Toon posts:

[7950GX2]Videokaart gerelateerde(?) problemen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben nu meer dan een jaar in het bezit van een GeForce 7950 GX2 en ben regelmatig het slachtoffer geworden van problemen die (waarschijnlijk) te maken hebben met deze videokaart.

Een paar maanden geleden begonnen problemen met het opstarten van mijn PC, ik kreeg bij het opstarten de Bios Beep Code 1x lang 3x kort (Die volgens deze website betekent dat er een video adapter failure is.) waarna de PC wel opstartte maar de monitor op stand-by bleef. Ik heb de Molex kabel al vervangen maar het probleem bleef gebeuren. De laatste tijd is dit eigenlijk niet meer voorgekomen maar dat is waarschijnlijk omdat ik m'n PC gewoon aan heb laten staan om het probleem te vermijden.

Rond die tijd zijn ook andere problemen begonnen, vooral het vastlopen of een bluescreen (Altijd een bericht een melding van nv4_disp.dll.) tijdens het spelen van games, vaak in het menu al. Maar het meest ergelijke probleem is toch wel dat soms een uur na het opstarten van de PC de monitor ineens uit-aan begint te knipperen en het beeld alleen na een knipper update. (Voorbeeld, rechtsklik op bureaublad, knipper uit-aan, menu verschijnt. Idem met het openen van vensters, nieuwe websites , etc.) Dit probleem gaat meestal weg na een paar keer opnieuw opstarten, totdat ik een keer moet rebooten en het weer opnieuw verschijnt.

Nu heb ik twee dagen terug windows opnieuw geinstalleerd omdat de PC bij het laden van windows al vast bleef hangen en dezelfde problemen blijven zich herhalen.

Ik heb de drivers die bij de kaart kwamen geinstalleerd, die verwijderd en de nieuwste NVIDIA drivers geinstalleerd, die verwijderd en de nieuwste NVIDIA bèta drivers geinstalleerd, allemaal zonder effect.
Ik heb verschillende zoektermen gegoogled maar ik wordt er niet veel wijzer van, er zijn voor ieder probleem wel meerdere oorzaken mogelijk.

Iemand suggesties over wat de oorzaak kan zijn (Lijkt me vrij waarschijnlijk dat het de videokaart is, maar wie ben ik?) en hoe het probleem mogelijk te verhelpen is. (Ik zie er sterk tegenop om de hele PC naar Alternate klantenservice te brengen, vorige keer duurde dat 4 weken.)

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Ik vermoed inderdaad ook de videokaart, Wat je even kan doen is een ander videokaartje inpluggen en kijken of hier ook problemen mee zijn. Om even uit te sluiten dat het de rest van je hardware is. Wat ook eventueel een probleem kan zijn is je voeding. Wat voor voeding heb je precies? en ALS je het lukt, probeer eens een 3d test te laten lopen, zoals 3dmark of een in-game benchmark om artifacts uit te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, een andere videokaart heb ik niet zo een twee drie bij de hand, ik zal es rondvragen of iemand nog iets heeft.

Als voeding heb ik een Tagan TG580-U15. Geen flauw idee hoe ik erachter kan komen of deze het probleem kan zijn.

Zojuist 3Dmark06 geprobeerd, maar hij bleef hangen ongeveer halverwege Graphics Test 2. Ook kreeg ik tijdens de tests steeds een soort van knipperende textures te zien.
Okeej, ik denk dat ik 3Dmark maar even met rust laat nu. Toen ik 3Dmark nog een keer probeerde bleef hij al hangen tijdens het laden van Graphics Test 1.Toen ik de PC daarna resette sprong de monitor op stand-by ongeveer 5 seconden na het laden van het bureaublad. Nog een keer resetten en ik zit weer met het oude uit-aan knipper probleem, heb hem nu een stuk of 10 keer opnieuw opgestart en het probleem blijft zich herhalen dus ik maak deze post maar even af met een knipperend scherm, kan ik daarna even een stuk of 10 keer rebooten en hopen dat één van die keren probleemloos is.

Nu lijkt het me waarschijnlijk dat het dus de videokaart is en de manier om dit te verhelpen een nieuwe videokaart is. (Andere suggesties zijn welkom :/)

Heeft iemand een idee hoe ik van Alternate een nieuwe kaart krijg zonder dat ik mijn PC naar hun moet brengen en ze 4 weken nodig hebben om hem te vervangen.

Edit: Hmm, ik heb de Molex kabel even uitgetrokken en nu start hij ineens zonder problemen op (Met uitzondering van een melding dat de videokaart niet genoeg stroom krijgt, goh.)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 01:16 ]

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:20
Probeer dan eens de molex te gebruiken van de andere 12V lijn ;)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei in m'n eerste post, ik heb de Molex al eens vervangen, maakt geen verschil :/.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 12:36:
Zoals ik al zei in m'n eerste post, ik heb de Molex al eens vervangen, maakt geen verschil :/.
Volgende keer iets beter lezen ;) ...

Beerkeeper zegt dat je een andere 12V-lijn moet proberen, niet het kabeltje vervangen :o

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:11:
Volgende keer iets beter lezen ;) ...

Beerkeeper zegt dat je een andere 12V-lijn moet proberen, niet het kabeltje vervangen :o
Ahzo, excuseer. Helaas heb ik dat ook gedaan en 't heeft geen nut :(.

Verwijderd

Als je de molex stekker los haalt dan start de videokaart waarschijnlijk in 2D modus wat veel lichter is dan de normale 3D modus waardoor die nu geen artifacs weer geeft. Als je een tafel ventilator hebt zou je die op je grafische kaart kunnen richten is het probleem dan verholpen dan is het een temp probleem anders is je kaart gewoon aan het overlijden en is het tijd voor een nieuwe. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okeej ga ik dat is proberen, alleen heb ik geen tafel ventilator en is het qua plaats ook nogal onpraktisch. Kan ik niet net zogoed een aparte videokaart koeling kopen? Qua prijs maakt dat weinig verschil volgens mij? En zo ja, welke is aan te raden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:20:
Okeej ga ik dat is proberen, alleen heb ik geen tafel ventilator en is het qua plaats ook nogal onpraktisch. Kan ik niet net zogoed een aparte videokaart koeling kopen? Qua prijs maakt dat weinig verschil volgens mij? En zo ja, welke is aan te raden?
Ik zou geen andere koeler kopen want je hebt grote kans dat de videokaart gewoon kapot is en dan heb je het geld gewoon weg gegooid. Je kunt het ook proberen met een casefan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ventilator erop gezet en dat ging 2 dagen goed, maar nu krijg ik weer die 1x lang 3x kort Bios Beep Code dus ik ga er van uit dat het geen temperatuur probleem is.

Hoe ga ik gebruik maken van de garantie die ik nog heb zonder dat ik mijn PC 4 weken kwijt ben?
Pagina: 1