• Timbob
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11-2021
Hallo allemaal.

Mijn vader heeft een nieuw cameraatje gekocht. Een Olympus FE-280:
Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/36/olympus-fe280.jpg
illustratie 1

Een klein compact cameraatje, met een redelijk groot schermpje.

Nu wil hij graag afbeeldingen van zijn portrettekeningen op die camera kunnen zetten om ze zo mee te nemen en makkelijk aan mensen te kunnen laten zien.

De computer in kwestie waarvanaf het beeldmateriaal moet komen is een mac mini met OSx 10.4
Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/images/articles/mini-mac_intelmacmini.jpg
illustratie 2

Gewoon plaatjes in de folder van de camera slepen werkt natuurlijk niet, dus moet dat op een andere manier te doen zijn.
maar hoe?

Foto's die door een andere camera gemaakt zijn komen wel gewoon op het schermpje.

zodra ik bestanden in dezelfde map zet als de rest van de foto's en de namen aanpas zodat ze hetzelfde zijn als foto's van de camera herkent de camera ze wel, maar geeft hij aan dat er een fotofout is. Ben al op zoek geweest of er programma's zijn om Exif data aan plaatjes toe te voegen, maar kom er niet uit...

Kort:
Hoe hou ik de camera voor de gek zodat ik wel andere plaatjes erop kan zetten?

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
zet je ze er wel gewoon op als JPG?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Waarschijnlijk ondersteunt de camera alleen zijn eigen of niet groter dan resoluties:
JPEG 3264 x 2448
JPEG 2048 x 1536
JPEG 640 x 480
JPEG 1920 x 1080

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

wilmocs schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:58:
zet je ze er wel gewoon op als JPG?
Het is mij ook opgevallen dat camera's om een één of andere reden geen willekeurige (JPG) plaatjes willen weergeven, terwijl foto's die met andere camera's genomen zijn wel goed worden weergeven. Ik weet niet waarom dat zo is, wellicht heeft het iets te maken met het ontbreken van een EXIF header in het JPG bestand. Als iemand hiervoor een oplossing weet, hoor ik dit graag!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij veel (alle?) camera's wordt er ook nog wat van metadata over foto's opgeslagen in een andere directory dan waar de foto's in staan. Ik denk dat je daar eens naar moet kijken. Waarschijnlijk wordt het lastig.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Noodoplossing:

Of je toont de gewenste foto's op je beelscherm en neemt één voor één een foto van je beeldscherm met die digicam?

(De kwaliteit zal natuulijk afhangen van je fotografiekunsten.)

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Timbob
djexplo schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 16:06:
Waarschijnlijk ondersteunt de camera alleen zijn eigen of niet groter dan resoluties:
JPEG 3264 x 2448
JPEG 2048 x 1536
JPEG 640 x 480
JPEG 1920 x 1080
Heb ik geprobeerd.
Ik heb zelfs een foto van de camera genomen, daar een ander plaatje overheen geplakt en weer opgeslagen (over omslachtig gesproken)

maar dat werkt ook niet.

het zal inderdaad wel iets te maken hebben met de exif data... maar hoe nu verder :D
Neobahamuth schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 16:24:
Noodoplossing:

Of je toont de gewenste foto's op je beelscherm en neemt één voor één een foto van je beeldscherm met die digicam?

(De kwaliteit zal natuulijk afhangen van je fotografiekunsten.)
Daar zaten we inderdaad ook al mee te spelen.
M'n vader wil sowieso van elke tekening die hij gemaakt heeft een kleine print voor in een map. daar zouden iets betere foto's van gemaakt kunnen worden dan een beeldscherm, maar blijft uiteraard ietwat omslachtig.
Wilko schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 16:17:
Bij veel (alle?) camera's wordt er ook nog wat van metadata over foto's opgeslagen in een andere directory dan waar de foto's in staan. Ik denk dat je daar eens naar moet kijken. Waarschijnlijk wordt het lastig.
Voor alsnog heb ik nog geen folder gevonden op de memorycard waar extra data op zou staan.
En dan nog zou dat overbodig moeten zijn, aangezien ik wel foto's van andere digitale camera's erop kan zetten... zonder extra metadata

[ Voor 54% gewijzigd door Timbob op 08-03-2008 16:30 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb zoiets ook wel eens geprobeerd toen ik Nikon D50 schoot. Foto knallen, bewerken met photoshop en terugzetten op de SD. Maar mooi niet dat dat kreng de foto nog moest. Ik denk dat je idd in de EXIF of metadata moet zijn om zoiets wel weer mogelijk te maken. Of je er vrolijk van wordt, is een 2e :P

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Ik heb het ook wel eens geprobeerd bij m'n 10D.
Volgens mij kwam het er op neer dat als ik een foto bewerk en dan weer opsla op de camera, dat die hem dan heel even weergeeft (het goede beeld) maar daarna iets zegt en ermee stopt. :P

Ik heb er verder niet meer naar gekeken aangezien het toch maar een klein schermpje is en ik het dan beter op m'n telefoon of mp3 speler kan laten zien.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Timbob schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 16:26:

Heb ik geprobeerd.
Ik heb zelfs een foto van de camera genomen, daar een ander plaatje overheen geplakt en weer opgeslagen (over omslachtig gesproken)

maar dat werkt ook niet.
Met welk programma?

Met een fotobeheerprogramma zoals Aperture of Lightroom kan je namelijk metadata van het origineel in een bewerkte versie van een foto plaatsen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Timbob
Johnny schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 16:47:
[...]

Met welk programma?

Met een fotobeheerprogramma zoals Aperture of Lightroom kan je namelijk metadata van het origineel in een bewerkte versie van een foto plaatsen.
Pixelmator deze keer.
Punt is, het is een camera voor m'n vader, die niet alles weet over computers.

Dus als een foto door 30 programma's getrokken moet worden voordat het werkt is het ook weer niet echt een optie ;(

makkelijkste zou zijn, 1 programmaatje om exif data toe te voegen.
Dat het dan in een bepaald formaat moet valt nog wel te bewerkstelligen in simpelere fotobewerkingsprogramma's

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:08

qless

...vraag maar...

Denk dat je dan gemakkelijk een fotolijstje kan kopen, zo duur zijn ze niet meer, direct groter schermpje ook

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-01 19:30
Dag Timbob,
ik heb dezelfde wens, met een andere camera. Is het je uiteindelijk nog gelukt? zo ja,hoe?

gr

Teun

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zon tablet ding van de intertoys, is dat niet een veel beter idee ?

http://www.intertoys.nl/games/tablet-7-inch-4gb-578871.html
99 eurotjes

Iperf

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
fish schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:27:
Zon tablet ding van de intertoys, is dat niet een veel beter idee ?

http://www.intertoys.nl/games/tablet-7-inch-4gb-578871.html
99 eurotjes
Je kickt even een 3 jaar oud topic, terwijl de user sindsdien niets meer heeft gepost op het forum. Misschien dat nog iemand anders een idee heeft, anders kun je denk ik heel lang wachten op Timbob.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-01 09:50

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Universal Creations schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 23:26:
[...]

Je kickt even een 3 jaar oud topic, terwijl de user sindsdien niets meer heeft gepost op het forum. Misschien dat nog iemand anders een idee heeft, anders kun je denk ik heel lang wachten op Timbob.
Fish deed de bump niet.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• vorse012
Klopt, ik had gezien dat het al een oud topic is; misschien hebben anderen een oplossing. Het is een praktisch probleem: ik kan papieren schetsen mee naar buiten nemen, maar ik heb een camera bij me en dan is een digitale opslag hierop gemakkelijker; ook omdat ik dan kan inzoomen op belangrijke details. En ik hoef minder mee te nemen.
Of weten jullie mss een betere plek waar ik deze vraag kan stellen?
Bedankt,
Teun

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Ik denk niet dat hier een oplossing voor is. Dit is ook heel erg camera-afhankelijk. Mijn sony wx-5 laat thumbs zien van de foto's, maar dat is het ook. De nikon d50 deed dat ook. Als je een canoncamera hebt, zou je eens kunnen kijken naar alternatieve firmware CHDK. Misschien vind je ion de documentatie wel iets over de metadata die je zou kunnen toevoegen. 't is sowieso niet voor de hand liggend. Foto's nemen van de tekeningen zijn volgens mij nog het gemakkelijkst.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Teun_2 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 16:56:
[...]Foto's nemen van de tekeningen zijn volgens mij nog het gemakkelijkst.
Ik denk dat timbob na 3 jaar niet meer op GoT te zijn geweest niet zo geïnteresseerd meer is in een oplossing. :)

Kan die nu dicht? O-)

• vorse012
Ja, sluiten maar. Ik heb veel goede informatie ontvangen, Bedankt allemaal.

groeten

Teun

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
Jip, foutje van mijn kant.... |:(

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1