Toon posts:

Acer 24" 1920x1200 icm. ATI Radeon x1700

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuw TFT scherm gekocht. Ik had de verwachting dat deze zonder problemen aangesloten zou kunnen worden op mijn laptop, maar dat valt vies tegen.

Monitor: Acer P241W
Laptop: Asus F3JP
Videokaart: ATI x1700 radeon
Besturingssysteem: windows vista home premium 32bits
Gewenste resolutie: 1920x1200 (op extern scherm dus)

Op de doos van de monitor staat aangegeven dat de maximale resolutie 1920x1200 is, en een logo met 'Vista optimized'.

Poging 1 was het gebruiken van de drivers die ik al een tijdje op mijn laptop geinstalleerd had, dus gewoon de monitor aansluiten en kijken of ik de gewenste resolutie kon instellen. Mijn ATI catalyst control center gaf aan dat er maximaal een resolutie van 1600x1200 ingesteld kon worden (geen breedbeeld resolutie).

Poging 2 was het installeren van nieuwe drivers vanaf ati.com. Zoekende naar drivers bleek daar dat ATI geen drivers ondersteunt voor de x1700, en dat ik bij asus moest wezen. Op asus.com kon ik na veel timeouts eindelijk de nieuwste catalyst drivers voor de x1700 downloaden. Na installeren hiervan gaf het catalyst control center een maximale resolutie van 1280x1024 voor mijn monitor.

Poging 3 was het vinden van geschikte omegadrivers, maar deze blijken niet voor ATI en windows vista beschikbaar.

Poging 4 was het modificeren van de nieuwste drivers van asus met de driverheaven modification tool. Na het installeren van deze drivers staat er nog steeds in mijn catalyst control center dat de maximale resolutie van de monitor 1280x1024 is, maar via beeldscherminstellingen kan ik mijn resolutie instellen op 1920x1024. Vervolgens geeft mijn monitor aan dat de input not supported is (begrijpelijk).

Poging 5 was de leverancier van mijn laptop en scherm vragen mij op weg te helpen met geschikte drivers of het oplossen van het probleem, maar ook zij konden het helaas niet voor mij oplossen.

Is het nou echt zo dat het momenteel niet mogelijk is met een ATI x1700 een resolutie van 1920x1200 te weergeven op een 24W scherm met Windows Vista?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 14:53 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

6: Acer P241W monitor driver installeren? (deze heb ik niet zien staan)

[ Voor 118% gewijzigd door ThaHandy op 08-03-2008 15:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ThaHandy schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 14:56:
6: Acer P241W monitor driver installeren? (deze heb ik niet zien staan)
Ik heb bij de monitor 1 cdrom gekregen, met daarop:
-quick installation guide
-acrobat reader
-users manual

Ik heb de cdrom nog helemaal doorgebladerd, hopend op een driver bestand. Maar helaas staan er bijna alleen .pdf bestanden op.

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
D-sub de blauwe VGA kan geen hogere resolutie aan.
Dan zou je DVI moeten hebben.
Modbreak:Waar haal je deze "wijsheid" vandaan. VGA is analoog. Als je resolutie te hoog wordt voor de kabel wordt alles wazig, maar het heeft 0,0 invloed op wat je kunt instellen.

Graag suggesties onderbouwen, dan merk je ook snel genoeg als je onzin praat...

[ Voor 62% gewijzigd door dion_b op 08-03-2008 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
d5stick schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:07:
D-sub de blauwe VGA kan geen hogere resolutie aan.
Dan zou je DVI moeten hebben.
ik gebruik de dvi kabel, niet de vga

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:10:
[...]

ik gebruik de dvi kabel, niet de vga
Zolang vga er niet tussen zit zou het moeten kunnen.
Zou ook kunnen zijn dat het de DVI een converter zelf is in de lap dat die op een VGA uitgang zit gesoldeert, want die resolutie 1600x1400? Is maximaal van een vga

Verwijderd

Topicstarter
d5stick schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:14:
[...]

Zou ook kunnen zijn dat het de DVI een converter zelf is in de lap dat die op een VGA uitgang zit gesoldeert, want die resolutie 1600x1400? Is maximaal van een vga
het is een laptop van nog geen 1,5 jaar oud, en het scherm heb ik vorige week gekocht.

Het lijkt me niet dat het niet mogelijk is op de laptop een resolutie van 1920x1200 te draaien. Ik gebruik overigens alleen DVI dus dat VGA verhaal kan achterwege blijven.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 18:04
Het eerste wat ik zou proberen is de monitor aansluiten op een andere computer. Hier sluit je namelijk je laptop mee uit als het probleem daar hetzelfde is (of nog meer pc's om zeker te zijn).

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Steephh schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:49:
Het eerste wat ik zou proberen is de monitor aansluiten op een andere computer. Hier sluit je namelijk je laptop mee uit als het probleem daar hetzelfde is (of nog meer pc's om zeker te zijn).
Op de doos staat dat de monitor 1920x1200 ondersteunt, en op internet staat dit ook over de P241W. En het is van Acer. Ik heb overigens alleen een laptop dus kan niet testen.

Ik heb zelf het idee dat het ligt aan de combinatie windows vista, ati x1700 en 1920x1200.

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, op de website van acer bij driver downloads (http://support.acer-euro.com/drivers/downloads.html) kan ik deze monitor ook niet vinden. Iemand enig idee waarom die niet beschikbaar zijn ?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Probeer eens powerstrip? Hiermee heb ik op mijn HD scherm de custom resolutie ook ingevoerd. Wie weet werkt het.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De enige reden waarom je drivers voor een scherm moet installeren, lijken me dingen als een interne USH hub ed. Ik heb er iig nog nooit van gehoord met ''normale'' schermen. En mocht het wel nodig zijn, dan zouden ze ongetwijfeld meegeleverd worden op cd.

Dus ik zou het in een andere hoek proberen. Heb je geen andere PC waar die even op kan? Dan kun je uitsluiten dat het aan het scherm of aan drivers voor het scherm ligt.

Edit: Ik krijg dat scherm volgende week donderdag binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door TEAMIKKE op 08-03-2008 17:54 ]

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-04 08:52
Even een vraagje.. Je sluit het scherm op dvi van je laptop aan, toch? Wel nu, hoe staat verder het spul ingesteld..? Laptop scherm gewoon open, of laptop dichtgeklapt? Ik weet nml dat sommige schermen als beeldscherm clone aan staat, qua reso niet hoger kunnen dan de max reso van de laptop. Daarom, al geprobeerd laptop scherm dicht te klappen om te kijken of dan de juiste reso beschikbaar komt?

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Denk dat het probleem hier je grafische kaart is, heb deze monitor ook in combinatie met een 8800GTS 512MB en aansluiten was alles wat ik hoefde te doen.

Maar heb al 2 keer een vergelijkbare situatie gehad met wat 'oudere' videokaarten deze ondersteunde namelijk geen breedbeeld resoluties (1440x900) Hoeveel ik ook met Powerstrip klote ik kreeg het niet voor elkaar, nieuw cheapo kaartje gekocht en probleem is opgelost.

Verwijderd

Heb je wel dual link op je DVI van je laptop videokaart? Zo nee, dan gaat het niet werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 23:29:
Heb je wel dual link op je DVI van je laptop videokaart? Zo nee, dan gaat het niet werken.
Word supported :

http://ati.amd.com/products/mobilityradeonx1700/specs.html

Ik heb zelf een HP laptop met een X700 GPU erin en draait via VGA output gewoon 1920-1080 op een 52" inch scherm, hierbij gaat het laptop scherm wel gewoon uit. Heb hem al ff een tijdje niet meer gebruikt maar wat was het ook alweer met ATi, switchen tussen de schermen, alt-F5 ? Volgens mij is dat de manier om het werkend te krijgen want als ik zelf in de control panel aangeef dat de laptop scherm uit moet en alleen via extern beeld moet weergeven dan gebeurt er bij mij ook niks.

Verschil wat ik zelf merk tussen de laptops dat de Nvidia chipset/drivers beter uitgerust zijn dan die van ATi. Heb een Acer laptop met een 7600 erin en die doet het moeiteloos op 2 schermen, laptop 20" 1650-1080 en extern 52" 1920-1080 via DVI.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 23:29:
Vertel ons nou eens waarom je Dual Link DVI nodig heb om 1920x1200 te kunnen gebruiken.
:/

Pentaxiaan

Verwijderd

Zelfs mijn oude 8MB ATI M6 in m'n 5jaar oude IBM X31 gaat nog op 1900x1200

dus dan moet TS het met een x1700 ook lukken.

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-10-2025
Heb hier op het forum wel eens gelezen dat er op acer schermen de verkeerde firmware stond en dan vooral van een kleiner model. Mischien staat op die van jou dus een 1680x1050 firmware en denkt je catalyst daarom dat hij niet hoger kan? (zie hier.)

40D | 8 | 50 | 100 | 300

• Steephh
Tsja.. Ik had op het 24" van Acer ook problemen met de firmware. Ik had dat al eerder met een 19" scherm wat inmiddels op is gelost al weer 2 jaar terug. Maar laatst weer met een 24" dat af en toe het beeld gewoon zomaar uitvalt. Heb de monitor gebracht. Voor mij geen Acer meer.. Teveel gezeik mee terwijl ze daar ook gewoon de goede firmware erop zouden kunnen zetten.. :/

_@/'

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 14:17

SeatRider

Hips don't lie

[...]

Onderbouwing? Ten eerste is het natuurlijk niet logisch om een DVI aansluiting aan te bieden vanaf een VGA aansluiting (digitaal > analoog > digitaal) en ten tweede kan VGA zoals eerder gezegd makkelijk 1920x1200 aan. Sommige Acer 24" schermen zijn zelfs uitsluitend met een VGA aansluiting leverbaar.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
xxxneoxxx schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 23:17:
Even een vraagje.. Je sluit het scherm op dvi van je laptop aan, toch? Wel nu, hoe staat verder het spul ingesteld..? Laptop scherm gewoon open, of laptop dichtgeklapt? Ik weet nml dat sommige schermen als beeldscherm clone aan staat, qua reso niet hoger kunnen dan de max reso van de laptop. Daarom, al geprobeerd laptop scherm dicht te klappen om te kijken of dan de juiste reso beschikbaar komt?
Ja, ik had hier ook van gehoord. Maar ik heb mijn laptop scherm dicht en ook disabled in CCC.

Verwijderd

Topicstarter
Ook het aansluiten via vga in plaats van dvi maakt geen verschil.

Ik ben een beetje ten einde raad.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
[...]

offtopic:
VGA-kabel heeft geen maximum resolutie... enkel een maximum bandbreedte die lager ligt dan DVI-kabel, dus je kan er perfect UHD-resolutie doorsturen, enkel is je refresh-rate dan serieus laag.
(5fps ofzo)

@TS:
je kan best eens het scherm ergens anders proberen aan te sluiten zodat je zeker bent dat het niet je scherm isdat moeilijk doet - firmware verhalen van hierboven.

(hier werkt hetzelfde scherm perfect samen met een 8800GT in een desktop samen met een 17" op 1280x1024)

Werkt het scherm dan wel op volle resolutie, dan zit het in de combinatie of ergens met je laptop.
toch de bijgeleverde (juiste) DVI-kabel gebruikt?
...

Verwijderd

Topicstarter
Ik was nog even wat aan het proberen, en heb iets nieuws ontdekt. Als ik twee externe monitoren aansluit (mijn oude 19" TFT en mijn nieuwe acer scherm), is het mogelijk de 24" acer op 1920x1200 te laten draaien via een vreemde truuk.

Als ik in catalyst control center instel dat de 19" TFT hoofdmonitor is, en de 24" op klonen, en ik ga vervolgens via bureaublad -> beeldscherminstellingen de 24" uitbreiden (ipv klonen) dan is een resolutie van 1920x1200 beschikbaar. En die werkt vervolgens ook. Maar het is niet mogelijk het vinkje 'Dit is mijn hoofdbeeldscherm' aan te vinken, deze is disabled.

Ook via CCC is het niet mogelijk zogauw ik de schermen kloon of uitbreid die resolutie in te stellen. Daar wordt altijd een maximum van 1280x1024 weergegeven.

Het is ook niet mogelijk om uit te breiden naar 1920x1200 als ik mijn laptopscherm als hoofdscherm instel en de 24" als uitgebreid bureaublad.

Iemand een idee hoe ik nou op de 24" gewoon 1920x1200 als 'hoofdscherm' krijg ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er net achter dat het toch wel kan zonder 2e extern scherm, maar door wat te prutsen had ik uiteindelijk mijn laptop als hoofdscherm en de tft uitbreidbaar op 1920x1200.

Maar ik merk nu iets nog vreemders. Tussen waar ik met mn muis mijn laptop bureaublad verlaat en het uitgebreide scherm bereik, zit nog zon 50 pixels 'niks'. Mijn muis is dus een tijdje verdwenen bij het schakelen tussen monitoren.

• Steephh
Je kan je post ook editten..

Daarnaast, je moet je scherm er dichtertegen aanschuiven bij de eigenschappen.

_@/'

Pagina: 1