[Laserprinter] letters vallen van papier af en nog meer

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Kan het dat na het reinigen van een laserprinter problemen met de afdrukken ontstaan? Twee printers zijn met een stofzuiger (oppervlakkig) schoongemaakt, en daarna met een soort schuiertje (Swifferdoekje op een stok, een soort plumeau) nog afgestoft.

1. Het gaat over een Laserjet 1320TN - hierbij is het probleem dat afdrukken op normaal papier prima gaan, maar op dik papier vallen de letters er af - letterlijk :) - en zijn er heel makkelijk af te vegen. Ik heb het volgende al gedaan:

- Instellen papiersoort
- Herstellen factory settings
- Installeren nieuwste drivers

(Dit alles hielp niet)

2. De andere printer is een Color Laserjet 2600, hierbij drukken zwart gedrukte gedeelten door op dezelfde pagina, er ontstaat dus van zwarte stukken (alleen de kleur zwart dus!) in een document en een soort schaduw, enkele centimeters er onder en daarna nog een paar keer (steeds vager). Ghosting wordt het wel genoemd. Hier heb ik ook al gedaan:

- Herstellen factory settings
- Instellen kleur op handmatig, en kleurprofiel Levendig

Dit helpt gedeeltelijk, maar er blijft nog iets van het probleem over. Ik heb al in dit document gekeken:
http://h20000.www2.hp.com...46153&prodTypeId=18972#A9

24.7 mm (0.97 inch) Developer sleeve (Print Cartridge)
26.7 mm (1.05 inches) Charge roller (Print Cartridge)
32.9 mm (1.3 inches) RS roller
37.7 mm (1.48 inches) Transfer roller (ETB)
54.5 mm (2.15 inches) ETB rollers (ETB)
56.6 mm (2.22 inches) Fuser sleeve (Fusing Assembly)
62.8 mm (2.47 inches) Pressure roller (Fusing Assembly)
75.4 mm (2.97 inches) OPC (Print Cartridge)

Het lijkt de Fuser sleeve te zijn, maar hoe ik daar iets aan kan doen weet ik niet.

[ Voor 15% gewijzigd door pinockio op 14-03-2008 16:47 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dan is vrij zeker die warmterol idd kapot, daar helpt helaas geen reset tegen. ;)

• pinockio
Kan zoiets door stofzuigen (of verplaatsten) komen?

Ik heb op een forum nog gevonden:
http://www.fixyourownprinter.com/forums/laser/45328#1
A different forum dealt with this issue and they did replace the fuser, but that only solved the problem for a very short time.

Vreemd.

En het andere probleem (andere printer ook)? Beetje vreemd dat het altijd goed ging met dit dikke papier (het is meer karton) en nu niet meer.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
pinockio schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:19:
Kan zoiets door stofzuigen (of verplaatsten) komen?
Kan, maar dan moet het wel heel lomp zijn gegaan. Die rollen zijn idd flexibel (tenminste die ik ken van HP), dus die kunnen beschadigd raken. Een simpele oplossing is er denk ik niet voor, heb je nog garantie?

• pinockio
Sja, ik ben altijd heel voorzichtig met apparatuur, het gebeurt bijna nooit dat er onder mijn handen iets stuk gaat, dus "lomp" heb ik het niet gedaan.

Gek genoeg schijnt het probleem van de color laserjet opgelost te zijn door wat instellingen te wijzigen in de printinstellingen. Het apparaat zichzelf laten reinige en op dit tabblad kleur:Randbeheer op normaal gezet ipv max.

Blijft over het probleem met het printen op dik papier.

De toner wordt dus niet gefixeerd (Laserjet 1320TN) waardoor de letters er vanaf vallen en de toner er makkelijk afgeveegd kan worden.

• pinockio
Update: beide printers zijn nog niet in orde. De Laserjet 1320TN wordt vervangen.

De Color Laserjet 2600N heeft het probleem nog. Wat me nu opvalt is dat:

Er is sprake van "ghosting" van zwart en in mindere mate andere kleuren alleen de zijkanten. Dit gebeurt dus alleen aan de linkerkant (eerste 2,5 cm) en aan de rechterkant (5,5 cm) van de zijkant van de pagina. Het vervaagt dichtbij deze twee grenzen.

De afstand tussen het geprinte gedeelte (waar het moet) en de "schaduw" is zo'n 5,6 cm. Dit bevestigt dus het "fuser sleeve" verhaal.

Wat ook van belang is, dat is dat de ghosting minder wordt naarmate er meer afdrukken gemaakt worden achter elkaar. Na zo'n 10-15 pagina's is het zo ongeveer verdwenen! Alleen aan de rechterkant blijft er nog wat over, alleen in het zwart.

[ Voor 38% gewijzigd door pinockio op 14-03-2008 16:48 ]

• pinockio
Even een kickje:

De NIEUWE Laserjet P2015X heeft het ook! Het printen op papier met een reliëf werkt niet (goed), de toner valt er half af. Ligt trouwens niet aan de toner maar (ook volgens HP support) aan de fuser.

Gek genoeg werkt het wel met andere printers:

Brother HL-2030 (setting dik papier - als gewoon papier wordt gekozen: zelfde probleem)
Brother MFC9180 (setting dik papier - als gewoon papier wordt gekozen: zelfde probleem)
HP Laserjet 4 (geen probleem; papier kan niet gewijzigd worden maar het werkt meteen)

Dit kan betekenen dat:

- De nieuwe printer defect is geleverd
- HP Laserjets van tegenwoordig niet op papier met relief ("rough paper") kunnen printen ongeacht de beweringen op de site van HP:
Media: Paper (bond, light, heavy, plain, recycled, rough), envelopes, labels, cardstock, transparencies, heavy media
Wat moet ik hier in vredesnaam mee? Ik zit nu met twee printers die het niet doen. Inmiddels laden we het bewuste papier maar in een Brother printertje van nog geen 100 euro, dat gaat wel.... Slechte beurt van HP wat mij betreft.

Ik heb een sample van het papier inclusief aankoopbon, alle gegevens etc. doorgestuurd naar de HP helpdesk, het is nu wachten op een reactie. Ze kunnen zich - als ze willen - ervan afmaken met iets als "the paper does not meet HP specifications". Hoewel ik van HP beter verwacht...

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-12 11:40
Heb je geen mogelijkheid om de Fuser wat meer hitte te laten produceren ?

De LJ4200 hebben ook zo'n Fuser Setting optie.

(ik ga er wel vanuit dat de papiersetting zoiets ook regeld, maar toch)

• pinockio
Ja, dat zou ik wel willen, maar:

A. De web-interface heeft niet zo'n setting
B. Dit wordt inderdaad via de papiersettings geregeld.

En laat nu "ruw" papier nog steeds niet goed werken (wat volgens mij de instelling is waarbij de temperatuur het hoogste is).

Zie bijv. de manual - o.a. hier:
http://www.cob.fsu.edu/te...serprinters/HPLJp2015.pdf
Be sure to set the correct media type in the printer settings as instructed below. The
printer adjusts the fuser temperature according to the media type setting.
When printing on
special media such as transparencies or labels, this adjustment prevents the fuser from damaging
the media as it passes through the printer.

• pinockio
Update:
HP vervangt de nieuwe printer (er was nog meer mis mee, niet printen van bak 2, geen firmware upgrade accepteren, niet volledig printen in bak 2 na een volledige reset (onderste streep van de laatste regel van een testpagina)...

Nu kan ik dus HP support niet faxen (wat moet) omdat die lijnen overbelast zijn. Dat duurt al meer dan een week, belachelijk dus.

Ik heb deze nummers:

040-2917790
040-2917788

Weet iemand of deze nummers kloppen?
(Ja, ik weet het, ik moet HP bellen, maar die weten zelf niet of de fax werkt.)

Verwijderd

Ik zou gewoon eens kijken naar een goede Xerox Printer.
Is toch echt net wat beter dan HP

• pinockio
Nu geloof je het niet... de enige nog werkende HP printer in het bedrijf heeft zojuist ook de geest gegeven. (Een HP Laserjet 2100, naar mijn idee nog een uit de tijd dat ze nog degelijk waren.) Alsof er een printervirus rondwaart...

Verwijderd

Hoe zwaar is je "ruwe" papier?
hoeveel gr/m2?

Want het manual zegt:
Plain (gewoon) 74 tot 104 gr/m2
Heavy (zwaar) 90 tot 105 gr/m2

relief papier is niet vlak, te toner in de kuiltjes zal nooit goed gefixeerd worden, hiervoor is de druk te laag. Oude laserprinters werkten met 2 rollen, tegenwoordig zit er 1 rol in en een thermisch element.
Voordeel is energiezuiniger en sneller op temperatuur, nadeel is dat de druk lager is en er vaak minder zwaar papier gebruikt kan worden.

• pinockio
Pff die 1320 TN (vorige printer) had in de driver settings nog instellingen voor papier tot 165 g/m2. Maar hoeveel dit is? Ik zou het niet weten, staat er niet op. Voor mij is voldoende om te weten dat letterlijk ALLE andere printers er wel op kunnen printen, waaronder dus:

Laserjet 4 (logisch volgens jou)
Brother 2030 (recent model, zeer goedkoop)
HP Laserjet 1320TN (enkele jaren oud)
Brother MFC9180
Sharp document system (duur)

Bovendien heeft het papier inderdaad een reliëf, en is dat het voornaamste probleem.

Maar wat je zegt is wel interessant.

[ Voor 19% gewijzigd door pinockio op 11-04-2008 19:22 ]

Pagina: 1