ADSL2+ op scouting (lange lijn)

Pagina: 1
Acties:

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Hallo,

Ik zit bij een scouting groep waar we nu een ADSL verbinding willen opzetten. Dit omdat we een webserver op het clubhuis willen gaan draaien en ook telefonie over internet. (we hebben nog een vage telefoon die alleen munt geldt in gulden vorm accepteerd :X )
En ik wilde jullie even om hulp vragen om een abbotje te kiezen, onze groepsleider is a-technisch dus ik zorg voor dat gedeelte. Maar ik leg de situatie toch nog even hier neer:

We willen een ADSL verbinding (geen kabel aanwezig).
Met een zo hoog mogelijke upload (ivm met webserver).
Met telefonie.
Zo goedkoop mogelijk (we zijn nog steeds een vrijwilligers stichting)
Draadloos modem met beetje goed ontvangst?

Nou is onze geschatte lijn afstand 2385 m, dus ik ga niet rekenen op 20mbit, maar halen we dan nog wel de 1mbit upload?
We zitten nu met 3 opties:
Orange / Telfort / KPN

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
Als de lijn inderdaad ±2400 meter lang is mag je (denk ik) uit gaan van een lijn van rond de 10Mbit downstream en 800kbps upstream. Mag ik vragen hoe je die schatting gedaan hebt? Als het middels een simpele postcode check is raad ik je aan om voor de grap ook eens te controleren wat de kortste route over de weg is van de wijkcentrale naar de locatie. De kans dat een kabel korter is dan die afstand is namelijk nihil en de postcode database kan er nog wel eens naast zitten.

De postcode van een wijkcentrale kun je opzoeken op http://www1.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zolang je maar die 1MB upload hebt zit je al erg goed met minder gaat echt ook prima jullie zullen niet meer verkeer dan ons trekken www.scowo.nl (Scouting Woerden met 325 leden) indertijd zijn wij begonnen met 256kb upload en dat werkte ook. Wij hosten nu vooral onze subsites en foto site (13000 foto's) de hoofdsite staat bij de provider. Wat dat betreft kan ik je aanraden om je domein bij een goede provider onder te brengen waarbij je zelf ook subdomeinen kan aanmaken op IP nummer.
Wij gebruiken trouwens een tweakdsl lijn van 4-1 mb en dat is ruim voldoende. Maar we hebben ook een intern netwerk door het gebouw met 3 AP voor wifi. Succes als je meer ifo wil mail maar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• kalizec
Tot slot kun je nog overwegen over bandbreedte slurpende maar statische content op een standaard homepage ruimte bij een ISP te zetten (indien daar in voorziet).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:16

krvabo

MATERIALISE!

Waarom pak je voor je hosting niet gewoon een accountje op http://one.com of http://servage.net ?
Beiden bieden voor zeer weinig geld zeer veel. Bij one.com heb je vanaf 1 euro en 25ct per maand gewoon webhosting.
Waarom zou je moeilijk gaan doen over een thuislijntje? Voor een simpel domeintje is het prima, maar als je er een redelijk aantal foto's op wil zetten kun je het maar beter in een datacentrum laten regelen.

KPN is niet je beste keuze als het ook nog goedkoop moet trouwens. Ik zou voor een telfort / orange-accountje gaan waarmee je dan alsnog wel *redelijk* internet hebt, maar verwacht geen wonders over zo'n afstand. Zoals eerder gezegd is de kabel waarschijnlijk een redelijk deel langer dan de 2300 meter waar jij mee aankomt. Als webhosting gewoon een accountje nemen bij servage of one.com en dan is dat ook meteen geregeld. Heb je meteen backups. En het scheelt natuurlijk een *hoop* in stroomkosten ;)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12 18:19
met deze afstand haal je MET gemak 1024 upload. Je kan ook andere diensten nemen die over 4 koperlijnen gaan! Kan je tot 20mbit UP en DOWN halen ;) jij zou +- dan 20 mbit down en 8 mbit upload kunnen halen! Kost je wel 400 euro per maand en installtie van pak hem beet 2000!

met ADSL2+ voor 20 euro haal je( indien de KPN lijn in orde is )11mbit down en 1mbit up.

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Helaas hebben scoutinggroepen over het algemeen niet zoveel geld. wij niet iig.

Anyhoer. je zou even kunnen kijken welke centrale van welk netwerk dichterbij is, BBnet of KPN. zit nog wel eens verschil tussen.

• kalizec
Theft_eXP schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:34:
Helaas hebben scoutinggroepen over het algemeen niet zoveel geld. wij niet iig.

Anyhoer. je zou even kunnen kijken welke centrale van welk netwerk dichterbij is, BBnet of KPN. zit nog wel eens verschil tussen.
Ehm, daar zit geen millimeter verschil tussen. De telefoonkabels voor locaties zijn meestal de grond in gegaan tijdens de aanleg van de wijk. Dat betekent dat die kabels in een ster vorm naar een door KPN bepaalde centrale lopen. Iedere telco die kan leveren heeft vervolgens in die centrale zijn/haar eigen apparatuur.

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Ook hier een tweakende scout met wat verstand van internet.
Ik zou adviseren een lijntje te nemen bij Compuserve, das veel voor weinig en mét vast ip in tegenstelling tot Telfort ed. Op zo'n lijn draait een server met 20.000+ foto's al meer dan 4 jaar prima. Via http://www.budgetphone.nl/ kun je dan verder de telefonie regelen voor weinig.

Helaas is hier op 't clubhuis geen internet mogelijk ivm het ontbreken van een adres en KPN-lijn. We lenen dus maar internet van de buren via een Wifi-richtantenne. Heerlijk gratis.

Verwijderd

CompuServe heeft geen vast IPadres maar een dynamisch IPadres.
Verder is het belangrijk dat je een goede webhostprovider neemt met een eigen smtp server, omdat je de smtp server van CompuServe niet kunt gebruiken i.c.m. een eigen E-mailadres. ;)

• RonnieGoodvibes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-12 11:36
Als je een pcode zou hebbe dan kan ik ongeveer de kabellengte's nakijken
en kijken wat er ongeveer haalbaar zou zijn.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Pagina: 1