Toon posts:

Sptd.sys - A Disk read error occured onder WinXpSp2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Het volgende probleem: Bij het opstarten van een laptop waar Windows XP SP2 op geinstalleerd staat (en welke voorzien is van de laatste updates), krijg ik de volgende melding: A Disk read error occured. Press ctrl+alt+del to restart.(Oplossing hier gevonden: [XP] SPTD.SYS error bij opstarten PC (BSOD) *)

Voor de oplossing die aangeboden wordt in het topic waar ik hier naar verwijs, moet ik opstarten in veilige modus en door voor 'esc' te kiezen op het moment dat de volgende melding verschijnt: "Press Esc to cancel loading sptd.sys" zou het systeem moeten opstarten in veilige modus, zodat ik sptd.sys kan vervangen.

Maar . . . zodra ik kies voor 'esc' op het moment dat "Press Esc to cancel loading sptd.sys" verschijnt, houdt het systeem even in (zwart beeld) om vervolgens toch dezelfde foutmelding te geven en dus te rebooten als gevolg.

Kunnen jullie mij verder helpen?

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Probeer eens met een PE Builder CD of iets dergelijks op te starten, rename dan de sptd.sys en start je laptop opnieuw op.
2de optie is je HD aan een andere machine koppelen (wat vaak moeilijk gaat vanwege de interface) en rename het bestand sptd.sys.
Succes

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:09

Toppe

Oké ✅

@ maquis, gewoon idd een andere HDD koppelen en dan in je bios de configuratie veranderen?
dat heb ik ook vaker moeten doen, gelukkig zit er nu in mijn PC standaard een extra HDD met OS voor het geval dat:)

[ Voor 76% gewijzigd door Toppe op 10-03-2008 08:37 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• marquis
Toppe schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:35:
@ maquis, gewoon idd een andere HDD koppelen en dan in je bios de configuratie veranderen?
dat heb ik ook vaker moeten doen, gelukkig zit er nu in mijn PC standaard een extra HDD met OS voor het geval dat:)
Nee, dat hoefd niet. Alleen waar het om gaat is dat je aansluiting niet past op die van een gewone IDE aansluiting. Daar heb je een verloopje voor nodig. Voor de rest koppel je hem aan een andere machine als een tweede schijf waarmee je de OS die op de eerste schijf staat gewoon je tweede schijf kan benaderen als een echte data schijf. Alleen als er gebruik wordt gemaakt van een OS wachtwoord op je laptop kun je de schijf niet benaderen. Via PE Builder wel.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Ik begrijp dat er met PE Builder een bootable cd te maken is, waarmee ik de NTFS partitie kan benaderen?

• marquis
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:29:
Bedankt voor alle reacties! Ik begrijp dat er met PE Builder een bootable cd te maken is, waarmee ik de NTFS partitie kan benaderen?
Sorry voor de late reactie...
Jep, ik heb hier voor het werk ook zo`n CD gemaakt. Gaat perfect, is echt de moeite waard. Vooral handig met trouble shooten.

Edit: Ja, dan is je schijf idd een beetje dood. Kan ook je IDE controler zijn. Maar dan zou ie helemaal geen schijf zien. Succes ermee ;)

[ Voor 14% gewijzigd door marquis op 25-03-2008 10:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:51:
[...]

Sorry voor de late reactie...
Jep, ik heb hier voor het werk ook zo`n CD gemaakt. Gaat perfect, is echt de moeite waard. Vooral handig met trouble shooten.
Als ik binnen PE Builder de schijf niet kan benaderen (en bij de eigenschappen van de schijf zie dat deze 0 bytes groot is en er 0 bytes beschikbaar zijn), ik wel zeker weet dat het een NTFS-schijf is, dan kan ik er toch van uit gaan dat het een hardwarematig probleem is? Helemaal omdat ik de laatste keer in plaats van bovengenoemde foutmelding een "algemene" read-error kreeg bij het booten.

Dat wordt opsturen naar de fabrikant. In ieder geval iedereen bedankt voor de geboden hulp :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 09:11 ]

Pagina: 1