Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelhijma
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 09:58
hoi ik wil windows op laten komen vanaf een drive H en niet vanaf drive C (wat deze waarschijnlijk bij default doet). Iemand een idee hoe dit te realiseren is ?

Note: Ik kom Windows niet in , dus het dient vanaf een tooltje te komen.

Note: Heb een Ghost Disctodisc copy gedaan vana feen HD die voor windows drive H,I en J heeft, echter een fysieke GHOST copy levert niet het gewenste resultaat op, omdat ik vermoed dat deze copy met C,D en E opkomt onder windows ...
Note2: fixboot / fixmbr reeds uitgevoerd / BOOTCFG loopt in een error, terwijl de schijf fysiek toch in orde is

[ Voor 10% gewijzigd door marcelhijma op 08-03-2008 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Gewoon Windows installeren met een USB cardreader in een USB poort, Om de één of andere vage reden gaat Windows dan automatisch naar de H:

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelhijma
ik begrijp je antwoord niet..
ik had dus een wxp lopend op h en wil deze op een nieuwe schijf weer op h hebben met een copy slag ... echter denk dat de boel toch met C opkomt

waarom dan nu C omdat op de andere schijf Vista zat (met nog wat andere partities)die ik inmiddels verwijderd heb...

[ Voor 25% gewijzigd door marcelhijma op 08-03-2008 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

je moet tijdens de installatie van windows 5 partities aanmaken van 1 mb oid, vervolgens een H partitie maken op de rest van je hardeschijf en dan die selecteren en formatteren als zijnde jou windows installatie.

booten vanaf windows cd, esc, F8, alle partities van je HD verwijderen (D, Enter, L)
vervolgens een 1mb grote C partitie aanmaken
dan een D, een E, een F en een G van 1 mb (kleiner kan niet)
vervolgens maak je de laatste partitie (H) op de rest van je schijf en selecteer je die als partitie voor je windows installatie

daarna pas je GHOST terugzetten.

succes er mee

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zonder OS heb je geen driveletters. Die driveletters zijn er om het je makkelijk te maken om een drive aan te spreken. Ik snap niet precies wat je nu allemaal met copy wilt doen, maar waarom niet gewoon windows installeren, zo gek veel maakt het toch niet uit op welke driveletter deze terechtkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelhijma
ok dank je duidelijk en dan met ghost een image (van mijn oude schijf) restoren naar h ? endan fixboot / fixmbr uitvoeren neem ik aan

ehh windows opnieuw installen lukt niet omdat ik de juiste cd niet heb.
het is zo'n oem installatie en ik heb die cd niet en dat is een geharrewar.
Heb gewoon een legitieme WXP .. (bekend probleem)

[ Voor 43% gewijzigd door marcelhijma op 08-03-2008 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Of je installeert de boel gewoon op C, installeert vervolgens partition magic en past daarmee je schijfnummer aan. Die zorgt als het goed is dat alle verwijzingen ook mee veranderen en je er dus verder geen problemen aan ondervindt.

Leegte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelhijma
ok zonder os geen drive letters maar waarom komt mijn oude schijf wel op en de nieuwe niet (met alle correcte ghost opties aangevinkt voor wat betreft MBR en dergelijke).
Wederom zo'n heerlijk vreemde windows only probleem

voor de duidelijkheid:

Ooit in oude situatie:
DISk 1: C (Vista), D, E, F , G
Disk 2: H (WXP), I, J

Toen Disk 1 verwijderd: Geen gevolg voor XP opstarten (en driveletter en dergelijke (!!!)

Liep prima.

Nu nieuwe disk: Ghost DtoD copy en no way werken (fixboot,fixmbr hielpen niet en BOOTCFG loopt stuk (!)

[ Voor 42% gewijzigd door marcelhijma op 08-03-2008 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelhijma
Doh's oplossing geprobeerd: Echter toen weer problemen wegens het feit dat ik de dummy partities slechts als logical had gedefinierd, waardoor de beoogde H partitie (zijnde een primaire partitie aldus),de C drive werd. Zucht ... Opnieuw geinstalleerd en klaar met deze poging: denk je even snel een HD copy uit te voeren ....
Waarschijnlijk had de oplossing van DOH wel gewerkt als ik 2 primaire partities had aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

de partitie waar windows van opstart wordt altijd de c:
tenminste toen ik windows XP en vista in dual boot had wel(beide op een andere partitie uiterraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Tazzios schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:11:
de partitie waar windows van opstart wordt altijd de c:
tenminste toen ik windows XP en vista in dual boot had wel(beide op een andere partitie uiterraard).
Das iets van Vista.

Vista noemt zn eigen partitie altijd "C:\". Zelfs al is het de 2e partitie op de schijf.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Soortgelijk probleem hier. Ik haak hier maar aan, later altijd makkelijk, staat het in 1 topic.....

Ik had een PC met XP, daar Vista bij gezet. Had toen 3 partities: 1: XP (25Gb), 2: Vista (25Gb) 3: Data (110Gb). Dit werkte prima met de bootmanager van Vista (zowel XP als Vista prima bootable).

Net een nwe harddisk gekocht (320Gb ipv 160Gb). Deze tijdelijk even in een USB kassie gehangen en toen met Acrinis True Image de hele oude (160Gb) disk ge-cloned naar de nwe. 320 Gb. Acronis stelde zelf nieuwe partitie groottes voor (50, 50 en 220) prima. Acronis een paar uurtjes laten draaien en systeem leek weer ok. Disks omgewisseld en booten maar.......

XP boot em draait prima, probleem zit em in Vista. Die kwam meteen met een warning; opstart herstel gestart vanaf de DVD en toen leek ook Vista weer te booten. Maar.......tijdens herstel viel me al op dat er een Vista installatie op E: was gevonden. Zoals ook hier al vermeld wil Vista alleen vanaf C: booten. Nu staat ie dus op E: en dus gaat het mis bij het laden van allerlei meuk. Hij zoekt naar files op C: en Vista staat nu eigenlijk op E:
Acronis heeft zelf, automatisch de partities verdeeld in C: D: & E:.

Hiervoor had ik ahw 2 C: drives; 1 waarvan XP boot en 1 waarvan Vista bootte.

Hoe krijg ik het nu weer voor elkaar dat die drive E: weer als C: fungeert zodat Vista weer kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een drive letter zit niet vast in een schijf ofzo,,
je krijgt een drive letter van de OS
je kunt dit bij schijf beheer veranderen.
verder snap ik niet waarom je iets met een drive letter zou willen.
zoiets zou niks moeten uitmaken voor de werking van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaajee schreef op maandag 24 november 2008 @ 23:33:
Soortgelijk probleem hier. Ik haak hier maar aan, later altijd makkelijk, staat het in 1 topic.....

Ik had een PC met XP, daar Vista bij gezet. Had toen 3 partities: 1: XP (25Gb), 2: Vista (25Gb) 3: Data (110Gb). Dit werkte prima met de bootmanager van Vista (zowel XP als Vista prima bootable).

Net een nwe harddisk gekocht (320Gb ipv 160Gb). Deze tijdelijk even in een USB kassie gehangen en toen met Acrinis True Image de hele oude (160Gb) disk ge-cloned naar de nwe. 320 Gb. Acronis stelde zelf nieuwe partitie groottes voor (50, 50 en 220) prima. Acronis een paar uurtjes laten draaien en systeem leek weer ok. Disks omgewisseld en booten maar.......

XP boot em draait prima, probleem zit em in Vista. Die kwam meteen met een warning; opstart herstel gestart vanaf de DVD en toen leek ook Vista weer te booten. Maar.......tijdens herstel viel me al op dat er een Vista installatie op E: was gevonden. Zoals ook hier al vermeld wil Vista alleen vanaf C: booten. Nu staat ie dus op E: en dus gaat het mis bij het laden van allerlei meuk. Hij zoekt naar files op C: en Vista staat nu eigenlijk op E:
Acronis heeft zelf, automatisch de partities verdeeld in C: D: & E:.

Hiervoor had ik ahw 2 C: drives; 1 waarvan XP boot en 1 waarvan Vista bootte.

Hoe krijg ik het nu weer voor elkaar dat die drive E: weer als C: fungeert zodat Vista weer kan draaien?
hiervoor moet je de boot.ini aanpassen, in neem aan dat je eerst vista had en vervolgens xp als 2e hebt geinstalleerd. je moet op je vista partitie de boot.ini openen en de boot locatie die daar in vermeld staat toevoegen aan de boot.ini van je xp.

met vr gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Nee ik had eerst XP, daarna Vista. Beiden stonden ze op C: te draaien. Dus als ik XP startte, stond het OS-XP op C:. Als ik Vista startte, stond het OS ook op C: (zoals gezegd, dat wil Vista per se).

Door de TrueImage actie, die kan dus niet 2x een partitie met dezelfde schijfletter aanmaken, ontstond er de situatie dat XP netjes op C: terecht kwam en Vista werd door TrueImage op een partitie met letter D: gezet.

Nu wil Vista dus niet meer starten want die wil (ook) van C: starten.

Boot.ini werkt niet meer/niet meer aan de orde, want als Vista geïnstalleerd is doet boot.ini niet meer mee. Met bcdedit (die is in de plaats gekomen van boot.ini editen) geprobeerd andere driver letter te kiezen: geen succes.

En vanuit de Vista kan ik dus niets want ik kom niet in Vista!

In XP kun je niets met schijfbeheer; want dan zou ik de Vista prtitie moeten veranderen in C: en dat gaat weer niet want XP wil ook C:
Pagina: 1