BBG game-systeem upgradewaardig?

Pagina: 1
Acties:
  • 459 views

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:05
Ik ben de laatste tijd aan het kijken naar componenten voor een nieuw gamesysteem. Mijn oude systeem is te oud geworden en niet meer te upgraden (asus k8v deluxe, 1,5 gig kingston geheugen, amd athlon 64 3000+ & 7800GS)

Nou wilde ik me eigenlijk houden aan de bbg gezien de goede upgrade mogelijkheden van het gigabyte moederboard (2x pci-e 16x slots en ruimte voor 8 gig geheugen) en de goede prestaties van de e8400 processor.

Het enge aan dit systeem vind ik alleen de timing. Als je een jaar geleden een mobo kocht met een dual core processor wist je dat je nog een behoorlijke tijd kon upgraden met componenten op je mobo. Maar nu, met de Nehalem processoren voor de deur, met hun compleet andere techniek zit je toch alweer tegen bijna de laatste dual/quad core processoren aan die gebaseerd zijn op de huidige techniek/sockets.

Maar wat ik me nu afvraag is, of ik niet beter gaan voor een wat oudere processor, met een wat ouder moederbord en een aardige videokaart die met een overclock makkelijk de huidige games aan kunnen en die zeker nog 1,5 jaar mee gaan. Op deze manier geef ik nu niet de hoofdprijs uit aan een nieuw systeem en lijkt het mij minder pijnlijk om over 1,5 jaar weer een complete upgrade te doen naar een upgradewaardig moederboard wat gereed is voor de nieuwe generatie componenten waarmee je dan een jaar of 3/4 kunt doen met een processor/geheugen/videokaart upgrade.

Dus samengevat: Ik bang dat wanneer ik nu erg veel geld uitgeef aan een compleet nieuw systeem, dit een bijna niet "up te graden" systeem blijkt te zijn over 1 á 1,5 jaar en ik alsnog weer een compleet ander systeem aan zal moeten schaffen om bij te blijven. Daarom denk ik eraan om een iets ouder moederboard te kopen met een processor die ik met een beetje geluk overclock naar 3ghz waarmee ik het komende jaar lekker kan gamen en die het uit houdt tot de nieuwe generatie processoren zodat ik dan een écht toekomstgericht systeem samen kan stellen.

Hoe denken jullie hierover?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:38

M2M

medicijnman

mocht je een E8400 aan willen schaffen, zijn een hele boel chipset gewoon toerijkend voor de job. gewoon DDR2 geheugen gebruiken, en kiezen voor een goedkoop, zo volledig mogelijk moederbord met veel overklokopties. Die processor richting de 4 gigahertz trekken, en een 8800 GT of 3870X2 aanschaffen, en je zit voorlopig goed.

daarnaast, op het moment dat het nieuwe er is, is het nieuwe heel erg duur en moeilijk aan te komen. Tegen de tijd dat je het hebt en ten volle gebruikt is het alweer hopeloos veroudert.

kijk eventueel naar 2e hands spullen. het scheelt vaak enorm aan de kosten, en ook al heb je niet het nieuwste van het nieuwste, een E6600 kan de meeste applicaties en games nog gewoon trekken.

offtopic:
eigenlijk hoort een tweakert zelf te kiezen :)...

-_-

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:05
Ok, dus eigenlijk geef je toe dat het op dit moment moeilijk is om een systeem samen te stellen waarmee je ervan uit kan gaan dat hij met een paar upgrades in de toekomst een aantal jaren redelijk mee zal kunnen gaan. (iets wat dus een jaar of 1,5 geleden wel kon) Maar dat het uiststellen van een nieuw systeem kopen, met oog op de nieuwe processoren, ook niet handig is aangezien die in de beginfase waarschijnlijk niet binnen een normaal budget passen.

Verwijderd

Ligt er aan wat jij upgraden vind. Vind jij mobo+cpu+ram een upgrade of niet. Aangezien dat het probleem is. Je videokaart zou je kunnen houden.

Als je nieuw+goedkoop maar toch redelijk in overclock prestatie omdeze dan over 1,5 jaar als binnenwerk weg te doen en dus mobo+cpu+ram te vervangen.

P35-DS3
E4500
2gb PC6400 cas 5.

Dat is niet erg duur en de prestaties zijn, mits overgeclocked goed te noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 21:23 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Als je lang door wilt gaan (lees tot octa core) dna moet je AMD AM2+ nemen. Dat si wel upgrade waardig alleen op dit moment dus iets minder snel. Intel is idd EOL wat dat betreft. 3.2GHz QUAD zal wss het hoogst haalbare zijn (retail).

Verwijderd

Als je geluk hebt ja, dan past het er mischien op. Wel met een performance hit doordat er weer een snellere link aan komt met AM3. En trouwens, een stuk minder snel mag je ook gewoon zeggen hoor. En dan vooral in games.... waar het hier om gaat.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 21:37 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Bij mij is de videokaart nog steeds beperkend eerlijk gezegd...

En AM2+ heeft al HT3, je mist alleen DDR3 support. Maar DDR2-1066 in dualchannel zonder bottleneck lijkt me ook geen probleem eerlijk gezegd.

Verwijderd

Toms laat zien van niet he.

Afbeeldingslocatie: http://www23.tomshardware.com/charts17/1106-1096-424.png

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 00:40
Blijkbaar houdt ome tom niet van hotlinking ;)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:38

M2M

medicijnman

GENETX schreef op zondag 09 maart 2008 @ 21:25:
Als je lang door wilt gaan (lees tot octa core) dna moet je AMD AM2+ nemen. Dat si wel upgrade waardig alleen op dit moment dus iets minder snel. Intel is idd EOL wat dat betreft. 3.2GHz QUAD zal wss het hoogst haalbare zijn (retail).
hier ben ik het niet mee eens, tegen de tijd dat het normaal is om veel cores in je pc te hebben zitten (lees meer dan twee...) en die ook allemaal gebruikt worden (en niet enkel idle zijn en toch je energierekening verhogen / bankrekening plunderen) is je huidige moederbord / geheugen / processor / wat dan al niet, hopeloos veroudert.

feit is nu eenmaal, dat ze moederplanken niet goed voor kunnen bereiden op de toekomst (dus meer dan een jaar vooruit), omdat ze niet weten wat er dan vereist wordt van een plank. Dat zie je nu wel met de nieuwe processors van intel, die niet op een moederbord past dat een jaartje in de winkel ligt. Hetzelfde socket, en de northbridge heeft genoeg power, maar werkend krijgen is een tweede.

ook komen constant nieuwe dingen zoals displayports wat misschien wel flopt, of PCI-E 2.0. Maar dat maakt allemaal niet uit. Waar het om gaat is dat je momenteel kijkt wat er te koop is (of als je het helemaal wilt doen, even het nieuws in de gaten houd of er in de nabije toekomst iets nieuws komt waardoor de huidige prijzen kelderen), daar je wensen op aanpast, kiest en er tevreden mee bent.

Voorbereid zijn op de toekomst dacht ik ook toen ik een AGP videokaart had, heel vroeger. Vervolgens kwamen er nieuwere PCI-E kaarten uit, maar die paste weer niet in mijn moederbord, een nieuw moederbord halen was ook geen optie, want dan zou ik mijn geheugen en processor ook moeten vervangen. Toen ik eindelijk toch besloot de gok te wagen en de goede oude pentium 4 de deur uit te schoppen, moest ik nog een moederplank vinden die twee IDE aansluitingen had, en genoeg PCI sloten voor mijn oude insteekkaarten. Dus echt voorbereid zijn op de toekomst zit er gewoon niet in. Een half jaar nadat ik de aankoop gedaan had, en alles naar tevredenheid werkte, kwamen er nieuwere generaties videokaarten, quadcores etc etc uit. Momenteel kan ik dus nog upgraden, maar als socket 775, of PCI-E 1.0 niet meer wordt ondersteund, zal ik niet meer kunnen upgraden, maar enkel compleet vernieuwen.

maar genoeg geblaat, check ome tom (www.tomshardware.com) voor de grafiekjes van de performance van de huidige processors en videokaarten, maak je keus wat betreft beide, neem een moederplank (even een uurtje reviews lezen helpt) dat overweg kan met een combinatie van beide, lees de startpost van het voedingentopic even door, kijk of je kast niet te klein is en schaf het aan. Oow ja, en ben er tevreden mee :). Tenzij je een oneindig hoog bankrekening saldo hebt, is constant het beste van het beste hebben, en altijd futureproof zijn gewoon niet mogelijk.

-_-

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar het om gaat is dat je momenteel kijkt wat er te koop is (of als je het helemaal wilt doen, even het nieuws in de gaten houd of er in de nabije toekomst iets nieuws komt waardoor de huidige prijzen kelderen), daar je wensen op aanpast, kiest en er tevreden mee bent.
Wijze woorden die al vaak zat in het verleden gezegd zijn. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.