Toon posts:

Windows boot niet, geen beeld, fans draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb een probleempje met mijn computer. Mijn moederbord is een P5N32-E Sli en de voeding een Gigabyte ODIN GT 800W.

Dit is een copy-paste vanop een ander forum. Ook de belangrijkste posts uit die thread citeer ik. :)
Hallo.

Net wat vreemds meegemaakt, dit is de situatie:
er is een witte verdeelstekker, met daarop pc, externe harde schijf en mijn scherm. Ze staan alledrie aan, en ik trek de stekker uit van mijn externe harde schijf (moest plaats maken voor een ander), maar die schijf stond dus aan (was ik een beetje vergeten) en net als ik die stekker uittrek valt de pc uit. NB: ik denk dat de externe harde schijf NIET was aangesloten op de computer op dat moment.

Als ik hem nu aansteek werken alle fans, maar ik krijg geen beeld en windows wordt ook niet geboot. Mijn intern speakertje is niet aangesloten (volgens mij heb ik er niets eens een) dus beep codes hoor ik ook niet. Ik heb geprobeerd het batterijtje van het moederbord eruit te halen en er weer in te steken en dan opnieuw te booten, maar de situatie was dezelfde. Ook als ik de computer rechstreeks aansluit (zonder verdeelstekker) wordt windows niet geboot. Dat merk ik aan de fans die blijven spinnen op 100%.

De externe harde schijf en het scherm werken wel nog.

Wat zou er precies gebeurd zijn? Hoe kan ik het oplossen?

Groetjes
Simon.
Wat ik ondertussen gedaan heb:
jumper reset, batterij er nog eens uitgehaald, dvd-station, tweede grafische kaart, extra fan en front usb-station losgekoppeld en nog eens geprobeerd, krek zelfde resultaat. HDD blijkt wel te draaien.

Is er een manier zodat ik uitsluitsel kan geven over een mogelijk defect van de voeding?
even een ruwe gok wagen: processor kapot misschien? doorgebrand of zo?
Ik zou het heel erg appreciëren als je me zou kunnen helpen. :) Bedankt.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Al eens met andere voeding geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Blacksnak schreef op zondag 09 maart 2008 @ 14:24:
Al eens met andere voeding geprobeerd?
Er is geen andere voeding voorhanden, spijtig genoeg.

Toch bedankt. :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor tests en tips.
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 14:25:
[...]
Er is geen andere voeding voorhanden, spijtig genoeg.
Dan zul je toch iets moeten gaan regelen of lenen, anders kun je niets testen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• yvesg
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2021
Je kan best beginnen met het geheugen te controleren in zo'n geval. Geen beeps / error codes betekent dat ie niet in zn POST geraakt. Dit eeft enkele oorzaken (in volgorde van meest voor de hand liggend):

- Defect / slecht geheugen
- Defect moederbord
- Defecte voeding (+3.3V lijn stuk)
- Defecte processor

Probeer eerst met 1 memory bank te vullen, met het voorhande geheugen, als je over 2 latjes beschikt, probeer ze elk apart.
Probeer ook eens met een lat geheugen in een andere memory bank.
Het kan zijn dat 1 van de twee of meerdere geheugenlatten stuk zijn, of 1 van de meerdere memory banks. Probeer eerst dit uit te sluiten.

Je moederbord kan ook de geest gegeven hebben. Is vrij moeilijk te achterhalen. (Enige mogelijkheid is jou voeding / geheugen / processor testen op een andere pc)

Het kan ook je processor zijn, maar deze zijn meestal enorm robuust het zou eerder je mobo of je geheugen zijn.

Kan zijn dat je voeding stuk is, probeer een andere voeding / meet even de spanning na met een multimeter.

Verwijderd

Topicstarter
yvesg schreef op zondag 09 maart 2008 @ 14:32:
Je kan best beginnen met het geheugen te controleren in zo'n geval. Geen beeps / error codes betekent dat ie niet in zn POST geraakt. Dit eeft enkele oorzaken (in volgorde van meest voor de hand liggend):

- Defect / slecht geheugen
- Defect moederbord
- Defecte voeding (+3.3V lijn stuk)
- Defecte processor

Probeer eerst met 1 memory bank te vullen, met het voorhande geheugen, als je over 2 latjes beschikt, probeer ze elk apart.
Probeer ook eens met een lat geheugen in een andere memory bank.
Het kan zijn dat 1 van de twee of meerdere geheugenlatten stuk zijn, of 1 van de meerdere memory banks. Probeer eerst dit uit te sluiten.

Je moederbord kan ook de geest gegeven hebben. Is vrij moeilijk te achterhalen. (Enige mogelijkheid is jou voeding / geheugen / processor testen op een andere pc)

Het kan ook je processor zijn, maar deze zijn meestal enorm robuust het zou eerder je mobo of je geheugen zijn.

Kan zijn dat je voeding stuk is, probeer een andere voeding / meet even de spanning na met een multimeter.
Bedankt voor je antwoord.

Allereerst: ik denk niet dat ik een intern speakertje in mijn pc heb zitten, en als er een zou inzitten is hij alleszins niet aangesloten. Ik denk dat ik eens deze MD 8000 ga openbreken en het speakertje eruit ga proberen te halen. Dat zou ons al iets verder helpen.
edit: geen loskoppelbaar luidsprekertje in die computer. :|

Ik ga eens informeren bij mijn vader voor zo'n multimeter. Ik denk dat ik hem nog met zo'n apparaat in zijn handen gezien heb. :)
edit: oké, geen multimeter. :|

Als de pc met het nieuwe luidsprekertje geen signaal geeft, ga ik eens ander geheugen gebruiken. Nu is het me daar wat te vroeg voor, ik denk niet dat het probleem daar ligt.
edit: getest met ander geheugen (dat minder voltage eist) op verschillende geheugenbanken.
Ik ga toch eens informeren of ze bij de lokale pc-winkel geen speakertjes hebben rondslingeren.

Bedankt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 21:18 ]

Pagina: 1