NAS backup over internet

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-03 21:12

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ik zit met volgend "probleem" :

Vriend van me met een kleine KMO zou afwillen van de tape backups die hij gebruikt momenteel van zen server en paar client PC's.

Als oplossing had hij gedacht aan een NAS, maar aangezien hij ook een backup buiten de KMO wil bewaren ( brandje op bureau you know ), wil hij dus een backup device ook thuis hebben staan.

Bestaat er zoiets als een NAS die je thuis hebt staan, en waar je dus vanop bureau je backup kan naartoe sturen, of nog beter zelfs, rechtstreeks kan naar backuppen ?
En met welke software doe je dit best, want ik vermoed dat niet elke backup software die op een server draait gewoon zijn backup kan schrijven naar een NAS die 30 km verder op een ander netwerk staat kan schrijven.
Of ben ik het te ver aan het zoeken, en is het poepsimpel ?

Iemand met ervaring van soortgelijk probleem of die zulk een oplossing kent ?

-| Hit it i would ! |-

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Idee:
Kun je niet beter kiezen voor Online Back-up oplossing van KPN?
Uiteraard zijn er meerdere aanbieders.

Oplossing voor die NAS-idee.

Je zou naar Rsync moeten gaan kijken. (genoeg hits op google en got)

[ Voor 35% gewijzigd door Silver7 op 10-03-2008 10:21 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-03 08:54
Hier zijn 1000 oplossingen voor, tools zoals SyncBack zijn er prima voor te gebruiken. (differentiele backup, scheduling etc,etc, zéér configurabel...)
Je zorgt gewoon voor een internet-verbinding aan beide kanten, vervolgens moet je even de security regelen, eventuele inbound-mappings maken op routers/firewalls etc, maar voor de rest zie ik geen probleem. Persoonlijk zou ik sowieso op de KMO "outbound" laten werken en de backup dus effectief wegschrijven naar het 2e punt ipv de data op de KMO te halen.

Oplossingen zoals syncback, rsync-over-ssh, ssh-tunnelling-met-weet-ik-welke-tool zijn allemaal mogelijkheden...

PS : de 1e backup kan wel lang kunnen duren hé ... als het gigabytes aan data zijn...

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Rsync is blijkbaar voor Unix toestanden als ik het goed zie, dat zouden we liever niet doen.

Syncback lijkt inderdaad een goede oplossing, maar kan dit ook de Exchange mailboxen enz backuppen, Active Directory en Security Policys op de Windows 2003 server ?

Dat de eerste keer de backup lang zal duren zal inderdaad zo zijn, maar die kunnen we eventueel eerst ter plaatse maken.

-| Hit it i would ! |-

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Falcon10 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:57:
Rsync is blijkbaar voor Unix toestanden als ik het goed zie, dat zouden we liever niet doen.

Syncback lijkt inderdaad een goede oplossing, maar kan dit ook de Exchange mailboxen enz backuppen, Active Directory en Security Policys op de Windows 2003 server ?

Dat de eerste keer de backup lang zal duren zal inderdaad zo zijn, maar die kunnen we eventueel eerst ter plaatse maken.
Met deltacopy kun je ook rsync'en vanaf Windows machines :)
Dan bijvoorbeeld Freenas.org op een oude pc, en klaar ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• jvanhambelgium

Met SyncBack kan je open files ook processen, dus db's etc als het echt moet ;-)
Tja, wat de policies etc betreft ...dat is een tool om files/directories te copieren .. mischien dat er andere en betere oplossingen zijn voor de AD en SecPols op de windhoos doos.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
of misschien eerst de backup van AD en exchange laten doen door een programma dat dat kan en vervolgens met die SyncBack de backup doorsturen naar de NAS die elders staat ?

-| Hit it i would ! |-

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:26
Wij hebben ook 1 server bij een klant staan waar we de data en exchange apart backuppen.
Exchange valt wel mee, db is iets van 2GB. Maar de andere backup is rond de 25GB. Dit is inclusief system state en data. Dat is nog wel eens problematisch met Syncback vind ik zelf. Het duurt uiteraard erg lang om dit fatsoenlijk te backuppen.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
we zouden de eerste maal een full backup ter plaatse willen doen, en vervolgens telkens een incrementele, zodat er niet teveel traffiek telkens is voor de backup naar hem thuis te pushen.

Zou dat doenbaar zijn ?

Of misschien steeds via FTP een lokale incrementele backup naar de NAS bij hem thuis sturen ?
Kan ook geautomatiseerd worden, en oa de Synergy NAS hebben een FTP server ingebakken.

[ Voor 30% gewijzigd door Falcon10 op 10-03-2008 23:09 ]

-| Hit it i would ! |-

• jvanhambelgium
Tuurlijk da.
Er zijn tools zat (vb "lftp" is een zeer krachtig ftp tools met alle toeters & bellen alsook de tools "wget" en "wput" kan je leuke truukjes mee doen)
Dan natuurlijk ook SyncBack dewelke uiterst flexibel is. (en in mijn ervaring zeer stabiel hoor)

Je kan vb die ingebouwde FTP op de NAS perfect gebruiken. Gewoon configureren in SyncBack op lftp met de nodige credentials. Dan zorgen dat de connectiviteit in de sjakosch is (vb firewall portmappings etc) en bollen maar...
Scheduling is geen probleem -> Syncback heeft ingebouwde scheduler en andere tools kan je met de windows "cron" afhandelen

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Rsync is een hele goede manier om over internet bestanden te backupen. Er zijn genoeg windows versies beschikbaar (http://www.itefix.no/phpw...E_id=6&MMN_position=23:23)
Vooral gezien je verkeers eisen is dat the way to go IMHO.

[ Voor 31% gewijzigd door BCC op 11-03-2008 08:24 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1