Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
ik wil een verticale buis laten ronddraaien om een middelpunt.
dit wil ik doen door een horizontaal buisje aan een staand DC-motortje te monteren, en aan dit buisje weer de verticale staaf.

het is me al gelukt, maar het is nu niet echt een stabiel geheel te noemen. ik heb het idee dat er nogal wat instabiliteit is (ondanks dat ik een contragewicht gebruik). ook is het toerental vrij hoog (+/- 1400 rpm). daarom wil ik graag een DC-motor vinden die als as schroefdraad heeft, alleen deze is nergens te vinden.
ik vroeg me af, hoe hoor je dat eigenlijk te doen? aangezien er zoveel apparateren motorisch aangedreven zijn lijkt het me dat hier wel standaarden voor zijn, maar ik kan nergens iets vinden.

ik heb het idee dat er veel gewerkt wordt met het klemmen van buisjes op elkaar, maar schroefdraad lijkt me zoveel makkelijker.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
tandwielen?

Kun je ook gelijk de snelheid naar wens bepalen.

Andere vertanding geeft andere snelheid.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:28 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik denk dat je probleem eerder mechanisch is. Hoe is je geheel nu gelagerd? Als je enkel met de lagers in de motor werkt dan zal het veel moeilijker worden om em stabiel te krijgen.
Beter kan je zo dicht mogelijk bij de verticale staaf een extra lager zetten, die er dan voor zal zorgen dat je as netjes in lijn met de motor staat, en de instabiliteit heel wat verminderd wordt. Theoretisch moet je ervoor zorgen dat je lager enkel radiale krachten opneemt (dus dat ie mee kan schuiven als de as uitzet, en niet tegen de motor zit te duwen) maar wellicht is dat niet nodig in je toepassing.

In de meeste toepassingen zal men idd aan een as van een motor werken met een spieverbinding. Vaak komen ook passingen voor (gaatje iets kleiner dan de as van de motor, en op elkaar persen), dat is goedkoop. Andere mogelijkheden worden ws te moeilijk/duur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
bedankt voor de reacties, ik ga waarschijnlijk gebruik maken van een overbrenging die zowel voor stabiliteit als een schroefdraad verbinding zorgt, zoiets:

http://shop.conrad.nl/Mod..._overbrenging/230366.html

en dan de boel verstevigen met motorophanging:

http://shop.conrad.nl/Mod..._overbrenging/220445.html