AMD Ryzen 7800X3D - MSI MAG B850M Mortar - Goodram IDRM 2x16Gb 6400 CL32 - Sapphire Pulse RX 9070XT - Seasonic FOCUS GX AXT3 750W
Heb je er toevallig een fan met variabele draaisnelheid opgezet? De voltageregelaar van mijn 2 80mm fannetjes aangesloten op mijn MSI P35 mobo gaat tussen de 60 en 80% ook lichtelijk zoemen.
Pentaxiaan
Nope fans zitten op een 5.25 fan controler, alleen de rpm readout zit op mobo.SirNobax schreef op maandag 10 maart 2008 @ 01:30:
Heb je er toevallig een fan met variabele draaisnelheid opgezet? De voltageregelaar van mijn 2 80mm fannetjes aangesloten op mijn MSI P35 mobo gaat tussen de 60 en 80% ook lichtelijk zoemen.
Verder heb ik net mem lattjes in 2/4 geprikt, maakt geen verschil. Voltages op NB/VTT/SB maken ook niets uit.
AMD Ryzen 7800X3D - MSI MAG B850M Mortar - Goodram IDRM 2x16Gb 6400 CL32 - Sapphire Pulse RX 9070XT - Seasonic FOCUS GX AXT3 750W
Maar misschien werkt de fancontroller van je moederbord ook gewoon zonder een ventilator aangesloten? Het lijkt me in ieder geval geen slecht idee om de ventilatoraansturing uit te schakelen in je BIOS.Gkirmathal schreef op maandag 10 maart 2008 @ 01:41:
Nope fans zitten op een 5.25 fan controler, alleen de rpm readout zit op mobo.
Verder heb ik net mem lattjes in 2/4 geprikt, maakt geen verschil. Voltages op NB/VTT/SB maken ook niets uit.
Dat de spanning onder belasting inzakt, dat is vDroop. Het ene moederbord heeft er al wat meer last van dan het andere.
Ik zal nog is in bios kijken naar de fan controlling. (net gechecked, staat uit)Admiral Freebee schreef op maandag 10 maart 2008 @ 07:07:
[...]
Maar misschien werkt de fancontroller van je moederbord ook gewoon zonder een ventilator aangesloten? Het lijkt me in ieder geval geen slecht idee om de ventilatoraansturing uit te schakelen in je BIOS.
Dat de spanning onder belasting inzakt, dat is vDroop. Het ene moederbord heeft er al wat meer last van dan het andere.
Vdroop ben ik mee bekend ja. Is nu alleen zo, dat zelfs in IDLE de spanning lager is dan in het bios is ingesteld. Bios 3.125 > Idle in windows 1.304.
Onder load dropt deze 1.304 nog verder, dit laatste is wat ik weet vdroop.
Nog verder testjes gedaan.
Bios staat vcore op 1.31875.
Idle in windows leest cpuz en asrock oc tool uit 1.296.
De vdroop onder orthos gaat naar 1.255.
[ Voor 20% gewijzigd door Gkirmathal op 10-03-2008 11:50 ]
Ik heb inmiddels een reply terug van Asrock. Hierin wordt gesproken over een bios update met een "Noise Suppression" feature.
De reply:
[/quote]
For the high pitch noise issue, please use special BIOS 1.20a.
We have added an option “Noise Suppression” in the “CPU Configuration” of BIOS.
The default setting is level 4, it should help to decrease the noise.
If you still think it is noisy, please try level 3, 2 or 1.
[quote]
Nu is mijn vraag is dit een broodje aap of is het echt moeglijk dit met een biosupdate te verminderen??
Gezien mij het een mechanisch probleem lijkt en alleen te verminderen valt als er minder spanning door de betreffende spoel heen gaat.
De reply:
[/quote]
For the high pitch noise issue, please use special BIOS 1.20a.
We have added an option “Noise Suppression” in the “CPU Configuration” of BIOS.
The default setting is level 4, it should help to decrease the noise.
If you still think it is noisy, please try level 3, 2 or 1.
[quote]
Nu is mijn vraag is dit een broodje aap of is het echt moeglijk dit met een biosupdate te verminderen??
Gezien mij het een mechanisch probleem lijkt en alleen te verminderen valt als er minder spanning door de betreffende spoel heen gaat.
Pagina: 1