GA-EP35 DS3P boot niet (kortsluiting?)

Pagina: 1
Acties:

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-10-2025

Hot Pixel

King of no pants

Topicstarter
Ik ben gistermiddag begonnen met het in elkaar zetten van mijn nieuwe pc. Dit is direct mijn ontmaagding op het gebied van 'bouw-je-eigen-computer' (in retrospect niet het meest geniale idee).

Probleem
Nadat ik alles in elkaar had geschroeft, geprikt etc. etc. werdt het tijd om hem aan te zetten.
Ik drukte het 'aan' knopje in,waarop een fel-blauw lampje voor een paar millisecondes zichtbaar was. daarna... niets meer.
Ondertussen alles eruit gesloopt, staat nu in de woonkamer. Alleen mobo, voeding, proc en geheugen (ook al geprobeerd met alleen de proc). Steeds hetzelfde probleem.
Ik druk op de aan-knop, ik zie de ledjes van m'n mobo naar 100% springen, en dan is het over. Als ik mijn p8 connector er niet insteek blijft zich dit in een regelmatig patroon herhalen (als ik'm er wel in stop gebeurt het één keertje, en daarna niet meer).
Omdat het zo'n korte stoot is, denk ik aan kortsluiting.
De (case) fans zijn aangesloten op de voeding, die draaien ook niet constant, alleen op het moment dat het mobo aanspringt.

Wat ik zelf heb gedaan
- Mobo uit m'n kast gehaald, zodat hij iig niet kortsluit in de kast
- Ik heb de proc, koeler en de backplate nagelopen, om te kijken of er contact was met soldeerpuntjes oid.
- Al het andere losgekoppeld

Onderdelen (die van belang zijn)
GA-EP35-DS3P
MX-2 Pasta
Intel E8400
Ninja Rev. B cooler
Be Quiet! 650 Dark Power Pro (DQ7 serie voor de kenners :p)

Mijn gok
Ik denk dat het óf kortsluiting, óf het om een kapotte voeding gaat. De eerste kan ik me niet voorstellen, want er zijn geen contactpunten die er niet horen (lijk mij)
Die laatste kom ik nu tijdens het typen op, dus die ga ik zo controleren. Hebben jullie nog andere ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door Hot Pixel op 09-03-2008 15:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Het kan de voeding zijn, maar het zou ook bij de cpu kunnen liggen. Dus test het uit en dan kom je er vanzelf achter waar het probleem zit.

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Topicstarter
Wow Dan, bedankt voor de sneller reactie. Ik zeg het voorzichtig, maar het ziet er naar uit dat hij het nu doet. Heb niets vervangen ofzo... heb mijn oude voeding er ingestoken, en hij draaide als een zonnetje. Toen ik daarna de Be Quiet! er in stak bleef hij opeens wel draaien....
Ik had in dit geval eerst de vier-pins stekker erin gedaan, en toen pas de 20-pins, in plaats van andersom. Ik zieop m'n vierpins ook twee kleine plastic dingetjes die uitsteken. Allicht zorgde dat er ook voor dat hij niet mooi contact maakte met de laatste vier gaatjes.
Afijn, ik ga even verder klussen. Hardstikke bedankt in ieder geval.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

Rick Meijer schreef op zondag 09 maart 2008 @ 15:43:
Wow Dan, bedankt voor de sneller reactie. Ik zeg het voorzichtig, maar het ziet er naar uit dat hij het nu doet. Heb niets vervangen ofzo... heb mijn oude voeding er ingestoken, en hij draaide als een zonnetje. Toen ik daarna de Be Quiet! er in stak bleef hij opeens wel draaien....
Ik had in dit geval eerst de vier-pins stekker erin gedaan, en toen pas de 20-pins, in plaats van andersom. Ik zieop m'n vierpins ook twee kleine plastic dingetjes die uitsteken. Allicht zorgde dat er ook voor dat hij niet mooi contact maakte met de laatste vier gaatjes.
Afijn, ik ga even verder klussen. Hardstikke bedankt in ieder geval.
misschien is je voeding gewoon defect (je nieuwe teminste). Eventjes met een voltmeter testen (de specs van de grote kabelzooi die op je moederbord opzoeken, en dan de twee draadjes verbinden die zorgen dat de voeding aan gaat). Mocht er iets niet overeen komen (te veel afwijking of uberhaupt niet het correcte voltage op het draadje) dan zou je 'm RMA kunnen sturen, of gewoon even met de (web)shop bellen.

-_-

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Topicstarter
Ik begin inderdaad te geloven dat het aan de voeding ligt. Had m'n computer na mijn vorige bericht weer in elkaar gezet, en nu doet'ie het weer niet. Echt ontzettend irritant. Zeker omdat ik zo'n drie uur doe over het in elkaar zetten. Best wel vervelend.
Even testen in mijn oude pc en dan weer terug naar MNM, als hij het hier ook niet doet :(

edit:

Uit elkaar gehaald, voeding aangesloten op mijn andere kast, zelfde probleem. Dus ligt aan de voeding. Crap, terugsturen naar MNM dan maar.
Beetje dubbel gevoel dit trouwens, ben blij dat het alleen maar mijn voeding is, en niet iets anders, maar baal ervan dat ik nog meer geld kwijt ben.

[ Voor 31% gewijzigd door Hot Pixel op 09-03-2008 21:54 ]

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 09:52
Rick ben je er al achter of dit misschien aan de combinatie voeding / mobo zou kunnen liggen?

Ik ben zelf van plan de GA-EP35 DS3P mobo + Be Quiet! Dark Power PRO voeding aan te schaffen.

Iemand anders heeft ook in dezelfde config (mobo + voeding) deze foutmelding -> zie ook:
Be Quiet Dark Power Pro 450W slaat continu af...

Heb je nu een nieuwe voeding gekregen (dezelfe van Be Quiet) of een ander type voeding geprobeerd?
Pagina: 1