Ik zat vanochtend in een (relatief drukke) vrijdagochtendspits en toen vroeg ik mij ineens wat dingen af. In mijn ervaring is de avondspits op maandag het rustigst en wordt deze drukker naarmate de week zijn einde nadert. Met de ochtendspits is het tegenovergestelde aan de hand. Wat is hier volgens jullie precies de oorzaak van? Ik zie niet in waarom het 's ochtends rustig is en het 's avonds zo druk kan zijn en vica versa?
Heb je daar statistieken van, of is het een persoonlijke indruk?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Op maandag hebben mensen weinig zin om (vroeg) aan het werk te gaan en dus gaan ze (iets) later beginnen.
Op vrijdag hebben de mensen zin om vroeg naar huis te gaan en daarom beginnen ze juist vroeg.
Andere verklaring zou ik niet weten
Op vrijdag hebben de mensen zin om vroeg naar huis te gaan en daarom beginnen ze juist vroeg.
Andere verklaring zou ik niet weten
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Veel bedrijven zijn maandag ook gesloten omdat ze in het weekend open zijn.
Nou ja, het is een persoonlijke indruk, maar ik geloof dat het (iig hier op kantoor) wel als een geaccepteerde theorie kan doorgaan. Daarnaast hoor je op de radio bij de fileprognoses ook altijd wel vergelijkbare geluiden.
Dat zal wel, maar waarom is de ochtendspits dan zo druk?Maartenvs schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:34:
Veel bedrijven zijn maandag ook gesloten omdat ze in het weekend open zijn.
[ Voor 36% gewijzigd door EQJim op 07-03-2008 10:36 ]
Sowieso is de vrijdag altijd veel rustiger (in het hele land), dus die past al niet in je theorie.
Bij mij is de dinsdag het ergste, daarna woensdag en donderdag.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Meen je dit? Vrijdag is imo de meest heftige avondspits! Ik rijd dan ong 15 km file op 50km snelweg. Gemiddelde snelheid is dan iets van 35 km/h ofzo. Woensdag is voor mij echt het rustigst. Mijn theorie hierover is dat er best veel mensen thuisblijven voor de kids en dus het verkeer minder ophouden.wolkje schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:36:
Sowieso is de vrijdag altijd veel rustiger (in het hele land), dus die past al niet in je theorie.
[ Voor 15% gewijzigd door EQJim op 07-03-2008 10:39 ]
Niet iedereen werkt een volledige werkweek. En sommige mensen zijn 1 dag of meer in de week vrij.
Maandag en vrijdag zijn over het algemeen de favorite dagen om vrij te zijn
Maandag en vrijdag zijn over het algemeen de favorite dagen om vrij te zijn
Programmer - an organism that turns coffee into software.
Ah de avondspits heb ik niet zo veel ervaring mee, maar de ochtendspits van de vrijdag is wel de rustigste (als je de berichtgeving mag geloven). Dan staan er altijd maar een stuk of 10 files, terwijl dat op de andere dagen in de 50 loopt.
En zelf merk ik dit ook, aangezien ik vrijdags nooit in de file sta.
Avondspits heb ik hier niet echt last van, dus dat kan ik je niet vertellen.
Avondspits heb ik hier niet echt last van, dus dat kan ik je niet vertellen.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Vrijdag is idd het rustigste hoor, toen ik vorig jaar in Heteren zat en ik ging met de auto was ik vanaf Cuijk doorgaans 45 minuten onderweg. Op de vrijdag deed ik dit in 20 minuten.EQJim schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:38:
[...]
Meen je dit? Vrijdag is imo de meest heftige avondspits! Ik rijd dan ong 15 km file op 50km snelweg. Gemiddelde snelheid is dan iets van 35 km/h ofzo. Woensdag is voor mij echt het rustigst. Mijn theorie hierover is dat er best veel mensen thuisblijven voor de kids en dus het verkeer minder ophouden.
Nu ik in Afferden (GLD) werk, is het op vrjidag ook altijd stukken rustiger, zeker het stuk naar de A50 staat niet meer vast (niet dat ik op de A50 zelf moet zijn, maar als het daar erg druk is merk je dat op de A73 toch best erg).
Dus vrijdag is mijn insziens het rustigste, ook in de avondspits. Ben dan altijd eerder thuis dan normaal.
Dit is zoals ik meestal ervaar:
In volgorde van drukte:
Dinsdag
Donderdag
Woensdag
Maandag
Vrijdag
Wellicht ook handig om mijn route te weten:
Ossendrecht -> Capelle aan de IJssel
Stukje A4 tot aan Bergen op Zoom, dan de A17 op tot aan de Moerdijk en vanaf daar de A16 tot afslag Kralingen.
File is meestal te vinden op de aansluiting van de A17 op de A16. Soms ook wel op het Terbregseplein bij knooppunt Ridderkerk.
Maar de laatste twee dagen redelijk lang stilgestaan tussen de Moerdijkbrug en Dordrecht. Gisteren door ongeluk en vandaag door een kijkfile
In volgorde van drukte:
Dinsdag
Donderdag
Woensdag
Maandag
Vrijdag
Wellicht ook handig om mijn route te weten:
Ossendrecht -> Capelle aan de IJssel
Stukje A4 tot aan Bergen op Zoom, dan de A17 op tot aan de Moerdijk en vanaf daar de A16 tot afslag Kralingen.
File is meestal te vinden op de aansluiting van de A17 op de A16. Soms ook wel op het Terbregseplein bij knooppunt Ridderkerk.
Maar de laatste twee dagen redelijk lang stilgestaan tussen de Moerdijkbrug en Dordrecht. Gisteren door ongeluk en vandaag door een kijkfile
Vrijdag is voor mij veruit het minst druk. Het lijkt wel of het halve land dan vrij heeft ofzo.
Woensdag is ook vrij rustig (mensen die dan hun vrije dag hebben omdat die 'de week zo mooi in tweeen breekt'?) en dinsdag en donderdag zijn meestal het drukst.
Traject: Tilburg - Den Bosch (de altijd drukke N65 en een stuk A2, waar het bij de knooppunten Hintham en Empel regelmatig druk is).
Woensdag is ook vrij rustig (mensen die dan hun vrije dag hebben omdat die 'de week zo mooi in tweeen breekt'?) en dinsdag en donderdag zijn meestal het drukst.
Traject: Tilburg - Den Bosch (de altijd drukke N65 en een stuk A2, waar het bij de knooppunten Hintham en Empel regelmatig druk is).
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Aii... ik had een foutje gemaakt in de TS. Nu zou het wel moeten kloppen. Mijn ervaring: maandag t/m vrijdag oplopende drukte avondspits, vrijdag t/m maandag (dus tegenovergesteld) afnemende ochtendspits.
Maar als ik het goed begrijp zien jullie vrijdag dus niet als de drukste avondspits? Dat slaat inderdaad een aardige deuk in mijn theorie
...
Ter info mijn traject: 49 km A12-A27-A28 (Woerden <-> Leusden)
Maar als ik het goed begrijp zien jullie vrijdag dus niet als de drukste avondspits? Dat slaat inderdaad een aardige deuk in mijn theorie
Ter info mijn traject: 49 km A12-A27-A28 (Woerden <-> Leusden)
[ Voor 7% gewijzigd door EQJim op 07-03-2008 10:49 ]
Herman Finkers: 'Wat mij betreft mogen ze de files wel afschaffen. Maar wat wil je, ze staan ervoor in de rij.’
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bij mij is de vrijdagavond-spits ook de ergste, vooral bij maastricht waar de A79 en de A2 bij elkaar komen, daar is het meestal wel druk, maar op vrijdagnamiddag staat het daar veel eerder stil dan normaal.EQJim schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:38:
[...]
Meen je dit? Vrijdag is imo de meest heftige avondspits! Ik rijd dan ong 15 km file op 50km snelweg. Gemiddelde snelheid is dan iets van 35 km/h ofzo. Woensdag is voor mij echt het rustigst. Mijn theorie hierover is dat er best veel mensen thuisblijven voor de kids en dus het verkeer minder ophouden.
Broken out of a window in Hell... | Xbox live / PSN: ijskonijn81
Volgens mij staan de files gewoon op een ander moment, en is dat de reden waarom sommigen denken dat het op bepaalde dagen drukker is, en anderen dat het juist op die dagen rustiger is. Als je normaal altijd net voordat 't echt druk wordt rijdt, sta je op vrijdag ineens in de file (als iedereen vroeg weggaat). Maar als je normaal in de file staat, is die op vrijdag ineens al weg.
Volgens mij is het zo dat file ontstaat door een grote hoeveelheid gelijktijdige weggebruikers. Als op een dag iedereen ongeveer op hetzelfde moment gaat rijden, ontstaat er file, maar die is dan meestal ook weer vroeg opgelost.
Je hebt van die dagen (bijv. met sinterklaasavond) dat je zowel mensen hebt die al om 3 uur gaan, om 4 uur, of gewoon 5 of 6. Wat je dan ziet is dat de spits eigenlijk gewoon de gehele na-middag/avond duurt.
Dus volgens mij heeft een drukkere spits ook te maken met het feit dat op bepaalde dagen iedereen ongeveer even laat weggaat van huis of weer naar huis toe gaat. Daarom kan inderdaad vrijdagavond spits druk zijn -> zowel mensen die al om 4 uur hem smeren, als mensen die pas om 6en weggaan.
Oplossing voor de files: minder op en afritten, meer B-wegen. Kijk maar hoe de Duitsers dan doen.
Behalve in het Ruhrgebied (agglomeratie met 5,7 miljoen inwoners), is er voor de rest bar weinig file (tenzij vakantietijd rond München.
Ga jij maar eens proberen van Rotterdam naar Utrecht te rijden 'binnendoor'. Dat is dus een probleem. Je kan via de N210, maar dat is een behoorlijk stuk om, veel rotondes.
Of via de polder richting Gouda en vandaar uit de N228?
Of noordelijker via Bodegraven/Woerden richting Utrecht?
Er zijn dus geen alternatieve wegen (die enigszins snel te doen zijn), dat is dus het probleem in Nederland. Maar ik ben dan ook een expert, dus verwacht verder geen competente regering die mijn visie overneemt
Je hebt van die dagen (bijv. met sinterklaasavond) dat je zowel mensen hebt die al om 3 uur gaan, om 4 uur, of gewoon 5 of 6. Wat je dan ziet is dat de spits eigenlijk gewoon de gehele na-middag/avond duurt.
Dus volgens mij heeft een drukkere spits ook te maken met het feit dat op bepaalde dagen iedereen ongeveer even laat weggaat van huis of weer naar huis toe gaat. Daarom kan inderdaad vrijdagavond spits druk zijn -> zowel mensen die al om 4 uur hem smeren, als mensen die pas om 6en weggaan.
Oplossing voor de files: minder op en afritten, meer B-wegen. Kijk maar hoe de Duitsers dan doen.
Behalve in het Ruhrgebied (agglomeratie met 5,7 miljoen inwoners), is er voor de rest bar weinig file (tenzij vakantietijd rond München.
Ga jij maar eens proberen van Rotterdam naar Utrecht te rijden 'binnendoor'. Dat is dus een probleem. Je kan via de N210, maar dat is een behoorlijk stuk om, veel rotondes.
Of via de polder richting Gouda en vandaar uit de N228?
Of noordelijker via Bodegraven/Woerden richting Utrecht?
Er zijn dus geen alternatieve wegen (die enigszins snel te doen zijn), dat is dus het probleem in Nederland. Maar ik ben dan ook een expert, dus verwacht verder geen competente regering die mijn visie overneemt
Dat zijn de zogenaamde Seniorenfiles, er zitten dan relatief veel oudere mensen tussen die op vrijdag graag een dagje weg gaan, en wel op tijd voor de aardappelen thuis willen zijn.
Ook zijn er vrijdagmiddag veel mensen die voor het weekend weg gaan meestal richting zuiden of oosten.
Ook zijn er vrijdagmiddag veel mensen die voor het weekend weg gaan meestal richting zuiden of oosten.
Woensdag is rustig want de kindjes hebben dan vrij
Vrijdag is rustig want veel mensen hebben die dag vrij
Dinsdag en Donderdag zijn meestal het drukts
Maandag verschilt enorm, dan zou ik gewoon op het weer letten.
Verder moet je geluk hebben, 1 ongeluk en je kan vele minuten stilstaan
Vrijdag is rustig want veel mensen hebben die dag vrij
Dinsdag en Donderdag zijn meestal het drukts
Maandag verschilt enorm, dan zou ik gewoon op het weer letten.
Verder moet je geluk hebben, 1 ongeluk en je kan vele minuten stilstaan
Behalve in het Ruhrgebied is Duitsland dan ook stukken minder dicht bevolkt dan Nederland. Of om het anders te stellen: kijk naar hoe de Nederlanders het doen: Behalve in de Randstad (agglomeratie met 7,1 miljoen inwoners), is er voor de rest bar weinig file.ebia schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:08:
Ik weet niet hoe groot jij de randstad vindt maar ik woon in Brabant en daar is het toch ook aardig druk.Pooh schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:45:
[...]
Behalve in het Ruhrgebied is Duitsland dan ook stukken minder dicht bevolkt dan Nederland. Of om het anders te stellen: kijk naar hoe de Nederlanders het doen: Behalve in de Randstad (agglomeratie met 7,1 miljoen inwoners), is er voor de rest bar weinig file.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
A50 bij valburg? Dat durf ik dus geen randstad meer te noemen. Maar daar is het probleem dat iedereen daar wel overheen moet want alternatieven zijn er echt helemaal niet (of je moet met 30km/h door dorpjes heen rijden).Pooh schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:45:
[...]
Behalve in het Ruhrgebied is Duitsland dan ook stukken minder dicht bevolkt dan Nederland. Of om het anders te stellen: kijk naar hoe de Nederlanders het doen: Behalve in de Randstad (agglomeratie met 7,1 miljoen inwoners), is er voor de rest bar weinig file.
Brabant en Gelderland liggen tegen de randstad aan, zijn relatief verstedelijkt, en hebben dus ook nog wat problemen. Maar dat heb je in Duitsland ook, rond Berlijn, Munchen, Frankfurt/Mainz e.d. staat ook wel eens file. Maar zodra de afstanden groter worden, is het fileprobleem minder. Daarvoor heb je domweg een lagere bevolkingsdichtheid nodig, zodat je op je onderliggende wegennet ruimte over houdt. Het vervoersprobleem in een land als NL is niet met asfalt op te lossen, of je moet alle steden voor de helft slopen. Uiteindelijk loopt het vast tussen de huizen namelijk.Tijntje schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:51:
[...]
Ik weet niet hoe groot jij de randstad vindt maar ik woon in Brabant en daar is het toch ook aardig druk.
Veel slimmer zou het zijn om eens fatsoenlijk te investeren in alternatieven. Kijk naar Japan, net zo klein en dichtbevolkt, maar treinen en metro's die tot op de seconde op tijd rijden, en veel sneller zijn.
Die treinen zijn anders zo druk dat ze er speciale "Pushers" hebben die de mensen de trein in duwen, anders past het nietPooh schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:58:
[...]
....
Veel slimmer zou het zijn om eens fatsoenlijk te investeren in alternatieven. Kijk naar Japan, net zo klein en dichtbevolkt, maar treinen en metro's die tot op de seconde op tijd rijden, en veel sneller zijn.
Haha, als zo'n gozertje dat bij mij zou proberen zou ik 'm onbehouwen hard tegen z'n lijf trappen.
Tsja, daarom hebben wij dat ook niet. Nederlanders zijn daar volgens mij in het algemeen iets te anti-autoritair voor.
Ik ben trouwens benieuwd hoe het er rond 17.15 uur voorstaat qua files...
Ik ben trouwens benieuwd hoe het er rond 17.15 uur voorstaat qua files...
Da's ook mijn indruk op de route A15 - Benelux - A20.nextware schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:42:
Dit is zoals ik meestal ervaar:
In volgorde van drukte:
Dinsdag
Donderdag
Woensdag
Maandag
Vrijdag
Maandag moet men nog wakker worden. Woensdag werken veel mensen thuis en vrijdag nemen veel mensen vrij. Dinsdag is altijd drama en donderdagavond ook meestal ivm koopavond.
Dit dus.
Met ^^^, hoewel koopavond hier op vrijdag is (A76/A2, venlo richting eindhoven). Donderdag zal wel een minder populaire dag zijn om (ouderschaps)verlof te nemen.FunkyTrip schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 16:35:
[...]
Da's ook mijn indruk op de route A15 - Benelux - A20.
Maandag moet men nog wakker worden. Woensdag werken veel mensen thuis en vrijdag nemen veel mensen vrij. Dinsdag is altijd drama en donderdagavond ook meestal ivm koopavond.
Daardoor vrijdagochtend meestal geen file, maar vrijdag avond richting eindhoven weer wel.
Daarnaast is het de dag na een goeie file meestal opvallend rustig voor mijn gevoel, alsof mensen dan en dagje file-ontwijkende routes nemen.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Doet die man z'n werk is 't weer niet goed!mcdronkz schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:01:
Haha, als zo'n gozertje dat bij mij zou proberen zou ik 'm onbehouwen hard tegen z'n lijf trappen.
Zo nederlands hè, altijd zeiken!
Mjah... Over die vrijdagen... Rij elke dag van zoetermeer naar rotterdam, en moet zeggen dat het 'sochtends inderdaad wel meevalt...
's middags staat het op de terugweg echter al vanaf een uur of 2 vast... Om gek van te worden
's middags staat het op de terugweg echter al vanaf een uur of 2 vast... Om gek van te worden
Het is gewoon een service hoormcdronkz schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:01:
Verwijderd
Waar ik me aan stoor is het feit dat er een prachtige spitsstrook is op de A7 van knooppunt Zaandam t/m Purmerend en dat je gewoon file mag rijden omdat deze niet open is
Zo'n ding heet niet voor niet spitsstrook. Hij mag maar een paar uur per dag open, ivm milieuwetgeving enzo. Anders zou het een verkapte wegverbreding zijn, en daarvoor zijn heel andere vergunningen nodig.Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:54:
Waar ik me aan stoor is het feit dat er een prachtige spitsstrook is op de A7 van knooppunt Zaandam t/m Purmerend en dat je gewoon file mag rijden omdat deze niet open is
Verwijderd
Daar had ik nog niet bij stil gestaan.Pooh schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:57:
[...]
Zo'n ding heet niet voor niet spitsstrook. Hij mag maar een paar uur per dag open, ivm milieuwetgeving enzo. Anders zou het een verkapte wegverbreding zijn, en daarvoor zijn heel andere vergunningen nodig.
Denk dat ik verwend geweest ben, de strook ligt er net, n het begin was deze al om 14.30 uur open.
http://www.vid.nl/statistiek.html en http://www.vid.nl/Prognose/show.
Mocht je écht onderbouwde informatie willen, dan bel je met de VID die volgens mij een uitgebreide historie hebben.
Mocht je écht onderbouwde informatie willen, dan bel je met de VID die volgens mij een uitgebreide historie hebben.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Wat ook altijd scheelt is het tijdstip waarop je vertrekt. Als je dat echt eens uit wilt zoeken voor jouw woonplaats/route, dan zou je eens op 1 bepaald tijdstip de hele week moeten vertrekken (en dan op de minuut precies).
Ik merk altijd dat het lekker rustig is om 8:40, maar als ik om 8:30 de weg op draai is het een en al file.
De donderdagavondspits is het drukste, en de langste files zie ik op maandagochtend, want dan worden winkels bevoorraad, en inparkerende vrachtwagens zorgen voor files die zich wel vijf stoplichten lang kunnen maken.
.
Ik merk altijd dat het lekker rustig is om 8:40, maar als ik om 8:30 de weg op draai is het een en al file.
De donderdagavondspits is het drukste, en de langste files zie ik op maandagochtend, want dan worden winkels bevoorraad, en inparkerende vrachtwagens zorgen voor files die zich wel vijf stoplichten lang kunnen maken.
In Nederland werkt dat natuurlijk niet. Mensen gaan al klagen als ze moeten staan, laat staan als ze dan ook nog eens als haringen in een ton moeten staan. Daarnaast zijn Nederlanders niet gedisciplineerd genoeg om zo keurig achter het lijntje te staan wachten zodat de uitstappende mensen keurig uit kunnen stappen enzoBigfoot schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:35:
Die treinen zijn anders zo druk dat ze er speciale "Pushers" hebben die de mensen de trein in duwen, anders past het niet
[afbeelding]
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Lekker logisch.. Het lijkt me toch dat er heel wat meer uitstoot van gassen is bij een file dan bij een situatie waarbij de auto's fatsoenlijk door kunnen rijden.Pooh schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:57:
[...]
Zo'n ding heet niet voor niet spitsstrook. Hij mag maar een paar uur per dag open, ivm milieuwetgeving enzo. Anders zou het een verkapte wegverbreding zijn, en daarvoor zijn heel andere vergunningen nodig.
Laatst legde Koos Spee uit dat een spitsstrook open gaat op het moment dat er meer dan x auto's per uur voorbij komen. Ook daar snap ik weinig van want volgens mij passeren er juist minder autos zodra er een file is en krijg je dus een kip-ei verhaal toch?
I'm not as think as you stoned I am
Dat heeft niets met discipline te maken maar met fatsoen. En dat hebben wij Nederlanders inderdaad veel te weinig.unclero schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:19:
Daarnaast zijn Nederlanders niet gedisciplineerd genoeg om zo keurig achter het lijntje te staan wachten zodat de uitstappende mensen keurig uit kunnen stappen enzo.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
het lijkt wel ontzettend veel te helpen overigens. A8 op vanuit A10 is nog wat klote maar de A7 op lijkt echt mee te vallenVerwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:03:
[...]
Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Denk dat ik verwend geweest ben, de strook ligt er net, n het begin was deze al om 14.30 uur open.
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Ach ja, nederlandse wetgeving is vaag. Maar uiteindelijk leidt meer asfalt tot meer verkeer, en dus tot meer uitstoot. Zo'n spitsstrook zou minder aanzuigende werking moeten hebben, maar volgens mij is 't vooral gebruik maken van gaten in de wet. Maar dat weet ik ook niet precies.WooK schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:23:
[...]
Lekker logisch.. Het lijkt me toch dat er heel wat meer uitstoot van gassen is bij een file dan bij een situatie waarbij de auto's fatsoenlijk door kunnen rijden.
Nee, bij een file passeren er meer auto's. Stel dat op een rijbaan iedereen netjes 2 seconden afstand houdt (en we de lengte van een auto negeren, en niemand van baan veranderd), dan passeert er dus elke 2 seconden een auto, ongeacht of iedereen 120 of 50 rijdt. Maar in de praktijk houdt niet iedereen afstand, wordt er ingevoegd, etc. Daardoor heb je bij elke hoeveelheid auto's een bepaalde optimale snelheid. Bij 1 auto per 2 seconden is dat ongeveer 80 km/h, bij meer auto's daalt dat, tot file aan toe. Maar met een file heb je altijd meer dan 1 auto per 2 seconden, zodra er minder bijkomen, lost de file vanzelf op. Boven de 80 km/h haal je alleen met nog minder auto's.Laatst legde Koos Spee uit dat een spitsstrook open gaat op het moment dat er meer dan x auto's per uur voorbij komen. Ook daar snap ik weinig van want volgens mij passeren er juist minder autos zodra er een file is en krijg je dus een kip-ei verhaal toch?
Monteurs en allerlei mensen, die flexible werkplekken hebben, zoals bouw etc.
Die stappen al redelijk vaak om 5 uur in de auto, dan kunnen ze net voor de grootste ochtendspits op de bouwplek/bestemming zijn, wat dan vaak rond half 7, 7 uur is.
Echter, die mensen stappen ook om half vier a 4 uur weer in de auto en dan komen ze wel in de middagspits.
S'ochtends heb je gewoon minder overlapping van mensen, die verschillende starttijden hebben, in de middag is de overlap veel groter en is er dus meer drukte.
Die stappen al redelijk vaak om 5 uur in de auto, dan kunnen ze net voor de grootste ochtendspits op de bouwplek/bestemming zijn, wat dan vaak rond half 7, 7 uur is.
Echter, die mensen stappen ook om half vier a 4 uur weer in de auto en dan komen ze wel in de middagspits.
S'ochtends heb je gewoon minder overlapping van mensen, die verschillende starttijden hebben, in de middag is de overlap veel groter en is er dus meer drukte.
kijk hier eens voor de details...
Dienst Verkeer en Scheepvaart (Rijkswaterstaat).
In het bijzonder deze en deze...
Dienst Verkeer en Scheepvaart (Rijkswaterstaat).
In het bijzonder deze en deze...
[ Voor 42% gewijzigd door Goverman op 12-03-2008 13:52 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Die uitleg heb ik dus nooit gesnapt. als je een rijbaan hebt die 5 km lang is waarop de gemiddelde snelheid op 120 km/h ligt, en tussen elke auto 33,33 meter (= 2 sec @ 120 km/h) zit en niemand van rijbaan wisselt, en elke auto 3 meter lang is...Pooh schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:45:
[...]
Ach ja, nederlandse wetgeving is vaag. Maar uiteindelijk leidt meer asfalt tot meer verkeer, en dus tot meer uitstoot. Zo'n spitsstrook zou minder aanzuigende werking moeten hebben, maar volgens mij is 't vooral gebruik maken van gaten in de wet. Maar dat weet ik ook niet precies.
[...]
Nee, bij een file passeren er meer auto's. Stel dat op een rijbaan iedereen netjes 2 seconden afstand houdt (en we de lengte van een auto negeren, en niemand van baan veranderd), dan passeert er dus elke 2 seconden een auto, ongeacht of iedereen 120 of 50 rijdt. Maar in de praktijk houdt niet iedereen afstand, wordt er ingevoegd, etc. Daardoor heb je bij elke hoeveelheid auto's een bepaalde optimale snelheid. Bij 1 auto per 2 seconden is dat ongeveer 80 km/h, bij meer auto's daalt dat, tot file aan toe. Maar met een file heb je altijd meer dan 1 auto per 2 seconden, zodra er minder bijkomen, lost de file vanzelf op. Boven de 80 km/h haal je alleen met nog minder auto's.
Dan heb je [2 sec afstand][auto][2 sec afstand][auto] etc. dit is dus 66,66 + 3 = 69,66 meter per auto. dit (afstand + auto) passeert in ongeveer 2,05 seconde. na een uur zijn er ongeveer 1756 auto's gepasseerd. De eerste auto is dan dus al 120km verderop.
nu staat er file. iedereen rijdt nog maar 15 km/h. 2 seconde afstand is nu 8,33 meter. inclusief auto is dat dus 8,33 + 3 = 11,33 meter. dit duurt passeert in 2,72 seconde. Na een uur zijn er dus 1323 auto's gepasseerd.
Het is wel waar dat er op dat stuk weg van 5 kilometer meer auto's passen, maar het duurt ook langer voordat deze weg zijn. de doorstroming wordt dus niet beter, de capaciteit wel.
Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.
Nederlandse wetgeving is niet heel vaag, maar veel te strikt. De EU-richtlijn m.b.t. lucht geeft een aantal grenswaarden aan (die variëren van tussen de 35 en 50 microgram al naar gelang dag- en jaargemiddelden, per m^3 lucht). De EU-richtlijn zegt dat als die norm overschreden wordt, dat er dan een actieplan in werking moet treden. Hoe dat actieplan eruit ziet ligt aan de lidstaten zelf. In Oostenrijk flitsen ze bij overschrijding meer en is de boete veel hoger bijvoorbeeld, in Italië willen ze nog wel eens een generiek autorijverbod instellen voor even / oneven kentekens.Ach ja, nederlandse wetgeving is vaag. Maar uiteindelijk leidt meer asfalt tot meer verkeer, en dus tot meer uitstoot. Zo'n spitsstrook zou minder aanzuigende werking moeten hebben, maar volgens mij is 't vooral gebruik maken van gaten in de wet. Maar dat weet ik ook niet precies.
Maar wat doen we in Nederland: de luchtnormen zijn gekoppeld aan te nemen bouwbesluiten. Wat betekent dat? Dat als de norm is overschreden én de overheid kan niet aantonen dat het bouwplan hier verbetering in aanbrengt, het bouwbesluit niet mag worden genomen. Ofwel: overschrijding luchtnorm = bouwverbod. Er zijn weliswaar salderingsregels (positieve effecten van bouwplannen wegstrepen tegen negatieve) maar daar is door de Raad van State een interpretatie aangegeven die leidt tot extreem ingewikkelde afbakeningen van studiegebieden (tot in het onmogelijke toe…).
Spitsstroken moeten ook voldoen aan de luchtnormen. Dat is ook de reden waarom nog slechts de helft van de spoedwetprojecten (waar de spitsstroken in geregeld zijn) zijn gerealiseerd. De laatste die momenteel in uitvoering is, is Veenendaal-Ede op de A12. Daarna kwam de uitspraak inzake de A4 bij Leiderdorp, waar de Raad van State vrijwel onmogelijke eisen stelde aan saldering van luchtkwaliteit.
De stelling meer asfalt = meer verkeer gaat op. Een verbreding van een snelweg leidt tot een aantrekkende werking. Maar… dat is ook precies de bedoeling. De aanleg van de spitsstroken rond de randweg van Eindhoven leidde tot een verkeersgroei van 30%. De files namen echter af met 70%. Reden: doorgaand verkeer nam (weer) de snelweg en niet de binnenring van Eindhoven. Voor de leefbaarheid in Eindhoven een enorme verbetering.
De A74 leggen we niet aan om er niet overheen te rijden, maar om het verkeer uit het centrum van Venlo te halen. Leidt het tot meer files? Misschien wel… Is dat slecht voor het milieu? Natuurlijk niet: de leefbaarheid neemt toe, de reistijden nemen af, de emissies nemen af.
Meer wegen = meer verkeer op die wegen. Er is een autonome groei (meer verkeer, ook zonder meer wegen), maar er is dus ook een verplaatsingseffect: meer mensen nemen de snelweg i.p.v. het onderliggende wegennet. Ten derde is er nog de latente vraag: er zijn mensen die de auto gaan pakken als de reistijd afneemt. Zij namen eerst een ander vervoermiddel, of reisden niet op dat traject. Deze groep mensen zijn de mensen die uit de trein in de auto gaan en mensen die verder van hun werk gaan wonen. Desondanks neemt de reistijd steevast af nadat een wegverbreding is gerealiseerd. De files nemen misschien niet af, maar ze duren wel korter.
File
Dichtbij je werk gaan wonen is de oplossing
woon <--> werk is voor mij 10 km. Dus zomers lekker op de mountainbike
Dichtbij je werk gaan wonen is de oplossing
Hoezeer ik het met bovenstaande blazert ook eens kan zijn is de ervaring toch dat mensen geen enkel probleem lijken te hebben met in hun auto stappen en niet heel lang nadenken (of het zwaar laten wegen in hun keuze) over woon-werkverkeer. Het is natuurlijk ook lastig om als je vaak van werkplek verandert, elke keer maar te moeten verhuizen, hoeveel het financieel en qua tijd ook scheelt.
En het is bijzonder lastig in het algemeen om gedragsverandering te verwachten; hoe lang al niet zijn er campagnes voor carpoolen en hoe gruwelijk weinig mensen doen het maar? Tenminste, elke keer als ik gezellig ga wandelen langs de utrechtsebaan (ehm, ja, gezellig
) zie ik ruwweg 10 auto's met één persoon op elke auto met meer dan één. Bussen en vrachtwagens met illegale immigranten uitgezonderd natuurlijk
En het is bijzonder lastig in het algemeen om gedragsverandering te verwachten; hoe lang al niet zijn er campagnes voor carpoolen en hoe gruwelijk weinig mensen doen het maar? Tenminste, elke keer als ik gezellig ga wandelen langs de utrechtsebaan (ehm, ja, gezellig
Aangezien ik voor mijn werk alleen maar tegen de drukte in rijd, heb ik erg weinig ervaring met spitsdrukte, maar daardoor kom ik soms ook in de problemen omdat ik geen idee heb hoe vast het staat op bepaalde trajecten...
Morgen ook zoiets: ik kom uit Alkmaar, en moet om 10:00 uur in Utrecht zijn. De ANWB en de VID verwachten een relatief zware spits. Hoe laat moet ik dan uit Alkmaar weg?? Normaal gesproken zou het een uur rijden zijn, maar ik kan er nu echt geen peil op trekken hoeveel vertraging (in tijd) ik op ga lopen
Wegens omstandigheden moet ik met de auto, anders had ik lekker de trein gepakt..
Edit: ik probeer vergaderingen nog wel vaak op woensdag of vrijdag te krijgen omdat het dan rustig rijden is, maar ja, dan werkt de helft van de mensen niet.. Zou dat wat met elkaar te maken hebben?
Morgen ook zoiets: ik kom uit Alkmaar, en moet om 10:00 uur in Utrecht zijn. De ANWB en de VID verwachten een relatief zware spits. Hoe laat moet ik dan uit Alkmaar weg?? Normaal gesproken zou het een uur rijden zijn, maar ik kan er nu echt geen peil op trekken hoeveel vertraging (in tijd) ik op ga lopen
Edit: ik probeer vergaderingen nog wel vaak op woensdag of vrijdag te krijgen omdat het dan rustig rijden is, maar ja, dan werkt de helft van de mensen niet.. Zou dat wat met elkaar te maken hebben?
[ Voor 14% gewijzigd door Elwood Blues op 19-03-2008 12:10 ]
In mijn regio is er niet zo veel werkgelegenheid, maar ik won er wel graag.Bestla schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:24:
File![]()
Dichtbij je werk gaan wonen is de oplossing![]()
Bijgevolg moet ik dus elke dag 150 km rijden. Ik had dus weinig keus.
Ofwel dichtbij werken en weinig verdienen ofwel verder werken en meer verdienen (nu dus met bedrijfswagen).
^^ dat is dus eigenlijk de reden waarom we files hebben in Nederland: de universele wet van behoud van reistijd. Mensen willen max. 70 minuten van hun werk wonen (empirie laat dat zien). Dat komt aardig overeen met de 75 km. die je van je werk woont (Vgem. van +/- 60 km/u).
Jij zult flink de sjaak zijn met de km.-heffing...
Kosten koper, verhuis kosten.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik ben wel een Belg, maar om de files te vermijden begin ik om 6 uur of om 10 uur s'morgens.Goverman schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 18:19:
^^ dat is dus eigenlijk de reden waarom we files hebben in Nederland: de universele wet van behoud van reistijd. Mensen willen max. 70 minuten van hun werk wonen (empirie laat dat zien). Dat komt aardig overeen met de 75 km. die je van je werk woont (Vgem. van +/- 60 km/u).
Mijn reistijd blijft hierdoor beperkt tot 45 minuten enkele reis s'ochtendsen 1 uur s'avonds.
Kilometerheffing is de grootste onzin, je gaat toch niet mensen (nog harder) straffen die werken. In België kun je soms beter niet werken, heb je alleen maar voordelen mee. Je betaalt toch al per kilometer doordat je moet gaan tanken.
Kosten per jaar voor de auto is zo een 8750€ / jaar, hierin zit wel de afschrijving van de wagen, maar niet het onderhoud.
Wagen 25k€ (3750€ verlies / jaar gedurende 4 jaar), wegenbelasting 260€ per jaar (1.9 diesel 120 pk), verzekering 1200€/ jaar (all risk), en dan 3500€ diesel / jaar. Onderhoud zou nog mee moeten vallen, tis per slot van rekening een nieuwe wagen (onderhoud elke 30.000 km).
Ik heb geen keus, ik ga echt niet verhuizen van een rustige streek (Limburg, Koersel) naar een drukke streek (Vlaams Brabant, Zaventem) waar je de straat nog niet veilig kan oversteken.
Als het kon, dan zou ik met het openbaar vervoer komen werken, maar de reistijd zou per dag dan gaan van 2 uur tot 6 uur.
Dat verandert met de km.-heffing niet. Ook in de huidige situatie betaal je belasting én benzine. In de nieuwe situatie verandert alleen de manier van belastingheffen. Voor rekenvoorbeeld in Nederland klik hier. Kortgezegd komt het er op neer dat je als modale autorijder met zo'n 40 km. in de spits per dag ongeveer 6 euro per maand extra aan belasting betaalt. Dat is ook ietsiepietsie beter onderbouwd dan jouw cijfertjes, aangezien jij ook de autokosten meerekent die onafhankelijk zijn van de manier van belastingheffing.Kilometerheffing is de grootste onzin, je gaat toch niet mensen (nog harder) straffen die werken. In België kun je soms beter niet werken, heb je alleen maar voordelen mee. Je betaalt toch al per kilometer doordat je moet gaan tanken.
En verder: tja, lullig voor jou, maar ja, jij bent nu precies de reden waarom we km.-heffing gaan krijgen. 75 km. van je werk wonen is ongelooflijk luxe en vanuit maatschappelijk oogpunt helemaal niet goed. Meer spreiding van wonen en werken zou beter zijn (ja, ook in het geval dat het werk wat meer jouw kant op komt). Nu rijden we eigenlijk nutteloos vele kilometers... Ook zoiets: gemeenten in Limburg die een Twents schildersbedrijf inhuren en v.v... Eigenlijk maakt de km.-heffing hier terecht een einde aan: er wordt een prijs verbonden aan mobiliteit, een prijs die er nu niet is (benzine zou je misschien als uitzondering hierop kunnen zien). Waarom betaalt de weggebruiker dat straks? Omdat er een heleboel externe kosten zijn aan autorijden die niet gedekt worden: schade aan milieu, levensverwachting van mensen, (vervolg)schade van verkeersongevallen, etc. etc. etc.
Typisch argument: wel de externe kosten noemen van de nadelen van verhuizen / werk dichterbij huis, maar niet die van de huidige situatie... JIJ genereert een extra verkeersbeweging. Dat mag (nu en straks), maar dan moet je er voor betalen. De afweging wordt eerlijker: de kosten die nu niet op jou worden verhaald ga jij dan wel betalen. Je mag dan nog steeds ver van je werk wonen, maar ja, je betaalt er dan ook de prijs voor.Ik heb geen keus, ik ga echt niet verhuizen van een rustige streek (Limburg, Koersel) naar een drukke streek (Vlaams Brabant, Zaventem) waar je de straat nog niet veilig kan oversteken.
Als het kon, dan zou ik met het openbaar vervoer komen werken, maar de reistijd zou per dag dan gaan van 2 uur tot 6 uur.
Nee, ik heb geen medelijden met (bijv.) Brabanders ten zuiden van Den Bosch die dagelijks naar Utrecht of Amsterdam moeten rijden in de file. Nu niet en straks met de km.-heffing al helemaal niet. Betalen naar gebruik van de weg is vanuit het oogpunt van vervuiler betaalt en vanuit het oogpunt gebruiker betaalt eerlijker dan de huidige situatie.
Uiteindelijk zullen de leaserijders er geen last van krijgen. Zij zullen dit of door de werkgever laten uitbetalen, of om meer loon vragen. Deze berekent alles weer door aan de klant.
Ik zal niet extra betalen om te gaan werken. Dan moet de klant maar 10% extra betalen om mij daar te krijgen.
Dit geld voor de detachering natuurlijk. Mensen die simpelweg ver wonen, tja...
Wat ik wil zeggen is. Laten ze eens met alternatieven komen in plaats van alleen maar heffingen en betalen. Stimuleer eens de werkgevers om buiten de randstad te vestigen, of thuiswerken. 5% korting op inkomstenbelasting. Moet je eens zien hoe snel dat gaat.
Mensen moeten ver van hun werk wonen omdat dichtbij hun werk geen geschikt huis te vinden is. En je kan ook niet zomaar een huis kopen/verhuizen vanwege de vele belastingen die daar bij komt kijken.
Ik zal niet extra betalen om te gaan werken. Dan moet de klant maar 10% extra betalen om mij daar te krijgen.
Dit geld voor de detachering natuurlijk. Mensen die simpelweg ver wonen, tja...
Wat ik wil zeggen is. Laten ze eens met alternatieven komen in plaats van alleen maar heffingen en betalen. Stimuleer eens de werkgevers om buiten de randstad te vestigen, of thuiswerken. 5% korting op inkomstenbelasting. Moet je eens zien hoe snel dat gaat.
Mensen moeten ver van hun werk wonen omdat dichtbij hun werk geen geschikt huis te vinden is. En je kan ook niet zomaar een huis kopen/verhuizen vanwege de vele belastingen die daar bij komt kijken.
[ Voor 37% gewijzigd door kmf op 20-03-2008 21:00 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Wat een goede zaak is, want misschien gaat de klant dan wel in zee met iemand uit de buurt die die 10% niet in rekening hoeft te brengen. Dan nemen die Limburgers geen Twents bedrijf meer in dienst, maar een Limburgs bedrijf in de buurt.kmf schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:49:
Zoiets doen ze toch? Korting geven kunnen ze niet, maar de rest meer laten betalen wel. Dus ipv 5% korting te geven krijgt men geen verhoging. Komt in feite op hetzelfde neer. De rest krijgt die kilometerheffing op zijn bord.Wat ik wil zeggen is. Laten ze eens met alternatieven komen in plaats van alleen maar heffingen en betalen. Stimuleer eens de werkgevers om buiten de randstad te vestigen, of thuiswerken. 5% korting op inkomstenbelasting. Moet je eens zien hoe snel dat gaat.
Eigen keuze. Moet je maar concessies doen. Ik ben ook al een 3/4 jaar op zoek naar een woning in de buurt van mijn werk. En heb gemerkt dat ik daar concessies voor moet doen. Dan maar een kleinere woning of toch iets duurder. Het blijft mijn eigen keuze, want woningen zijn er genoeg.Mensen moeten ver van hun werk wonen omdat dichtbij hun werk geen geschikt huis te vinden is. En je kan ook niet zomaar een huis kopen/verhuizen vanwege de vele belastingen die daar bij komt kijken.
Dit dus.
De berekening die jij aanhaalt is op het nederlands model, wij kennen hier geen BPM.Goverman schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:45:
Kortgezegd komt het er op neer dat je als modale autorijder met zo'n 40 km. in de spits per dag
Typisch argument: wel de externe kosten noemen van de nadelen van verhuizen / werk dichterbij huis, maar niet die van de huidige situatie... JIJ genereert een extra verkeersbeweging. Dat mag (nu en straks), maar dan moet je er voor betalen. De afweging wordt eerlijker: de kosten die nu niet op jou worden verhaald ga jij dan wel betalen. Je mag dan nog steeds ver van je werk wonen, maar ja, je betaalt er dan ook de prijs voor.
De belasting die ik (werkgever) nu betaal = 260€ / jaar.
Met 30000 km in de spits en 15000km uit de spits kom ik op: 3810 € (een stijging van 1200%)
Dit is toch wel ets meer dan de aangehaalde 6€/maand van jou.
Dat er iets meer betaald moet worden naarmate het aantal kilometers ben ik mee akkoord (geen 1200% meer natuurlijk), maar alles in België wordt betaald vanuit een sociaal fonds (werkloosheid, ziekte, kindergeld,...). Het autorijden zit hier (voorlopig?) bij.
Als dit erdoor komt, dan vraag ik mij af waarom ik moet meebetalen voor al die werklozen, gehandicapten en zieken mensen.
Ik betaal meer dan 500€ per maand aan rsz (sociale bijdrage), dat ze dit dan stoppen, zodat ik het kan gebruiken voor mijn wagen.
Pech voor die werklozen, gehandicapten en zieken, heb ik ook geen medelijden meer mee, want dat heb IK dus NIET veroorzaakt. Ik ken ook iemand met 4 kinderen en dit gezin krijgt 800 !!! euro kindergeld per maand (geld dus vanuit een sociaal fonds beheerd door de staat), waarom moet ik hiervoor mee betalen??? Ik heb deze kinderen niet gemaakt.
Hadden die gehandicapten en zieken maar een deftige verzekering moeten afsluiten en de werklozen moeten maar gaan werken.
Of je maakt alles sociaal (zoals het nu is en dit is volgens mij nog niet zo slecht) of je splitst alles, dan en enkel dan is het eerlijk (maar natuurlijk niet zo goed voor de armen).
Ik maak die verplaatsingen (de meeste althans) niet voor mijn plezier, maar om te gaan werken en hier wordt de staat al beter van, want ik betaal belasting op mijn loon + btw op alle producten die ik koop.
Met zo een kilometerheffing ga je de middenklasse (waar ik ook bij hoor) door de hoge belasting onder de armoedegrens krijgen. Mijn vriendin en ik niet, wij werken met 2 en hebben maar 1 auto (zij gaat werken per fiets), maar veel gezinnen hebben 2 wagens.
Tja, als je de discussie breder wil trekken dan mag dat natuurlijk... Kijk, in West-Europese samenlevingen is er voor gekozen om de overheid een grote rol in verzekeringsland te laten hebben (verzekering tegen ziekte, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid etc.). We betalen daar allemaal aan mee, maar zullen daar niet allemaal gebruik van maken. In Nederland wordt e.e.a. uit de lonen gehaald (premie volksverzekeringen). In België wordt dat kennelijk uit de wegenbelasting van betaald.Als dit erdoor komt, dan vraag ik mij af waarom ik moet meebetalen voor al die werklozen, gehandicapten en zieken mensen.
Ik betaal meer dan 500€ per maand aan rsz (sociale bijdrage), dat ze dit dan stoppen, zodat ik het kan gebruiken voor mijn wagen.
Is dit een goede zaak? Dat hangt vooral van je eigen politieke voorkeuren af. Wel kan gezegd worden dat als dergelijke risico's door de hele bevolking worden gedeeld, dat de premies dan erg laag zijn (grotere risicopremies).
Het bevreemdt mij eigenlijk dat "de autorijder" als aparte groep in de samenleving wordt gezien. In Nederland zal dat wsl. net zo zijn als in België. Het beeld klopt echter niet. Immers:Of je maakt alles sociaal (zoals het nu is en dit is volgens mij nog niet zo slecht) of je splitst alles, dan en enkel dan is het eerlijk (maar natuurlijk niet zo goed voor de armen).
Ik maak die verplaatsingen (de meeste althans) niet voor mijn plezier, maar om te gaan werken en hier wordt de staat al beter van, want ik betaal belasting op mijn loon + btw op alle producten die ik koop.
autorijder=kiezer=ziekenhuispatiënt=belastingbetaler=onderwijsgenieter=weggebruiker=etc. etc. Ofwel: de groep autorijders is zo groot dat je voor deze groep goeddeels ook belastingbetaler kunt invullen, of gebruiker van zorg.
De km.-heffing zorgt grotendeels voor een verandering in het belastingpatroon (in Nederland dan), waarbij de modale rijder ongeveer evenveel betaalt in het nieuwe als in het oude model. Een te hoge belastingdruk zou immers niet alleen maar meer inkomsten hebben voor de overheid, het kost de overheid ook geld (minder winstbelasting, BTW, vennootschapsbelasting etc.).
Tja, ook jij kunt natuurlijk een been breken en daarmee zes weken zorg krijgen... Of bij een auto-ongeluk betrokken raken en compleet in de kreukels van de voorzieningen gebruik moeten maken waarvan je de financiering nu betwist... En kinderen? Wie gaat er straks jouw potjes plas in het verzorgingstehuis vervangen?Als dit erdoor komt, dan vraag ik mij af waarom ik moet meebetalen voor al die werklozen, gehandicapten en zieken mensen.
Pech voor die werklozen, gehandicapten en zieken, heb ik ook geen medelijden meer mee, want dat heb IK dus NIET veroorzaakt. Ik ken ook iemand met 4 kinderen en dit gezin krijgt 800 !!! euro kindergeld per maand (geld dus vanuit een sociaal fonds beheerd door de staat), waarom moet ik hiervoor mee betalen??? Ik heb deze kinderen niet gemaakt.
Hadden die gehandicapten en zieken maar een deftige verzekering moeten afsluiten en de werklozen moeten maar gaan werken.
[ Voor 33% gewijzigd door Goverman op 21-03-2008 09:25 ]
Begrijp me niet verkeerd, wil gerust bijdragen aan het ziekenfonds en dergelijke, maar dat is het punt niet.
Jij hebt het over een andere manier van belastingheffen, dat niet zo een grote invloed heeft op de gewone automobilist.
Ik heb het over een seriueze verhoging van de kosten, denk dat 1200% toch serieus te noemen valt, jij praat over een paar procenten.
Voor de modale belg, deze rijdt 15000 km/jaar, betekend dit een minimum bedrag van 510€, dat is dus in een rustige streek in de daluren.
Neem nu dat deze dezelfde wagen rijdt als ik (is toch een modale wagen), een astra diesel dus.
Hiervoor betaald die nu 260€ per jaar, hier zit je al aan een verdubbeling maar het is te overzien.
Neem nu dat hij 7500 km in de daluren rijdt en 7500km in de piekuren.
Dit is een bedrag van 1080 euro, dit is ruim 4 maal meer!
Dus in België werkt dit niet, er zijn al veel gezinnen die het moeilijk hebben en dan dit er nog eens bij is echt te veel.
Dan moet je zorgen dat iemand die 15000 km rijdt in het nieuwe systeem ook 260 euro betaald. En dan valt het zelfs voor mij nog te overzien (780€ per jaar). Dan betaal je ook meer naarmate je rijdt.
Maar dan moet er nog een onderscheid gemaakt worden tussen milieuvriendelijke en niet-milieuvriendelijke wagens. Deze is er nu ook niet, al stoot je 10x zoveel uit, je betaald hetzelfde.
En laat die piek- en daluren al maar vallen, je rijdt tenslotte dezelfde kilometers enkel op een ander tijdstip. Heel België is gericht op deze werkuren, dat ga je toch niet belasten.
Ik vertrek om 5 uur s'ochtends omdat ik glijdende werkuren heb, maar niet iedereen heeft deze keuze.
De huidige situatie in Nederland is niet te vergelijken met deze in België en ik hoop dat de nieuwe situatie niet dezelfde wordt als in Nederland.
Jij hebt het over een andere manier van belastingheffen, dat niet zo een grote invloed heeft op de gewone automobilist.
Ik heb het over een seriueze verhoging van de kosten, denk dat 1200% toch serieus te noemen valt, jij praat over een paar procenten.
Voor de modale belg, deze rijdt 15000 km/jaar, betekend dit een minimum bedrag van 510€, dat is dus in een rustige streek in de daluren.
Neem nu dat deze dezelfde wagen rijdt als ik (is toch een modale wagen), een astra diesel dus.
Hiervoor betaald die nu 260€ per jaar, hier zit je al aan een verdubbeling maar het is te overzien.
Neem nu dat hij 7500 km in de daluren rijdt en 7500km in de piekuren.
Dit is een bedrag van 1080 euro, dit is ruim 4 maal meer!
Dus in België werkt dit niet, er zijn al veel gezinnen die het moeilijk hebben en dan dit er nog eens bij is echt te veel.
Dan moet je zorgen dat iemand die 15000 km rijdt in het nieuwe systeem ook 260 euro betaald. En dan valt het zelfs voor mij nog te overzien (780€ per jaar). Dan betaal je ook meer naarmate je rijdt.
Maar dan moet er nog een onderscheid gemaakt worden tussen milieuvriendelijke en niet-milieuvriendelijke wagens. Deze is er nu ook niet, al stoot je 10x zoveel uit, je betaald hetzelfde.
En laat die piek- en daluren al maar vallen, je rijdt tenslotte dezelfde kilometers enkel op een ander tijdstip. Heel België is gericht op deze werkuren, dat ga je toch niet belasten.
Ik vertrek om 5 uur s'ochtends omdat ik glijdende werkuren heb, maar niet iedereen heeft deze keuze.
De huidige situatie in Nederland is niet te vergelijken met deze in België en ik hoop dat de nieuwe situatie niet dezelfde wordt als in Nederland.
Korting kunnen ze makkelijk geven. Dat hebben ze nu ook gedaan met de hybrideleaseauto's die 14% ipv 25% bijtelling krijgen.FunkyTrip schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:19:
[...]
Wat een goede zaak is, want misschien gaat de klant dan wel in zee met iemand uit de buurt die die 10% niet in rekening hoeft te brengen. Dan nemen die Limburgers geen Twents bedrijf meer in dienst, maar een Limburgs bedrijf in de buurt.
Zoiets doen ze toch? Korting geven kunnen ze niet, maar de rest meer laten betalen wel. Dus ipv 5% korting te geven krijgt men geen verhoging. Komt in feite op hetzelfde neer. De rest krijgt die kilometerheffing op zijn bord.
Tot jouw bedrijf besluit te verkassen of je om een of andere reden toch ergens anders werk moet zoeken. Wat dan?Eigen keuze. Moet je maar concessies doen. Ik ben ook al een 3/4 jaar op zoek naar een woning in de buurt van mijn werk. En heb gemerkt dat ik daar concessies voor moet doen. Dan maar een kleinere woning of toch iets duurder. Het blijft mijn eigen keuze, want woningen zijn er genoeg.
Het komt er op neer dat iedereen z'n eigen motivaties hebben en het uiteindelijke probleem toch is dat de wegennet van nederland de afgelopen 50 jaar geen verbeteringen heeft gehad. Ondanks dat de autorijder DE melkkoe van NL is.
Kan iemand mij vertellen wat de file status is van Apeldoorn naar Utrecht (de Meern)
A1 --> A28 --> A27 --> A12
Eind van de middag aankomsttijd 17.30 ?
^^ dus... je mag ook zelf op zoek gaan natuurlijk. Wat suggesties:
- www.anwb.nl
- www.vid.nl
- www.nu.nl
- vele anderen...
- www.anwb.nl
- www.vid.nl
- www.nu.nl
- vele anderen...
Vandaag voor de zoveelste keer gezien dat men de vluchtstrook van de afrit gebruikt als voorsorteervak! Afrit Ouderkerk/ Amstelveen A9 vanuit A2.
Grappig dat degenen die gewoon op de juiste rijstrook (éénbaans-afrit) sneller vooruit kwamen!
Grappig dat degenen die gewoon op de juiste rijstrook (éénbaans-afrit) sneller vooruit kwamen!
Al wel eerder gepost, maar nog maar eens dan:Opperhoof schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:57:
Kan iemand mij vertellen wat de file status is van Apeldoorn naar Utrecht (de Meern)
Actuele verkeersinformatie (erg nauwkeurig op die plekken waar ze data van hebben)
http://anwb.nl/verkeer/ve...vigatie.hoofdbalk.verkeer
Dagelijkse files opgesplitst in ochtend en avond:
http://www.anwb.nl/publis...d-en-avond-pagina.nl.html
Pagina: 1