DXVA werkt wel met catalyst 8.3, niet met 7.7

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Als ik Hd files kijk (zowel mkv met h264 als wmv-vc1) is mijn cpu usage rond de 50% in media player classic home cinema (en ook in de gewone MPC).

Ik heb recentelijk catalyst 8.3 geïnstalleerd, en in combinatie met MPC Home cinema was de cpu-usage bij het afspelen van 1080p content nog maar 8%, bovendien was het beeld eindelijk vloeiend. Perfect dus. Nou heb ik alleen catalyst 8.3 eraf moeten gooien, omdat elke dag een paar keer de atikmdag error om mijn oren krijg en zelfs BSODs met memorydump. Ik heb dus met veel pijn en moeite catalyst 7.7 er weer op gezet en die is nu foutloos geïnstalleerd.

Nou willen alleen de videos niet meer starten in MPC-HC, als ik dxva uitschakel in de interne codec MPC video decoder spelen ze wel af, maar wederom schokkerig en met 50% cpu. Als ik de cyberlink decoder gebruik kirjg ik hetzelfde resultaat en enable dxva aan of uit maakt geen verschil in de cyberlink codec.

Het lijkt er dus op dxva/UVD in het geeheel niet gebruikt wordt sinds ik catalyst 7.7 weer gebruik. Nou is mijn vraag of dit een driver kwestie is of toch iets anders. Met catalyst 8.3 was de weergave subliem maar is de computer onstabiel. met 7.7 is de computer stabiel maar de weergave matig.

Het is heel frusterend om te zien hoe slecht de weergave is nu ik heb gezien hoe goed het in theorie zou kunnen zijn.

Het gaat overigens om een ati HD2400 kaart, onder windows Vista

En nog iets, als dxva is ingeschakeld krijg ik geen foutmelding, MPC meldt alleen "stopped" en als ik op play druk gebeurt er niets.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Is er wellicht tussen catalyst 7.7 en 8.3 iets veranderd aan de UVD ondersteuning, ik heb er in de changelogs niets over kunnen terugvinden.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Je zou een tussenliggende versie kunnen proberen, 8.2 bijvoorbeeld. Dat je in de changelog niks terug kan vinden is vrij logisch, omdat er zo'n 3 versies tussenzitten, en in 8.3 zitten niet de andere 3 changelogs ook verwerkt.

Ook is het handig om te weten wat voor CPU je hebt, want dat hij op 50% cpu gebruik zit, kan erop duiden dat het programma dat je gebruikt, geen dualcore ondersteund.

• pianoman
Ik heb alle versies na 7.7 geprobeerd, maar met alle latere versies krijg ik de bekende atikmdag error (is een veelvoorkomend probleem, en zowel ati als microsoft onderkennen het bestaan ervan maar blijven elkaar de schuld geven). Ik heb begrepen dat exact hetzelfde probleem zich ook voordoet bij nvidea kaarten. Het is waarschijnlijk een compatabiliteits issue, maar niemand is er nog achter wat het nou precies veroorzaakt. En geloof me, ik heb uren gezocht op internet. 7.7 is de enige driver tot nu toe die de computer niet laat hangen (error komt nog wel voor, en is nog steeds irritant, maar je kunt na een paar seconden weer verder werken)

Mijn processor is een AMD X2 3800+, en ik gebruik media player classic home cinema. Maar dat zou goed moeten zijn aangezien ik met de 8.3 drivers op 8% cpu belasting zat. Ik weet alleen niet zeker of het puur aan de drivers ligt of dat er misschien iets anders ook is veranderd, zoals registry settings e.d.

En voor de volledigheid kan ik melden dat ik uiteraard alle changelogs vanaf 7.7 heb doorgespit, maar het lijkt erop dat ze zich hoofdzakelijk richten op prestatiewinst in games, en nauwelijks op stabiliteit.

Het enige heb wat ik tot nu toe heb kunnen achterhalen dat een deel van de problemen wordt veroorzaakt door atieev2.exe (o.i.d.). Dit proces rapporteert eventuele foutmeldingen naar de event viewer, maar veroorzaakt daarbij crashes. Als je dit proces uitschakelt ben je al 80% van de errors kwijt. Dit is een tip die ik van de AMD helpdesk heb gekregen, dus ze weten gedeeltelijk wat er aan de hand is maar ze doen er niets aan.

Verwijderd

Grappig, ik heb nagenoeg exact dezelfde setup;

- AMD x2 4000+
- ATi HD2400
- Vista HP
- Media Player Classic HM-editie
- Catalyst 8.3
- AC3 Filter

Bij mij werkt alles ongelofelijk vlekkeloos.

Check of je EVR aanstaat? Deze is vereist bij DXVA. Voor WMV werkt de DXVA niet.

Ik vermoed wat het probleem is, het heeft te maken met "verschillende" codecs tegelijk. Bij de vinkjes die je kunt plaatsen of MPC wel/niet intern filter moet toepassen moet je even experimenteren; sommigen werken niet lekker samen en krijg je een zwart beeld. Ik heb het probleem opgelost door AC3Filter apart te installeren en Xvid/Divx aan tezamen met H264. Containers moeten op mkv en avi. Kan vanaf hier niet de exacte instellingen zien... zit op mn werk :x

De fout die je beschrijft tussen 7.7 en 8.3 kan ik niet verklaren; bij mij werkt het wel goed.

• pianoman
Nou ik was er eigenlijk al achter wat het probleem was. Het is niet zo groot in het nieuws gekomen, en daarom heb ik het ook gemist, maar ati heeft een paarduizend 2400 pro's moeten recallen, omdat er een fout in de bios bleek te zitten. Ik mag hem dus omruilen. Helaas kwam ik hier pas achter nadat ik een ati 3450 kaartje had gekocht.

Probleem is overigens direct verdwenen. 1080p met 0-2% cpu usage, en perfect vloeiend beeld.