Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Intranet opzetten met JAVA

Pagina: 1
Acties:

• bastv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-11 00:39
Hallo,

Ik zal eerst even uitleggen waarom ik op zoek ben naar mogelijkheden voor een intranet oplossing in JAVA.
Op mijn werk hebben we nu een intranet opgezet met classic ASP, dit voldoet goed alleen is het niet makkelijk beheren en ook totaal niet OOP geörienteerd (100 tot 200 sessies).
Nu krijgen we binnenkort een nieuw ERP pakket waardoor ook veel intranet sessies aangepast moeten worden en daarom ben ik op zoek naar alternatieven voor ASP.

Het pakket wat we straks krijgen is Infor ERP LN die 2 clients heeft: worktop en webtop.
Webtop is een java applicatie dit te starten is via de webbrowser en maakt gebruik van http://www.jidesoft.com/
Nu lijkt het me ook leuk om dit te gebruiken voor een intranet oplossing (of een ander docking framework zoals http://www.javadocking.com/)

Ook ben ik op zoek gegaan naar reporting tools om te gebruiken i.c.m. java , hier kom je snel uit op Birt of JasperReports.

Maar dat is allemaal niet echt webbased, volgens mij zit je meer aan JSP vast.

Ook zit ik nog met de vraag hoe het printen gaat. Nu maken gebruikers een printje van de gegevens die internet explorer toont. dit is met een java class volgens mij niet te doen.

Heeft iemand ervaring met het opzetten van een intranet met JAVA?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je mag eerst even uitleggen wat jij bedoelt met "intranet" en wat voor functionaliteit dat moet gaan bieden.

Verder kan ik nog niet helemaal uit je verhaal opmaken of je op zoek bent naar een web-based oplossing of juist niet. Met web-based bedoel ik dat de gebruiker alleen een browser nodig heeft om de applicatie te draaien.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Wil je het nu zelf gaan bouwen, of wil je bestaande tools gebruiken? Zelf bouwen kan in Java met Servlets, of JSP (of een combinatie). Bestaande tools zou ik niet weten, maar dan zit je eigenlijk bij SEA (en heel Devschuur) verkeerd. Als het je gaat om een framework waar je zelf nog wat aan moet proggen, dan zit je hier wel goed, maar dan zou je bijvoorbeeld ook naar PHP-based Drupal of Joomla kunnen kijken.

• bastv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-11 00:39
wat ik bedoel met intranet.

80% van alle asp scripts hebben nu als doel om gegevens uit ons ERP pakket baan IV te halen.
Deze gegevens zijn zo makkelijk naast elkaar te zetten of om trend analyses te maken.

Daarnaast worden ook andere dingen mee geregistreerd zoals kwaliteitscontroles (productie omgeving) of projecten. maar ook een documentbeheer is gebouwd om documenten aan artikelen te koppelen of om actualiteiten op intranet zichtbaar te maken.

wat ik bedoel met webbased is dat overal op iedere pc het opgevraagd kan worden zonder dingen te installeren (behalve java dan)

En wil zeker geen gebruik maken van standaard applicaties maar een docking framework lijkt me wel interessant omdat je zo meerdere sessies open kan hebben binnen 1 browser en ook alles makkelijk naast elkaar kan zetten.
Ook zit je met reporting vast aan een standaard applicatie zoals JasperReports dit omdat het veel tijd scheelt om reports goed op te bouwen. (denk aan pallet etiketten etc. dat word ook afgedrukt via intranet)

Verwijderd

Nouja, het is aan jou de keus of je:
[list=1]• Het echt webbased wil doen (Java Servlets, of JSP), en dus Java een HTML webpagina laat genereren, een beetje zoals PHP.
• Java webstart wilt gebruiken, zodat een programma wordt gedownload zodra je op een link klikt, en automatisch wordt geopend.
• Java applets wilt gebruiken, zodat een java-programmatje in een webpagina gestart wordt.

Het voordeel van servlets/jsp is dat je geen Java nodig hebt om erbij te kunnen. Slechts een browser is voldoende. Het voordeel van de andere 2 opties, is dat je wat makkelijker dingen kan bouwen, omdat je alleen met Java hoeft te werken.

Ik heb geen ervaring met JasperReports, maar het lijkt erop dat dat zeer configureerbaar is, en met al deze opties makkelijk kan samenwerken. Ik zie zo staan: output naar html, pdf, xml, en eventueel een Swing viewer voor als je niet puur webbased gaat.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In aanvulling op DOT:

1. Het Java equivalent van ASP scripts is JSP pagina's (i.c.m. servlets). Het resultaat daarvan is als HTML(*) pagina te bekijken in een webbrowser (Internet Explorer, Firefox, etc.). Java is in dit geval alleen op de server nodig.

2. Java WebStart is een technologie die het mogelijk maakt een "fat client" applicatie te starten *vanaf* een webpagina (c.q. via een link). De applicatie wordt ook automatisch up-to-date gehouden: elke keer dat de gebruiker de applicatie start, wordt gekeken of er nieuwe applicatie-bestanden op de server staan. Hiervoor dient elke gebruiker te beschikken over de juiste versie van Java. Een webbrowser is alleen nodig voor het klikken op de link, de browser kan worden afgesloten als de applicatie draait. Dit valt bij mij NIET onder de noemer "web-based", aangezien dit in feite niets meer is dan een "gewone" applicatie die via een link op een webpagina te starten is.

3. Java applets zijn het best te vergelijken met Flash objecten: binnen een webpagina wordt een Java programma getoond. De webbrowser moet de juiste versie van Java ondersteunen. De webbrowser moet open blijven zolang het programma draait. Ik zou afraden deze technologie te gebruiken.

4. Ten overvloede: je kunt ook nog een "gewone" Java applicatie installeren op elke client PC.
En wil zeker geen gebruik maken van standaard applicaties maar een docking framework lijkt me wel interessant omdat je zo meerdere sessies open kan hebben binnen 1 browser en ook alles makkelijk naast elkaar kan zetten.
Ik weet niet helemaal zeker wat jij onder "browser" verstaat in bovenstaande paragraaf. Als je iets anders bedoelt dan een webbrowser (zoals Internet Explorer of FireFox), let er dan op dat je de genoemde docking frameworks in dat geval NIET kan gebruiken. Die docking frameworks zijn client-side technologieen, dus in optie 1 heb je hier niets aan.

Je verhaal zit overigens erg vast aan de bestaande oplossing, die wij niet kennen. Dit maakt het lastig aanbevelingen te doen. Daarnaast gebruik je her en der voor mij verwarrende c.q. niet erg exacte terminologie, danwel combineer je dingen die op het eerste oog niet met elkaar te combineren zijn (client-side vs. server-side technolgieen). Hierdoor lijkt het alsof je niet helemaal goed in de gaten hebt hoe het Java landschap in elkaar zit.

Probeer je beschrijvingen/eisen wat abstracter te maken, dit is tenslotte het SEA deel van het forum.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-03-2008 12:00 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Pagina: 1