Toon posts:

[XP] boot.ini op meerdere harde schijven zetten*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het herinstalleren van alles op mijn computer en probeer hierbij alles wat beter in te delen en ook wil ik er graag zelf wat van leren :D. Nu ben ik gaan kijken naar mijn boot.ini file (van de windows bootloader), maar ik kan deze alleen op mijn eerste harde schijf aan de praat krijgen - niet op de tweede. En dan nu (de hele hoop) aan details.

partities

(elk getal een partitie en extended partities tussen < haken >)
IDE 120 gig schijf: 1 < 2 3 4 5 >
80 gig SATA-II schijf: 1 2 3 < 4 5 6 >

wat er op deze partities staat

Schijf 1 partitie 1: windows bootloader (ntldr + ntdetect.com + boot.ini) en DellUtility die niet meer werkt (deze harde schrijf is ooit via een Dell bij mij terecht gekomen) - aan deze bootloader kom ik liever niet (kijken mag natuurlijk), want anders kan ik helemaal niet meer in windows booten
Schijf 1 partitie 2: Windows
Schijf 1 partitie 3: Muziek
Schijf 1 partitie 4: Kopie van partitie 1 (je kunt nooit veilig genoeg zijn)
Schijf 1 partitie 5: Eigenlijk geen partitie, maar vrije ruimte
Schijf 2 partitie 1: Windows bootloader (gekopieerd van D1p1)
Schijf 2 partitie 2: linux swap
Schijf 2 partitie 3: linux en grub (Schijf 1 partitie 1 is bootable en MBR daarvan boot grub van hier - als je dan windows kiest boot grub de windows bootloader van schijf 1 partitie 1 weer)
Schijf 2 partitie 4: irrelevant (magic workstation pics)
Schijf 2 partitie 5: kopie van windows partitie
Schijf 2 partitie 6: Eigenlijk geen partitie, maar vrije ruimte

boot.ini van de IDE schijf
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect
C:\ = "Unidentified operating system on drive H."
edit: de laatste regel (Unidentified operating system) is het niet werkende DellUtility...

Wat ik wil

Dat ik kan rebooten, in de BIOS de bootorder veranderen zodat de SATA schijf wordt geboot - en dat ik dan de windows bootloader krijg die me windows laat opstarten (van de eerste harde schijf, de kopie opstarten wordt pas de volgende uitdaging)

Wat ik nu heb

Ik kan op deze manier de windows bootloader opstarten, maar deze kan windows niet starten. Als ik de bootloader aangeef om in debug-modus te draaien geeft deze aan dat hij het bestand ntoskrnl.exe (cryptische naam :P) niet kan vinden. Dit doet mij denken dat hij niet op de goede partitie aan het zoeken is - aangezien de bootloader op de andere harde schijf dit bestand wel kan vinden.

Wat ik heb gedaan

Om dit te bereiken heb ik eerst de boot.ini gekopieerd en daarna heb ik het geprobeerd zonder de /fastdetect optie. Daarna heb ik nog - zonder resultaat - geprobeerd verbetering aan te brengen door wat getalletjes te veranderen, maar dit werd zo willekeurig dat ik er maar mee ben opgehouden.

Mijn vragen

Heeft iemand een idee hoe het komt dat de bootloader windows niet wil opstarten en heeft iemand een idee wat ik kan doen om te zorgen dat hij wel opstart?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb eventjes je headers aangepast, want die maakten het een beetje onplezierig lezen zoals je ze had ingezet.

Goed.
Disk 0 in je boot.ini = fysieke Schijf 1 in jouw lijstje.

Disk 1 in je boot.ini zou dan schijf 2 worden.

Maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat je met bijvoorbeeld de Linux install wil beginnen straks, en boot.ini files all over the place laten zwerven is een recipe for disaster eigenlijk...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Zitten ze dan op dezelfde controller? Ik ben ervan uitgegaan dat ze niet op dezelfde controller kunnen zitten (voor hoe de boot.ini het ziet dan iig) omdat het een IDE en een SATA schijf zijn.

Ik ben nog bezig met de nodige aanpassingen maken, maar mijn bedoeling is om op elk moment twee OSes te kunnen starten (zodat ik dingen fout mag doen) - en dat terwijl ik de schijf 1 helemaal leeg wil hebben. Mijn boot.ini files moeten als ik klaar ben alleen nog op Schijf 1 Partititie 1 en Schijf 2 partitie komen te staan. Op het moment is het nog een grote rotzooi - maar daar gaat verandering in komen.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-02 11:08
Wat wil je nou precies?
Een multiboot pc?

Dan zou ik zeggen:
Schijf 1:
Partitie 1: Windows
Partitie 2: Linux
Partitie 3: Swap

Schijf 2:
Hele Schijf: Data

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil hebben weet ik vrij goed - ik wil Linux en Windows op de verschillende schijven (bij disk faillure van de twee kan ik gewoon de ander gebruiken) en ik wil allebei van beide schijven kunnen booten - waarvoor ik aan het begin van elke schijf een bootpartitie wil hebben. Daarnaast wil ik op beide schijven een swap partitie hebben voor linux (het zal niet heel veel uitmaken, maar ik ben idealistisch) en eentje voor windows (een partitie waarop alleen de swap-file staat terwijl alle andere partities op de schijf geen swap-file mogen maken). Daarna wil ik kijken of ik nog naar een of twee andere OSes kijken om er bij op te zetten. De rest van de ruimte wordt dan voor data. Over al dat heb ik al nagedacht en heb ik niet veel hulp nodig.
Waar ik hulp bij nodig heb is het werkend krijgen van de boot.ini. Ik ga nu uitproberen wat alt-92 suggereerde, simpelweg zeggen dat het op schijf 2 staat. Hierbij zal ik proberen wat hij letterlijk zei (disk 0) en wat mij lijkt dat past bij zijn beschrijving (rdisk 0 - dat zijn voor zo ver ik heb begrepen de fysieke schijven...
ik zal over een kwartiertje de resultaten posten

Verwijderd

Topicstarter
Disk op 0 zetten zorgde voor een "cannot read from selected boot disk" error. rdisk op 1 loste het probleem op. Alt, bedankt voor de hulp.

Nu is de volgende stap om de kopie van mn windows partitie op te kunnen starten - maar ik ga eerst kijken of het me zonder hulp lukt...

Jasper
Pagina: 1