• rra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
Op een oude Athlon-64 systeem heb ik een aantal dagen geleden een
snelle AGP kaart gekocht van het type XFX 7600GT.
In mijn PC heb ik er van alles aan gedaan om de geluidsproductie zo laag mogelijk te houden,
maar je raadt het al: de fan v.d. video-kaart is behoorlijk luidruchtig.
Normaliter is het mogelijk om de GPU-fan zodanig in te stellen dat deze
alleen op max. toeren draait als dat nodig is.
In het Nvidia control panel heb ik daar echter geen optie voor gevonden; (gebruikmakend van Vista home-edition); als ik de laatste versie Rivatuner gebruik zie ik wel opties om de
fan te temperen, ik kan deze zelfs op een lagere waarde instellen, echter zie of hoor ik
geen verschil.
Mij vraag: kan ik deze kaart wel tunen op fan-snelheid, ligt het aan de video-driver (174.???),
de Rivatuner (v2.07) of aan Vista ??
Zijn er nog meer opties die ik zou kunnen proberen ??

René

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ligt aan de 7600 gt, kan je alleen met ntune instellen, maar niet op temperatuur...
(alleen op 2d modus en 3d modus) helaas dus...
edit:
truc is, je moet fanspeed instellen, bevestigen, en dan nogmaals instellen en dan weer bevestigen en dan springt ie naar de goede speed, dat was iig bij mij zo

de 7800 heeft wel temp control, de rest van de (lagere) 7 serie niet,
behalve mssn een non-referrence plankje ofzo, ik heb iig tot nu toe altijd zonder gehad

ik heb er zelf uiteindelijk een temp gestuurde fancontroller tussen gehangen..
succes...

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 07-03-2008 16:20 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is goed mogelijk dat de videokaart de fan snelheid aanpassen niet ondersteunt. Een boel 8800GT's van XFX hebben dat ook en die draaien ook altijd op 100%. Bij die kaart is er verder softwarematig niets aan te doen maar alleen hardwarematig. Misschien dat het bij jouw kaart ook zo is. Als je via Google gaat zoeken op het precieze typenummer is het wel te vinden of het bij jouw kaart zo is.