• happyguppy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 19:50
Beste tweakers,

ik heb een laptop met een C2D T5600 erin (http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sspec=sl9u3)

en ik vroeg me af wat de temperaturen in bedrijf zouden moeten zijn. Hij word namelijk erg warm bij het gamen, en dan bedoel ik ook echt warm (80graden+). Ik heb verder niets oc'd ofzo.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals je in je eigen link kan zien, heeft het ding een thermal design specification van 100C. Dus als hij daar onder blijft is er niets aan de hand.

• happyguppy
Terw_Dan schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:53:
Zoals je in je eigen link kan zien, heeft het ding een thermal design specification van 100C. Dus als hij daar onder blijft is er niets aan de hand.
mja maar dat is wel echt de max, en het gebeurd me vaak tijdens het spelen van niet al te zware games (warrock, WoW op low), dat ie op de 99 graden hangt, en dan ook uitvalt.

lijkt me niet goed?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gerbenvandijk schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:54:
[...]

mja maar dat is wel echt de max, en het gebeurd me vaak tijdens het spelen van niet al te zware games (warrock, WoW op low), dat ie op de 99 graden hangt, en dan ook uitvalt.

lijkt me niet goed?
Ok, maar je had ook niet gezegd dat hij uitvalt. In dat geval is de koeling van het apparaat dus gewoon niet goed. Wat de temps moeten zijn hangt heel erg af van de koeling die je erin hebt zitten. Sommige fabrikanten koelen hem flink, wat meer herrie met zich meebrengt, terwijl anderen ervoor zorgen dat het systeem minder lawaai maakt, maar dat brengt wel met zich mee dat het systeem warmer wordt.
Maar als hij uitvalt, dan is het gewoonweg niet goed.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
zoiezo is ook 80 graden erg hoog, Hoor je wel een Fan draaien dat je weet? anders is het denk ik even contact opnemen met de fabrikant voor een eventueel garantie gevalletje.. Ik moet zelf zeggen, ik heb een Hp dv6000 serie notebook en had hier ook redelijk hogere temps mee.. 40 tot 60 wanneer stressed.. nadat mn garantie vervallen was heb ik m opengeschroeft en even een klein beetje artic silver aangebracht en dat scheelde na een aantal dagen in werking toch 5 a 10 graden.

• Maistah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08-2022
Ik denk dat als die gestressed wordt ongeveer 60 graden normaal is voor een laptop? Is er geen mogelijkheid om de fan hoger te zetten?

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Maistah schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 18:10:
Ik denk dat als die gestressed wordt ongeveer 60 graden normaal is voor een laptop? Is er geen mogelijkheid om de fan hoger te zetten?
Nee met notebooks is dit meestal moeilijk(er) aan te passen dan op desktops.. het zou wel kunnen dat dit wel softwarematig kan op sommige notebooks.

• happyguppy
Het is me na veel prutsen wel gelukt hier de fan harder te zetten, maar hij draait nu constant op zn hardste, en nog steeds wordt ie zo heet :(

maar ik zal de boel naar asus sturen, goede service daar. vorige keer dat er iets mis was binnen een week opgehaald en terug :) word maar even behelpen op school.

//aanvullende info: ik heb er ook nog een notebook cooler van cooler master onder liggen, met 2 fans die continue hitte afvoeren..

[ Voor 54% gewijzigd door happyguppy op 08-03-2008 19:10 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:38

M2M

medicijnman

flaptop processors worden heet, mijn pentium M wordt ook veel te heet als ik probeer te gamen. Op zich niets mis mee, want de oplossing is in mijn geval een undervolt toepassen, waardoor de processor nog net niet heet genoeg is om langsamer te lopen.

verder kun je weinig doen behoudens het goed schoonhouden van je laptop, om 'm koeler te houden. Een externe koeler is mogelijk, maar niet practisch, en ik ben bang dat ASUS daar ook weinig aan kan veranderen.

ik weet verder niet of het volgende mogelijk is met flaptopprocessors, maar je zou eventueel ook je processor een klein beetje kunnen underclocken. net genoeg dat hij onder de 90 graden blijft

-_-

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:32

Dima_2005

T.net-verslaafde

Nu, ik weet het niet hoor, maar de T5600 is zeker niet de krachtigste processor, maar mijn T7700 draait altijd op 32°C en ik hoor de fan helemaal niet, er is een stille zwakke fan. Normaalgezien worden die dingen niet warm... Heb je al andere programma's bekeken? Misschien is Intel programma een beetje raar?

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:38

M2M

medicijnman

Dima_2005 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 16:17:
Nu, ik weet het niet hoor, maar de T5600 is zeker niet de krachtigste processor, maar mijn T7700 draait altijd op 32°C en ik hoor de fan helemaal niet, er is een stille zwakke fan. Normaalgezien worden die dingen niet warm... Heb je al andere programma's bekeken? Misschien is Intel programma een beetje raar?
het gaat niet om de meest krachtige processor, het gaat om het koelvermogen van de betreffende flaptop, en het wattage van de processor (als de videokaart / chip / northbridge op dezelfde heatsink zit doen die ook (flink) mee aan het warm worden van de processor).

eventueel zou je zelf ook wat kunnen prutsen, 99 graden (als dat klopt teminste...) is heel erg hoog, en dan zou je heatsink ook flink heet moeten zijn. Misschien dat ze bij ASUS er veel te veel koelpasta tussen gestopt hebben, die zou kunnen vervangen door iets beters, of eventueel de schroeven van de heatsink aandraaien, alles om zo goed mogelijk contact te hebben tussen de heatsink en je processor / andere componenten op de koelinstallatie.

Eigenlijk zouden alle laptops gewoon onder 100% stress moeten kunnen presteren zonder dat een component te heet word. Je kunt bij een laptop niet zomaar koelonderdelen vervangen door betere exemplaren, dus dat zouden ze in de fabriek toch getest moeten hebben.

-_-

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica