Toon posts:

*x based mailserver oplossing, welke is easy to manage?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren (en mogelijk natuurlijk ook dames!),

Ik zet met het volgende, in het netwerk van een klant van ons draaien 7 servers. Deze servers zijn geplaatst in het datacentre van Easynet bij Schiplhol-Rijk.

Nu zijn eigenlijk alle servers Windows 2003 machines. Een aantal doen database + web zaken en er zijn twee mailservers. Wat ik de klant wil voorstellen is om te migreren van Windows 2003 naar een ander platform voor de e-mail servers.

Op de e-mail servers draait nu de open source (Windows) mailserver 'hMailserver'. Dit is een prima mailserver, makkelijk te managenen, maar voor wat betreft IMAP incompatible met Nokia Series 60 telefoons. De afzender adressen komen niet (8 van de 10 keer) door in de inbox weergave. Het project hMailserver wordt door 1 enkele programmeur 'gedraait' en deze hecht weinig waarde aan dit euvel omdat het een implementatie probleem van de Nokia handset blijkt te zijn. (iets met het negeren van hoofdlettergevoeligheid o.i.d.).

Hoe dan ook, afgezien van dit enkele probleem, zijn we dus op zoek naar een oplossing waar wat meer 'stuwkracht' achter zit. Zelf heb ik beperkte ervaring met Debian en Courrier. Het probleem is echter dat ik niet achteruit wil gaan op de beheerbaarheid die van de hMailserver gewoon heel goed is. Ik zoek dus eigenlijk het volgende:
- Een makkelijk te installeren Linux / FreeBSD server die
- transparant te beheren is (wat mij betreft via een API die ik kan implementeren in eigen control panel)
- 100% compatible is met de standaarden (zodat ook Nokia handsets netjes werken)
- IMAP moet ondersteunen, mét het 'IDLE' command (maakt pushmail mogelijk)
- meerdere domeinen en aliassen moet ondersteunen
- min of meer de rol van 'hosting provider' e-mail server moet kunnen dragen (veel users en domeinen, geen enkele organisatie zoals b.v. bij een Active Domain met Exchange het geval is)

Misschien dat ik het in de richting van een MySQL based config moet zoeken, ik weet het niet precies. Daarom jullie ideeën omtrent dit vraagstuk.

Voor de goede orde, ik ben niet voornemens om direct de productieomgeving om te gooien maar wil wel eens nadenken over een prototype serverinstallatie die ik kan aandragen als 'goed idee'.

Ik ben benieuwd!

(Het gaat om 200+ domeinen, 100+ mailboxen, gemiddeld 5.000 berichten per uur. Het hardware platform is intel met voldoende processor power (+2Ghz) en geheugen (2GB RAM) voor een gemiddelde mail server.)

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10 08:48
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:44:
Het project hMailserver wordt door 1 enkele programmeur 'gedraait' en deze hecht weinig waarde aan dit euvel omdat het een implementatie probleem van de Nokia handset blijkt te zijn. (iets met het negeren van hoofdlettergevoeligheid o.i.d.).
Misschien niet wat je in gedachten had maar denk ook eens na om er wat geld in plaats van tijd tegenaan te gooien. Je lijkt erg enthousiast over dit programma, misschien is de programmeur wel bereid tegen betaling een workaround voor dit probleem te maken. Ook 'open source mensen' worden graag beloond voor hun werk / zijn gemotiveerder als ze er belang bij hebben.

Gewoon een gedachte.

Verwijderd

Topicstarter
Een goed idee, ik heb daar ook al eens over nagedacht. Wat zou een reasonable bedrag zijn om een 'goede impuls' te geven?

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Enkele alternatieven zijn : Open-xchange
Zimbra

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10 08:48
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 13:34:
Een goed idee, ik heb daar ook al eens over nagedacht. Wat zou een reasonable bedrag zijn om een 'goede impuls' te geven?
Ik heb daar helaas geen verstand van, maar ik denk dat een paar honderd euro een schijntje is vergeleken met het werk wat je er in zou stoppen om te migreren naar een ander programma / platform. Afhankelijk van de positie van de auteur kan dat al aardig leuk zijn voor een 'hobby projectje'*. Ik zou het gewoon eens voorleggen.

*) Ik heb hier geen ervaring mee, noch ken ik het programma of auteur.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:47
Ik ken hMailserver niet, maar heb wel ervaring met diverse implementaties op linux gebied. Op linux zijn er eigenlijk 2 serieuze kandidaten: Cyrus IMAP of Dovecot. Cyrus is naar mijn mening de betere van de twee en blinkt vooral uit in de mogelijkheden, snelheid en schaalbaarheid. Helaas blinkt het ook uit in complexiteit, waardoor je sneller voor Dovecot kiest. De door jouw genoemde courier wordt ook veelvuldig gebruikt, maar helaas blijft de performance en compatibiliteit nogal eens achter (courier houdt ervan om allerlei dingen op hun eigen manier op te lossen als uitbreiding op de IMAP extentie, terwijl de rest van de IMAP-serverbouwers gezamenlijk voor een andere oplossing kiezen).

Let er bij migreren op dat je ook je huidige mailspool zult moeten migreren. Ik heb een tweetal qmail/vpopmail/courier -> postfix/ldap/cyrus migraties gedaan, hier mocht ik zelf tools voor schrijven in perl of python om alle mails en accounts over te zetten.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:26:
Ik ken hMailserver niet, maar heb wel ervaring met diverse implementaties op linux gebied. Op linux zijn er eigenlijk 2 serieuze kandidaten: Cyrus IMAP of Dovecot. Cyrus is naar mijn mening de betere van de twee en blinkt vooral uit in de mogelijkheden, snelheid en schaalbaarheid. Helaas blinkt het ook uit in complexiteit, waardoor je sneller voor Dovecot kiest. De door jouw genoemde courier wordt ook veelvuldig gebruikt, maar helaas blijft de performance en compatibiliteit nogal eens achter (courier houdt ervan om allerlei dingen op hun eigen manier op te lossen als uitbreiding op de IMAP extentie, terwijl de rest van de IMAP-serverbouwers gezamenlijk voor een andere oplossing kiezen).

Let er bij migreren op dat je ook je huidige mailspool zult moeten migreren. Ik heb een tweetal qmail/vpopmail/courier -> postfix/ldap/cyrus migraties gedaan, hier mocht ik zelf tools voor schrijven in perl of python om alle mails en accounts over te zetten.
Het grote voordeel van Courier & Cyrus is dat ze volwassen zijn qua ontwikkeling & features en de meeste distro's hebben ook de pakketten kant & klaar als RPM/Deb.
Qua features loopt Dovecot nog wat achter (lees de TODO lijst maar), maar de ontwikkelaar is erg gedreven. Dovecot is nog zwaar in ontwikkeling (de 1.1 branch is veelbelovend en 1.0 stable dus al in maintenance mode) dus je zult al snel met een compiler aan de gang moeten gaan en de vraag is of je dat wil.

xs4all gebruikt dovecot ook voor haar IMAP/webmail cluster en POP3 zal ook wel snel gemigreerd worden. Dovecot heeft gelukkig goede migratie tools voor mbox2maildir. De status van cyrus migratie weet ik niet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:47
Cyrus is een zgn "Black Box": je kunt het beste alleen berichten via IMAP migreren. Ik heb dat destijds gedaan met een perl script die een Maildir uitleest en deze via IMAP in het gewenste account gooit (cyrus heeft gelukkig een admin account die in elke mailbox kan met de juiste ACLs).

Bij cyrus is het mogelijk om gewoon een maildir neer te zetten en alle berichten opvolgend te nummeren, om vervolgens een reconstruct te doen, maar zodra er ook maar 1 bericht met NULL headers tussen zit wordt je cyrus mailbox baggertraag.

Verwijderd

Topicstarter
Bij wijze van een prototype heb ik nu een machine klaar gemaakt om te draaien op Debian, Postfix en Dovecot. Ik heb daarbij min of meer deze guide gevolgd:
http://johnny.chadda.se/2...lsssl-postgrey-and-dspam/
Mijn eigen e-mail verloopt nu via deze server en ook mijn Nokia Series 60 werkt er prima mee. Even aankijken hoe dat over een aantal dagen is (een eerste indruk v.s. langere termijn ervaringen)

Ik heb i.v.m. een hardware spam filter het gedeelte van de postgrey en dspam overgeslagen.
Het aardige van deze setup is dat ik 'm via een MySQL database kan configureren en - voor nu - dat er een webinterface bij zit (Postfix admin). Het idee is om de functionaliteit van het beheren van de mailboxen en aliassen straks via een ander programma zal verlopen.

Hoe zit het met Cyrus en virtual mailboxen en - users? Dat kan vast, maar is het een beetje te doen om op te zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 11:27 ]

Pagina: 1