• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 22:56
Mijn HTPC doet helemaal niets meer. Als ik op de power knop druk gebeurt er niets, geen fans die gaan draaien, geen LEDjes die oplichtten. Eerst dacht ik dat de voeding stuk was, toen heb ik hem getest zonder moederbord (groene met zwarte draadje verbinden) en dan doet de voeding het zonder problemen. Dus dat kan het niet zijn lijkt mij.

Als ik stroom op de PC zet dan zie ik heel kort de LEDjes in de voeding en eentje die op het moederbord zit branden. Zelf ben ik bang dat het moederbord kapot is, maar zeker weten doe ik dat niet helaas.

Ook heb ik een BIOS reset gedaan ( jumper verzet en batterij een tijd er uit) maar dat hielp helaas ook niets.

Wat ik ook op heb geprobeerd is het zetten van een jumper op de connectoren waar normaal gesproken de power knop op aangesloten zit, wederom gebeurde er niets.

Voordat de PC echt stuk ging kreeg ik wel vaak van de POST speech reporter, de melding "system failed CPU-test", maar de PC werkte dan altijd wel gewoon naar behoren. Via Google kwam ik erachter dat dit een bekend probleem is met mijn moederbord en dat het een bug is wat geen kwaad kan. Toch wilde ik het even erbij vermelden.

Als de processor echt kapot is zouden dan niet de fans moeten gaan draaien en zou de PC geen piepjes moeten geven om aan te geven dat er iets mis is met de processor?

Specs:

AMD Athlon (barton) 2600+
ASUS A7N8X Deluxe Rev2.0
1024 MB geheugen (corsair)
XFX NVIDIA GeForce 6600 GT
350 Watt Aopen voeding

Hopelijk heeft iemand nog suggesties voor dit probleem!

b.v.d.

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
Kan een kapotte kabel zijn. Collega van mij had pas een defect usb kabel en vergelijkbare problemen. Pc startte weliswaar heel even maar hield er zo weer mee op. Dus misschien ff wat kabels los trekken en weer starten. Klinkt simpel maar misschien werkt het

--- edit---
zou ook een flatkabel kunnen zijn natuurlijk

[ Voor 10% gewijzigd door martinx76 op 09-03-2008 23:41 . Reden: aanvulling ]

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 20:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En als je met een schroevendraaier de power-on header aantikt? Als het systeem dan nog niets doet, lijkt het probleem hier te zitten.

Je kunt proberen om contact te maken tussen de groene en zwarte draad van de ATX stekker, terwijl de stekker nog in het moederbord zit geprikt.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als je CPU heel erg stuk is en bijvoorbeeld sluiting (of bijna sluiting) maakt dan zijn er maar weinig voedingen die daar tegenaan gaan lopen boxen en gewoon lekker uitgaan.

Kans dat er een schroefje onder je moederbord sluiting ligt te maken misschien?

Verder heb ik een keer een soortgelijke grap gehad, bleek na lang zoeken de reset knop ingedrukt te zitten (blijven plakken door wat vuiligheid).
Moet wel zeggen dat de voeding toen wel gewoon aanging, maar verder was het systeem op het oog 'dood'.
Moest ik even aan denken na jou verhaal.

Verder even dat systeem aan proberen te zetten zonder iets eraan (geen monitor, muis, toetsenbord.. noem maar op. Alleen maar een power kabeltje).

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 09-03-2008 23:43 ]

Alles kan stuk.

• tweakkuiken
martinx76 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:41:
Kan een kapotte kabel zijn. Collega van mij had pas een defect usb kabel en vergelijkbare problemen. Pc startte weliswaar heel even maar hield er zo weer mee op. Dus misschien ff wat kabels los trekken en weer starten. Klinkt simpel maar misschien werkt het

--- edit---
zou ook een flatkabel kunnen zijn natuurlijk
Mijn PC start dus totaal niet, dus ligt het iets anders denk ik. Zelfs het mobo ledje brand niet.
PD2JK schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:41:
En als je met een schroevendraaier de power-on header aantikt? Als het systeem dan nog niets doet, lijkt het probleem hier te zitten.

Je kunt proberen om contact te maken tussen de groene en zwarte draad van de ATX stekker, terwijl de stekker nog in het moederbord zit geprikt.
Dat met die schroevendraaier haalt ook niets uit, en hoe die verbinding maken met stekker in mobo? Kabels strippen en verbinden?
remco_k schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:42:
Als je CPU heel erg stuk is en bijvoorbeeld sluiting (of bijna sluiting) maakt dan zijn er maar weinig voedingen die daar tegenaan gaan lopen boxen en gewoon lekker uitgaan.

Kans dat er een schroefje onder je moederbord sluiting ligt te maken misschien?

Verder heb ik een keer een soortgelijke grap gehad, bleek na lang zoeken de reset knop ingedrukt te zitten (blijven plakken door wat vuiligheid).
Moet wel zeggen dat de voeding toen wel gewoon aanging, maar verder was het systeem op het oog 'dood'.
Moest ik even aan denken na jou verhaal.

Verder even dat systeem aan proberen te zetten zonder iets eraan (geen monitor, muis, toetsenbord.. noem maar op. Alleen maar een power kabeltje).
Dat van dat schroefje of een rotte proc zou kunnen. Dat van die reset knop niet want ik heb al die kabeltjes losgetrokken van het mobo en de verbinding handmatig gemaakt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem sowieso Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Door onderdeel voor onderdeel te vervangen kom je er vanzelf achter waar dat het probleem zit.
tweakkuiken schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:38:
Als de processor echt kapot is zouden dan niet de fans moeten gaan draaien en zou de PC geen piepjes moeten geven om aan te geven dat er iets mis is met de processor?
Ligt eraan. Sommige bordjes kunnen prima starten, afhankelijk van of er een cpu aanwezig is en de werking hiervan. Maar heb het ooit eens meegemaakt met een Asrock bordje, dat niet aan ging vanwege een dode proc. Starten zonder cpu werkte dan weer wel (als in, de voeding ging aan). Dus ook hiervoor geldt, testen en je komt erachter.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 22:30
Sluit eerst is uit of het niet gewoon je voeding is.

het klinkt mij als een sluiting in je voeding, weliswaar geproduceerd door een apparaat in de pc of werkelijk door de voeding zelf.

Dat je lampje even oplicht kan verklaard worden door een Bi-metaal in je voeding wat snel naar sluiting de spanning verbreek in je voeding waardoor je nog wel even een led ziet oplichten.

mijn advies.. andere voeding proberen d.m.v alleen de ATX stekker aan te sluiten op je Mobo en je Powerbuttun kabeltje op je mobo.

Je bereik het meeste met stap voor stap bepaalde dingen uitsluiten.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:53
Het feit dat je voeding onbelast draait wil inderdaad niet zeggen dat ie dat ook doet met alle onderdelen eraan. Je kan het beste de voeding in een andere pc testen en vice versa

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• tweakkuiken
MrAngry schreef op maandag 10 maart 2008 @ 00:11:
Het feit dat je voeding onbelast draait wil inderdaad niet zeggen dat ie dat ook doet met alle onderdelen eraan. Je kan het beste de voeding in een andere pc testen en vice versa
Hij draait niet onbelast dan, alle molex connectoren laat ik zitten, dus op dat moment krijgt alleen m'n mobo geen spanning.

• tweakkuiken
Terw_Dan schreef op maandag 10 maart 2008 @ 00:02:
Neem sowieso Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Door onderdeel voor onderdeel te vervangen kom je er vanzelf achter waar dat het probleem zit.

[...]

Ligt eraan. Sommige bordjes kunnen prima starten, afhankelijk van of er een cpu aanwezig is en de werking hiervan. Maar heb het ooit eens meegemaakt met een Asrock bordje, dat niet aan ging vanwege een dode proc. Starten zonder cpu werkte dan weer wel (als in, de voeding ging aan). Dus ook hiervoor geldt, testen en je komt erachter.
Dan zal ik eens de proc verwijderen, kijken of dat iets uithaalt.

Verwijderd

Idd alle kabels even loshalen en weer vastzetten, kijk naar schroefjes of ander metalen deeltjes die ergens contact maken.... voor de rest is de oplossing nabij --->

Mycom --> Voeding kopen --> Testen.... ja? Klaar.... Nee? terugbrengen...
Mycom --> Mobo kopen --> Testen.... ja? Klaar.... Nee? terugbrengen...
Pagina: 1