Toon posts:

XP en Partitie cross linked files probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn tweede partitie groter maken en die ruimte van de eerste partitie afnemen. Als ik dat met Partition Magic of Paragon Partition Manager probeer dan zeggen ze allebei dat er cross linked files zijn. Ik doe checkdisk voor beide partities, maar blijkbaar worden de fouten niet hersteld. De eerste partitie heeft geen fouten, volgens chkdsk. Dus zitten ze in de tweede partitie, waar mijn data op staan.

Als ik met Partition Magic mijn eerste partitie resize, dan wordt het unallocated space, die ik maar niet bij de tweede partitie krijg. Het probleem zit dus in die cross linked files, maar ik kom met "het volume op fouten controleren" en fouten in het bestandssysteem corrigeren en beschadigde sectoren zoeken en repareren niet van deze cross links af.

Welk programma kan deze cross linked files vinden en ze ook repareren? Ik wil mijn data namelijk niet op C:\ zetten, in het geval dat Windows crasht of iets dergelijks en ik C:\ moet formatteren. Of is er een andere manier om mijn tweede partitie te vergroten ten koste van mijn eerste partitie, zonder iets te doen aan mogelijke cross linked files?

(ik heb al heel wat onderwerpen in Google en op GOT bekeken, maar ze zeggen meestal iets dat ik al gedaan heb)

Verwijderd

Probeer anders Acronis Boot-CD (Acronis Disk Director in handmatige modus) als je daar de mogelijkheid toe hebt, dat werkt imho 500 x beter dan dat brakke PQM

of het gratis alternatief GParted: http://gparted.sourceforge.net/

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 23:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gparted lijkt geschreven te zijn in een taal die Windows niet begrijpt. Er is een file bij die install heet zonder extensie. Die kan Windows niet lezen.

Ik ben dus op zoek naar een tool die cross linked files kan opsporen en fixen. Als dat geregeld is, dan kan ik zelfs met Partition Magic mijn harde schijf opnieuw indelen :) Resizen is niet zo'n groot probleem voor Partition Magic.

Verwijderd

Ja, dit is een kwestie van een afwijkende root-file index. Bij Paragon bijvoorbeeld kun je instellen hoeveel sectoren je wilt voor de bootinfo en dit is standaart 16 (hij is dus ook 8 KB; $Boot), dus verander dit niet en het kan ook zijn dat je FAT niet in orde is. Ook FAT heeft een $Boot, maar hier zijn het gewoon een bepaald aantal sectoren die die ruimte bieden en heet het officiëel geen $Boot op FAT.

Dus opstarten vanaf Windows CD en dan recovery kiezen in invoeren:
Chkdsk /?
Kijken naar de opties en dan op fouten scannen. Dit gaat bij FAT heel snel.

Stage 2: Formatteren als het niet helpt, maar het moet werken, anders is er iets mis met het MBR of de schijf zelf; testen.

Ik heb er alleen last van als ik een Vista NTFS partitie naar FAT32 omzet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 19:18 ]