Toon posts:

Problemen met mijn ABIT IP35 PRO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

sinds enkele maanden heb ik een Abit IP35 Pro in huis, gekocht via Azerty Hardware (samen met G.E.I.L. Black dragon RAM en een intel Core 2 Duo E6750) maar als snel nadat ik alles in had gebouwd leverde het problemen op.

Regelmatig had ik last van Blue screen errors of een Vastloper (alleen te herstellen door opnieuw opstarten). Ik ben zelf even aan het testen gegaan met o.a. Memtest en Orthos. Memtest liep vast bij het op fouten scannen en tijdens het testen van mijn RAM met orthos liep de pc weer vast of kreeg ik een blue screen error. Dit was voor mij voldoende reden om aan te nemen dat het mijn geheugen was dat niet in orde was. Ik heb snel een nieuw setjevan hetzelfde RAM gehaald (nieuw en geen RMA omdat ik mogelijk toch naar 4GB wou uitbreiden en die RMA altijd nog kon aanvragen als het echt stuk bleek te zijn) en snel het nieuwe (maar wel exact hetzelfde) RAM erin gezet. Maar nog steeds hield ik hetzelfde probleem.

Op dit moment wist ik al niet helemaal meer wat ik moest doen, maar na een tijd zoeken vond ik de compatible list van mijn moederbord en, nogal dom van mij, maar ik zag dat het RAM van GEIL niet in deze lijst stond, en ik weet nu dat als RAM niet compatible is het mogelijk vaak vastlopers KAN veroorzaken. Dus ik RAM gehaald dat WEL in die lijst stond, namelijk OCZ Platinum,

Ik ben blij naar huis gegaan met mijn nieuwe ram en had goede hoop erin dat ik het probleem had verholpen maar nadat ik dit geheugen erin had gedaan wou vista niet meer opstarten en gaf aan dat de hardware mogelijk was veranderd en dat het opnieuw geinstalleerd moest worden. Naja dat kan, dus ik vista proberen te installeren, maar na het booten van cd loopt de installatie vast bij het laden van de files, de dvd drive stopt met werken en de pc doet gewoon helemaal niks meer, geen teken van wat voor activiteit dan ook (pc staat wel gewoon aan maar hij laad niks en voert niks uit zegmaar). Toen heb ik 1 van de 2 latjes RAM eruit gehaald en het geprobeerd en dat werkte wel gewoon. Dus ik dacht dat mogelijk 1 van die 2 latjes gewoon stuk was. ik terug naar de zaak en het omgeruild. Eenmaal thuis en het nieuwe erin gezet hield ik hetzelfde probleem :S

Wat nu dus (in mijn ogen in ieder geval) heel vreemd is, is dat mijn pc met het GEIL erin gewoon opstart en alles doet maar alleen vaak vast loopt of een bue screen krijgt, maar met het OCZ erin helemaal niet opstart of wat dan ook doet. Van het OCZ weet ik heel zeker dat het in de compatible list staat van mijn moederbord.

Zelf denk ik dat er op het moederbord zelf iets stuk is, maar graag hoor ik van andere, mogelijk meer ervaren mensen, wat ze denken.

Verder heb ik zelf ook al geprobeerd de RAM latjes in andere DIMM sloten te doen maar dat veranderde niks aan het probleem.

No wat Technische informatie:

Processor: Intel Core 2 Duo E6750
Grafische Kaart: Ati Radeon Sapphire HD2900XT
RAM: OCZ Platinum 2GB DDR2-800 kit 2x1GB PC2-6400 (en daarvoor: GEIL Black Dragon 2GB DDR2-800 kit 2x1GB PC2-6400)
Voeding: Coolermaster Igreen Power 600W
Harddisks: WD Raptor 74GB + 2x Maxtor DiamondMax 21 320GB

Alvast bedankt.

Dennis Bennik.

Verwijderd

Op wat voor voltage heb je het RAM staan meestal moet er wat meer op dan de standaard 1,8Volt. ;)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:16

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je het benodigde geheugenvoltage wel eens geforceerd via je bios?

Het verschil in problemen tussen het geheugen zou te verklaren zijn doordat het geil geheugen minder voltage nodig heeft dan het OCZ.

Zoals The Mask al postte werkt ddr2 op 1,8 volt.

Snellere ddr2 modules (de meeste pc6400 reepjes met 4-4-4-12 timings) hebben al 2,2 volt nodig om te werken.

Je moet dus opzoeken wat het voltage van je geheugen is en dat in je bios forceren en zorgen dat je computer opstart.

Probeer het met één reepje in het eerste slot of anders met een ander stripje > voltage instellen, save & exit bij je bios en de pc uitzetten > stripje eruit en je OCZ er weer erin, dan zou je pc moeten posten.

[ Voor 83% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2008 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
oow vergeten te posten. Ik heb zelf niks veranderd aan de voltages en ben ookn niet aan het overclocken geweest.

Ik weet verder wel dat (volgends het meegeleverde abit MicroGuru) alle voltages en temperaturen gewoon normaal waren (dit was dan met het GEIL geheugen).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:43:
oow vergeten te posten. Ik heb zelf niks veranderd aan de voltages en ben ookn niet aan het overclocken geweest.

Ik weet verder wel dat (volgends het meegeleverde abit MicroGuru) alle voltages en temperaturen gewoon normaal waren (dit was dan met het GEIL geheugen).
Wat versta je onder normaal?
GEIL black dragon geheugen moet ook meer dan 1,8Volt hebben net zoals OCZ en dat moet je in je Bios veranderen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:45:
[...]

Wat versta je onder normaal?
GEIL black dragon geheugen moet ook meer dan 1,8Volt hebben net zoals OCZ en dat moet je in je Bios veranderen. ;)
Onder normaal versta ik hier wat MicroGuru aangaf dat normaal was voor verschillende delen, ik weet zo uit mijn hoofd de voltages niet meer maar hij gaf bijvoorbeeld aan dat het tussen 1,5 en 2,3 moest liggen en dan was het voltage ook daartussen (even zomaar wat genoemd) verder heb ik in dat opzicht ook geen verstand ervan aangezien ik nog nooit heb overgeclockt of wat dan ook in de bios veranderd aan dat soort dingen.)

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Maar dat geheugen heeft gewoon meer voltage nodig dan het standaard voltage.
Zet het dus maar snel even naar het aangeraden voltage (staat wel op de geheugen stickjes zelf, of eventueel het doosje).
Dit zal wel iets van 2.1v zijn neem ik aan.

http://specs.tweak.to/15535

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:47:
[...]

Onder normaal versta ik hier wat MicroGuru aangaf dat normaal was voor verschillende delen, ik weet zo uit mijn hoofd de voltages niet meer maar hij gaf bijvoorbeeld aan dat het tussen 1,5 en 2,3 moest liggen en dan was het voltage ook daartussen (even zomaar wat genoemd) verder heb ik in dat opzicht ook geen verstand ervan aangezien ik nog nooit heb overgeclockt of wat dan ook in de bios veranderd aan dat soort dingen.)
Daar zal je probleem dus liggen, het geheugen voltage.
Met geil start je pc op, maar is niet stabiel... het krijgt met 1,8 volt nog genoeg om te werken, maar te weinig om goed te werken.
Je ocz geheugen heeft aan 1,8 volt helemaal te weinig en dus start je pc niet op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:47:
[...]

Ik heb het even voor je opgezocht maar waarschijnlijk moet je je RAM op 2,1Volt zetten in je bios anders gaat het niet werken. :)
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:51:
maar is het mogelijk dat omdat de voltages niet goed zijn, mijn pc vast loopt bij het installeren zoals ik heb uitgelegd? want ik hou er niet zo van om mijn bios aan te passen :P
Je hebt geen keuze (behalve dan weer ander RAM kopen die wel standaard 1,8V nodig heeft).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar is het mogelijk dat omdat de voltages niet goed zijn, mijn pc vast loopt bij het installeren zoals ik heb uitgelegd? want ik hou er niet zo van om mijn bios aan te passen :P

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:51:
Ja.

Je zult het zelf aan moeten passen in je bios, zoals iedereen met geheugen dat meer dan 1,8 volt nodig heeft.
Maak je geen zorgen, wat je gaat doen is geen overclocken maar wel een noodzaak.

Verwijderd

Topicstarter
ok er staat hier dus: DDR2 Voltage 1.800 V dat moet ik dus veranderen in: 2.100 V ?

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:55:
ok er staat hier dus: DDR2 Voltage 1.800 V dat moet ik dus veranderen in: 2.100 V ?
dat hangt van je geheugen af, maar dat is wel het meest gebruikelijke ja.
Kijk anders even op je geheugen zelf, of het doosje (wat ik net al zei).
Anders staat het vast wel op internet.

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb even gekeken en bij allebij staat inderdaad dat het spanningsberijk van 1.9 tot 2.1 volt is. Kan het dan kwaat om dit gewoon op 2.1 volt te zetten ook voor bij het gamen etc? het staat nu namelijk op 2.1 volt en zowel met het ocz erin als met het GEIl start de pc gewoon normaal op, wat eerder bij het ocz niet zo was.

Nu blijft bij mij alleen nog de vraag hoe het verschil tussen de 2 geheugen soorten kan worden verzoorzaakt? kan de ene beter tegen een lager voltage als de ander ofsow?

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 19:12:
ok ik heb even gekeken en bij allebij staat inderdaad dat het spanningsberijk van 1.9 tot 2.1 volt is. Kan het dan kwaat om dit gewoon op 2.1 volt te zetten ook voor bij het gamen etc? het staat nu namelijk op 2.1 volt en zowel met het ocz erin als met het GEIl start de pc gewoon normaal op, wat eerder bij het ocz niet zo was.

Nu blijft bij mij alleen nog de vraag hoe het verschil tussen de 2 geheugen soorten kan worden verzoorzaakt? kan de ene beter tegen een lager voltage als de ander ofsow?
Andere chips of andere timings... lagere timings (bijvoorbeeld 5-5-5-15) vraagt op dezelfde snelheid minder voltage dan snellere timings (bijvoorbeeld 4-4-4-12).

Er zijn vast ook nog wel meer redenen voor.

Verwijderd

Topicstarter
ik moet nu echt gaan, maar heeeeel rg bedankt voor alle hulp, niet te geloven dat ik zo dom ben :S ik heb 2 maanden lang niks met mijn pc gedaan en het was 2 minuten werk en het is weer in orde. Maargoed, die fout maak ik nooit meer.

De voltages voor DDR2 staan nu op 2.1 Volt en het werkt tot nu toe allemaal prima.

• Wodan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zou nog even memtest draaien voor de zekerheid, weet je zeker dat alles goed gaat werken. :)

Asus ROG Strix X-570E, 5800X, 2x16GB Gskill, Vega 56, Seasonic Focus GX1000

Verwijderd

Topicstarter
zo, ik ben net weer terug en zit gelijk weer op mijn PC ipv mijn laptop, en alles lijkt nu goed te werken (zit nu wel dat GEIL in) en zal vanavond voor de zekerheid even MEMtest draaien. in ieder geval iedereen bedankt voor de snelle reacties.

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
ff kicken

nieuw bios voor de ip35 pro

http://www.abit.com.tw/pa...YPE=LGA775&pPRODINFO=BIOS

BIOS ID:16

1. Update AHCI ROM version.
2. Update CPU Micro code.
3. Enhanced 45nm CPU compatibility.
4. Fixed C1E function abnormality.
5. Fixed Quick Power On Self Test function abnormality.
6. BIOS compiled date: 03/18/2008.

[ Voor 44% gewijzigd door jejeh op 02-04-2008 10:12 ]

Pagina: 1