Toon posts:

twee beeldschermen 1 beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus GeForce 7300 GT 256MB DDR2 met een DVI en een VGA uitgang.
Nu heb ik een behuizing met een intern beeldscherm (buitenom aangesloten op de VGA uitgang) en de TV als monitor op de DVI uitgang.

Ik wil graag op beide schermen hetzelfde beeld. Ik hierover niets vinden in de verschillende handleidingen. De topics hier die hier ongeveer over gaan zijn of heel oud en of geven geen antwoord op deze vraag.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50
Bij ATi heb je de keuze of je wil klonen of vergroten. Vanaf Vista krijg je die vraag ook van Windows zelf.

Heb je al goed gekeken in de Nvidia drivers?
Overigens: Ben je er wel bewust van dat "spiegelen" je resolutie gaat kosten, en ook je performance? Je beeld zal niet helemaal optiomaal worden, als je "uitbreiden" doet wel.

Je merkt er weinig van, enige waar je op moet letten is dat je je video speler moet verschuiven naar je 2e scherm, en dat is een kleine moeite, niet? :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat heb je zelf al geprobeerd dan?
De modus waar je over praat heet een kloon (clone) modus.
In het driverpanel van nagenoeg elke recente kaart kun je dit prima terug vinden.

Ik zie dat je gebruik maakt van een nVidia kaart, ik ga er even van uit dat je gebruik maakt van een relatief recente driver en dus niet de standaard Windows XP/Vista --je zegt immers niets over welk OS je gebruikt, dus ik ga uit van een van die 2 -- gebruikt.
Indien je wel de meegeleverde driver van het OS gebruikt dan weet je waarschijnlijk waarom je het niet kunt vinden.
Maar in zowel het Classic, als het Modern Control Panel, valt dit prima te vinden bij de Beeldscherm/Display instellingen.

Graag zou ik hier wat meer inzet van jou kant zien, waarbij je vermeldt welk OS je draait, welke drivers je gebruikt, wat je al geprobeerd hebt te vinden in je driverpanel en/of waar je dan precies doodloopt.
Want dit is toch een vrij basic setting. En mocht het driverpaneel je niet kunnen helpen dan is een 3rd party tooltje als Ultramon erg handig.
Overigens kun je wel tegen een probleem aanlopen met de dubbel weergeven van video beelden, omdat daar vaak een hardware overlay voor wordt gebruikt. Die zul je dan naar een software overlay moeten zetten, of als video op één beeldscherm voldoet: het primaire beeldscherm instellen op het scherm waar de video op weergegeven moet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 08-03-2008 15:37 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Stupid, ik had idd meer info moeten geven, bij deze, tevens antwoord op de verschillende vragen en opmerkingen. Dat wil zeggen dat ik een leek ben op dit gebied en alleen kan vertellen wat ik geprobeert heb.

Dat clone, had ik wel gelezen, maar kom ik bij mij nergens als optie tegen.

Ik draai vista home premium
als ik rechtermuisclick kan ik persoonlijk instellingen kiezen. Dan volgt een map waar onderaan beeldscherminstellingen kan aanklicken.

Vervolgens weer een map-blad met twee schermen die ik kan vergroten, verkleinen, wisselen en laten identificeren (allemaal gedaan).
Hier moet ik een hoofdscherm kiezen, scherm 1 is een niet PnP-scherm, mijn TV. Hier kan ik niets aanvinken of afvinken. Het andere scherm, in de de TFT in de behuizing, is een PnP beeldscherm en hier kan ik kiezen of ik dit mijn hoofd scherm wil laten zijn en of ik mijn bureaublad wil uitbreiden naar het andere scherm. Als ik dat doe wordt mijn TV sherm zwart.

Hier stopte mijn kennis.

Antwoorden:
De kleine moeite maakt juist dat ik dan net zo goed maar 1 beeldscherm had kunnen nemen. Ik wil juist niet overal mijn TV voor hoeven aanzetten. (als ik nu mediaplayer aanzet verschijnt die op de TV, als ik gewoon een CD-tje wil luisteren zou ik graag via het kleine schermpje willen navigeren. Met 1 gelijk beeld op twee schermen hoef ik dus niet iedere keer mappen en bladen te verschuiven, daarvoor moet ik dan meteen twee schermen aanzetten)

Op de meegeleverde driver loopt Vista steeds vast (blauw scherm), vandaar dat ik maar de voor mij (als leek) veiligste oplossing heb gekozen en het zelf een driver heb laten kiezen. Als ik via apparaatbeheer kijk zie ik ook dat er verder geen problemen met stuurprogramma's zijn of zo. Maar ook hier kom ik het Clone-pricipe niet tegen.

Ik loop dus dood op het feit dat als ik een van beide schermen als hoofd paneel kies, het andere er vrij letterlijk naast staat.

Ik zal eens kijken naar dat Ultramon, ik hoop dat dat werkt onder Vista. Overigens snap ik je zin "dat je gebruik maakt van een relatief recente driver en dus niet de standaard Windows XP/Vista --je zegt immers niets over welk OS je gebruikt, dus ik ga uit van een van die 2" Ik gebruik dus Vista, dus (wel) de standaard.

Thanx for replying so far

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
De grote tv-out FAQ :?

edit:

Even het woordje DVI over het hoofd gezien ;)

Heb je voor je videokaart drivers geinstalleerd? Je vindt ze in de meuktracker, Nvidia Forceware.

[ Voor 64% gewijzigd door rb338 op 08-03-2008 19:26 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Word er nu niet wijs uit, dus:
Heb je nu wel of niet de nVidia Drivers geinstalleerd?
Zo nee dat eerst doen. Zo ja maak je verhaal wat duidelijker en vertel welk control panel je gebruikt (modern of klassiek, waarschijnlijk modern).
Dan kan je het zo vinden en zo niet kijk ik anders wel even welke dingen je exact moet aan klikken oid.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, het begrip "control panel" kan ik niet thuisbrengen. Als het gaat om het configuratie scherm, dan heb ik daar Klassiek gekozen (icoontjes) in XP zit daar een optie beeldscherm bij, maar in Vista kom ik daar dus alleen via een andere route.

Hoewel ik het niet specifiek voor dit aansturingsprobleem heb geprobeerd, slaat de pc op tilt van de nVidia drivers, zowel die op de cd's als de downloads van internet heb ik geprobeerd. Deze video kaart stond echter wel als Vista ondersteunde hardware, dus ik dacht dat het wel goed zou gaan.

• Sypher
Het gaat ook goed, maar dan ook enkel de basics.
De performance zal sowieso hoger liggen als je nvidia's eigen drivers gebruikt.

Defineer "op tilt" want dat is ook erg vaag.
En pak eens fatsoenlijke Vista drivers dan ipv andere drivers. Geen wonder dat hij raar doet anders.

Control panel heeft er niet zo veel mee te maken, onder "Persoonlijke Voorkeur" -> "Beeldscherminstellingen" kan je een aantal zaken instellen maar niet of je hem wil klonen.

Op mijn laptop (Vista Business) kreeg ik toen ik de 2e monitor aansloot de vraag of ik hem wilde uitbreiden of klonen.

Ga anders - als je echt die nvidia drivers niet wil - even aan de slag met Ultramon. Hier kan je ook een hoop mee :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sypher op 08-03-2008 20:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanx,

Met "op tilt" bedoel ik dat ik in een "shut-down" procedure kom. Het blauwe scherm waar verteld wordt dat er ernstige problemen zijn en om beschadiging van het systeem te voorkomen het systeem zichzelf afsluit. Hij (her-)start dan zelf weer, maar omdat ik een draadloos toetsenbord heb kan ik niet zomaar meer ingrijpen, het aansluiten van een toetsenbord met draad is weer lastig omdat ik niet zomaar bij de achterkant van het apparaat kan (ingebouwd). Kortom een procedure om, om meerdere redenen te vermijden.
Voor de duidelijkheid dit gebeurt zowel bij het installeren van de meegeleverde drivers van de video-kaart als de drivers die op internet worden aangeboden (http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk).

Wel fijn om te lezen dat ik dat klonen niet gewoon over het hoofd gezien heb, maar een optie is die er bij mij dus niet inzit.

Je opmerking:"pak eens fatsoenlijke Vista drivers dan ipv andere drivers" kan ik niet plaatsen, de nVidia drivers accepteerd het systeem niet en de standaard Vista drivers zijn nu juist degene die ik gebruik. (denk ik)

@Ultraman
"Maar in zowel het Classic, als het Modern Control Panel, valt dit prima te vinden bij de Beeldscherm/Display instellingen."
>>Als die optie gegeven werd zal je vast gelijk hebben, maar in Vista zit er, zowel in de klassieke als in de modernen lay-out van configuratiescherm geen optie "beeldscherm of display instellingen".

• Sypher
Heb je deze al eens geprobeerd?
Anders kan je altijd proberen om eerdergenoemde Ultramon eens uit te proberen en te zien of die doet wat je wil.

Het is overigens ook niet duidelijk of je een 32 of 64 bits operating system hebt.
Pak je wel de goede drivers (32 bits op 32, 64 op 64), anders moet je even een support ticket openen bij nvidia want drivers horen gewoon te werken (vooral als ze WHQL zijn)

[ Voor 22% gewijzigd door Sypher op 08-03-2008 23:28 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 21:23:
@Ultraman
"Maar in zowel het Classic, als het Modern Control Panel, valt dit prima te vinden bij de Beeldscherm/Display instellingen."
>>Als die optie gegeven werd zal je vast gelijk hebben, maar in Vista zit er, zowel in de klassieke als in de modernen lay-out van configuratiescherm geen optie "beeldscherm of display instellingen".
Inderdaad. Het andere scenario, welke ik beschreef, doet zich voor: Je bent met bij Windows meegeleverde drivers aan het werken. Als je de drivers van nVidia zou gebruiken dan had je het vast heel vlot gevonden. Maar daar zijn dus wat problemen mee lees ik.
Tamelijk vreemd dat nVidia Vista drivers zo'n probleem opleveren. Omdat ik zelf geen Vista gebruik en mijn installs van andere PC met Vista eigenlijk altijd wel goed zijn gegaan, nieuwe PCs, kan ik weinig zeggen over wat er mogelijk mis gaat in jouw geval. Misschien dat iemand hier je er wat meer over kan vertellen en anders loont het misschien de moeite om even op de fora van nVidia te gaan kijken.

Anders kan het al vaker genoemde Ultramon misschien soelaas bieden. Heb dat vroeger zelf ook gebruikt en dat werkte zo goed als altijd uitstekend.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1