Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hey :) .

Ik zit hier met een probleem, ik heb hier enkele kunststof schuimblokken die gesneden moeten worden.
Na enig gegoogle, wat zoeken op circuits-online en hier kwam ik al snel bij weerstandsdraad. Ik alle offline shops afgeweest of ze weerstandsdraad hadden, maar ze stonden me allemaal aan te kijken alsof ze water zagen branden. (N00bs :+ ) Mijn idee was om dit te kopen, en gelijk wat advies in te winnen(het handige aan vakmannen :P ). Echter kom ik nu eigenlijk bij Conrad uit, omdat dit de enige gangbare plaats lijkt waar ze het hebben.

Punt is: mijn electronica kennis is roestig, verder dan wat weerstandjes kwam ik niet in de 2e van het middelbaar onderwijs. ;) Nu weet ik wel wat de grootheden I en P en R enzo betekenen(deze leken me alvast van toepassing :P ).

Maar de specs op Conrad kom ik eigenlijk al niet uit. Na een zoektocht bij Conrad op (hoe link ik naar searchresults? ^^)weerstandsdraad krijg ik wel een lijstje met diameters en weerstand per meter, maar de diameter in de titel komt al niet over met de diameter genoemd in de specs. De diameter is ook van belang omdat het schuim wat ik moet snijden vrij taai is(geen gewoon piepschuim), en het allemaal wel mooi moet worden.

De draad moet dus ongeveer 70cm lang zijn en op een simpele labvoeding werken. Ook moet de draad even meegaan, dus die koperdraad en ijzeroplossingen heb ik maar alvast even overgeslagen.

Mijn vraag luidt dus welke draad kan ik het beste nemen? :X Ikzelf neig naar die NiCr-draad met 1.11 ohm/meter weerstand. Aangezien de mod op circuits-online die ook noemde.

En als ik de draad dan heb, op hoeveel volt moet ik de labvoeding instellen? :/

BVD.

eigen probeersel:

0.7*1.11
=0.777 ohm

U=R*I
P=U*I
P=U^2/R

En toen stopte het, geen idee welk vermogen/welke spanning ik moet hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Hieronymus op 07-03-2008 19:20 ]

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die draad zal een bepaalde warmte moeten ontwikkelen lijkt me. Omdat de weerstand gelijk is van een vaste lengte draad zal je dus met de spanning moeten gaan klooien om het warm genoeg te krijgen lijkt me. Mischien wat experimenteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Laatst online: 18-06 06:25

Mr.Qips

Meneer Kips dus

volgens mij kan je elke willekeurige draad nemen, als 'ie maar dun genoeg is (want dan is de weerstand hoger). de voeding is meer het probleem; die wil je niet opblazen. als je de specificaties weet (volt/ampere/watt), dan kan je daarmee uitrekenen hoe veel weerstand je draad zou moeten hebben. op grond daarvan kan je je draad uitkiezen. je kan natuurlijk ook gewoon een willekeurig weerstandje in serie met je draad zetten, om te verzekeren dat je je voeding niet opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:41

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als je een labvoeding hebt van zeg 11,1 Volt (rekent even makkelijk :) ) en je neemt een draadje van één meter met een weerstand van 1,11 ohm/meter, geeft U=IxR -> 11,1=Ix1,11 -> I=10 Ampere

Vermogen P=I^2xR=10x10x1,11=111W (Wel even checken of je voeding dat leuk vind, 10A geven)

Nu kan ik op zich weinig met dit getal :> , maar mijn gevoel zegt dit ruim voldoende warmte is wat je weerstandsdraadje gaat uitstralen om dat schuim te smelten/snijden.

Je hebt neem ik aan wel getest of het smelt, wanneer je het verwarmt met een aansteker?

[ Voor 5% gewijzigd door Lolhozer op 07-03-2008 19:27 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Niet online
Ja het smelt wel gemakkelijk, maar is enorm klote om te zagen, vandaar deze vraag. ;)

Maar 10A lijkt me idd wat veel. :X maar http://www.conrad.nl/scri...ge_to_display=fromoutside moet dus wel werken? :) (is dus die 1.11 ohm/m draad)

De labvoeding is nl. een instappertje geloof ik. ^^

[ Voor 4% gewijzigd door Hieronymus op 07-03-2008 19:33 ]

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Is dat kunststof schuim piepschuim? Iig smelt het als je er een aansteker bij houdt?

Zo ja, dan kun je gewoon doen wat ik n paar jaar geleden heb gedaan, gewoon aan een 12V spanningsbron die enige amperes kan leveren 70cm magneet draad vastmaken ,en dit dmv lange kabels naar de voeding laten lopen, even kijken hoe warm t wordt, maar waarschijnlijk warm genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 22:01
111Watt lijkt me behoorlijke overkill. Bedenk wel dat een doorsnee soldeerbout maar 30W levert, en uit eigen ervaring weet ik dat dat gloeiend heet word.

Ik zou het gewoon eens uitproberen, maar zorg wel dat je voeding goed gezekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:33
Kijken ook eens hier:
http://www.circuitsonline.net/aanbod/cat/7
Hier biedt iemand weerstandsdraad aan, vast goedkoper als bij de Conrad.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Eddy Dean schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 20:02:111Watt lijkt me behoorlijke overkill. Bedenk wel dat een doorsnee soldeerbout maar 30W levert, en uit eigen ervaring weet ik dat dat gloeiend heet word.
Nou, dat is dan een hobbymodel...

Professionele soldeerbouten zijn toch wel wat meer... ik soldeer nu smd met een 120 watt bout. De truc is dat die bouten temperatuurgeregeld zijn.
Je moet een bepaald oppervlak op een bepaalde temperatuur brengen. Hoe groter het oppervlak, das te meer vermogen je hebt. Als je echter ergens veel vermogen in stopt en hij kan zijn warmte niet kwijt, dan brand het door. Vandaar de temperatuur terugkoppeling.

Dat kan je dus nu ook gaan hebben met het weerstandsdraad: als je er te veel stroom door stuurt, zal de draad gewoon doorsmelten.
Dus:
- zoek uit bij welke temperatuur het schuim smelt
- zoek uit wanneer de draad smelt

Verder moet je de stroom regelen. De weerstandswaarde zal afhangen van de temperatuur, dus zodadelijk stel je hem in op 11.1V met 10A. Maar dan neemt door de temperatuursteiging de weerstand af, en stroomt er ineens 15 A, en gaat de temperatuur weer verder omhoog. Etc.

Ik denk ook dat je op een veel lagere stroom moet beginnen... probeer eens uit zou'k zeggen...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:23

orf

Waar kom je vandaan?
Hier in Dordrecht heb ik niet lang geleden een rolletje constantaan gehaald bij de lokale elektroboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat dacht je van een oude fohn bij de kringloopwinkel weg te halen? Zit ook een verwarmings element in.

Als je die eruit haalt, en door midden knipt dan wordt hij vast wel warm op 12V o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik nam hier vroeger (lang lang geleden) altijd een fiets-remkabel-draadje voor... Het geheel ontvlechten, stroom er door en alle kronkels waren weg! Helaas ging het nooit lang mee...
Bij weerstandsdraad moet je dan ook vooral draad hebben die warm kan worden en sterk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 08:38
Op het werk gebruikte we gewoon staaldraad en een regelbare voeding.

Draad klemmen zoals je het hebben wil, flinke DC voeding er op die je limiteert op voltage, het is immers de stroom die de warmte ontwikkeling mogelijk maakt.

Dan rustig de draad opstoken en snijden maar.

Check inderdaad wel even of je voeding flink wat ampere's kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18

AJK

...

zelf heb ik goede ervaringen met oude gitaar snaren

op 12v kun je dike snaren goed gebruiken voor snel snijden ( weerstand rond de 1 ohm)
en de dunnere ( tussen 3 en 4) werken goed voor als het precies moet zijn.
verder zijn ze vaak met nikkel gecoat, zijn ze niet duur (5 euro voor een set van 6) en ze gaan lang mee :P
het moeten uiteraard wel elektriche gitaar snaren zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-06 23:09

T1psY

Dumo-Technics

Misschien een ATX voeding gebruiken? Kan op de 12V lijn wel iets meer als jou 10 ampère geven :P

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Ik heb vroeger wel eens piepschuim gesneden door een vuilniszakkenbinder van het plastic te ontdoen, en deze kort te sluiten over de polen van een 9V batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Ik heb laatst een tip hiervoor gekregen, deze ga ik zelf gebruiken voor het buigen van PMMA en 'plexi'glas. Neem zo'n elektrische verwarming van de bouwmarkt. Die zit voor 10 euro helemaal vol met het spul dat jij zoekt. lijkt me wel ideaal eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
frickY schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 23:13:
Ik heb vroeger wel eens piepschuim gesneden door een vuilniszakkenbinder van het plastic te ontdoen, en deze kort te sluiten over de polen van een 9V batterij.
Op die manier sluit je een voeding kort zonder stroombegrenzing, en ga je schade krijgen. Een niet kortsluitbeveiligde voeding zal hierdoor defect gaan, een volle batterij zal zo verhitten dat je kans hebt dat ie uiteen spat.

Er zijn heel wat (simpele) manieren om een stroombegrenzing te maken (LM317, FET,..), gebruik een van die manieren of neem een voeding waarvan je de stroom kan regelen. Enkel zo kan je veilig werken en zeker zijn dat het blijft werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
maak wel een schakeling die die stroom aan kan, anders blijf je doorgebrande componenten krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 01:47

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Bij Harolds in Rotterdam verkopen ze schuimsnijders.
http://www.harolds.nl/startpagina.php?matid=14&rubid=73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
lekkere tweakers instelling... not...

edit: oooh ik zie het al... ex-appelaar... geen wonder...

[ Voor 45% gewijzigd door MeMoRy op 08-03-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254773

Ik gebruik regelmatig een foam cutter voor het maken van mock-ups. Wat jij zoekt is een nikkel-chroom draad. Ik bestel de mijne altijd via Harrods in Rotterdam. Ongeveer elke twee maanden verslijt ik wel een draad, dus ik heb hier een flinke klos van staan.

EDIT: OEPS, net te laat, zie O.D.Smolik

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 254773 op 08-03-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

MeMoRy schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 12:12:
lekkere tweakers instelling... not...

edit: oooh ik zie het al... ex-appelaar... geen wonder...
Moet je al je gereedschap zelf maken dan, anders ben je geen "echte tweaker"?
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Niet online
Ik heb nikkelchroomdraad besteld bij Conrad ja. :) Overigens ook wat 2.5ohm/meter meuk gewoon het wat fijnere werk.

Bedankt voor jullie hulp. :)

Maar die overspanningsbeveiliging, bedoel je daar nog iets speciaals mee Naftebakje of kan ik gewoon de labvoeding gebruiken?

Overigens ben ik het wel een beetje eens met Memory. :P Maar buiten dat zijn die snijders nooit goed genoeg om te gaan beeldhouwen uit schuimblokken ter grootte van een tafelkoelkast. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Hieronymus op 08-03-2008 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Faro schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 14:14:
...
Maar die overspanningsbeveiliging, bedoel je daar nog iets speciaals mee Naftebakje of kan ik gewoon de labvoeding gebruiken?
..
Een labovoeding is ideaal daarvoor.
Let op, het gaat om stroombegrenzing, te hoge stroom kan een onbeveiligde voeding kapot helpen. Te hoge spanning kan niet uit je voeding komen, dus moet je je geen zorgen in maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Mijn Pa is zijn piepschuim aan het snijden met een beugel van een oude ijzerzaag, een voeding met regelbare spanning en een stalen onderlijntje voor het vissen op snoek enzo. Hij heeft het plastic van het onderlijntje af gebrand. Hij heeft de voedingspanning nu op 12 volt ofzo staan (regelbare voeding), genoeg om het draadje warm te maken maar hem niet te laten gloeien.

Hij had het draadje doorgemeten en kwam op ongeveer 7 ohm uit. Ergo, de voeding moet zo'n 1.7A leveren. Dat kan die voeding wel aan.

Niet vergeten de draad te isoleren van de beugel :). En niet met plastic, maar met iets wat niet smelt door warmte. Ik geloof dat mijn Pa een paar plakjes van een nijlon blokje heeft afgesneden en dat als isolatie gebruikt.

Edit:

Hij heeft dus geexperimenteerd met diverse voltages totdat hij bij de 12V uit kwam. De voeding is regelbaar. Aangezien elk draadje anders zal zijn is 12V dus niet de regel. Ga daar dus niet zomaar van uit.

[ Voor 12% gewijzigd door RetepV op 09-03-2008 16:21 ]

Macbook Pro

Pagina: 1