Toon posts:

Specifieke spamverwerking afhankelijk van ontvanger.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag:
Wij gebruiken op de bedrijfsserver al een hele tijd Postfix in combinatie met amavisd en clamav. Nu valt het op dat er naarmate e-mailadressen langere tijd bestaan, er steeds meer spam naar wordt gestuurd. Logisch natuurlijk. Echter, er zijn een aantal mensen (met secretaresse) die het grootste deel van de spam ontvangen. Hiervan gaat, ondanks strenge amavisd configuratie, een groot deel door het spamfilter heen. Nu wil ik 2 dingen toepassen:

- Ik wil de e-mailverwerking van een aantal personen zo inrichten, dat wanneer de server mails ontvangt die aan hen gericht zijn, de server deze mails tijdelijk vasthoudt totdat een secretaresse de afzender van de e-mails heeft goedgekeurd. Dan pas levert postfix de goedgekeurde e-mails af bij de betreffende interne personen. Nu ben ik deze spamverwerkingswijze al wel eens tegengekomen maar ik kan het op de een of andere manier nergens meer vinden! Iemand enig idee?

- Verder wil ik de e-mails van de overige medewerkers gewoon door het amavisd content filter laten blijven gaan, zoals dat nu al het geval is.

Is de combinatie van deze 2 mogelijk en hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Alvast bedankt.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je zou eens kunnen kijken naar iets als:
Amavisd:
1. Laat alle mail van niet gewhiteliste afzenders naar de gekozen groep in de quarantine van Amavis komen. Dit kan je bijv doen door voor deze groep de quarantine score op bijv. 2.0 te zetten.
2. Gebruik MailZu om de goedgekeurde mails te releasen uit de queue.
De MailZu webinterface is een vriendelijke interface maar vereist wel een webserver op je mailserver om mails uit de queue te releasen.

Andere optie is om een directory in de gaten te houden, bijvoorbeeld /var/vmail/quarantine/release via epoll() en op het moment dat hier een mail naar wordt geplaatst lees je de afzender (From: header) uit en plaats je deze in een whitelist bestand of tabel.
Via Postfix of een MDA als maildrop, procmail o.i.d. zet plaats je gewhiteliste mail (of score < 2) meteen bij de gebruiker in zijn maildir en andere mail in /var/vmail/quarantine.
Deze dir maak je beschikbaar als shared folder. Alle mail die van /var/vmail/quarantine wordt verplaatst naar /var/vmail/quarantine/release wordt bij de ontvanger in zijn homedir geplaatst.

Ik ik denk dat MailZu makkelijker is (en minder scriptwerk) maar die /var/vmail/quarantine/releasequeue is een wat mooiere oplossing omdat je de medewerkers dan niet lastig valt met een webinterface en alles via bijvoorbeeld Outlook/Thunderbird gedaan kan worden.

Ongetwijfeld zijn er nog betere opties mogelijk maar je geeft niet aan welke IMAP/POP3 server je gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord! Je optie 1 is inderdaad al aardig in de richting van hetgeen ik bedoel. Ik heb Mailzu bekeken, maar volgens mij kun je er bij het releasen van e-mails in Mailzu niet voor kiezen de afzenders van die mails toe te voegen aan een whitelist. Zijn er vergelijkbare programma's waarbij dat wel kan? Ik kan niets vinden.

Overigens:
We gebruiken een Exchange achtig product voor de verdere e-mailafhandeling na postfix en amavis: zarafa.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 17:35 ]

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:27:
Bedankt voor je antwoord! Je optie 1 is inderdaad al aardig in de richting van hetgeen ik bedoel. Ik heb Mailzu bekeken, maar volgens mij kun je er bij het releasen van e-mails in Mailzu niet voor kiezen de afzenders van die mails toe te voegen aan een whitelist. Zijn er vergelijkbare programma's waarbij dat wel kan? Ik kan niets vinden.
Nu ken ik MailZu verder niet, maar het moet niet moeilijk zijn om een extra SQL query te schrijven die het afzender adres toevoegt aan de whitelist die amavis gebruikt? Het is geschreven in PHP dus dat scheelt ook weer. Wat jij wil is gewoon maatwerk, ik zou eerder eens kijken bij Postfix om daar je anti-spam checks wat te verbeteren. Hoe ziet je main.cf er nu uit?