Toon posts:

[Externe HardDisk] Snelste overdracht icm iMac

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort wil ik voor mijn 20" iMac een externe harde schijf gaan kopen. Deze gaat gebruikt worden bij audio-bewerking/producing en grafisch ontwerp. Voorwaarde voor mij is dus dat de bestandsoverdracht zo snel mogelijk is. Is FireWire dan het beste? (800?)
Daarbij heb ik hem het liefst zo stil mogelijk, hij moet iig niet boven het (minieme) geluid van mijn iMac uitkomen.

Wat zou dan de beste koop zijn? (500 GB minimaal, liefst 750GB/1TB)
Heb al op veel sites gekeken maar vind het moeilijk er echt een goede, snelle, stille (firewire) harddisk uit te toveren. Iemand dus ervaring met een schijf die aan mijn eisen voldoet?

Alvast bedankt! :>

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eSata is het snelst, maar geloof dat je die niet kunt aansluiten op iMac. Daarna is FW 800 inderdaad de snelste. Maakt verder niet zo veel wat je vervolgens voor schijf neemt, zolang het maar 'n snelle schijf is (7200+rpm).

Misschien is een NAS ook wel sneller dan FW, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Laat ik je 1 tip geven: neem niet de Western Digital MyStudio. Hoewel deze volgens de marketing gemaakt is met de Mac in mind, blijkt deze niet goed samen te kunnen werken met Apples.

Vaak wordt de schijf niet wakker, en erger nog, OS X gaat hangen tot de schijf klaar is met de spinup, wat dus nooit gebeurt. Enige remedie is de schijf ontkoppelen. Niet handig als deze schijf voor TM gereserveerd is, die ieder uur gaat proberen de schijf wakker te krijgen. :(

En verder... bij gebrek aan eSata op een iMac is FW800 idd het snelst. De betere externe schijven hebben trouwens alle aanlsuitingen (USB, FW400, FW800, eSata) aan boord.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 12:56:
Laat ik je 1 tip geven: neem niet de Western Digital MyStudio. Hoewel deze volgens de marketing gemaakt is met de Mac in mind, blijkt deze niet goed samen te kunnen werken met Apples.

Vaak wordt de schijf niet wakker, en erger nog, OS X gaat hangen tot de schijf klaar is met de spinup, wat dus nooit gebeurt. Enige remedie is de schijf ontkoppelen. Niet handig als deze schijf voor TM gereserveerd is, die ieder uur gaat proberen de schijf wakker te krijgen. :(

En verder... bij gebrek aan eSata op een iMac is FW800 idd het snelst. De betere externe schijven hebben trouwens alle aanlsuitingen (USB, FW400, FW800, eSata) aan boord.
Vreemd is dat inderdaad. Ik heb zelf een WD Essential 500GB USB (snel genoeg voor TM) en die werkt perfect.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:20
Ik heb de Western Digital My Book Studio Edition 500GB en die werkt gewoon perfect!
Heb 'm aangesloten via FW800..nergens last van..maakt keurig ieder uur een backup zonder dat ik daar ook maar iets van merk. Soms moet ik echt kijken of ie wel een backup heeft gemaakt omdat ik niets merkte. 8)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je echt snelheid wil is het misschien ook een idee om de harde schijf in je iMac te vervangen met een groter en sneller model.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 12:56:

My Book Studio Firmware update installeren en de WD Drive Manager installeren, heeft hier enorm veel problemen opgelost. :)

• Rivanov
Johnny schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 13:43:
Als je echt snelheid wil is het misschien ook een idee om de harde schijf in je iMac te vervangen met een groter en sneller model.
Dat is toch vrijwel onmogelijk?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Verwijderd

Topicstarter
Rivanov schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 13:56:
[...]

Dat is toch vrijwel onmogelijk?
Kan wel, tot 750GB. Alleen betaal je naar verhouding erg veel voor vind ik. Daarbij heb ik wel 1,5 TB minimaal nodig.

Hmm, zat zelf idd aan de MyStudio 1TB te denken, idd ook omdat ze zeggen dat hij goed voor Mac is. Meer mensen die hier slechte verhalen over kennen? (of juist goede?)

Verwijderd

Persoonlijk ben ik erg enthousiast over de externe schijven van LaCie. Zelf heb ik een usb/firewire400/firewire800 schijf maar er zijn nu ook modellen die tevens eSATA hebben. Misschien is dit iets voor je, dan heb je alle aansluitingen die je maar kunt wensen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 14:46 ]

• Rivanov
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 14:41:
[...]

Kan wel, tot 750GB. Alleen betaal je naar verhouding erg veel voor vind ik. Daarbij heb ik wel 1,5 TB minimaal nodig.

Hmm, zat zelf idd aan de MyStudio 1TB te denken, idd ook omdat ze zeggen dat hij goed voor Mac is. Meer mensen die hier slechte verhalen over kennen? (of juist goede?)
Bij aanschaf kun je 'm opwaarderen inderdaad, maar naderhand kun je vrijwel onmogelijk je HDD nog vernieuwen aangezien de iMac volledig dichtgetimmerd zit (afgezien van het geheugenslot)

Verwijderd

Topicstarter
Rivanov schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 14:46:
[...]

Bij aanschaf kun je 'm opwaarderen inderdaad, maar naderhand kun je vrijwel onmogelijk je HDD nog vernieuwen aangezien de iMac volledig dichtgetimmerd zit (afgezien van het geheugenslot)
Klopt ja. LaCie schijven zien er idd wel netjes en mooi uit. Zijn die ook een beetje stil?

Zijn iOmega schijven ( http://store.apple.com/Ap...e&nplm=TK808&mco=F5B58F12 ) nog een alternatief? Alleen geen firewire 800, is dat heel veel sneller dan 400?

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 16:42:
[...]
Alleen geen firewire 800, is dat heel veel sneller dan 400?
Met een, ondertussen vier jaar oude, Lacie Triple Interface externe disk haal ik met fw400 rond de 35MB/sec en met fw800 rond de 65MB. Onder XP dan, Vista is een stuk trager (bij fw800 dan).

Ik zou, als je een fw8000 port op je computer hebt, áltijd voor een fw800 device kiezen!

Nickname does not reflect reality

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53
Qua stilte zullen ze je allemaal tegenvallen... Alle 3,5" modellen stellen je zeker teleur. Heb ook een aantal kunnen proberen en bij allemaal kwam de herrie boven de superstille iMac uit.

Dus voor de stilte die je aangeeft kun je beter een 2,5" model kopen. Alleen zijn die vrijwel niet met FireWire 800 te krijgen en ook zo snel dus niet.

Maar dat is een afweging. Of snelheid en meer herrie, of minder snelheid en stilte...
Maar je zult bijna elke schijf toch wel blijven horen naast je iMac.
Ik heb nu zelf een Freecom Mobile disk 250GB. En ook die hoor je met zijn hoge toon boven mijn iMac uit.

Maar aangezien de iMac zo verschrikkelijk stil is zal het moeilijk worden een schijf te vinden die niet meer geluid maakt dan de iMac.

Een uit ervaring stille schijf (maar wel duurder en alleen USB2) is de Freecom Toughdrive PRO. Ik heb daar een 120GB versie van. En dat is de enige die ik eigenlijk bijna niet hoor naast mijn iMac.

Voor extra stilte zou je je Harddisk dan in een kastje onder je bureau moeten plaatsen met iets van schuimrubber aan de binnenkant van het kastje. Dan is het helemaal stil...

Maar dan nog zou ik voor een 2,5" kiezen omdat de resonantie daarvan vrijwel nul is... De 3,5" schijven willen over het algemeen lekker je bureau mee laten trillen waardoor je dus nog meer herrie krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door Saeverix op 08-03-2008 16:53 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• ROkkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 15:11
Vorige week mijn WD Studio 1TB verkocht en een Lacie Quadra v2 genomen. Wat een pokke schijven die WD's. Ook zelfs na de update ging die schijf zomaar uit en niet meer aan. Tenminste wel aan maar niet connected met mijn iMac. Ik ben echt heeel blij met die Lacie, prachtding en hij werkt gewoon zoals het zou moeten. Is wel wat duurder .. maar kwaliteit kost meer :)..
Voor mij geen wd's meer!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Jammer dat je die ervaring hebt, maar ik ben erg tevreden over mijn Western Digital MyBook Studio, 500GB. Na de firmware-update werkt hij prachtig onder Leopard, ook met Time Machine. Niets over te klagen, vrij snelle transfers!

• ROkkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 15:11
Ja toch apart he, bij de een werkt het goed, bij de ander totaal niet. Ook zoveel verschillende ervaringen. Ik dacht van ach, ik zal die problemen wel niet hebben... ;) helaas wel dus...

• Miss_Stranger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07-2025
Saeverix schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 16:51:
Qua stilte zullen ze je allemaal tegenvallen... Alle 3,5" modellen stellen je zeker teleur. Heb ook een aantal kunnen proberen en bij allemaal kwam de herrie boven de superstille iMac uit.

Dus voor de stilte die je aangeeft kun je beter een 2,5" model kopen. Alleen zijn die vrijwel niet met FireWire 800 te krijgen en ook zo snel dus niet.

Maar dat is een afweging. Of snelheid en meer herrie, of minder snelheid en stilte...
Maar je zult bijna elke schijf toch wel blijven horen naast je iMac.
Ik heb nu zelf een Freecom Mobile disk 250GB. En ook die hoor je met zijn hoge toon boven mijn iMac uit.

Maar aangezien de iMac zo verschrikkelijk stil is zal het moeilijk worden een schijf te vinden die niet meer geluid maakt dan de iMac.

Een uit ervaring stille schijf (maar wel duurder en alleen USB2) is de Freecom Toughdrive PRO. Ik heb daar een 120GB versie van. En dat is de enige die ik eigenlijk bijna niet hoor naast mijn iMac.

Voor extra stilte zou je je Harddisk dan in een kastje onder je bureau moeten plaatsen met iets van schuimrubber aan de binnenkant van het kastje. Dan is het helemaal stil...

Maar dan nog zou ik voor een 2,5" kiezen omdat de resonantie daarvan vrijwel nul is... De 3,5" schijven willen over het algemeen lekker je bureau mee laten trillen waardoor je dus nog meer herrie krijgt.
I agree with Werner. Ga je voor stilte, dan geen LaCie.

LaCie ontwerpt erg stijlvolle behuizingen voor al hun externe HDD's. Geen kwaad woord daarover.
Dat was destijds o.a. ook 1 van mijn aanschaf redenen...
Maar soms gaat schoonheid/design niet vlekkeloos samen met techniek,
althans bij LaCie dan... de hdd's maken na enkele minuten vrij veel lawaai (de kleine fans draaien dan ook echt hard,last van resonatie) & "als puntjes op de i" kunnen ze nog erg heet worden ook, terwijl dan ALLEEN muziek word geluisterd via iTunes.

Verder hoef ik over LaCie niets meer aan te vullen, de quote van Werner hierboven is overduidelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Miss_Stranger op 13-03-2008 22:52 . Reden: geen goed opgebouwde zin ]

:: Second Place Is First Place Loser ::

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Miss_Stranger schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:37:
[...]

LaCie ontwerpt erg stijlvolle behuizingen voor al hun externe HDD's. Geen kwaad woord daarover.
althans bij LaCie dan... de hdd's maken na enkele minuten vrij veel lawaai (de kleine fans draaien dan ook echt hard,last van resonatie) & "als puntjes op de i" kunnen ze nog erg heet worden ook, terwijl dan ALLEEN muziek word geluisterd via iTunes.

Verder hoef ik over LaCie niets meer aan te vullen, de quote van Werner hierboven is overduidelijk.
Nou ik heb een D2'tje van LaCie staan die amper geluid maakt, je moet er dan echt op gaan letten wil je het echt horen. Een andere D2 die ik heb maakt wel weer erg veel herrie het ligt gewoon aan de harddisk die men gebruikt heeft, fans zitten er namelijk niet in. En wat is heet? Beide D2's blijven aardig koel, zeker als ik het vergelijk met mijn iMac.

De meeste mensen met externe HDD's die ik ken gebruiken D2's, ook daar hoor je de verschillen duidelijk van bijna helemaal stil tot echte herrie D2's en alles wat daar tussen valt.

Het verschilt dus echt per model, de HDD die er in zit en of er fans in zitten.

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Neem in ieder geval geen behuizing waar twee schijven in RAID0 in zitten. Ik heb hier nogal wat topics voorbij zien komen van LaCie Big Disks etc. die dus opeens dood waren.
http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10922
RAID0 is nogal kwetsbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door pinockio op 14-03-2008 05:46 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Miss_Stranger schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:37:
[...]

Ik heb hier meerdere LaCie's, en die zijn allemaal fanloos. De enige herrie die ik merk is het meetrillen van mijn bureau, en dat is opgelost door de schijven op de grond te zetten op een stuk noppenfoam.

Je hoeft trouwens niet je hele post cursief te zetten en te beginnen met bold hoor. We lezen je post zonder al die benadrukking ook wel...
;)

Launching containers into space

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Tja, het hangt een beetje van je omgeving af ook. Ik heb een LaCie D2 500 GB en een WD Studio 1 TB, allebei hoor ik ze, de LaCie zaagt en de WD fluit, ik vind de LaCie net wat irritanter, maar eigenlijk wil ik ze allebei het liefst uit :) Dat gaat dan gelukkig wel goed en automatisch. Ook met de WD.

Hier stond achterhaalde informatie…

Pagina: 1