logic (mac only helaas) en Cubase.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Ik heb zojuist Cubase geinstalleerd en ga dit morgen even proberen of het werkt, het omzetten naar noten werkt wel hoor, alleen alles op 1 balk, en heb nog geen mogelijkheid gevonden dat dit anders kan, maar hier zoek ik nog naar.
Heb net wel wat virtuele orgels gedownload, dus die ga ik ook via de MIDI proberen af te spelen op het orgel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EJVL schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:06:
Ik heb zojuist Cubase geinstalleerd en ga dit morgen even proberen of het werkt, het omzetten naar noten werkt wel hoor, alleen alles op 1 balk, en heb nog geen mogelijkheid gevonden dat dit anders kan, maar hier zoek ik nog naar.
Heb net wel wat virtuele orgels gedownload, dus die ga ik ook via de MIDI proberen af te spelen op het orgel...
Een ander belangrijk aspect hiervan is latency. Ik weet niet wat voor geluidskaart je hebt, maar bij standaard geluidskaarten zit er vaak vertraging tussen het indrukken van het toets en het horen van geluid, zeker met virtuele instrumenten die je nu noemt. Een asio driver kan je daar mee helpen. Deze worden bij profi kaarten geleverd maar er bestaan ook universele oplossingen als ASIO4ALL. Dat werkt niet zo goed als een native ASIO ondersteuning maar het kan je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Tnx, dit ga ik even proberen.
Ik kom er alleen nog niet uit, en heb jullie hulp hierbij nodig...
Midi opnemen gaat in principe goed, op m'n laptop heb ik het midi fragment staan, als ik het afspeel gaat het geluid via het orgel, op zich mooi.
Alleen wil ik dit Midi bestand converteren naar WAV oid, iig dat ik dit kan opslaan op CD zodat ik een eigen CD kan maken, maar als ik dit omzet naar WAV maakt het programma er Piano muziek van, wat ik dus wil is wat ik op het orgel speel, de oorspronkelijke geluiden opgeslagen worden zodat ik dit later op CD kan zetten.
Is dit mogelijk met Midi, en zoja, welk programma kan ik hier het beste voor gebruiken?
Volgens http://home.hccnet.nl/j.roffel/midiwav.htm moet het kunnen, maar bij mixer apparaat zie ik alleen de standaar windows staan, en niet mijn Midi apparaat, dus ook niet analoge verbindingslijn...

[ Voor 13% gewijzigd door Ora et Labora op 24-03-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:52
Voor de opname van muziek via midi zou je ook finale notepad kunnen gebruiken. Da's ook gratis, vriend van me heeft dat ook voor drie balken werkend (ook orgel). Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de output van je orgel alles in 1 channel stopt.

En midi naar wave, zwerven diverse tooltjes voor op internet rond. Ik zou zeggen, probeer er een paar, zoals deze:

http://www.pistonsoft.com/midi-in-mp3-converter-dutch.html

of
http://www.hamienet.com/midi2mp3
Deze zegt het online te kunnen, de midi die ik geprobeerd heb produceerde niet de beste kwaliteit, maar dat hoef je denk ik ook niet te verwachten van zo'n conversie ('t klinkt altijd een beetje nep)

En je kan ook proberen in audacity (oid) je midiafspeelkanaal te tappen. Je kan naast het apparaat van je midi natuurlijk ook gewoon het afspeelkanaal midi van je normale geluidskaart als bron nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door doeternietoe op 24-03-2008 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
doeternietoe schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:20:
Voor de opname van muziek via midi zou je ook finale notepad kunnen gebruiken. Da's ook gratis, vriend van me heeft dat ook voor drie balken werkend (ook orgel). Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de output van je orgel alles in 1 channel stopt.

En midi naar wave, zwerven diverse tooltjes voor op internet rond. Ik zou zeggen, probeer er een paar, zoals deze:

http://www.pistonsoft.com/midi-in-mp3-converter-dutch.html

of
http://www.hamienet.com/midi2mp3
Deze zegt het online te kunnen, de midi die ik geprobeerd heb produceerde niet de beste kwaliteit, maar dat hoef je denk ik ook niet te verwachten van zo'n conversie ('t klinkt altijd een beetje nep)

En je kan ook proberen in audacity (oid) je midiafspeelkanaal te tappen. Je kan naast het apparaat van je midi natuurlijk ook gewoon het afspeelkanaal midi van je normale geluidskaart als bron nemen.
Hij maakt er wel piano muziek van :'( ik zie onder geluiden in configuratiescherm niet de optie bij opnemen mijn midi apparaat...
Das het probleem denk ik, dat ik bij opname apparaten niet mijn Midi apparaat kan selecteren, kan dit idd de oorzaak zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Ora et Labora op 24-03-2008 15:42 ]

Pagina: 1