[AirPort] RSSI: (null) wat betekent dit?

Pagina: 1
Acties:

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 21:51
Als ik met de alt-toets ingedrukt naar mijn AirPort icoon ga en dan op mijn netwerk ga staan komt er het volgende bij te staan:

Afbeeldingslocatie: http://i268.photobucket.com/albums/jj18/timn_01/Afbeelding4.png

Als ik dan bij een willekeurig netwerk van een van de buren kijk, zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i268.photobucket.com/albums/jj18/timn_01/Afbeelding3.png

Zoeken op Google naar RSSI: (null) of beveiliging: (null) levert (mij) niets op. Betekent dit nu dat ik op een onbeveiligd netwerk zit te werken? Het bovenste van de twee netwerken is van mij en beveiligd met WPA-persoonlijk. SSID-broadcast heb ik ook uitgezet. Verdere gegevens: MacBook late 2007, Mac OS X 10.5.2 voorzien van alle updates.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik vermoed dat (null) gewoon zegt dat de Firefox extension (?) geen gegevens herkent. RSSI staat volgens wikipedia voor Received Signal Strength Indication. Als die echt 0 was dan had je geen internet. Kijk gewoon eens bij het airport icoontje in de menubalk, dan weet je zeker waar je mee verbonden bent.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TimmieN
Ik ben wel gewoon verbonden met mijn eigen netwerk, dat is het probleem niet, maar ik vind het vreemd dat er dan niet wordt aangegeven hoe mijn netwerk beveiligd is, terwijl ik dat bij andere netwerken wel kan zien.
Voorzover ik weet heeft het niets met een Firefox-extensie te maken. Dit is gewoon wat ik te zien krijg wanneer ik alt ingedrukt houd en dan op het AirPort icoon klik. Ik heb ook geen extensies geïnstalleerd staan die iets van netwerk activiteit of beveiliging of zo in de gaten houden.
RSSI: (null) geeft ie bij mij altijd aan, terwijl ik gewoon normaal verbonden ben.

• breinonline

breinonline

TimmieN schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:11: Dit is gewoon wat ik te zien krijg wanneer ik alt ingedrukt houd en dan op het AirPort icoon klik.
Het normale Airport icoon is niet in Firefox te vinden (als je op dat icoon van je plaatje klikt). Ik bedoel deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.ouhsc.edu/RightNow/IT/network/wireless/mac/MacImages/image002.jpg

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik geloof dat er wat verwarring is ontstaan doordat er een Firefox venster op de achtergrond te zien. Firefox (of welk ander programma) heeft niks te maken met dit 'probleem'.

Als onder Leopard het Airport menu open klikt, krijg je een menu te zien met daarin alle gevonden netwerken. Als je het Airport menu opent met alt-klik, krijg je meer informatie te zien over het netwerk waarmee je verbonden bent (MAC adres, kanaal, RSSI en verbindingssnelheid). Als je met je muis over de namen van de andere netwerken gaat, krijg je in een tooltip met de RSSI en de beveiliging te zien.

Het 'probleem' is dus dat de tooltip bij een verbonden netwerk voor RSSI en beveiliging de waarde "(null)" laat zien. Null betekent dat een variable geen waarde heeft. Voor de RSSI en beveiling heeft Airport dus geen waarde. Dat wil niet zeggen dat er geen RSSI is of dat er geen beveiliging op network zit. Je bent er immers mee verbonden, dus de RSSI heeft sowieso een waarde.

Het lijkt er op dat dit 'probleem' een bug is in Leopard. Ik heb nl. op nog geen enkele Mac met Leopard gezien dat de tooltip andere waardes dan "(null)" gaf. Als je het zeker wilt weten, vul je het volgende in Terminal in:
/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport -I
Je krijgt dan bijvoorbeeld de volgende output:
     agrCtlRSSI: -77
     agrExtRSSI: 0
    agrCtlNoise: -91
    agrExtNoise: 0
          state: running
        op mode: station 
     lastTxRate: 54
        maxRate: 54
lastAssocStatus: 0
    802.11 auth: open
      link auth: wpa2-psk
          BSSID: 0:0:0:0:0:0
           SSID: Apoc
            MCS: -1
        channel: 1
In dit geval heb ik dus een beveiligde verbinding met WPA2-PSK.

Dus, om een lang verhaal kort te maken: je hoeft je geen zorgen te maken, dit is puur een cosmetische bug.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• TimmieN
Het heeft inderdaad niets met Firefox van doen.

@ Daedalus: bedankt voor de uitleg. Om in de terminal te duiken voel ik me nog niet thuis genoeg in OS X, of is dit vrij eenvoudig zonder dat ik dingen verknoei?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-12 09:37
breinonline schreef op zondag 09 maart 2008 @ 17:45:
Ik vermoed dat (null) gewoon zegt dat de Firefox extension (?) geen gegevens herkent. RSSI staat volgens wikipedia voor Received Signal Strength Indication. Als die echt 0 was dan had je geen internet. Kijk gewoon eens bij het airport icoontje in de menubalk, dan weet je zeker waar je mee verbonden bent.
null is geen 0

|>

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

TimmieN schreef op zondag 09 maart 2008 @ 21:16:
Het heeft inderdaad niets met Firefox van doen.

@ Daedalus: bedankt voor de uitleg. Om in de terminal te duiken voel ik me nog niet thuis genoeg in OS X, of is dit vrij eenvoudig zonder dat ik dingen verknoei?
Je hoeft die regel alleen maar te copy-pasten in je Terminal en op return te drukken. Dingen hiermee verknoeien kan altijd, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk :P

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• breinonline

breinonline

Daedalus schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:46:[...]

Het lijkt er op dat dit 'probleem' een bug is in Leopard. Ik heb nl. op nog geen enkele Mac met Leopard gezien dat de tooltip andere waardes dan "(null)" gaf.

[...]
Dus, om een lang verhaal kort te maken: je hoeft je geen zorgen te maken, dit is puur een cosmetische bug.
Ah, dank voor de uitleg. Ik ben inderdaad door het plaatje op het verkeerde been gezet. Ik draai overigens ook Leopard en heb deze bug niet. Ik kende de alt-klikken truck niet maar hij geeft alles netjes gespecificeerd weer bij mij. Overigens verschijnt het ook in het menu zelf, niet in een soort tooltip?

edit:
Ik kan wachten tot ik een ons weeg, maar een tooltip krijg ik niet....

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 09-03-2008 22:42 ]

• TimmieN
De tooltip krijg je wel te zien als je even met je muis wat langer op de naam van het netwerk blijft staan.

edit: heb net even in de terminal gekeken, en daar staat ook alles goed. Bedankt!

[ Voor 28% gewijzigd door TimmieN op 09-03-2008 21:47 ]

Pagina: 1