[DVD-Drive] Doet niks na inpluggen IDE-kabel

Pagina: 1
Acties:

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-02 13:13
Hallo :) ,

Vandaag ben ik even wezen prutsen met mijn server. Deze wou ik namelijk upgraden, maar het enige probleem waar ik nu tegenaan gelopen ben is dat mijn DVD-Drive('s) het niet doen. Dat wil zeggen dat ze niet reageren, en ik ook de lade's niet openkrijg. Vreemd is dat als ik alleen de molex aansluit (en niet de IDE-kabel) dat de lade dan wel opengaat, en de drive schijnt te werken.

Kort samengevat:
DVD-RW: NEC AD-5170A (ingesteld als master), met molex: werkt, maar zonder IDE-kabel heeft dat geen zin :P. Met molex en IDE-kabel: werkt niet, wordt niet herkend en doet ogenschijnlijk niets.

Om de NEC uit te sluiten heb ik een andere IDE-kabel en ander DVD-ROM station gebruikt, maar deze doet hetzelfde. Kan het zijn dat de IDE-controller op het moederbord stuk is?

Relevante gegevens:
Asus P5K SE, Intel C2D E6600, 2GB RAM.

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 23:08
Dan is er volgens mij wel wat mis met IDE controller.
Overigens doet ie dat ook als je de IDE kabel 180 graden draait :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ReZ1987
True, dat had ik in de gaten. Het enige probleem is dat alles al perfect recht zit, waar geen pinnetje op het moederbord zit zit ook geen gaatje in de kabel. Dus gare IDE controller? :|

• ReZ1987
Niemand meer tips/opmerkingen/oplossingen voordat ik zometeen een SATA brander ga halen? :P

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
In je BIOS de IDE controler uit staan?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• ReZ1987
Als de IDE controller uit zou staan zouden de lades van de drives toch minimaal open en dicht moeten kunnen gaan? Ik kan het op dit moment niet testen of de controller uit staat of niet, maar deze staat by default toch wel aan? :o

• marquis
Dat hoeft niet, maar zeker weten doe ik het niet. Maar dat kun jij zo zien in deBIOS....

• ReZ1987
UPDATE:

Gisteren een SATA brander gehaald en daarmee Windows XP SP2 geïnstalleerd, en wat blijkt? Niet alleen de IDE-controller weigert dienst, maar ook de onboard LAN geeft geen kik. Ik heb nu al van alles geprobeerd om het werkend te krijgen, maar het lukt gewoon niet, heb zelfs het BIOS geflashed. Het geeft steevast aan dat de LAN/IDE-controller "Enabled" zijn, terwijl Windows ze dus echt niet kan vinden!

Wat denken jullie, gevalletje RMA? :P

Misschien een kleine titelfix: [P5K SE] Onboard IDE/LAN werkt niet

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 08:09
Zou dat moederbord inderdaad RMA sturen.
Meestal zijn dat soort problemen niet 1-2-3 op te lossen zonder door te meten e.d.

• marquis
Mmm, dat denk ik ook. Terug sturen maar.......

Goe werk, ReZ1987 ;)

[ Voor 21% gewijzigd door marquis op 12-03-2008 17:53 ]

• ReZ1987
RMA did the trick... Heb er nu een vervangend moederbord in zitten en beide onboard functies werken weer als een tierelier :).

• hell4you
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:39
misschien een beetje laat om te reageren, maar voor de mensen die hier bij uitkomen.

Mij hielp het om de usbconnector net onder de processor los te halen(hier zat bij mij een cardreader op)... sluit em aan op een andere poort en voilà alles werkt! ;)
Pagina: 1