Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Ik weet wel hoe ik moet overklokken.Terw_Dan schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:45:
Problemen met het voltage van cpu, chipset of ram? Sommige borden kunnen prima OCen, andersn weer totaal niet, dat blijft natuurlijk altijd een gok. Maar ik zou eerst eens kijken bij de OCinstellingen in je bios.
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Welke biosversie gebruik je?
Het is nuttig om te downgraden naar versie 1103 ofzo, dit is veel stabieler
Downgrade? Dat lukt me niet, dan zegt OZflash dat ik op het punt stond om de bios te downgraden en dan houdt die ermee op.Softy schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:15:
ik heb hetzelfde bord en ik heb geen enkel probleem met overklokken.
Welke biosversie gebruik je?
Het is nuttig om te downgraden naar versie 1103 ofzo, dit is veel stabieler
Ik gebruik de laatste bios versie 1403.
(de f van force natuurlijk).
Wel zo kaal mogelijk opstarten in DOS, dus geen drivers en zeker geen geheugen programma's.
Indeed !!eX0duS schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 20:38:
Wel zo kaal mogelijk opstarten in DOS, dus geen drivers en zeker geen geheugen programma's.
Verwijderd
Zet je geheugen eens 'locked' ipv op 'auto'.Deorgere schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:42:
Hallo,
Ik had vanochtend al een topic geopend dat mijn 2 LAN poorten defect waren, deze blijken nu ineens weer te 'werken'.. Maar nu wou ik mijn CPU op 3,6GHz laten lopen.
Ik heb een E6850, en op mijn Asus P5N-E SLI was het geen probleem om de 3,93GHz te halen, maar met de Asus P5N32-E SLI is 1fsb al teveel.
De computer start op en ik krijg dit scherm te zien (waar hij dus ook niet verder gaat):
[afbeelding]
Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kwam daar niet verder mee..
Soms wil zoiets met 1 MHz increment al volledig in de soep lopen helaas.
Heb ik ook gedaan, en Unlinked.Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 02:25:
[...]
Zet je geheugen eens 'locked' ipv op 'auto'.
Soms wil zoiets met 1 MHz increment al volledig in de soep lopen helaas.
Verder klokt het nu op 3,6Ghz en is het stabiel. Maar mijn geheugen wil niet verder dan 80MHz overklok..
Ik heb alles goed ingesteld (overclock guide gevolgt, en via google dit tegen gekomen http://cdr-info.com/Secti...ArticleId=19557&PageId=10)
3,6Ghz is niet stabiel, de pc boot, maar loopt al na enkele seconden vast in windows (os: Windows XP SP2).
Aan de tempratuur ligt het niet, en ook niet aan de processor, want deze cpu loopt op een Gigabyte P35-DS4 moeiteloos op 444mhz = 4Ghz.
Weet er iemand raad?
Ik heb de stroomkabels van 1 HDD + de DVD/RW afgesloten, het systeem blijft iets langer stabiel, maar daarna krijg ik weer een freeze.
Verwijderd
Test eens met ander geheugen en kijk of het probleem nog onstaat
Dat heb ik al eens gedaan.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:49:
Het kan je geheugen zijn. En dan kan je het wel vastzetten enzo, op auto of unlocked bijv, maar door een wijziging in je FSB bijv kan er een timing verkeerd uitpakken. Dat was met mijn moederbord in combinatie met Corsair geheugen ook het geval. Alles boven de 280HTT starte niet op. Wat ik ook deed of hoe dan ook. Bleek dus, tot laatste redding na, mijn corsair geheugen te zijn. Iets maakte de boel incompatible, en na vervanging haalde ik zelfs 330HTT zonder troubles.
Test eens met ander geheugen en kijk of het probleem nog onstaat
In het asus moederboard loopt het niet eens op 800Mhz, en dan klok ik het geheugen niet eens over.
Ben nu op google aan het kijken hoe awdflash werkt, al wordt ik niet echt wijzer.
Verwijderd
Wat is het standaard voltage waarop je geheugen draait? En draait deze niet op 1.8V / safe mode? Is je moederbord wel compatible met dat geheugen? I.e pak eens een andere set en test dat eens, probeer bijv 1 module ipv 2.
Heb 2 setjes geprobeert:Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 16:13:
Dan is het probleem toch zo'n beetje daar?
Wat is het standaard voltage waarop je geheugen draait? En draait deze niet op 1.8V / safe mode? Is je moederbord wel compatible met dat geheugen? I.e pak eens een andere set en test dat eens, probeer bijv 1 module ipv 2.
OCZ Nvidia SLI PC6400 en corsair PC6400. Ook afzonderlijk geprobeert = geen enkel goed resultaat.
In de bios heb ik de voltage van het geheugen ingesteld. Het moederboard (moet) compatible zijn met het geheugen.
Verwijderd
Al weet ik niet of Asus dat dus ook doet.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 16:32:
Leg je probleem eens bij hun support voor. Leg uit wat je gedaan hebt, wat het probleem is aldus jouw, wellicht dat ze je opweg helpen met een bios-update. Dat heeft gigabyte ook bij mij gedaan, kreeg na mijn verzoek een compleet custom bios met timingen die ik per module ook in kon stellen
In ieder geval, wat ik merkte bij het benchen/OCen van de P45 borden. De Gigabyte kon ik op de 590MHz krijgen met het geheugen naar 1:1. De MSI moest ik bij de 421MHz al op 1:1,50 zetten, voor 422MHz was 1:1,60 al vereist (en dat trok het mem niet). Wellicht dat de Asus ook niet zo hoog kan clocken.
Nee dan is het probleem niet daar.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 16:13:
Dan is het probleem toch zo'n beetje daar?
awdflash werkt alleen als je dos hebt, en dat heeft Windows XP niet. En via Windows ga ik de bios niet 'downgraden', omdat dat nogal eens mis gaat.
Iemand nog tips?
Boot vanaf een dosflop/cd/stick/hdd? Dan kun je gewoon flashen.Deorgere schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:29:
[...]
Nee dan is het probleem niet daar.Het geheugen draait niet in save mode, maar op 2.10 (normaal). 1 module ipv 2 heb ik al lang gebruikt.
awdflash werkt alleen als je dos hebt, en dat heeft Windows XP niet. En via Windows ga ik de bios niet 'downgraden', omdat dat nogal eens mis gaat.
Iemand nog tips?
Het is al gelukt, 1103 staat er nu op.Terw_Dan schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:49:
[...]
Boot vanaf een dosflop/cd/stick/hdd? Dan kun je gewoon flashen.
Maar er gebeurd echt precies hetzelfde, als ik alles op stock speeds laat lopen is er niets aan de hand en draait alles als een zonnetje.
De bios flash is dus gelukt, en er staat nu 1103 op.
Heeft er nog iemand enig idee?
Heb al van alles geprobeert met de voltages etc, heb dit hele topic doorgenomen: http://www.xtremesystems....ighlight=asus+p5n32-e+sli
maar ik wordt echt niet wijzer, wat kan ik nog doen?
Verwijderd
Ik blijf zeggen dat ik dat al gedaan heb..Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:21:
Ik blijf zeggen dat je het geheugen moet wisselen. Ook dat gebruikte setje. Leen desnoods een non-gelijkwaardige set of reepje van iemand anders.
Het ligt niet aan het geheugen, het enige wat ik me kan bedenken is dat het aan het moederboard ligt.
Miesschien toch nog een andere bios versie proberen?
Verwijderd
Natuurlijk kan je ook een ander bios proberen, bijv een first release. Kijk wat het doet, maar kijk uit met flashen enzo. Je hebt 'm zo stuk
Zal ik eens proberen, en ja.. dit bordje laat zich niet makkelijk overklokken, maar het moet toch wel mogelijk zijn..Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 15:15:
Als ik die thread lees op extremeforums, valt me op dat het bordje 2/3 niet starten wil omwille een failed oc. Heb jij dat ook? Als je de 1/2T van je geheugen nu eens op 2 zet, en daarmee booten wilt met alles op stock, werkt dat? En krijg je die confirmatie ook in CPU-z bijv? Ga eens op stock opzoek naar je geheugen-flaw, zoek de punten op die problemen maken en blijf daar ver vanafVervolgens ga je de FSB met 1MHz per keer omhooggooien, kijken wat er gebeurd, volgens mij is dit een bordje wat een kan koffie nodig heeft en veel tijd / geduld
Natuurlijk kan je ook een ander bios proberen, bijv een first release. Kijk wat het doet, maar kijk uit met flashen enzo. Je hebt 'm zo stuk
Wat ik trouwens wel had met de bios 1404:
Als ik de cpu overklok, en dan op save and quit klik, dat die aangaf: 'romsip nogwat:P'
Bij het herstarten stond er dat die een nieuwe cpu gevonden had (lol), en daarna moest ik de bios defaults laden..
[ Voor 12% gewijzigd door Kimberly op 26-07-2008 17:14 ]
Verwijderd
Dan krijg ik dat het systeem na 1 fsb vastloopt.Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 17:27:
Wat krijg je als je het voltage iets hoger instelt, en vervolgens via een Softfsb-util in Windows gaat océn?
Waar moet ik dat geheugen op 2 zetten? Dat kan ik nergens terug vinden in de bios.
Is er nog iemand die een idee heeft?
Verwijderd
hier heb je de QVL van het bordje, en zie je dat deze niet ondersteund worden door het mobo (very picky mobo!) dus, zet ze eens in single channel, of prik er nog eens 2GB bij?
ik had dit probleem veel erger, ik bleef constant bluescreens krijgen (wel met de 1003 bios ofzo)