Toon posts:

Prijzen drukwerk???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of het hier hoort of of er hier mensen zijn die er verstand van hebben, maar een tijdje geleden heb ik bij een aantal gedichten van een vriendin 'plaatjes' gemaakt, iig een poging gedaan om een beeld te vormen van haar gedachten.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j-roen/2.jpg
Nu is zij van plan om haar gedichten te bundelen, nu zou zij zoiets als deze hierboven ook wel willen laten drukken maar hoeveel kost dit ungefahr??
En hoe veel zou het kosten als de gedichten gewoon op normaal papier werden gedrukt en met bijvoorbeeld iets in die richting als omslag???

bedankt voor jullie hulp

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

* waxle wil eerst even kwijt dat-ie het artwork mooi vindt :)

Het hangt er van af wat je oplage wordt, welk papier je gebruikt en hoeveel kleuren je gaat gebruiken. Als vergelijking: was 700 piek kwijt voor het drukken van 1500 flyers/uitnodigingen op 150-grs papier met 2 kleuren. Schoon gesneden en wel ( grote flyers: 10*50 cm.

Als je onder de 200 blijft, is het misschien verstandiger om aan kleurenkopieën te denken, want ook in de druk wereld geld: hoe kleiner de oplage, hoe duurder het boekje ( naar verhouding, dan;))

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 februari 2001 21:56 schreef waxle het volgende:
* waxle wil eerst even kwijt dat-ie het artwork mooi vindt :)

Het hangt er van af wat je oplage wordt, welk papier je gebruikt en hoeveel kleuren je gaat gebruiken. Als vergelijking: was 700 piek kwijt voor het drukken van 1500 flyers/uitnodigingen op 150-grs papier met 2 kleuren. Schoon gesneden en wel ( grote flyers: 10*50 cm.

Als je onder de 200 blijft, is het misschien verstandiger om aan kleurenkopieën te denken, want ook in de druk wereld geld: hoe kleiner de oplage, hoe duurder het boekje ( naar verhouding, dan;))
dankje eh...waxle, ik moet het nog ff met haar hebben over oplage enzo, zal ik nog wel ff posten...:)

waxle doet minerva in Gronignen?

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-12 15:46

Tim Schuhmacher

abasios

kan je niet gewoon vrijblijvend bij een drukker langs?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou in principe kunnen ja:)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Denk ook dat je ze opnieuw moet maken, want neem aan dat je ze niet op 300dpi hebt gemaakt (ongeveer 25 MB per A4, uitgaande van FullColour wat in druk CMYK in houdt en geen RGB) Voor prijzen zou ik gewoon al dan niet via email/fax wat prijsjes her en der opvragen, kan namelijk nogal schelen van drukker tot drukker. Kwaliteit trouwens ook.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

vooral het aantal kleuren zit de kosten:)
en de eerste print is ook duur moet er nl een mal voor worden gemaakt...

als je bv er voor zorg dat je 2 kleuren gebruikt....zwart en bv blauw in 10 tinten ofzo dan kost dat iig de helft minder dan als je er weer een kleur bij doet...en dat kan schelen zeker bij een hoop stuks:)

oja...kan best izjn dat het bij andere drukkers net ietsje anders is maar komt overal volgens mij wel redelijk op het zelfde neer...wat prijs betreft niet de een is duurder dan de ander...:P

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Of je gaat bij een grafische school langs en vraagt of je daar voor een kleine beloning wat drukwerk mag laten maken... da`s een goede oefening voor de leerlingen en het levert ze ook nog wat op!
Tismaarntip.

• Obi
  • Laatst online: 27-10 07:26

Obi

Zoals OzBoz al zegt, je moet ervoor zorgen dat je het document in 300 DPI in CMYK kleuren aflevert.
Hou zelf ook al rekening met de film lay-out, dwz dat je per zijde 2 kantjes plaatst. En dus zoals ze in de boekvorm gaan worden. ('t is een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat je het snapt :)) Haal maar 's een tijdschrift uit elkaar en bekijk de losse vellen maar. Niet de kantjes ordenen zoals het er optisch uitziet, maar zodat het als je het geheel op elkaar stapelt en dichtvouwt klopt.
Snappie..? :P

Nu het tweede. Ik zou full color doen. Dat geeft een véél mooier eindresultaat dan als je het in zwart + steunkleur doet. Kosten van de extra film valt reuze mee.

Ik weet niet hoeveel bladzijden het gaat worden, maar dat was wel handig geweest als je dat had gemeld.
Als het kan, gooi dan de helft van alle bladzijden in één document, zodat je een posterformaat krijgt van alle bladzeiden bij elkaar. (zegmaar een A1/ A0 formaat met allemaal A5 bladzijden erop). Dat scheelt enorm in de prijs vanwege lagere zetkosten en minder film.

Zorg dus dat je zo veel mogelijk zelf al hebt voorbereid, dat scheelt een hoop poen.

Lever je documenten (het liefst dus twee, voor elke kant één) in .tiff aan in CMYK en 300 DPI.

Druktechnische tip BTW, die witte letters gaan zéker wegvallen. Maak het óf iets contrasterender, óf maak de tekst iets groter.

Als je nog iets te vragen over mijn (in vlagen onduidelijke) verhaal, shoot!

PS. enige prijsindicatie kan ik pas geven als je wat meer gegevens geeft. Formaat van de pagina's, hoeveelheid, bindvorm (railen+nieten, lijmen enz.)

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:38
Ik heb ervaring met een drukker hier in Leiden. Deze werkt met een nieuw soort printer/druk apparaat (zeer goede kwaliteit) waarvoor geen films nodig zijn. Dat scheelt dus een hele hoop. Heb zelf laatst 500 fullcolor folders (a4 dubbelgevouwen naar a5 dubbelzijdig) laten drukken op 175 gr gesatineerd papier, dit was plm. 850 inclusief vouwen (excl. btw). Ziet er zeeer goed uit!

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op vrijdag 16 februari 2001 22:00 schreef J-roen het volgende:

[..]

waxle doet minerva in Gronignen?
Waxle doet Minerva in Groningen.;)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 16 februari 2001 23:34 schreef Kertjuh het volgende:
vooral het aantal kleuren zit de kosten:)
en de eerste print is ook duur moet er nl een mal voor worden gemaakt...

als je bv er voor zorg dat je 2 kleuren gebruikt....zwart en bv blauw in 10 tinten ofzo dan kost dat iig de helft minder dan als je er weer een kleur bij doet...en dat kan schelen zeker bij een hoop stuks:)

oja...kan best izjn dat het bij andere drukkers net ietsje anders is maar komt overal volgens mij wel redelijk op het zelfde neer...wat prijs betreft niet de een is duurder dan de ander...:P
Tis wel lief dat je probeert te helpen, maar kan niet echt zeggen dat het klopt wat je zegt.

• OzBoz

OzBoz

Als Full Color toch te duur is, voor zoiets als die gedichten zou duotone ook misschien best mooi kunnen zijn, maar dat is wel heel erg afhankelijk van de twee kleuren die je kiest. Denk dat ik in jouw geval voor FC zou gaan, is ook veel makkelijker om mee te werken in Pshop.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

inderdaad zeer mooi artwork, maar misschien zal je de typografie voor de gedichten zelf nog eens moeten bekijken voor het artwork, voor het scherm is zo'n bitmap lettertje wel mooi, maar voor druk kan je veel mooiere schreeflettertjes gebruiken..

check ook dat de werking van een RGB scherm compleet anders is qua lumniscentie dan CMYK.
de combinatie van de grijsgrauwe tonen met een witte letter kan specifiek anders zijn op papier en misschien zlefs minder leesbaar.

met duotonen werken is misschien wel wat goedkoper maar inderdaad nogal lastiger, je kan dan gebruik maken van het inbindschema om een beetje mooie verdeling van de steunkleuren te creeeren, en je moet goed rekening houden met de werking van inkt en papier, CMYK heeft daaromtrend minder problemen.
Heb eens de ervaring dat een complete oplage van een kaart met duotone van geel en zwart compleet groen uitsloeg omdat de zwarte inkt niet echt zwart was, maar CMYK-zwart.

duotone is vaak wel iets 'vlakker' dan full-colour en zeker dan RGB.. immers heeft ook minder kleuren.

ik zou bij de drukker zeker rekening houden met het feit dat het ontwerp eigenlijk wel een hogere druk-kwaliteit verlangt dan normaal drukwerk, zou zeker met proefdrukken werken.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Op zaterdag 17 februari 2001 12:45 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Tis wel lief dat je probeert te helpen, maar kan niet echt zeggen dat het klopt wat je zegt.
:P ik ben van mening van wel moest zelf ook ooit es iets drukken en toen kreeg ik dit verhaal te horen:)

• OzBoz

OzBoz

grijns, ben ik benieuwd wat voor een drukker dat was, at least als je het over mallen hebt etc..

Verwijderd

Topicstarter
Anyway, bedankt voor jullie hulp en ik zal ff met fannie (gedichtenmeisje O+) overleggen wat precies de bedoeling is, ik laat het nog wel ff weten. :)

Verwijderd

Op zaterdag 17 februari 2001 17:55 schreef OzBoz het volgende:
grijns, ben ik benieuwd wat voor een drukker dat was, at least als je het over mallen hebt etc..
ja nouja...hoe heet dat wel zoiets...
een film? ik ben niet zo thuis in die wereld:)

Verwijderd

drukwerk via het net: check het ff uit, deze jongens hebben heel veel prijzen op het web staan... en je krijgt dus wel gewoon een reactie op je vraag en hulp bij het aanleveren..

En het is nog goed drukwerk ook!

[fok it]

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 oktober 2001 08:34 schreef Kurlywan het volgende:
drukwerk via het net: check het ff uit, deze jongens hebben heel veel prijzen op het web staan... en je krijgt dus wel gewoon een reactie op je vraag en hulp bij het aanleveren..

En het is nog goed drukwerk ook!

[fok it]
spammert!

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03 15:17
dan zal ik er nog eentje bijzetten.

...

heb er niks mee te maken maar net zoals met de reklamecodecommissie. shit nu zijn er tenminste meer van dit soort bedrijfjes genoemd.

(ps. ik heb helemaal niks van doen met deze tent en zal er persoonlijk nooit zaken mee doen. goedkoop is meestal duurkoop (en daar geloof ik in) )

(of hoe is het gezegde ook alweer :) )

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
zoals je bovenste afbeelding kan je makkelijk een duotoon gebruiken en dat ziet er minstens zo mooi uit als full colour denk ik!

naja alle tips en truuks zijn al door de profs gezegd dus ik heb nix meer toe te voegen

oja een extra film laten maken is mischien niet zo duur maar een drukpers even ominkten is veel werk! geloof me maar

• Obi
  • Laatst online: 27-10 07:26

Obi

Op vrijdag 16 februari 2001 21:49 schreef J-roen het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j-roen/2.jpg
Toen deze topic in februari langskwam dacht ik het en nu hij door die spammert omhoog is gehaald denk ik het weer (over de graphics):

Come on, come on, Ohohohohohoooopraa.... :P

"Remember your spirit"

Maar ziet er netjes uit hoor :)
Pagina: 1