Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop aansluiten op een stereo zonder IN-gangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een, nog nooit gebruikte, stereo installatie van het (onbekende) merk Art-Land in mijn bezit gekregen, teweten: model CD-300. Het geheel bestaat uit twee afzonderlijke speakers en 1 centrale unit. Die centrale unit bestaat uit: een Cd-speler, een cassette-speler/recorder en een radio tuner. Helaas beschikt de unit niet over een AUX- of mic-ingang zodat ik niet zomaar mijn laptop kan aansluiten, hetgeen mij eigenlijk het enige nuttige lijkt om te doen met deze installatie. Nou kan ik dit natuurlijk oplossen door een FM-transmitter aan te schaffen, maar het lijkt mij ook niet verkeerd om dit te regelen met wat soldeerwerk.

Ik heb dus de centrale unit los geschroefd en helaas trof ik daarbinnen meer kabeltjes aan dan ik had verwacht. Met elektronica heb ik enige ervaring, maar niet genoeg om te kunnen bepalen wat er moet gebeuren. Om de situatie te verduidelijken, heb ik een schema gemaakt waarop de verschillende onderdelen met al hun onderlinge kabels staan weergegeven. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/9596/radiojpgnu9.th.jpg

Mijn idee was om gewoon een van de onderdelen uit te schakelen en daarvoor in de plaats het stereo-signaal uit mijn laptop naar de versterker te laten lopen. Het liefst neem ik daarvoor het cassette-gedeelte, omdat ik dat waarschijnlijk nooit zou gebruiken. Nou zijn er binnen in wel enkele kabeltjes waarvan ik denk dat ze een gelijksoortig stereo-signaal vervoeren, maar ik probeer liever nog niks voordat ik een iets deskundiger oordeel over deze situatie heb ontvangen. Ik heb tenslotte weinig/geen inzicht in hoe een radio meestal in elkaar steekt.

Graag jullie meningen over mijn plan en tips met waar het moet gaan zoeken. Als er meer informatie nodig is, kan ik die natuurlijk verschaffen ;)

Alvast bedankt, Maikel

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die platte kabel (bandkabel), de roze ader is een uitlijn ader.
Betekend niets meer en niets minder dat dat adertje 1 is.
Je kan daar niet uit afleiden wat erdoorheen gaat.

Wat betreft een aantal andere wellicht wel.
Bijv. die van de CD-speler: rood+wit+massa met grijze mantel.
Vaak is dat gewoon een standaard line signaal transport.
Vanaf je casettedeck geld hetzelfde MAAR dat kan ook nog een signaal zijn wat onversterkt direct van de kop afkomt en dus geen standaard line signaal is.

Maar proberen is simpel: losmaken, 2x cinch eraan bakken en uitproberen maar.
Je kan er voor 99% vanuitgaan dat er geen audio door de bandkabels loopt.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 10-03-2008 01:09 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op maandag 10 maart 2008 @ 01:08:
Vanaf je casettedeck geld hetzelfde MAAR dat kan ook nog een signaal zijn wat onversterkt direct van de kop afkomt
Daar lijkt het wel op ja. Maar ik vraag me af of er door die bandkabel naar het cassette gedeelte geen stereo signaal loopt. Dat is namelijk de enige (6-aderige) kabel waarmee het cassette gedeelte is verbonden, dus ook de voeding loopt over die kabel. Het kan natuurlijk ook zijn dat het geluidssignaal wat daarover loopt niet standaard/gecodeerd is.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
Op die bandkabel naar het kasette deck staat waarschijnlijk gewoon een line level signaal, maar OOK het signaal om uberhaupt casette te selecteren waarschijnlijk, dus zet er niet meteen een schaar in.

Op het kasette gedeelte zit waarschijnlijk de voorversterker / aanpassing, vaak zit dat in 1 chip gebakken, kijk eens naar type nr's van ic's op het kassette gedeelte.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op maandag 10 maart 2008 @ 01:33:
OOK het signaal om uberhaupt casette te selecteren waarschijnlijk,
Het kan best zijn dat je hierin gelijk hebt, maar dit is in mijn ogen eigenlijk niet nodig. Ik ben overigens vergeten te vertellen dat de bediening als play en stop al bij het cassette-gedeelte inzitten, namelijk met van die lompe drukknoppen.

Ik zal straks ook eens even een type-nummer zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Op en naast het IC'tje zit een klodder lijm, waardoor geen typenummer af te lezen is. Waarschijnlijk zal ik dus, of de hele installatie, of de CD-speler moeten uitschakelen om mijn laptop geluid te laten klinken. Ik kan natuurlijk een schakelaartje gebruiken om te kunnen schakelen tussen laptop en de andere onderdelen, maar het fijnst lijkt mij toch om gewoon het cassette-gedeelte te vervangen. Iemand nog tips?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 20:30:
Op en naast het IC'tje zit een klodder lijm, waardoor geen typenummer af te lezen is. Waarschijnlijk zal ik dus, of de hele installatie, of de CD-speler moeten uitschakelen om mijn laptop geluid te laten klinken. Ik kan natuurlijk een schakelaartje gebruiken om te kunnen schakelen tussen laptop en de andere onderdelen, maar het fijnst lijkt mij toch om gewoon het cassette-gedeelte te vervangen. Iemand nog tips?
Ja, de aders in die band kabel 1 voor 1 losmaken (en de rest weer vast) en kijken of het geluid van het cassette gedeelte aan 1 kant wegvalt. Indien ja: dan heb je een audio ader te pakken.
Zo vind je in ieder geval de L en R ader.
Een snellere manier is om met een klein metalen schroevendraaiertje ofzoiets 1 voor 1 tegen de soldeerpunten van die bandkabel aantikken terwijl je het volume een beetje open hebt staan. (opletten dat je geen sluiting maakt met andere soldeer eilandjes)
2 van die punten zijn L en R en zouden wat moeten kraken als je ertegen aantikt.

Massa kan je gewoon van de andere audio adertjes massa pakken.
Dan even cinch stekkertjes eraan knuppen en hopen dat het line-signaal is.

Het komt nu dus op jou aan, en wij wachten af op ouderwetse rooksignalen of een spetterend geluid. :)

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 10-03-2008 20:55 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik eens tegen die zes draadjes aangetikt en bij elk draadje veroorzaakte dat gekraak uit de boxen. Toen ben ik eens wat weerstanden gaan meten tussen verschillende draadjes, zoals: tussen elk van die zes draadjes en een massa draadje. Na wat proberen ben ik er wel uitgekomen en heb ik een stereo-kabeltje aan die bandkabel van het cassette-gedeelte gesoldeerd, alles werkt nu zoals ik dat wou :)

Bedankt
Pagina: 1