[exch2003] Mail doorsturen naar een extern adres gaat niet

Pagina: 1
Acties:

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op kantoor heb ik het probleem dat het doorsturen van e-mail naar externe adressen niet goed gaat.

Het gaat hier om Exchange 2003 wat draait op Windows 2003.

De doorsturing is aangemaakt door de stappen te volgen welke in dit document staan beschreven:
How to configure a mailbox to forward mail to a mail-enabled contact

Het volgende gaat niet goed:
- Externe afzender -> Intern afleveren en doorsturen naar extern adres.

De volgende dingen gaan wel goed.
- Interne afzender -> Intern afleveren en doorsturen naar extern adres.
- Intern direct naar het externe adres mailen.

De mailtjes die na de doorsturing naar het externe adres moeten gaan, zie ik wel staan in queue.
Hier blijven ze staan met de melding: "The remote server did not respond to a connection attempt".

Dit blijft een aantal dagen zo hangen, tot ze een time-out geven en dan gaat er een foutmelding naar de orginele verzender van het bericht.

Het vinkje bij "Allow automatic forward" heb ik aangezet (deze stond uit), maar dat lijkt geen veranderingen te geven.

Iemand misschien een idee wat ik vergeet hierbij?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
HielkeJ schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:31:
Op kantoor heb ik het probleem dat het doorsturen van e-mail naar externe adressen niet goed gaat.

Het gaat hier om Exchange 2003 wat draait op Windows 2003.

De doorsturing is aangemaakt door de stappen te volgen welke in dit document staan beschreven:
How to configure a mailbox to forward mail to a mail-enabled contact

Het volgende gaat niet goed:
- Externe afzender -> Intern afleveren en doorsturen naar extern adres.

De volgende dingen gaan wel goed.
- Interne afzender -> Intern afleveren en doorsturen naar extern adres.
- Intern direct naar het externe adres mailen.

De mailtjes die na de doorsturing naar het externe adres moeten gaan, zie ik wel staan in queue.
Hier blijven ze staan met de melding: "The remote server did not respond to a connection attempt".

Dit blijft een aantal dagen zo hangen, tot ze een time-out geven en dan gaat er een foutmelding naar de orginele verzender van het bericht.

Het vinkje bij "Allow automatic forward" heb ik aangezet (deze stond uit), maar dat lijkt geen veranderingen te geven.

Iemand misschien een idee wat ik vergeet hierbij?
Hoe stuur jij door via een smarthost of via je eigen dns?
Heb je in je dns bij jouw of bij je ISP een reverse PTR record staan? Veel bedrijven wijgeren daarop tegenwoordig de e-mail.

De foutmelding die je krijgt is redelijk duidelijk, The remote server did not respond to a connection attempt

[ Voor 9% gewijzigd door Turdie op 07-03-2008 15:21 ]

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De mail wordt via een eigen systeem verstuurd, dus niet via een Smarthost.

Het systeem draait op een gewone XS4all lijn, de PTR records kunnen we helaas dus niet aanpassen.
Ik heb meerdere externe servers geprobeerd, maar ik de pech hebben dat deze allemaal op de PTR records controleren.

Maar als hij daar op zou blijven hangen, dan zou er toch helemaal geen mail naar die externe adressen moeten gaan? Het gaat nu echt alleen mis als er van buiten een mail naar ons is verstuurd en die weer doorgestuurd moet worden.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
HielkeJ schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:40:
De mail wordt via een eigen systeem verstuurd, dus niet via een Smarthost.

Het systeem draait op een gewone XS4all lijn, de PTR records kunnen we helaas dus niet aanpassen.Ik heb meerdere externe servers geprobeerd, maar ik de pech hebben dat deze allemaal op de PTR records controleren.

Maar als hij daar op zou blijven hangen, dan zou er toch helemaal geen mail naar die externe adressen moeten gaan? Het gaat nu echt alleen mis als er van buiten een mail naar ons is verstuurd en die weer doorgestuurd moet worden.
Als je eigen domein hebt draaien op XS4ALL via een goede ISP/hoster kun je wel degelijk PTR records laten aanmaken. Eventueel is bSMTP ook iets om te overwegen. Volgens is mij is het zelfs mogelijk om records aan te maken op een normale XS4ALL lijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Maar een beetje offtopic, waarom draai je zoiets kritieks als een mailserver, op een normale lijn, ik kan me het best voorstellen bij een redelijk kleine organisatie, maar het is niet heel erg verstandig.

Wat ik in dit geval zou doen is mijn SMTP connector van de smarthost van XS4ALL te gebruiken (smtp.xs4all.nl), dit is wel aan te raden om toen. Als je namelijk via deze smarthost verstuurd zit er een PTR aan die smarthost van xs4all ben je van al het gezeur af. Wat ik wel voor je hoop is dat het eigen systeem wat je beschijft ook via Exchange mailserver zijn mail verstuurd anders heb je een probleempje.

[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 07-03-2008 16:11 ]