Toon posts:

Recovery van HD in WD Mybook World Edition

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na veel problemen met mijn WD externe HD “ Mybook World Edition” (500GB) te hebben gehad (o.a. het niet meer willen opstarten) heb ik de casing opengemaakt om de HD te redden en hopelijk mijn data te achterhalen.

Ik heb de HD aangesloten als 2e SATA disk op mijn systeem (Win XP) Vervolgens in de Bios SATA geactiveerd voor deze schijf. Na rebooten wordt de schijf herkent in de bios. Als ik in Windows naar ‘Device Manager’ ga, zie ik nu keurig twee HD’s. Echter ik kan in de Verkenner niet mijn 2e HD terugvinden.

De Mybook World Edition was dmv een utp kabel via mijn router te benaderen en werd, zoals op de website van WD staat, bestuurt door een stukje Linux-software dat draaide in de casing zelf. Wie kan mij helpen met het op gang krijgen van deze HD? Ik heb het idee dat hij gewoon prima werkt, maar geen idee hoe hem te benaderen. Formatteren is geen optie omdat ik graag de data die erop staat wil hebben.

Op internet heb ik overigens wel info kunnen vinden, maar dat is met name om de schijf te herstellen om 'm weer in de Mybook-configuratie te gebruiken....ik wil er een normale interne HD van maken.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Groet,

Willem

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-02 17:06
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al in je post: de mybook draait op linux -> linux partitie. Windows kan niet overweg met dit bestandsformaat (wss ext3). Oplossing zou dus zijn de schijf te benaderen vanuit linux. Snelste is om een linux livecd te downloaden, booten van de cd, en alle data naar een NTFS partitie kopieren, op een DVD branden, etc.

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Ik vermoed, omdat je zegt dat er een linux variant op staat, dat het bestandsysteem een van de linux bestandssystemen is (Waarschijnlijk ext3 vermoed ik). Dit valt vanuit windows eigenlijk niet goed aan te spreken. Wat het veiligst is, voor je data, is om een live cd te booten op je pc (bijvoorbeeld Knoppix) en vanuit daar je data te backuppen (Het liefst via een netwerk drive of iets dergelijks aangezien linux niet goed schrijft naar je, waarschijnlijk ntfs, windows disk.)
Eventueel, doch risicovol, kan je een ext2 driver gebruiken voor windows ( http://www.fs-driver.org/ ) om daarmee je data onder windows te herstellen, waardoor het makkelijk via ntfs weggeschreven kan worden.

Als je je data aanmaal heb kan je makkelijk vanuit schrijfbeheer je volledige hd formateren naar ntfs.

Succes en groeten is niet nodig op GoT, we weten wie de post gemaakt heeft en we groeten elkaar permanent ;)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Risicovol? Waarom dat?

De ext3 implementatie = open, dus perfect implementeerbaar in Windows, itt NTFS in Linux :)

Probeer het, het is in ieder geval veilig ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips (ook van het groeten ;)) Heb geen ervaring met Linux, maar ik weet ook niet zeker of de HD op een Linux manier is ingedeeld. De Mybook World Edition is een NAS schijf maar welk stukje door Linux bestuurt wordt weet ik niet. Bestaan er niet freeware programma's om een aangesloten HD leeg te trekken? Ben hier een behoorlijke leek in, en heb geen idee of de data op die HD op een andere manier is opgeslagen dan Windows zou doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 01:08 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De schijven zijn een RAID met Linux-partities.

Wat goed werkt is een Live-cd, bijv Ubuntu, daar mdadm in installeren en dan de RAID assemblen en kopiëren maar :)
(Zo heb ik het in ieder geval gedaan).

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 09-03-2008 01:15 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp, ik heb de HD weer aan de praat!! Met behulp van de ext2 driver de partities op de schijven een drive-letter kunnen geven en daarna is alles te benaderen. Works like a charm.

• PRR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09-2025

PRR

Hoi,

Ik ben nieuw hier en een redelijke leek op computergebied.
Ook ik zit met een gecrashte Mybook WE. Nu wil ik graag zelf de data van de schijf kunnen halen.
Heb het niet zo op van die 'recovery'/computer bedrijfjes.
Kun je mij aangeven hoe je een en ander hebt gedaan om de data te kunnen achterhalen?
Heb je bijvoorbeeld een aparte kabel nodig om de harddisk aan je pc te koppelen?

Groeten,
PRR
Pagina: 1