Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Delay Timer Relais - Xenon Auto vraag

Pagina: 1
Acties:

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11 09:10
Hallo,

Ik zit hier met een probleempje, het volgende is het geval.

Ik heb achteraf Xenon verlichting in me auto gebouwd, nu is het geval dat de Xenon verlichting gelijk aanspring wanneer ik de auto op contact zet. wat tot gevolg heeft dat de Xenon starters te weinig stroom krijgen bij het starten van de auto en ze dus uit, en gelijk weer aangaan, wat heel heel slecht is voor je starters.

Dit is natuurlijk simpel op te lossen door eerst de lichtschakelaar uit te doen wanneer je de auto uitzet. en weer aanzetten wanneer de volgende keer de auto weer loopt.

maar nu las en bedacht ik me het volgende.

Dit moet natuurlijk op te lossen zijn door een "Timer Relais", die ervoor zorgt dat wanneer de auto op contact komt te staat er een vertraging in de schakelink van de lampen moet komen

Dit heeft al iemand gedaan op dit forum

Met deze text als verduidelijking:
Het moet een "Delay Timer Relais" zijn. Het relais wat ik gebruikt heb is een oud type van de firma Syrelec (franse makelij) en heeft een spannings bereik van 10 tot 240 Volt (spoelspanning)
Voor het relais is geen aparte spanning of aarding nodig.
Er zijn aardig wat van deze soort op de markt met verschillende instel mogelijkheden, van 0,01sec tot uren vertraging. Heb even wat rond geneust op het net en de kosten van z'n relais varieert van € 40 tot €100.
(Ik heb 2,5 sec ingestelt.
Nu kan ik me aardig redden met de basis van electronica, maar dit gaat me qua technisch iets te ver.

Kan iemand me helpen aan goed advies voor een goed relais voor deze taak of eventueel andere of betere oplossingen?

Verwijderd

Omron heeft een instelbaar tijdrelais op 12VDC, is waarschijnlijk goed te verkrijgen en courant. Hier vindt je meer info
http://industrial.omron.n..._timers/h3rn/default.html

datasheet:
http://downloads.industri...NL2-01+H3RN+Datasheet.pdf

er zijn twee versies van het relais, eentje met een wissel contact, eentje met twee maak contacten. In principe zijn ze beiden te gebruiken, alleen worden ze anders aangesloten. Dit staat verder beschreven in de datasheet

Het is wel makkelijk om de bijbehorende relaisvoet bij het relais te bestellen. Typenummer daarvan staat in het datasheet.

edit:

Ik heb het relais opgezocht bij farnell, daar kost het relais €43,11 ex BTW en ex Verzendkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 19:10 ]

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Waarom zou je zoveel geld neerleggen wanneer je voor een stuk minder geld een simpele delay schakeling kan maken met een normaal relais er aan (ik weet niet hoe xenon werkt maar kan je niet gewoon de 12V schakelen?).

Gewoon een RC circuit dat zich oplaad ofzo :P of misschien iets met een 555 timer.

• D3LTA
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:26:
Omron heeft een instelbaar tijdrelais op 12VDC, is waarschijnlijk goed te verkrijgen en courant. Hier vindt je meer info
http://industrial.omron.n..._timers/h3rn/default.html

datasheet:
http://downloads.industri...NL2-01+H3RN+Datasheet.pdf

er zijn twee versies van het relais, eentje met een wissel contact, eentje met twee maak contacten. In principe zijn ze beiden te gebruiken, alleen worden ze anders aangesloten. Dit staat verder beschreven in de datasheet

Het is wel makkelijk om de bijbehorende relaisvoet bij het relais te bestellen. Typenummer daarvan staat in het datasheet.

edit:

Ik heb het relais opgezocht bij farnell, daar kost het relais €43,11 ex BTW en ex Verzendkosten.
Das is nog wel iets, dan heb je ook mooi relais natuurlijk, bedanklt voor de moeite trouwens wordt zeer gewaardeerd. is dat ook een relais die je maar met 2 draden hoeft aan te sluiten dus geen Aarding etc ? is dat een "Twee maak Contact" ?

• D3LTA
HammerT schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:07:
Waarom zou je zoveel geld neerleggen wanneer je voor een stuk minder geld een simpele delay schakeling kan maken met een normaal relais er aan (ik weet niet hoe xenon werkt maar kan je niet gewoon de 12V schakelen?).

Gewoon een RC circuit dat zich oplaad ofzo :P of misschien iets met een 555 timer.
Lol nou kijk zal je vertellen waarom :) heb geen idee waar je het over hebt |:(

Mijn kennis in Electro hou op bij een beetje teveel U x I etc.

Ik weet wel dat ik de orginele licht relais moet laten zitten en ik ook niet moet gaan schakelen op de spanning naar de lichten toe, dan moet je al gauw denken aan een Amperé of 16 aan piek.

De delay tijd moet ongeveer 6 Sec worden dus ik weet niet of je dat redt met een simpele delay schakeling ?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een zelfbouwoplossing is bijvoorbeeld dit circuitje (S1 vervangen door een draadje), het gaat van 1 tot 15 seconden. Het geeft weliswaar ook een uitvalvertraging, maar als je het voed met de geschakelde (door lichtschakelaar) spanning naar de starters van de lampen zal hij sowieso meteen uitschakelen.
Waar je op moet letten is dat T1 de stroom aankan die de relaisspoel trekt, de rest lijkt me duidelijk.

Zie je dit als haalbaar, dan kan je em best zo zelf maken, veel simpeler wordt het niet en je spaart echt wel geld uit. Dat het netjes ingebouwd moet worden heb je met een vertragingsrelais ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• D3LTA
naftebakje schreef op zondag 09 maart 2008 @ 22:55:
Een zelfbouwoplossing is bijvoorbeeld dit circuitje (S1 vervangen door een draadje), het gaat van 1 tot 15 seconden. Het geeft weliswaar ook een uitvalvertraging, maar als je het voed met de geschakelde (door lichtschakelaar) spanning naar de starters van de lampen zal hij sowieso meteen uitschakelen.
Waar je op moet letten is dat T1 de stroom aankan die de relaisspoel trekt, de rest lijkt me duidelijk.

Zie je dit als haalbaar, dan kan je em best zo zelf maken, veel simpeler wordt het niet en je spaart echt wel geld uit. Dat het netjes ingebouwd moet worden heb je met een vertragingsrelais ook.
Heb je de betreffende post gelezen op het volvo forum ?

Kijk zo een circuitje bouwen lukt me wel das geen probleem, alleen ik weet niet of die de amp. kan trekken.

Kijk in de auto zit zelf al een relais die, wanneer je het licht aan doet spanning zet op een pootje van relais en het relais schakeld dan de werkelijk stroom door naar de lampen, dat relais kan 30 Amperé trekken ofzo.

Mijn bedoeling is om tussen die schakeldraad van de schakelaar die aan je stuurkolom naar de schakelpoot van het relais, daar de vertrager tussen te zetten, zonder te werken met een externe spanningbron dus een 2 draads oplossing is het mooiste.

hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg, ik ben echt een leek in het lezen van electro schema's maar als ik weet hoe iets werkt, en ik weet hoe ik het moet aansluiten, kom ik er prima uit.

maar als ik zo naar die tekening van dat curciutje kijk, kan ik er niet wijs uit worden of het doet wat ik zou willen en goed is in mijn situatie, vandaar dat ik het hier vraag. bij de experts als ik het zo mag noemen.

Begrijp me niet verkeerd. wil alles zelf wel doen en uitzoeken, maar soms loop je gewoon even tegen een muur aan en dan weet je het niet meer, daarom ben ik hier.

ik lees dan van 2 draads kontakt etc.. dan denk ik te begrijpen hoe het werkt etc. maar zeker weten doe ik het niet. thats why i'm here.

Is echt een vak appart dat Electro

• HammerT
Dat circuitje van circuits online werkt op de volgende manier:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000068.gif

Wanneer je S1 dicht doet (dus die vervang je gewoon door de spanning van je accu) begint C1 zich op te laden over P1 en R1. Wanneer je P1 (variabele weerstand) dus groter maakt zal dit langer gaan duren. De condensator zal zich opladen tot ongeveer 0,7 V wanneer dit niveau is berijkt dan gaat T1 geleiden, dat betekend dus dat er spanning op het relais komt te staan.

En als je dan de schakelaar weer open doet ontlaad de condensator zich weer over R3 en P2. Deze zal jij dus niet nodig hebben.

Ik heb alleen serieus geen idee waarom ze een schakelaar van het relais gebruiken, volgens mij slaat dat echt nergens op :P

edit:
laat maar, niet goed gekeken

[ Voor 3% gewijzigd door HammerT op 10-03-2008 13:08 ]

• D3LTA
HammerT schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:40:
Dat circuitje van circuits online werkt op de volgende manier:
[afbeelding]

Wanneer je S1 dicht doet (dus die vervang je gewoon door de spanning van je accu) begint C1 zich op te laden over P1 en R1. Wanneer je P1 (variabele weerstand) dus groter maakt zal dit langer gaan duren. De condensator zal zich opladen tot ongeveer 0,7 V wanneer dit niveau is berijkt dan gaat T1 geleiden, dat betekend dus dat er spanning op het relais komt te staan.

En als je dan de schakelaar weer open doet ontlaad de condensator zich weer over R2, R3 en P2. Deze zal jij dus niet nodig hebben.

Ik heb alleen serieus geen idee waarom ze een schakelaar van het relais gebruiken, volgens mij slaat dat echt nergens op :P
Misschien omdat een Dealy timer relais een stukje betrouwbaarder is, en een hoge spoelspanning kan hebben ?

• HammerT
D3LTA schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:01:
[...]

Misschien omdat een Dealy timer relais een stukje betrouwbaarder is, en een hoge spoelspanning kan hebben ?
Ja misschien wel, heb echt geen ervaring met die dingen. Ik hoop eigenlijk wel dat ze een stuk betrouwbaarder zijn voor 30 euro per stuk ;)

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Leuk dat schema van CO, maar een simpel RC schakelingetje is natuurlijk ruim voldoende voor deze toepassing.

• HammerT
Xander2000 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:16:
Leuk dat schema van CO, maar een simpel RC schakelingetje is natuurlijk ruim voldoende voor deze toepassing.
Dat is het toch ook :X

• D3LTA
Xander2000 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:16:
Heb je daar een voorbeeld van ? Ben nieuwsgierig :)

Zelfbouw of kant en klare oplossingen voor ?

• naftebakje
Ik heb eventjes het schema aangepast naar een simpeler RC schakelingetje: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B4eX3P4ti8tpTDy9VrDOln6K/full.jpg
De - is gemeenschappelijk, dat hangt wellicht rechtstreeks aan het chassis van je auto.
De draad tussen stuurkolom en het lichtrelais (de +) knip je door en je stopt er het schema tussen:
  • Daar waar de rode pijl aankomt, laat je het stuursignaal vanuit de stuurkolom aankomen.
  • Daar waar de rode pijl weggaat, ga je verder naar het lichtrelais.
Op die manier blijf je de originele werking behouden, het dure lichtrelais zorgt voor de grote stroom naar de lampen, en je kan nog altijd zelf de lichten in- en uitschakelen, maar nu zal het even duren voor het lichtrelais het stuursignaal krijgt, zoals je wil dus.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• D3LTA
naftebakje schreef op maandag 10 maart 2008 @ 20:31:
Ik heb eventjes het schema aangepast naar een simpeler RC schakelingetje: [afbeelding]
De - is gemeenschappelijk, dat hangt wellicht rechtstreeks aan het chassis van je auto.
De draad tussen stuurkolom en het lichtrelais (de +) knip je door en je stopt er het schema tussen:
  • Daar waar de rode pijl aankomt, laat je het stuursignaal vanuit de stuurkolom aankomen.
  • Daar waar de rode pijl weggaat, ga je verder naar het lichtrelais.
Op die manier blijf je de originele werking behouden, het dure lichtrelais zorgt voor de grote stroom naar de lampen, en je kan nog altijd zelf de lichten in- en uitschakelen, maar nu zal het even duren voor het lichtrelais het stuursignaal krijgt, zoals je wil dus.
Super! dit lijkt me inderdaad wel wat :)

Even kijken waar ik de onderdelen kan krijgen enzo, dan denk ik dat ik dit wel kan bouwen

ze zijn niet kant en klaar verkrijgbaar he ?
zo niet heb je nog tips voor me ?

Dit zal ook bruikbaar moeten kunnen zijn lijkt me ?

voor €14,-

Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/xl/1000_1999/1900/1950/1959/195901_BB_00_FB.EPS.jpg
Schakelbereik ± 0,5 - 150 s
Afhankelijk van de stand van de codeerschakelaar schakelt het relais bij aanleggen van de voedingsspanning vertraagd aan of uit. De aantrek- of afvalvertraging is met een potmeter traploos van ± 0,5 tot 150 s in te stellen en is d.m.v. een grotere ElCo uit te breiden.

Technische specificaties:
Voedingsspanning 12 V=
Ruststroom 20 mA, bij ingeschakeld relais 80 mA
Max. schakelspanning 250 V/8 A
Afm. 65 x 40 mm.

Omvang levering:
Bouwpakket.

[ Voor 49% gewijzigd door D3LTA op 11-03-2008 11:09 ]

• naftebakje
Dat printje komt op hetzelfde neer, de manier van aansluiten kan je zo overnemen.
Al ik je goed begrijp ga je meer gerust zijn met dat printje van 14€, dus kan je die beter kopen, voor die paar € verschil koop je je wat gemoedsrust :)

• D3LTA
naftebakje schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:36:
Dat printje komt op hetzelfde neer, de manier van aansluiten kan je zo overnemen.
Al ik je goed begrijp ga je meer gerust zijn met dat printje van 14€, dus kan je die beter kopen, voor die paar € verschil koop je je wat gemoedsrust :)
Haha je snapt me ;)
Ik kan wel aardig solderen, maar mijn schema-lees-kunst laat een beetje te wensen over, vandaar :'(

Heb nu ook een goede 2de optie:

2de relais die ik laat schakelen door de Dynamo, dus wanneer de auto loopt en er 12v uit de dynamo komt zorgt die 12v voor het schakelen van het 2de relais die dan weer de stroom doorlaat van de orginele stuurkolom schakelaar die dan weer zoals oorspronkelijk het orginele Licht relais schakeld.

snap je ?
Pagina: 1