Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[.net] Installer maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een c# project gemaakt in Visual Studio en gebruik Visual Studio ook om een installer te maken. Meer specifiek een Setup project. Bij de properties van het Setup project kan je prerequisites aangeven (create a setup program to install prerequisites). In mijn geval windows installer 3.1 / .net framework 2.0 en sql server express. Als ik alles netjes build krijg ik twee bestanden, Setup.exe en Setup.msi.

Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd en zover ik kan zien is Setup.exe noodzakelijk voor het uitvoeren van de prerequisite checks (&installeren) en setup.msi voor het installeren van het programma zelf. Als ik Setup.exe uitvoer op een schoon XP image installeert deze netjes .net 2 en sql server express, maar als de setup overgaat tot het installeren van het programma zelf wordt aangegeven dat dit .net 3.5 vereist. Ook als ik het msi bestand afzonderlijk draai wordt deze melding gegeven.

Het Setup.msi bestand is om de één of andere reden ingesteld op het framework 3.5. Ik heb alleen geen idee waar ik kan instellen dat dit 2.0 moet zijn. Misschien kan iemand me daar bij helpen.

Daarnaast zijn twee setup bestanden waarschijnlijk verwarrend voor de gebruiker. Kan ik Setup.msi embedden in Setup.exe?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Is je build target ( Bij je project properties ) niet gewoon op framework 3.5 ingesteld?

Mischien een beetje offtopic, maar voor wat complexere installers maak ik altijd gebruik van de WIX toolkit (http://sourceforge.net/projects/wix/). Mischien is het in jouw geval niet nodig, maar het is altijd goed om te weten dat er ook andere mogenlijkheden zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
Het project / programma zelf heeft als target 2.0, voor de installer kan je dat niet instellen. De oplossing van Microsoft lijkt mij in eerste instantie het makkelijkst ook omdat ik niet zoveel nodig heb.

Is het met de oplossing die jij aandraagt ook mogelijk om prerequisites te checken en deze automatisch te downloaden en installeren als deze niet geinstalleerd zijn (bijvoorbeeld .net 2 of sql server express)?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja dat is wel mogenlijk. Maar als je een eenvoudige setup wilt maken is het een stuk eenvoudiger om gewoon een setup project te maken met visual studio. Voor de complexere setups heb je veel meer controle met WIX.

Ik zou dan overigens niet weten waarom het .net 3.5 framework vereist is. Ik heb hier even geen Visual studio dus kan het niet uitproberen of het bij mij ook zo is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat van het framework inmiddels gevonden. Dubbel klikken op de dependency en dan van de .net dependency die daar vermeld staat de properties.

Blijft nog over of ik de msi kan embedden in de exe.

Verwijderd

Voor zover ik weet kun je in VS2005 de msi niet embedden, en 't lijkt me ook niet echt nuttig. Wat is er mis met een self extracting zip-file waar 2 bestanden in zitten?
Met InstallShield kan 't wel, maar die is nogal prijzig. Misschien lukt 't ook met InnoSetup (open source), maar dat vergt nogal wat handwerk bij 't samenstellen van je install script.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zou NSIS gebruiken van nullsoft. Veel tutorials beschikbaar en de installer is niet intens k*t zoals bij vs.net's setup project...

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-11 20:47

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Je zou ook naar InnoSetup kunnen kijken, werkt perfect voor grote en kleine installaties :)

...

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Basti504 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 21:33:
Je zou ook naar InnoSetup kunnen kijken, werkt perfect voor grote en kleine installaties :)
Voor grootte installers heb ik er weinig goede ervaring mee, het bleek intens langzaam tijdens het build proces. Verder is het eigenlijk om het even welke installer je gebruikt; aangezien je het een keer op zet, daarna heb je er als je het goed doet geen omkijk meer naar.
Pagina: 1