Hallo,
Ik zit hier met een probleempje, het volgende is het geval.
Ik heb achteraf Xenon verlichting in me auto gebouwd, nu is het geval dat de Xenon verlichting gelijk aanspring wanneer ik de auto op contact zet. wat tot gevolg heeft dat de Xenon starters te weinig stroom krijgen bij het starten van de auto en ze dus uit, en gelijk weer aangaan, wat heel heel slecht is voor je starters.
Dit is natuurlijk simpel op te lossen door eerst de lichtschakelaar uit te doen wanneer je de auto uitzet. en weer aanzetten wanneer de volgende keer de auto weer loopt.
maar nu las en bedacht ik me het volgende.
Dit moet natuurlijk op te lossen zijn door een "Timer Relais", die ervoor zorgt dat wanneer de auto op contact komt te staat er een vertraging in de schakelink van de lampen moet komen
Dit heeft al iemand gedaan op dit forum
Met deze text als verduidelijking:
Kan iemand me helpen aan goed advies voor een goed relais voor deze taak of eventueel andere of betere oplossingen?
Ik zit hier met een probleempje, het volgende is het geval.
Ik heb achteraf Xenon verlichting in me auto gebouwd, nu is het geval dat de Xenon verlichting gelijk aanspring wanneer ik de auto op contact zet. wat tot gevolg heeft dat de Xenon starters te weinig stroom krijgen bij het starten van de auto en ze dus uit, en gelijk weer aangaan, wat heel heel slecht is voor je starters.
Dit is natuurlijk simpel op te lossen door eerst de lichtschakelaar uit te doen wanneer je de auto uitzet. en weer aanzetten wanneer de volgende keer de auto weer loopt.
maar nu las en bedacht ik me het volgende.
Dit moet natuurlijk op te lossen zijn door een "Timer Relais", die ervoor zorgt dat wanneer de auto op contact komt te staat er een vertraging in de schakelink van de lampen moet komen
Dit heeft al iemand gedaan op dit forum
Met deze text als verduidelijking:
Nu kan ik me aardig redden met de basis van electronica, maar dit gaat me qua technisch iets te ver.Het moet een "Delay Timer Relais" zijn. Het relais wat ik gebruikt heb is een oud type van de firma Syrelec (franse makelij) en heeft een spannings bereik van 10 tot 240 Volt (spoelspanning)
Voor het relais is geen aparte spanning of aarding nodig.
Er zijn aardig wat van deze soort op de markt met verschillende instel mogelijkheden, van 0,01sec tot uren vertraging. Heb even wat rond geneust op het net en de kosten van z'n relais varieert van € 40 tot €100.
(Ik heb 2,5 sec ingestelt.
Kan iemand me helpen aan goed advies voor een goed relais voor deze taak of eventueel andere of betere oplossingen?