Toon posts:

Beste cooler voor 8800GT?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Een paar weken ben ik de trotse eigenaar van deze betaalbare 8800GT (alleen dan de 256MB versie):
Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/7366/1gbasus8800gtgg4.jpg
Asus GeForce 8800GT (256Mb, PCI-E, HTDP) EN8800GT⁄G⁄HTDP⁄256MB

Nu vind ik de standaard cooler niet schrikbarend luid maar luid genoeg om me er aan te storen. Op het internet heb ik al een aantal reviewtjes gezien van een cooler roundup voor die compatible zijn met de 8800GT maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Welke cooler gebruik je en zou je me deze aanraden? De zalman ziet er goed uit maar ik was over de 9500-koper-cooler voor de CPU niet buitengewoon tevreden over het geluidsniveau.... hoe zit het bij de GPU variant?

Zelf geef ik de voorkeur aan een zo stil mogelijke cooler, passive is een big no-no voor de 8800GT toch? Of zijn er toch heatsinks beschikbaar die het aankunnen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 10:07 ]

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:16
Accelero S1 kan het volgens mij wel aan. Anders zet je er een 120mm fan op op 5v die je ook niet hoort. Goedkoop en heel erg koel ;).

(mijne word denk ik morgen geleverd)

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dat is wel een f link apparaat, moet ik even kijken of dat wel past aangezien ik maar een m-ATX heb en 2 slotjes verderop mijn audigy 2 ZS in een slot geprikt zit... Hij ziet er wel groot genoeg uit 'to do the job....'

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:52
Aan de koeler hierboven al genoemd zou je ook de thermalright HR-03 (GT versie) kunnen toevoegen. Iets minder groot, maar nog steeds vrij goed. Geeft je zelfs de mogelijkheid om hem anders te monteren zodat het koel oppervlak boven/onder komt naargelang je wenst. Nadeel dat ik erin kan vinden als je het koel oppervlak boven monteert, dat je geheugen niet gekoeld is. Voordeel kan zijn een betere airflow.

3kwp pvoutput

Verwijderd

Topicstarter
Cool, die is ook passive zie ik.... ik hou de temp wel in de gaten en kan er indien nodig dan nog wel een grote cooler op plakken op een laag RPM... klinkt ook niet slecht, toch zit ik nog steeds een beetje te twijfelen tussen de VF1000 maar die is actief gekoeld.... en ik zie een vrij klein coolertje op de de heatsink zitten, dan voel ik de bui al hangen

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

Smarron

The bend

Kijk even hoe breed je kast is. Een Accelero is wel groot, maar zou volgens mij echt wel moeten passen. Is ook echt heel goedkoop.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• morpheus
passief koelen zou ik niet snel doen. Er wordt bij iedere passieve koeler altijd gezegd dat dat alleen kan als de airflow goed genoeg is om de warmte die ontstaat af te voeren. Een groot koeloppervlak helpt makkelijker warmte afstaan aan de lucht. Maar als die warme lucht niet afgevoerd wordt met aanvulling van koele frisse lucht, gaat het nooit werken.

Een grote fan, laag toerental. Zal dan het beste compromis zijn.

3kwp pvoutput

Verwijderd

Topicstarter
Ok ja dat klinkt ook vrij logisch, een passieve is zo effectief als de temperatuur waardoor hij omringt wordt... ik heb wel wat ideetjes :) thanks, ik ben al stukken wijzer zo

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
De zalman VF1000 is iig behoorlijk bruikbaar. De fan is dezelfde als van de VF900 dus wel wat geluid van de lagers. Maar ik kan de fan in een redelijk hete kast (35-38 graden) op 25 procent zetten, lager gaat ie niet meer aan. Dat komt in praktijk neer op zo'n 800 rpm en daarmee stiller dan de meeste harde schijven.

Verwijderd

http://enthusiast.hardocp...yMywxLCxoZW50aHVzaWFzdA==

Hier een review van de een paar 8800GT koelers, helaas zit de Accelero niet bij deze test.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
ER IS MAAR 1 KOELER DE BESTE(lucht) En dat kan ik zonder enige onderbouwing zeggen want ik denk dat ik met niemand hierover in duscussie hoef te gaan :P

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/accelero_xtreme_00l.png

http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=154

Max load temp 48 graden(op de onwaarneembare stand, stil dus) >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Solid_Aapie op 10-03-2008 17:32 ]

Specs

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
Altijd leuk om te zien ook, die geniaal misleidende grafiekjes! ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/chart_cooling_nv.jpg

Nickname does not reflect reality

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Brad Pitt schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:36:

[afbeelding]
Je kan zeggen wat je wilt maar een 8800U op 58 graden max @ onhoorbaar = _/-\o_

Asus kan er ook wat van btw xD
Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/999/images/products/1064/performance-chart.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Solid_Aapie op 10-03-2008 18:04 ]

Specs

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

Smarron

The bend

Brad Pitt schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:36:

[afbeelding]
Wat is er exact misleidend aan? Mijn stock koeler (passieve heatpipe van Sparkle) was na 4 uur gamen exact 100 graden. Na een koeler bevestigd te hebben was deze stressed 73 graden. Ik heb nu een Accelero en 53 graden is mijn limiet! Dit alles op een 8800GT.

Grafiek vind ik nog 5 graden te hoog aangeven, zowel stock als pro-Accelero. :z

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• morpheus
Smarron schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:42:
[...]
Wat is er exact misleidend aan?
De verhoudingen in de grafiek ;)

3kwp pvoutput

Verwijderd

Solid_Aapie schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:31:
ER IS MAAR 1 KOELER DE BESTE(lucht) En dat kan ik zonder enige onderbouwing zeggen want ik denk dat ik met niemand hierover in duscussie hoef te gaan :P

[afbeelding]

Hangt hier op mijn 8800GTS 320MB...
Top ding! Vraag me af of ie op een 8800GT gaat passen...

Verwijderd

Topicstarter
WOw dat is wel een bakbeest, maar het die stilte valt het op zich best wel mee.... Hoe heet kan een GPU trouwens worden, ik zie hierboven 100 graden maar dat klinkt wel heel hard-core! :) Valt dat nog binnen toleratiegrenzen?

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-01 13:27

Murk

Is this thing on?

Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:53:
[...]

Hangt hier op mijn 8800GTS 320MB...
Top ding! Vraag me af of ie op een 8800GT gaat passen...
Op de site van AC staat dat ie op de volgende kaarten past:
GeForce 8800Ultra/GTX/GTS

Aan de ene kant zeg ik: ik zou de gok niet wagen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel de GT in design nou kan verschillen van de GTS/GTX?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel de GT in design nou kan verschillen van de GTS/GTX?
Enorm veel scheelt dat. Het is een compleet andere core en kaart. Lijkt veel meer op een 7800/7900 kaart dan een 8800GTX of GTS. De gaten rond de core zijn compleet anders en de core zelf ook. Een 8800GTX heeft een erg grote core en de 8800GT heeft een erg kleine core. Zoek maar eens op Google naar plaatjes van beide kaarten en leg ze naast elkaar. Een waterblok van een 8800GTX past ook niet op een 8800GT.

Die Artic koeler met die 3 fans past vrijwel zeker niet op een 8800GT. Het belangrijkste voor zo'n koeler zijn de 4 gaten rond de core en die zijn niet het zelfde.

Verwijderd

Murk schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:20:
[...]

Op de site van AC staat dat ie op de volgende kaarten past:
GeForce 8800Ultra/GTX/GTS

Aan de ene kant zeg ik: ik zou de gok niet wagen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel de GT in design nou kan verschillen van de GTS/GTX?
Past never nooit...
Check de verschillende layouts ;)

G80 (8800GTS 320/640mb en GTX)Layout:
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y209/ianho_/Review%20Folders/Thermalright/tr009.jpg

G92 (8800GT en GTS 512mb)Layout:
Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/2687/e8800gt06kz6.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 15:49 ]

• Murk
  • Laatst online: 02-01 13:27

Murk

Is this thing on?

Heh (A) Het was ook geen retorische vraag maar ik vroeg het me oprecht af; ik weet weinig van deze kaarten :P

Maar hiermee lijkt me dus de Accelero Xtreme 8800 afgeschreven als optie..

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Verwijderd

Murk schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:05:
Heh (A) Het was ook geen retorische vraag maar ik vroeg het me oprecht af; ik weet weinig van deze kaarten :P

Maar hiermee lijkt me dus de Accelero Xtreme 8800 afgeschreven als optie..
hehe, het antwoord was toch serieus :P
Maar nee dies helaas afgeschreven...

• M1CHA3L
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 00:10
je kan ook gewoon de stock koeler eraf halen en er een 120 MM fan opzetten
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/usersys/large/002950-8.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door M1CHA3L op 12-03-2008 16:00 ]

Verwijderd

Ik ben maar voor de DuOrb gegaan, een mooie koeler, goede prestaties en genoeg van die RAM en MOSFET heatsinks. Doei garantie, maar je moet er wat voor over hebben om niet een F16 in je slaapkamer te hebben. :')

Wat we wel opvalt is dat die ASUS met die nieuwe koeler geeneens RAM heatsinks heeft. De fan zelf lijkt me ook erg klein, maar beter dan de stock.

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2025
michaelhu schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:59:
je kan ook gewoon de stock koeler eraf halen en er een 120 MM fan opzetten
[afbeelding]
Volgens mij kan dit never nooit. De kaart word dan veel te heet. Volgens mij wordt ie met een grote heatblok en fan's al te heet, laat staan dit. 8)7

iRacing Profiel

• M1CHA3L
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 00:10
iddle word hij 45 °C, ik heb ook koelpasta vervangen

• PieterAelse
  • Laatst online: 01-01 08:06
klein schopje O-)

want Pieter is ook wel benieuwt welke cooler de beste is

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
In Duitsland zag ik vorige week de ECS 8800GT + Arctic S1. Deze heeft dus standaard al de Accelero S1 erop zitten en is overklokt. De 2x80mm silent fans zitten er ook bij en het geheel kostte € 185.
Uit reviews blijkt dat hij zelfs zonder de fans al stukken beter koelt dan de standaard koeling.
As it is a noiseless 0dB card, we wanted to check out what would be the temperature like when the card is under lots of stress load. Using the ATitool's 3D artifact detection software, we left the card to run with two fans attached. Using Rivatuner, we read off the temperature readings. At normal room temperature of around 30 Degrees, the GPU temp maintains at 43 degrees Celsius. After 10 mins of running the catalyst artifact scanner, the GPU temperature rises to steady 48 Deg Celsius. We repeated the test, this time with the fan detached. At the beginning, it runs at 43 Deg Celsius, after 10 mins it shot up to 69 degree Celsius. That is pretty impressive considering retail reference cards out there shoots up to over 80 degrees in some instances when running under heavy load.
De Accelero S1 is dus een hele goede koeler voor de 8800GT. Als je hem niet zelf wilt monteren kun je hem dus bij ECS voorgeinstalleerd en overklokt kopen.

• PieterAelse
Ik denk dat de keuze overblijft uit de Duo Orb, Accelero S1 (met of zonder turbo) en de Zalman VF1000led. Ik ga maar eens op onderzoek uit.

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

Solid_Aapie schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:31:

[afbeelding]

Je weet toch wel dat die alleen op kaarten met de G80 core past (de oude GT kaarten). ;)

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Ik heb zelf iets in elkaar gezet van wat oude heatsinks. Enige nadeel is dat het wat aan de zware kant is geworden, en het wat ondersteuning nodig heeft.

Afbeeldingslocatie: http://img218.imagevenue.com/loc425/th_63461_P1011114_122_425lo.JPG

Life is what you others make it.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
falling_down schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:10:
Ik heb zelf iets in elkaar gezet van wat oude heatsinks. Enige nadeel is dat het wat aan de zware kant is geworden, en het wat ondersteuning nodig heeft.

[afbeelding]
Erg grote kans dat dit veel beter is dan wat je in de winkel kan kopen. Dit zal zeker 1 van de beste koelers zijn voor de 8800GT. Zeker op een laag voltage heb je hier mee goede temps en weinig herrie.

De beste koeler bestaat trouwens sowieso niet. Misschien qua temps wel maar je kan nooit zomaar zeggen wat de beste koeler is omdat het niet alleen om temps gaat. Geluidsproductie en de prijs zijn meestal net zo belangrijk als de temps en daarom kan je niet zeggen welke het beste is.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 18-03-2008 19:20 ]

• PieterAelse
Ben nog aan het twijfelen tussen de TT Duo Orb en de Zalman VF1000led :/
De Duo Orb is mooi :9~ , koelt prima, en redelijk goedkoop. Erg stil is hij wel niet. Wel heeft hij genoeg heatsinks meegeleverd.
De VF1000 is ook mooi. Iets duurder, maar koelt daarvoor ook iets beter en is iets stiller. Deze heeft echter niet genoeg heatsinks, dus moet je er nog bijkopen :X ...

Thermalright is geen optie, te weinig plaats. En Accelero vind ik niet egt mooi, en ik kijk er toch recht tegenaan met m'n TT Lanbox.
En miss kan ik wel een fancontroller op de Duo Orb zetten...is gewoon molex toch?

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

PilatuS schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:19:
[...]

Erg grote kans dat dit veel beter is dan wat je in de winkel kan kopen. Dit zal zeker 1 van de beste koelers zijn voor de 8800GT. Zeker op een laag voltage heb je hier mee goede temps en weinig herrie.

De beste koeler bestaat trouwens sowieso niet. Misschien qua temps wel maar je kan nooit zomaar zeggen wat de beste koeler is omdat het niet alleen om temps gaat. Geluidsproductie en de prijs zijn meestal net zo belangrijk als de temps en daarom kan je niet zeggen welke het beste is.
Momenteel laat ik hem passief koelen. 45 graden idle, en 70 bij full load. Ik heb het eigenlijk nog niet laten draaien met de fan aan, omdat ik wel tevreden ben zo. De airflow in mijn kast is voldoende.

Life is what you others make it.

Pagina: 1