Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Subwoofer 110V al jaren op 230V lichtnet

Pagina: 1
Acties:

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 12:30
Ik heb een aparte vraag. Ik gebruik al jaren een S4 MidiLand 8200 speakerset. Deze bestaat uit 1 subwoofer van 100Watt, en 5 satellite speakers van 20Watt. Totaal is dus 200Watt. In de subwoofer gaat een standaard "computer" stroomkabel, en uit deze subwoofer komen ook de draden welke naar de satellites gaan. De subwoofer is dus eigenlijk het geheel wat de boel 'powert'.

Een stukje historie: Deze speakerset heb ik hier in Nederland gekocht. Ik kan me nog herinneren dat er geen stroomkabel bij zat, maar goed, ik duwde er een gewone stroomkabel in, en hoppa. Gaan met die banaan! Deze subwoofer heeft inmiddels zo'n jaar of 5 continu aan één stuk door aan gestaan (met de powerknop op 'on' dus).

Nu ging één van de satellites kapot, en ging ik op zoek naar een nieuwe. Wat bleek, S4 MidiLand had de speakerset geupdate naar V 2.0, waar ze enkele wijzigingen hadden doorgevoerd. Nu kon ik een complete set erg voordelig in Thailand bestellen. Meteen gedaan dus!

Gisteren stond de postbode aan de deur, met speakerset. Ik wilde mijn nieuwe set meteen aansluiten, totdat ik ineens het volgende op de achterkant van de subwoofer zag:

Afbeeldingslocatie: http://www.nightree.com/NieuweSubKlein.jpg

"Shit!" dacht ik, dat is 120V, en dat hebben we hier niet... Dan zou ik dus een omvormer nodig hebben.

Vraag me niet waarom, maar ik besloot achterop mijn huidige subwoofer te kijken, en tot mijn verbazing zag ik daar het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.nightree.com/OudeSubKlein.jpg

Ook 120V! Terwijl deze al jarenlang, dag in dag uit, continu aan staat! En ik had deze set nog wel in Nederland gekocht...

Het kan ook niet zo zijn dat deze subwoofer 110-230V aan kan (denk ik), want de handleiding zegt het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.nightree.com/MagNiet.jpg

Nu weet ik -niks- van elektra. En dus vraag ik mij af: Hoe kan dit? Had de boel niet allang in de fik moeten vliegen? Zou ik nu de nieuwe subwoofer dus ook gewoon kunnen aansluiten zonder dat mijn huis in vlammen op gaat?

Tevens snap ik niet wat het tabelletje in de tweede foto betekent. Daar staat dat je verschillende zekeringen moet gebruiken voor een bepaald voltage... Zou dat iets kunnen betekenen? Mocht iemand het niet goed kunnen lezen, dit staat er:

T 2.5A 250V (100V AC)
T 2.5A 250V (120V AC)
T 1.6A 250V (230V AC)

Op de nieuwe subwoofer staat dit tabelletje overigens niet.

Direct onder de stroom-ingang zit een zekering. Ik heb de zekering niet uit de oude subwoofer gehaald, maar in de nieuwe subwoofer zit een zekering met daarop de tekst "T4L250V". En wat dat inhoudt zegt me ook helemaal niks... En kom ik ook niet in het tabelletje tegen. Bovendien, als dit ding maar 120V aan kan, en ik er 230V in duw, dan slaat die zekering er toch nog altijd niet uit omdat het geen 250V is? Of ben ik nou gek?

Iemand die hier zijn licht op kan schijnen? :)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wat die zekeringen betreft, die zijn er alleen om door te branden als de stroom te hoog word. Die doen verder niets met spanning. Je mag dus altijd een zekering met een hogere spanningswaarde gebruiken. Geen lagere omdat dan de werking onbetrouwbaar word.
Waarom de sub niet kapot is gegaan weet ik niet, misschien toch stiekem geschikt voor twee spanningen zoals met zoveel geschakelde voedingen.

Verwijderd

Heeft de subwoofer een geschakelde voeding misschiien?
(klein trafootje met wat spoelen ipv een grote trafo)
Die kan vaak een veel grotere range aan.

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 11:39
Daar heeft voorheen een stikkertje overheen geplakt gezeten. Ik kan het weten want heb namelijk ook nog zo`n set in gebruik :) En bij mij zit er nog een stikkertje op van 230V~
Alleen of dit bij die v2 ook zo is weet ik niet :>

[ Voor 13% gewijzigd door HiDNN op 08-03-2008 18:15 ]

• redah
Thesilence07 schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 18:14:
Daar heeft voorheen een stikkertje overheen geplakt gezeten. Ik kan het weten want heb namelijk ook nog zo`n set in gebruik :) En bij mij zit er nog een stikkertje op van 230V~
Alleen of dit bij die v2 ook zo is weet ik niet :>
Ok, dan ga ik er dus maar niet van uit dat dit ding 120 - 230V aan kan... Staat er op jouw stickertje ook 50Hz toevallig, in plaats van 60Hz?

Is er een veilige manier om te weten of dit ding 230V aan kan? Is dit te meten op een of andere manier?

Als ik dit ding in het stopcontact stop, wat kan ik verwachten? Een vlam? Iets anders?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

redah schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:59:
[...]

Ok, dan ga ik er dus maar niet van uit dat dit ding 120 - 230V aan kan... Staat er op jouw stickertje ook 50Hz toevallig, in plaats van 60Hz?

Is er een veilige manier om te weten of dit ding 230V aan kan? Is dit te meten op een of andere manier?
Nou, ik neem aan dat die jaren dat ie draait wel genoeg zegt :+

Goedkoop bellen via VoIP

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

als ie het niet aan zou kunnen komt er direct rook uit. Aangezien dat apparaat al 5 jaar aan staat zonder problemen lijkt het me gewoon een 220v exemplaar.

Verwijderd

Om de verwarring nog wat groter te maken, naar mijn beste weten geldt in Thailand een netspanning van 220V. Vreemd dus dat een set die je dáár bestelt geschikt zou zijn voor 120V.

Zelf zou ik de set in ieder geval niet zomaar op 230V aansluiten, maar even openschroeven om te controleren of er inwendig soms nog ergens een stickertje of opdruk op een voeding of trafo te lezen is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

trek je zekereing eens los en kijk naar het amperage op dat ding ?
zowel bij de nieuwe als bijde oude ..

onder de power connector (bij de oude)

Iperf

• redah
MensionXL schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 20:07:
Nou, ik neem aan dat die jaren dat ie draait wel genoeg zegt :+
Metro2002 schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 20:09:
als ie het niet aan zou kunnen komt er direct rook uit. Aangezien dat apparaat al 5 jaar aan staat zonder problemen lijkt het me gewoon een 220v exemplaar.
De oude staat al zo lang aan, de nieuwe is nog niet aan geweest...
fish schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 21:31:
trek je zekereing eens los en kijk naar het amperage op dat ding ?
zowel bij de nieuwe als bijde oude ..

onder de power connector (bij de oude)
Bij de nieuwe (120V) staat T4L250V, bij de oude (230V) staat T1.6L250V, wat overeenkomt met het tabelletje op de oude woofer. Maar die T4 staat niet in een tabelletje :)

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:09
110V @ 60Hz
220V @ 50Hz

Uit onze wand komt toch gewoon die 2de, dan kan het toch gewoon? Alleen een andere zekering erin volgens mij.

sensei_d.fpv channel

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat staat er eigenlijk op de outer packaging

Afbeeldingslocatie: http://www.nightree.com/MagNiet.jpg

4 ampere op die nieuwe .. ik vermoed/ben bang dat die gewoon 110 volt is geconfigureerd

waarchijnlijk kun je hem openmaken en een foto nemen van de tranformator hoe die is aangesloten
vaak kun je daar wel uit opmaken hoe die staat

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 09-03-2008 16:35 ]

Iperf

Verwijderd

waarom sluit je niet gewoon een netadapter aan op de 12VDC ingang?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 17:51:
waarom sluit je niet gewoon een netadapter aan op de 12VDC ingang?
Moet je een flinke voeding hebben als dat ding op vol vermogen werkt. Er staat 150w op, 150w/12v=~13A
Pagina: 1