Speedfan en Hwmonitor spreken elkaar tegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
Bonjourrr,

Ik heb net een nieuwe PC :) Dr zit flink wat koeling in en volgens HWmonitor is de temperatuur binnen in de kast ook prima prima.
Echter, 's avonds zoemt dat apparaat me nét iets te hard dus zou ik de fans wat omlaag willens schroeven. Ik denk dat het vooral om de kastfans gaat, want de fan op mn processoren is volgens mij uiterst quiet. (arctic freezer nogwat)

Ik heb dus ff gesnuffeld hoe ik dat kan doen en ben zo op speedfan terecht gekomen. Echter, speedfan geeft andere temperaturen aan dan HWmonitor :o De temperaturen zijn allesbehalve problematisch, maar ik heb geen idee wie nou de waarheid spreekt, en zo kan ik ook geen temperaturen aan fans koppelen.
Wederom een beetje research gedaan en nu blijkt het dat niet alle mobo's dit soort programma's ondersteunen. Waar kan ik vinden of mijn mobo het ondersteunt? Ik krijg 4 core temps te zien in zowel speedfan als HWmonitor en ik heb ook een Quad core processor, dus ik neem aan dat het klopt?

Nouja genoeg geblaat. Even een paar concrete vragen:

- Is er naast speedfan en Hwmonitor nog een alternatief om temps te meten en fans te slowen?
- Hoe vind ik of mijn mobo dit soort programma's ondersteunt?

Bij voorbaat veel dank :)

Maarten.

PS: Ik zou graag mn type mobo ff posten, maar dat doe ik straks als ik thuis ben. Weet niet uit mn kopf. 8)7

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alle metingen gebeuren met dezelfde sensor. Afwijkingen ontstaan dus door de gebruikte, al of niet buggy, software.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 15:33
CoreTemp of TAT zijn goede alternatieven. Laatst een laptop getest waar er een verschil van bijna 20 graden zat tussen HWMonitor en Speedfan.

Fans slowen kun je alsnog via Speedfan doen, of gewoon in je BIOS mits die dat toe laat. Er gaat niks boven een fancontroller though. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ok, maar hoe kan ik er dan achter komen welke fans waarbij horen? Want ff loskoppelen enzo doe ik liever niet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sebazzz

3dp

HWMonitor wordt niet meer ontwikkeld, SpeedFan wel, dus ik zou op SpeedFan vertrouwen.

Om achter te komen welke fan wat is moet je een kwast of papiertje pakken en dan de fan vetragen en op je monitor letten. Doe dit niet te vaak en te lang, want dat is slecht voor je fans.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
ook is het mogelijk om temps uit te lezen in de bios. Dus kijk tijdens het opstarten in de bios voor temps. vergelijk deze met de temps ( idle) in HWM of Speedfan en degene die hier het dichts bij in de buurt komt zou ik het meeste geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik gebruik vaak Everest of Sisoft Sandra.

Deze geven net iets meer info. over de temps.
Mijn voorkeur gaat uit naar Everest.

Maar deze heb ik gekocht, ik weet niet of hier een beperkte gratis versie voor is.

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sebazzz

3dp

W.Bakker schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 00:00:
Maar deze heb ik gekocht, ik weet niet of hier een beperkte gratis versie voor is.
Niet meer, er was ooit een Home Edition.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
Illegale software doen we niet aan op GoT, laat dit soort replies dus maar achterwege :).

[ Voor 112% gewijzigd door Thandor op 09-03-2008 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Merci bien. Ik ga ff knutselen

EDIT
Hmm ik vertrouw speedfan niet eigenlijk. Hij geeft zelfs 1 temp van -2 graden :P en daarnaast geeft coretemp exact dezelfde temperatuur als hwmonitor. Ff in mn BIOS kijken ook maar.

[ Voor 76% gewijzigd door Maardiweb op 09-03-2008 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Nou ik heb even geknutseld met speedfan, maar volgens mij gebeurt er niets :/

Zijn er nog andere alternatieven? En ondersteunt mijn mobo speedfan wel? Ik kan het op de website van gigabyte niet vinden althans. Specs: gallery: Maardiweb

Bvd :)

Pagina: 1