USB poort probleem

Pagina: 1
Acties:

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik heb een Lian Li pc V1100 die problemen heeft met beide front usb poorten.

Een tijdje geleden wou iemand zijn externe schijf via usb op een van de twee front usb poorten steken. Bij het insteken kwamen er ineens vonken tussen de kabel van de externe schijf en de usb poort. De schijf kon hierna niet meer benaderd worden en na het kopen van een nieuwe behuizing deed de schijf het gewoon weer. Ik dacht eerst dat het misschien aan de schijf van die persoon lag en gebruikte mijn eigen usb stick. Deze had het ook helaas niet overleeft.

Na dit voorval had ik de kabels van de front usb poorten ontkoppeld van het moederbord zodat er geen gebruik meer van gemaakt kon worden.

Nu kwam er vandaag iemand die dus zn usb stick in een van de front usb poorten steekt en gebeurd weer precies het zelfde. De stick is dus niet meer bruikbaar.

Ik vraag me af hoe dit komt :S Front usb poorten zijn niet aangesloten en toch ontstaat er een soort 'kortsluiting'.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

kast staat onder stroom, en de poorten zitten wel aan de gnd van de kast?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:26
Misschien statische elektriciteit (ESD).
Maar als het steeds gebeurd is het wel een raadsel natuurlijk, weet je zeker dat alles afgekoppeld is en wat zit er nog meer (aangesloten) in het front paneel ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• R-Alph
AlexanderB schreef op zondag 09 maart 2008 @ 00:28:
kast staat onder stroom, en de poorten zitten wel aan de gnd van de kast?
Als de kast onder stroom staat zou ik het zelf moeten voelen. Daarnaast zou de computer niet opstarten omdat het moederbord zelf ook onder stroom zou staat denk ik.

Ik ga de pc binnenkort weer eens even helemaal uit elkaar halen, kijken of ik toch iets kan vinden, maaarja ik denk dat ik dan geen usb apparatuur ga testen op die twee poorten omdat het een te groot risico is.
Jim423 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 00:29:
Misschien statische elektriciteit (ESD).
Maar als het steeds gebeurd is het wel een raadsel natuurlijk, weet je zeker dat alles afgekoppeld is en wat zit er nog meer (aangesloten) in het front paneel ?
Er zitten 2 usb poorten, een firewire en mic/headphone. Ze waren allemaal al losgekoppeld.

[ Voor 26% gewijzigd door R-Alph op 09-03-2008 00:59 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:55
Hoef je niet meteen zelf te voelen. Mensen voelen electriciteit pas vanaf een bepaald voltage etc...

• R-Alph
Maar een laag voltage zou geen chip kunnen doorbranden toch? Heb net de desbetreffende usb stick open gemaakt met een gat in de chip :P

[ Voor 44% gewijzigd door R-Alph op 09-03-2008 13:57 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:26
Van een laag voltage kan ook al een chip doorbranden ;)
Maar het is wel een vreemd probleem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16

Theo

moederbord

R-Alph schreef op zondag 09 maart 2008 @ 13:57:
Maar een laag voltage zou geen chip kunnen doorbranden toch? Heb net de desbetreffende usb stick open gemaakt met een gat in de chip :P
jij kan 12 volt niet voelen (of je moet je tong gebruiken), maar 12 volt op de usb is echt dodelijk voor de usbhardware.

Is de computer op een stopcontact met randaarde aangesloten?

Nu met WP, PV, EV en PC

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

waarschijnlijk foutje gemaakt bij het aansluiten zoek het even op wat de juiste kleurencode is

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• R-Alph
theodouma schreef op zondag 09 maart 2008 @ 16:36:
[...]

jij kan 12 volt niet voelen (of je moet je tong gebruiken), maar 12 volt op de usb is echt dodelijk voor de usbhardware.

Is de computer op een stopcontact met randaarde aangesloten?
PC is fatsoendelijk op randaarde aangesloten. Helaas heb ik hier geen multimeter om de kast eventueel te kunnen meten.
pm1 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 16:38:
waarschijnlijk foutje gemaakt bij het aansluiten zoek het even op wat de juiste kleurencode is
Er is niets aangesloten van het hele front panel ;)

Edit:
Ik heb trouwens voorlopig even het front panel afgeplakt. Aangezien ik komende tijd even geen tijd heb om deze computer te missen zal ik even moeten wachten met het openschroeven. Hij hangt namelijk onder een bureau. Anders zou ik hem makkelijk open kunnen maken.

Zodra ik iets heb gedaan zal ik jullie op de hoogte brengen. Durf alleen niet te testen straks denk ik :P

[ Voor 21% gewijzigd door R-Alph op 09-03-2008 18:52 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

post anders eens wat foto's :) dan zien we het beter dat eerste met die externe HDD kan ik geloven omdat er spannign op zit maar dat laatste over die usb stick kan gewoon iet als er geen spanning op de poorten zit !!!!

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• R-Alph
Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Maar weet niet of foto's veel zin hebben?
Pagina: 1