[2000] printspooler multiprocessor aware?

Pagina: 1
Acties:

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 10:24
In onze omgeving is een printserver met Windows 2000 actief. Deze server voldoet qua capaciteit niet meer aan de huidige omgeving. Er zit een oudere Xeon 2.8 Ghz processor welke volgens mij HT heeft. De processor zit vrijwel continu tegen de 100% aan op het moment dat het erg druk is met het spoolen van printopdrachten.
Niet goed, dus we gaan deze server vervangen door een ander exemplaar.
Nu vroeg ik mij is of de printspooler service in Windows 2000 multiprocessor aware is.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:58
2000 stamt uit de tijd dat multi processoren (fysieke) uit kwamen.
Denk wel dat deze muti treath aan kan ja..

Hoeveel printers heb je in je omgeving?

Wij hebben hier een 2 DC's staan Dual Pentium 3 voor ruim 450 man.
Deze werkt weliswaar alleen als DC dus geen PRINT server, DFS DNS enz. Daarvoor hebben we andere machine's

Onze Print server is Virtual uitgevoerd. en deze trekken echt niet vol. ruim 150 Printers.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Berimbau
Wij hebben ruim 4000 gebruikers die van deze server gebruik maken. Het is geen standaard print omgeving met wat printertjes die rechtstreeks aangeroepen worden om naar te printen.

We maken gebruik van een Nashuatec oplossing waarbij iedereen naar een drietal dummy printers opdrachten kan sturen. Het zgn follow-me printen. Op een fysieke printer toets je je eigen code in en daar komt de printopdracht eruit. We hebben ommenabij de 100 printers.

Juist omdat iedereen naar 3 queues stuurt duurt het erg lang. Vooral als het PDF's betreft, daarvan duurt het spoolen erg lang

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:58
Berimbau schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:22:
Wij hebben ruim 4000 gebruikers die van deze server gebruik maken. Het is geen standaard print omgeving met wat printertjes die rechtstreeks aangeroepen worden om naar te printen.

We maken gebruik van een Nashuatec oplossing waarbij iedereen naar een drietal dummy printers opdrachten kan sturen. Het zgn follow-me printen. Op een fysieke printer toets je je eigen code in en daar komt de printopdracht eruit. We hebben ommenabij de 100 printers.

Juist omdat iedereen naar 3 queues stuurt duurt het erg lang. Vooral als het PDF's betreft, daarvan duurt het spoolen erg lang
Kijk aan deze info hebben we meer.
Doordat je al je gebruikers naar 3 queues laat sturen moet de machine heelveel moeite doen om te bepalen naar welke printer het doc wordt verstuurt.
Hoe lang zijn de queues gemiddeld?
en wat voor driver gebruik je? PCL of PS?

PCL heeft de nare gewoonte om van b.v. een PDF document van 2MB daar 20 MB van te maken. Dit zorgt ook voor veel CPU tijd. PS heeft dit niet. scheelt erg veel CPU tijd.

Mischien handig om hiervoor idd een andere bak voor te plaatsen met wat meer capaciteit.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Windows 2000 is niet hyperthreading-aware, je hebt daar dus niks aan. Pas vanaf XP kan windows daar goed mee overweg. zie ook deze blog: http://blogs.msdn.com/old...ve/2004/09/13/228780.aspx

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Berimbau
De drie dummy printers zijn PCL zwart wit, PCL kleur en PS.
De standaardprinter van de mensen is PCL ZW. Hier sturen ze dus merendeels hun documenten naar toe. Pas als ze kleur willen sturen ze die specifiek naar kleur.

Het is een langdurig proces om mensen zo ver te krijgen dat ze PDF naar de PS-printer te sturen.
Heeft PS nog nadelen tov PCL? Zo niet dan is het misschien verstandig PS als standaard in te stellen

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: ja, Windows 2000 is multiprocessor aware. Afhankelijk van welke versie je gebruikt, ondersteunt-ie 2, 4 of 8 processors.
Overigens zou het geen probleem moeten zijn om in een W2k-omgeving een W2k3 of W2k8 server te introduceren, zolang het ding geen domain services aanbiedt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1