Toon posts:

[HDD] 3 Hardeschijven opeens kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een raar probleem, zoals de titel al zegt :)

Allereest mijn systeem:
-Asus P5B
-Intel Core 2 Duo
-Asus 7900GS 512 MB - voltmodded
-Verder niks in de pci sloten + nog 2 branders erbij op IDE
-HD1: Samsung SP2504C (250 GB)
-HD2: Samsung HD501LJ (500 GB)
===========================
-HD3: Seagate Barracuda ST3500630AS (500 GB)
-HD4: Seagate Barracuda ST3320620AS (320 GB)
-HD5: Western Digital WD500AAKS (500 GB)

Alles is SATA2 - 16MB Cache - 7200 rpm

Nou het rare, eerst ging HD3 kapot, ik hoorde op een gegeven moment ook rare tikken en geluiden.
Smart gecheckt, was nog 81%.
Dus ik voelde het al aankomen dat hij binnekort de pijp uit ging, even snel nog kunnen backuppen. Me computer bleef ook compleet hangen voor een minuut ongeveer en toen kreeg ik de melding:
Delay write failed ( X:\$Mft ).

Dus ik dacht nja ongeluk, shit happens, moet maar nieuwe kopen.

Op een gegeven moment begon ook me andere seagate (HD4) dezelfde verschijnselen te vertonen en even laten kon ik ook deze al niet meer uitlezen (werd ook niet meer herkend in bios, net als HD3)
Smart gecheckt: 80%

Als ik dan even wacht en het nog eens probeer kan ik heel even erop maar snel erna kan ik het alweer vergeten.

Nu begon ook HD5 moeilijk te doen en zonet is deze dus ook kapot, tenminste dat denk ik want deze had weer dezelfde verschijnselen als HD3 en word ook niet meer herkend in BIOS
Smart gecheckt: 100% :S

Nu merk ik dat ik mijn HD2 ook al af en toe niet meer kan uitlezen.
Smart gecheckt: 100% (!?)

Ik heb alle hardeschijven nu ongeveer een jaar in gebruik, en ik heb een HD die 53% bij Smart is en die doet het nog altijd.

Ik heb HD5 nu even in een ander systeem van mij gezet en deze kon ik dus ook niet benaderen in windows (systeem bleef weer even flink hangen) werd WEL in bios herkend. Even later kon ik de hardeschijf weer uitlezen! tot nog toe kan ik hem nog steeds benaderen. Ik stop hem zodadelijk weer even in mijn eigen pc om te kijken wat hij doet.

Wat ik wel opmerk is dat mijn Southbridge vrij heet word, ik kan er niet me vingers op houden.

Wel moet ik erbij zeggen dat me een ijzeren stangetje eens een keer in de PC is geschoten waarna de ellende begon (ongeveer week geleden)

Zelf denk ik dat mijn moederbord de boosdoener is na dat voorval met dat stangetje, ik denk dat jullie het met me eens zijn als ik zeg dat dit dus echt geen toeval kan zijn dat me 3 hardeschijven opeens niet meer werken en de 4e lijkt te volgen.

Ik laat mijn HD (western digital) eens een tijdje in me andere pc draaien en kijken of het dan weer gebeurt, zo niet dan word het een nieuw Mobo ??

Graag jullie hulp of enige tips! (moet me trouwens net gebeuren voor een lanparty :( )

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Voordat je je moederbord de schuld geeft wat is je voeding? En wat zijn de voltage waarden hiervan?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 11:39

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Hoe warm worden je harde schijven en zitten ze strak langs elkaar of zit er lucht tussen en hoe is je airflow in de kast?

Verwijderd

Topicstarter
airflow is goed, Temps zijn rond de 30-38 graden.

Er blazen 3 fans voor de HD's. er zit 8mm ruimte tussen 3 HD's, de andere 2 zitten 4 cm uit elkaar ong.
er blazen verder nog 5 fans in de kast, ik heb een bigtower.

12V:12.01 Volt
5V: 5.10 Volt

/Edit: mijn voeding is een coolermaster RS-430-PCAp

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 18:17 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Tikken op verschillende schijven , voeding wisselen en dan kijken of het weg is.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 17:55:
Wel moet ik erbij zeggen dat me een ijzeren stangetje eens een keer in de PC is geschoten waarna de ellende begon (ongeveer week geleden)

Zelf denk ik dat mijn moederbord de boosdoener is na dat voorval met dat stangetje, ik denk dat jullie het met me eens zijn als ik zeg dat dit dus echt geen toeval kan zijn dat me 3 hardeschijven opeens niet meer werken en de 4e lijkt te volgen.
Toeval is als ik een spijker in de muur sla en dat er bij de buren een kast omvalt. 1+1=2 en ik vrees dat je een nieuw MB zult moeten kopen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ik denk zelf ook dat ik het met je eens ben > nieuw moederbord.
Ik heb 1 van de HDs die dus kapot leken te zijn in een andere computer met andere voeding gedaan. Bij die voeding is zelfs het voltage 0.2 volt meer bij de 5Volt, en 12 volt hetzelde. Daarom denk ik dat voeding niet het probleem is.

De hardeschijf werkt tot nu toe nog altijd op deze pc, de andere hardeschijven ga ik dus nog testen, waarna ik bijna zeker kan zijn dat het het Mobo is.

Ik hou jullie op de hoogte mocht het opgelost zijn/niet opgelost.

Bedankt alvast voor jullie tips!

Verwijderd

Topicstarter
/Update: Het probleem is opgelost, moederbord was inderdaad het probleem ;)
Pagina: 1